Урок "Подорож в історію розвитку хімії"

Про матеріал

В ігровій формі узагальнити та повторити теоретичний матеріал з історії розвитку хімії, закріпити знання про видатних хіміків та їхню роль для розвитку хімії.

Перегляд файлу

Лубенська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 8

Лубенської міської ради

Полтавської області

 

 

 

 

 

 

Подорож в  історію розвитку хімії

(урок хімії та інформатики)

 

Урок  узагальнення знань підготувала:

                                                                                вчитель хімії та інформатики

                                                                                              Педоряка Оксана Івіанівна

                    спеціаліст І категорії

 

 

 

Тема: Подорож в  історію розвитку хімії

Мета:

навчальна: в ігровій формі узагальнити та повторити теоретичний матеріал з історії розвитку хімії, закріпити знання про видатних хіміків та їхню роль для розвитку хімії.

розвивальна:розвивати пізнавальний інтерес до початкового вивчення хімії з допомогою нетрадиційних типів проведення уроків та вміння використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях.

виховна: формувати навички працювати в групах, орієнтуватися в різних ситуаціях, допомагати один одному та виховувати почуття колективізму , відповідальності та любов до предмета.

Обладнання: комп’ютери, дошка, зошит, книжка.

Тип-уроку: урок-гра

Хід уроку

Без вивчення історії науки

навряд чи можна розібратися

в самій науці. (М.Бертло)

І. Організаційний етап

  • Ознайомлення учнів з темою, девізом, метою і завданнями уроку. Представлення гостей.
  • Інструктаж з правил роботи з комп’ютером. Ознайомлення з матеріалами для роботи на уроці , які розміщені на робочому столі комп’ютерів.
  • Характеристика основних етапів уроку

У своєму вступному слові вчитель використовує уривок з вірша французького поета Армана Сюллі-Прюдома лауреата Нобелівської премії «Хімія в поезії»:

Взор химика пытлив, ему порядок мил,

Среди своих реторт, мензурок и приборов,

Таких загадочных для любопытных взоров,

Стремится он постичь капризы тайных сил.

Он многое из них уже установил,

Следя за их игрой, участник их раздоров.

И скоро он велит, властитель этих споров,

Признать и чтить закон, который он открыл.

Завидую тебе, взыскательный ученый,

Чьи зоркие глаза мир видят обнаженный,

Как в день творения, исток всех прочих дней.

Веди же и меня в загадочное царство!

Я верю: только в нем отыщется лекарство

От всех бесчисленных печалей и скорбей.

ІІ. Проведення гри

ГРА 1 « Моя зірка»

Учням ставиться запитання з історії розвитку хімії. Відповіді оцінюються різнобарв- ними  зірками. Необхідно набрати якнайбільше зірок.

Запитання:

  1. Що в перекладі українською мовою означають поняття:

а) «географія»

б) «біологія»

в) «фітологія»

г) «зоологія»

д) «ботаніка».

    2. Які існують версії виникнення поняття «хімія»?

    3. Скільки етапів розвитку хімії ви знаєте?

    4. Які хронологічні рамки алхімічного періоду?

    5. перелічіть основні завдання алхімії?

    6. Хто ввів поняття:

         а) атом

         б) молекула

         в) хімічний елемент?

  7. Що здійснив П’єр Гассенді?

  8. Чим знаменитий англійський хімік Роберт Бойль?

  9. Коли почався науково-експерементальнй етап розвитку хімії?

  10. Чому М.В. Ломоносова називають ученим – енцеклопедистом?

  11. Назвіть трьох французьких хіміків та їхні відкриття?

  12. Які великі відкриття зробив Д.І. Менделєєв?

  13. Яка значна подія для хімії відбулася у 1860році?

  14. Назвіть мінімум три події які відбулися у 20 столітті?

ГРА 2 «Щаслива одинадцятка» (історико-хімічний тест)

На чистому аркуші складеному навпіл(у середину вкладений копіювальний папір) , учням пропонується відповісти на дванадцять запитань історико-хімічного тесту.

Після здачі верхньої частини аркуша учням пропонується перевірити разом з учителем  виконану роботу на нижній частині аркуша.

Кількість правильних відповідей відповідає кількості отриманих балів.

 

Варіант 1.

  1. Хімія відноситься до природничих наук.
  2. В наслідок процесу фотосинтезу поглинається кисень, а виділяється вуглекислий газ.
  3. Хімія приносить людині лише користь.
  4. Хімія означає – мистецтво виплавляння металів.
  5. Хімія, як наука виникла в 14 столітті.
  6. Якщо речовини для досліду взяли забагато, то потрібно зайву відлити назад в посуд для зберігання реактиву.
  7. Відомі речовини, які використовуєте для дослідів можна попробувати на смак.
  8. Особливо обережним треба бути коли виконуєш досліди з нагрівальними приладами.
  9. Для спалювання речовин в полум’ї спиртівки використовують пробіркотримач.
  10.  Щоб пробірка не тріснула під час нагрівання, спочатку її варто прогріти всю.
  11. Описати які знання хімії першочергово потрібні працівнику таких галузей, як радіотехніка, автоматика, космічна техніка та атомна енергетика.

 

 

Варіант 2.

  1. Хімія вивчає речовини та їх перетворення.
  2. В природі для окиснення всіх речовин використовують вуглекислий газ.
  3. Екологічно грамотна поведінка людини залежить від знань з хімії.
  4. В античному світі не були відомі ніякі метали.
  5. В 19 столітті хімія становилась, як наука.
  6. Прихильники теорії флогістону шукали філософський камінь життя.
  7. Гарячі предмети потрібно ставити на керамічну плитку, або спеціальну підставку.
  8. Спиртівку можна запалити від іншої спиртівки.
  9. Для підтримування на штативі фарфорової  чашки під час  випарювання речовин використовують тримач.
  10. На кінчику полум’я міститься найяскравіша частина.
  11. Описати які знання хімії першочергово потрібні будівельнику та енергетику.

 

Варіант 3.

  1. Усе, що нас оточує складається з речовин.
  2. Склад та будову речовин вивчає фізика.
  3. Речовини в хімії називають реактивами, реагентами.
  4. Велике значення для становлення хімії як науки мали роботи Р.Бойля.
  5. Араби називали хімію – алхімією.
  6. Археологічні розкопки свідчать, що ще на світанку розвитку людського суспільства видобували і переробляли руди металів.
  7. Під час виконання дослідів пробірку тримай завжди горизонтально.
  8. Під час наливання рідини в пробірку етикетку на склянці спрямовувати в бік до пробірки.
  9. Перед тим, як помістити на кільце штатива хімічний стакан на кільце кладуть спеціальну сітку.
  10.  Випарювання можна проводити і в стаканчику, і в пробірці.
  11. Описати які знання хімії першочергово потрібні в побуті та медицині.

 

 

Варіант 4.

  1. В природі хімічні перетворення відбуваються самовільно.
  2. Хімія існує як окрема наука і немає зв’язків з іншими науками.
  3. Якщо в майбутньому ти не будеш хіміком, то і не потрібно досконало вивчати хімію.
  4. Хімія – давньоруська  наука.
  5. Алхімічний період тривав з 10 до 12 століття.
  6. За теорією флогістону : горіння – це реакція розкладу.
  7. Реактиви для дослідів потрібно брати в великих кількостях, щоб був кращий результат.
  8. Спиртівку накривають кришечкою, щоб знизити температуру полум’я.
  9. Під час закривання колби корком не ставити її на стіл, а тримати за дно.
  10.  У колбі вміст перемішують коловими рухами, а в стаканчику – скляною паличкою.
  11. Описати які знання хімії першочергово потрібні в сільському господарстві та металургії.

 

ГРА 3 « Терміни в кросвордах»

 

   По горизонталі: 1  Де виникла хімія як ремесло

IMG_0001.jpg задовго до нашої ери?  

2. Кому належать слова: «Широко простягає хімія

Руки свої у справи людські»?

3. У лабораторному штативі пробірку закріплюють

 за допомогою….

   По вертикалі: 4. «Філософський камінь

намагалися добути….

5. Наука про речовини та перетворення.

6. посуд із тонкого скла, в якому зазвичай

виконують досліди в школі.

7. нагрівальний прилад.

8. Чим відміряють певний об’єм рідини?

 

 

 

ГРА 5 « Дерево хімічних знань»

З допомогою програми  FreeMind учням пропонується створити дерево-карту  знань етапів розвитку хімії.

ІІІ. Підбиття підсумків уроку-гри

Учитель аналізує роботи учнів на уроці, звертає увагу на недоліки та помилки в їхніх відповідях. Робить висновок про виконання мети і завдань, поставлених на початку уроку, а також визначає шляхи і методи усунення наявних недоліків. Збирає у учнів набрані зірки і виставляє їм оцінки за усну роботу на уроці.

Якщо учні набрали :

чотири та більше зірок – 12 балів;

три зірки – 11 балів;

 дві зірки – 10 балів.

IV. Домашнє завдання . Повторити пройдений матеріал.

У своєму заключному слові вчитель використовує вірш:


Сила хімічної науки,

Що створив російський геній,

Дала зброю людям в руки

У праці їх щоденній.

Чи будинок зводиш, друже,

Чи пливеш морями,-

Скрізь вона тобі послужить,

Всюди вона з нами.

На заводі і в друкарні,

У відкритті галактик,


Навіть лікар у лікарні

Мусить її знати.

Найдавніша на планеті,

Поміж всіх наук - цариця,

Хіміє, ти наша

Вірна помічниця.

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
8 вересня 2018
Переглядів
1596
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку