Урок-подорож "Шляхами козацької слави"

Про матеріал
Урок повторення,систематизації та узагальнення знань з теми:"Займенник". Цікавий урок,який містить презентацію та відеоматеріал.Діти повторять матеріал з цієї теми та підготуються до контрольної роботи.
Перегляд файлу

1

 

Україна

Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради

Комунальний заклад освіти

«Середня загальноосвітня школа № 45»

Дніпровської міської ради

 

Конкурс педагогічної майстерності

«Сучасний урок»

Номінація: уроки гуманітарного циклу в основній та старшій школі

 

Розробка уроку з предмету «Українська мова»

Тема : «Шляхами козацької слави. Повторення, систематизація та узагальнення знань з теми «Займенник»

6 клас

Урок № 10

45хвилин

 

Навчальна програма «Українська мова 5–9 класи» для загальноосвітніх навчальних закладів ( 122 години) 6 клас

Рівень: стандарт

 

Ворон А.А. Українська мова для загальноосвіт. навч. закладів з навчанням рос. мовою: підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закладів / А.А. Ворон, В.А. Солопенко.– К. : Видавничий дім «Освіта», 2014. – 240 с.

 

Міщенко  Олена Миколаївна

учитель української мови та літератури

кваліфікаційна категорія «спеціаліст вищої категорії»                     

                                                          2018 рік

Тема: Шляхами козацької слави. Повторення, узагальнення й систематизація знань з теми «Займенник»

Мета :

  • повторити, узагальнити й систематизувати знання з теми «Займенник»; учити аналізувати мовні явища; розробити пам’ятку «Займенник як частина мови»;
  • розвивати розумові та мовленнєві здібності учнів, логічне мислення і пам’ять, орфографічну пильність;
  • виховувати свідому потребу до знань, бережливе ставлення до історії свого народу,  навички співробітництва.

Завдання:

  • повторити визначення займенника, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль, правопис займенника, способи їх творення;
  • уміти знаходити займенники в реченні, визначати  морфологічні ознаки та синтаксичну роль, володіти навичками правопису , використовувати займенники в реченнях.

Тип уроку: узагальнення й систематизація знань, умінь і навичок.

Вид уроку: урок-подорож  шляхами козацької слави з елементами бесіди, виконання завдань, презентація.

Обладнання: підручники, кольорові картки, мультимедійна установка, карта України, музичний супровід.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Структура уроку з хронометражем:

1

Організаційний момент

1 хв

 Привітання з учнями, побажання найкращого.

2

Мотивація навчальної діяльності

3 хв

1.На основі ключових слів спробувати передбачити, про що йтиме мова на уроці.

2.Оголошення теми та мети уроку.

3.Розповідь учителя про козаків.

3

Актуалізація знань учнів

1 хв

1.Цікаві факти про займенник

5 хв

2. Розгадування онлайн-кросворда «Займенник»  http://spisok-literaturi.ru/cross/kategorii-gotovyh-crossvordov/ukrayinska-mova-ukr/zaymenniki-ukr.html 

3 хв

3. Експрес-опитування

5 хв

4.Гра «Піймай помилку»

2 хв

5.Згоден?- Не згоден?- Обґрунтуй!

3 хв

6.Відредагуйте речення.

4

Повторення,

узагальнення

і систематизація знань

5 хв

1.Метод «Спільний проект»

5 хв

2.Синтаксичний розбір речення.

2 хв

3.Вправа 1.Згрупувати займенники за правописом.

2 хв

4.Вправа 2. Установити відповідність між словом і способом творення.

3 хв

5.Прослухати уривок з пісні.

Зробити морфологічний розбір займенника «тебе»

2 хв

6.Перегляд мультфільму.

5

Рефлексія

2 хв

1.Розробка пам’ятки.

6

Підсумки уроку та домашнє завдання

1 хв

1.На основі перегляду мультфільму вдома написати твір на тему: «Козаки-оборонці нашої землі»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розгорнутий план уроку:

Епіграф                                                                   

Всіх ворогів вони долали,                                                                             

Всі землі наші зберегли,                                                                             

Завжди від лиха захищали                                                                             

І гордо  прапор наш несли!                                                                    

Сини Твоєї Батьківщини,                                                                              

В них сила духу непоборна!

Козацтво-слава України,

Це гордість наша всенародна!                                                                                  

З пісні «Козацький марш»

  1. Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної діяльності

Застосовується прийом передбачення.

Учитель. На основі ключових слів, записаних на дошці, спробуйте передбачити, про що мова йтиметься  на уроці.

Ключові слова

Особові

Зворотний

Присвійні

Вказівні

Питальні

Відносні

Означальні

Неозначені

Заперечні

Учитель. Правильно. Мова на уроці йтиме про займенник. Запишімо тему уроку: «Повторення, узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок з теми «Займенник». (Слайд №1)

Діти, ви бачите тему уроку.

А ви чого чекаєте від уроку? (метод «Мікрофон»).

Учні відповідають.

А я хочу на сьогоднішньому уроці досягти такої мети.

Учитель оголошує мету уроку. На сьогоднішньому уроці ми з вами :

  1. повторимо, узагальнимо і систематизуємо  знання про займенник як частину мови, розробимо пам’ятку «Займенник як частина мови»;
  2. використовуватимемо теоретичний матеріал на практиці;
  3. формуватимемо культуру мовлення, говоритимемо про історію нашого народу

Учитель. Сьогоднішній урок хочеться розпочати поезією Яни Яковенко «Про козаків».

В сиву-сиву давнину
Козаки йшли на війну,
Бо на рідну Україну
Сунулися без упину
Ляхи, турки та татари,
Москалі та яничари.
Щоб палить сади і хати,
Щоб людей в неволю гнати.
Козаки скликають раду :
- Не буде ворогу пощади !
Вірні коні рвуться в битву,
Крешуть іскри з-під копита.
За чарівний спів дівочий,
За спокійні дні та ночі –
Шаблі весело дзвенять,
Вражі голови летять.
І на морі, і в степах
Наганяли вони страх,
Бо найкращі вояки –
Запорозькі козаки !
І не буде переводу
Українському народу,
Доки із глибин сторіч
Долина козацький клич.

БЕСІДА.

  • Діти, про кого розповідається в поезії?
  • Про козаків.
  • А чи знаєте ви, хто такі козаки?

Учитель. У літописі українських земель є славний період козаччини, який тривав майже 300 років. (з 1550 по1828р). Козацтво стало організованою військовою силою, яка боронила наші землі від нападів турків і татар, від польських та московських колонізаторів, а також від розпродажу між українськими магнатами. Козаки були сміливими, дисциплінованими, витривалими, гордими і вільними людьми.

     Звідки пішла назва «козаки»? (Слайд №2) Вважають, що слово «козак» походить від слова "коза”. Козаки були спритні, як кози, вдягалися в козячі кожухи. Можливо, слово "кайзак”, що означає "вільний чоловік”.

     У запорозьких козаків було 265 островів. Найбільший острів називався Січ. Там козаки жили постійно; вчилися військової справи, готувалися до воєнних походів.

     Посередині Січі стояла церква Святої Покрови знадвору дуже скромна, а всередині повна золота і срібла. Частину своєї здобичі призначали на церкву і купували щороку нові ікони. Січчю командував кошовий, його всі називали батьком. До військової старшини належали ще військовий суддя і писар.

Учитель. Отож, діти, на сьогоднішньому уроці ми з вами помандруємо козацькими шляхами. А подорожувати будемо разом з маленьким Тарасиком. Погляньте, чи пізнаєте ви у цьому хлопчику майбутнього Тараса Шевченка? (Слайд №3).Тарас Шевченко - видатний поет української літератури. За своє життя він написав багато творів, кожний з яких є витвором мистецтва. В усі періоди творчості  Шевченка ми бачимо його зацікавленість історією України! У своїх поемах «Холодний Яр», «Тарасова ніч» , «Іван Підкова», «Гайдамаки» та у поезії «До Основ’яненка» автор зображує велич і красу козацької звитяги: Шевченко пишався героїчним минулим свого народу, вірив, що козацька «слава не поляже, а розкаже, що діялось на світі, чия правда, чия кривда і чиї ми діти».

Всіх ворогів вони долали,

Всі землі наші зберегли,

Завжди від лиха захищали

І гордо  прапор наш несли!

Сини Твоєї Батьківщини,

В них сила духу непоборна!

Козацтво-слава України,

Це гордість наша всенародна!

Ці рядки винесені в епіграф нашого уроку.

  1. Актуалізація знань учнів

1. Перевірка домашнього завдання. Цікаві факти про займенник.

  1. Граматики називали цю частину мови МІСТОЙМЕННЯ. І хоча Г. Шашкевич у 1865р. вжив назву займенник, інші  вчені продовжували називати її  містоймення. Тому 1914р.   І. Нечуй-Левицький у своїй граматиці з гумором зазначає: "Відомо, що слово «місто»-город, і вийшло «городойменник». Чом, пак, не «селойменник»?" -і відстоює  назву займенник. 
  2. Розгадування онлайн-кросворда за посиланням:

http://spisok-literaturi.ru/cross/kategorii-gotovyh-crossvordov/ukrayinska-mova-ukr/zaymenniki-ukr.html 

 

 

 

 

 

Кроссворд по предмету предмету Українська мова (укр.) - на тему 'Займенники (укр.)'Кроссворд по предмету предмету Українська мова (укр.) - на тему 'Займенники (укр.)'

 

По горизонталі
1. Займенники, якi ми використовуємо найчастiше.
3. У реченнi займенник може виступати означеннями, додатками та …?
5. Займенник, який вказує на першу особу множини.
6. Скільки осiб займенникiв ви знаєте?
7. Питальний займенник.
9. Суфiкс, що вживається з займенниками. (Наприклад: хто-небудь, що-небудь та iнше).
10. Заперечний займенник.
12. Як називають займенники той, цей, такий, стiльки?

По вертикалі
1. Один з вiдмiнкiв, за яким вiдмiнюються займенники.
2. Один з означальних займенникiв.
3. Якi займенники вживаються для вираження запитань про особу, предмет, ознаку чи кiлькiсть? 
4. Вказiвний займенник. 
8. До назви якої вiдмiни належать займенники такi, як абихто, казна-хто, хтось? 
11. Особовий займенник – однина, особа, орудний вiдмiнок.

2.Інтелектуальна розминка.

Учитель.  (Слайд №4) Поки козаки готуються в похід, проведемо з вами інтелектуальну розминку, повторимо теоретичний матеріал про займенник.

  1. ЕКСПРЕС – ОПИТУВАННЯ (Слайди № 5–6)
  • Який розділ науки про мову вивчає слово як частину мови?
  • На які групи поділяються частини мови?
  • До яких частин мови належить займенник?
  • Що таке займенник?
  • Які морфологічні ознаки мають займенники?
  • Чи всі займенники мають категорію роду?
  • Які саме?
  • На які групи за значенням поділяються займенники?
  • Який займенник не має називного відмінка?
  • Яку синтаксичну роль може виконувати займенник?
  1. ГРА «ПІЙМАЙ ПОМИЛКУ»
  1. Весь
  2. Аби - чий
  3. Дехто
  4. Ніхто
  5. Нідокого
  6. Всих
  7. Що-небудь
  8. Бозна якого
  9. Будь з ким
  10. Любий клієнт
  11. Слідуючий спосіб
  12. Той самий рецепт   

Правильні відповіді – 1, 3, 4, 7, 9, 12

  1. ЗГОДЕН?- НЕ ЗГОДЕН? – ОБҐРУНТУЙ!

Слова  пишуться по-різному (ні)де, (ні)(в )(чому), (ні)що.

  1. ВІДРЕДАГУЙТЕ РЕЧЕННЯ.

Петро Дорофійович Дорошенко народився у Чигирині у 1627 році. Дорошенко отримав добру освіту і вільно володів польською мовою та латиною. По-польському Дорошенко листувався з поляками та кримським ханом.

  1. Повторення, узагальнення і систематизація знань

Використовується метод «Спільний проект»

Учитель. Отож, повернімося до козаків і вирушимо з ними в путь.

Проводи козаків.

Учитель. У другій половині XVI—XVII століттях запорозькі козаки здійснили десятки походів, у тому числі морських, до Очакова, Кілії, Ізмаїлу, Акермана, інших твердинь Османської імперії на Північному Причорномор'ї, досягли берегів Малої Азії.

Гра «Мозкова атака»(роздрукований текст на партах). Робота з текстом. У тексті підкреслити займенники, визначити рід( де можливо), число(де можливо), відмінок займенників останнього речення.

Слово «козак» означає «вільний воїн». Козаки були об’єднанням воїнів-селян. Вони жили в південних степах Росії і України біля великих річок — Дону і Дніпра.

Дніпровські козаки були дуже знамениті. Їхніми головними ворогами були татари. Воїни вибирали отамана — найкращого і наймужнішого бійця, і слідували за ним. А він був повинен вести їх до перемоги. Козаки були волелюбними, сміливими і чудовими наїзниками.

Оскільки російські царі дедалі більше підсилювали свою владу над країною, перед ними була серйозна проблема — як контролювати гордих і незалежних козаків? Але в 1654 році вони прийшли до мирної угоди. Козакам було дозволено зберегти села й свою волю, але вони повинні були воювати за наказом пануючих.

  Який висновок можна зробити?

Усі займенники змінюються за відмінками , а співвідносні з прикметниками можуть мати ознаки роду й числа.

 

 

Запорізька Січ.

Учитель. Діти, із тексту, який ви бачите на слайді (Слайд №7) і бачите перед собою, випишіть займенники ,укажіть розряд займенників за значенням.

      Що таке Запорізька Січ знає навіть школяр, а на питання, хто її заснував, більшість впевнено відповідає: «Дмитро Вишневецький». Вислів «козак – вільна людина» закарбувався у свідомості з юних років. Та чи так це насправді? Чи є «відкритою книгою, в якій давно прочитані усі сторінки», Запорозька Січ?

Багатьом невідомо, що під цим словосполученням мається на увазі не одне, а декілька великих укріплень, і у народі як першого «запорізького гетьмана» прославили Предслава Лянцкоронського. А «козаками» спочатку називали найманих вояків, які несли вартову службу. Ними були як представники української нації, так і татари. Історія Запорізької Січі надзвичайно цікава.

Учитель. Який висновок зробимо? Що занесемо в пам’ятку?

Займенники за значенням поділяються на 9 розрядів:  особові, зворотний, присвійні, вказівні, питальні, відносні, означальні, неозначені та заперечні.

Учитель.  Запишімо речення і зробімо його синтаксичний розбір (Слайд №8).

Назва «Запорозька Січ» означає, що знаходилася вона за порогами Дніпра.

Синтаксична роль займенника – підмет, присудок, додаток, означення, обставина.

Наступна зупинка.

Учитель. Після того, як чоловік прибував на Січ, його життя неабияк змінювалося – про це свідчить хоч би й те, що тепер його інакше називали! Одразу ж після того, як новоспечений запорожець записувався до куреня, він змінював своє прізвище на якесь нове прізвисько, яке часто дуже яскраво характеризувало його зовнішність або внутрішній світ. Від того виникли такі прізвища, як Перебийніс, Рябошапка, Сторчеус, Рудий, Палій, Лелека, Гава, Нечоса. Втім, оскільки новачків за звичаєм годилося висміювати, то козаки часто давали їм прізвиська, які, навпаки, могли зовсім їм не підходити. Приміром, козака-бешкетника називали Святим, а козака дуже великого зросту – Малютою.

І вправа .

Згрупуйте займенники за правописом (Слайд №9).

(Аби)хто,(де)який,(казна)хто,(ні)(в)(чому),(ні)хто,чий(небудь),(хтозна)який,(ні)що, будь(у)що, де(з)ким.

Неозначені займенники ,утворені за допомогою часток аби-,де-,-сь, та заперечні займенники з часткою ні- пишуться разом.

Якщо між займенником і часткою стоїть прийменник, то всі частинки слова пишуться окремо.

Неозначені займенники, утворені за допомогою часток казна-, бозна-, хтозна-, будь-, небудь –,пишуться через дефіс.

ІІ вправа. Установи відповідність між словом і способом творення.

  1. Абихто, ніхто, аніщо.      А) Суфіксальний
  2. Хто-небудь, щось, чий-небудь.    Б) Префіксальний
  3. Один(якийсь),другий(інший),цілий(весь).  В)Перехід однієї частини

мови  в іншу                   

Займенники утворюються префіксальним, суфіксальним способами творення, а також переходом з однієї частини мови в іншу.

Відповідь: 1-Б , 2-А ,3-В.

ВІЧНА  СУПУТНИЦЯ.

Учитель Діти, зараз ви почуєте уривок з козацької пісні «Гомін, гомін по діброві» (Звучить пісня). На слайді (Слайд №10) ви бачите текст цього твору.

Гомін, гомін по діброві

Туман поле покриває,

Мати сина виряджає:

«Іди, синку, пріч од мене,

Нехай тебе турки уб’ють,

Нехай тебе огні спалять,

Нехай тебе звірі з’їдять,

Нехай тебе води втоплять».    

 

Назвіть займенники. Зробіть морфологічний розбір займенника тебе.

Тебе – п.ф.-ти, особовий,  2 особа однини, Р.в., додаток.

Порядок морфологічного розбору займенника – поч. форма, розряд за значенням, особа (в особових займенниках), число(якщо є), рід (якщо є), відмінок, яку синтаксичну роль виконує.

Перегляд мультфільму про козаків .

Учитель Зараз я пропоную вам переглянути мультфільм (5.05–5.45хв,            22.25–22.38 хв). Уважно дивіться, збирайте матеріал, який ви потім використаєте під час виконання домашньої роботи.

  1. РЕФЛЕКСІЯ

Зупинка” Шлях додому”(Слайд)

Учитель. З давніх-давен наш народ був змушений відстоювати права на свободу і вільне існування, адже наша земля завжди була щедрим і багатим краєм, на який зазіхали і сусіди, і більш віддалені країни. Нам відомо, що саме козаки присвячували усе своє життя боротьбі за волю своєї рідної країни. Вони самовіддано захищали кордони України від нападів ляхів, татар, турків та інших ворогів. Були часи, коли підкорити український народ намагалися польські завойовники. І саме козакам під проводом Богдана Хмельницького ми повинні завдячувати тим, що цього не сталося. Козацькі війська в усі часи боронили рідний народ і свою землю, прагнули свободи, незалежності і утворення власної самостійної держави.

      А наш багаж, любі діти, дещо інший. З чим повернемося ми з сьогоднішньої нашої мандрівки?

Результат нашої спільної роботи –  пам’ятка «Займенник як частина мови».

А що конкретно кожен з вас винесе з уроку?

Метод «Мікрофон».

  • на уроці я повторила…
  • ...дізналася…
  • умію…
  • знаю…

Я сподіваюся, що вам сподобався урок.

  1. ПІДСУМОК  УРОКУ. ОЦІНЮВАННЯ.

Домашнє завдання:

(Слайд №11)

На основі матеріалу уроку та переглянутого мультфільму написати твір «Козаки-оборонці нашої землі» .

 

docx
Додано
15 січня 2019
Переглядів
1094
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку