Урок – подорож :
« Виникнення українського козацтва
та Запорізької Січі»
Мета: Сформувати в учнів уявлення про козацтво , Запорізьку Січ ; визначити причини їх виникнення ; засвоїти зміст понять : «козак», «Запорізька Січ» , «гетьман» , «козацька республіка» , «козацька старшина» . Ознайомити учнів з організацією життя на Січі , побутом , звичаями козаків ; розвивати в учнів уміння складати портрет історичного діяча , викладати зміст історичного джерела , виховувати почуття гордості за героїчне минуле свого народу .
Обладнання : Власов В. С. Вступ до історії України – К.:Генеза , 2018р. ; історичний атлас « Історія України . 5 клас» ; ілюстрації козака ,гетьмана , Січі , клейнодів ; портрет Д. Вишневецького .
Тип уроку : Засвоєння нових знань та вмінь .
Форма проведення уроку : Урок – подорож .
Поняття : «козак» , «Запорізька Січ» , «гетьман» , «козацька республіка» , «козацька старшина» , «клейноди» .
Хід уроку
1.Організаційний момент .
2.Актуалізація знань учнів
Під владою яких держав перебували українські землі в 16 ст..?
Складіть розповідь про Люблінську унію .
Які зміни сталися в Україні після Люблінської унії ?
3. Мотивація знань учнів .
Повідомлення теми та мети уроку .
4. Вивчення нового матеріалу .
Учитель: Сьогодні здійснимо з вами заочну подорож у південні степи України й дізнаємость , що там діялось у кінці 15 ст.
Формуємо просторові уміння .
Учитель : ( розповідь супроводжується показом по карті ). На півдні України існував район , який дістав назву Дике Поле . Він став своєрідною межею між українськими землями та Кримським ханством. У Криму жили татари . У дикому Полі з давніх – давен жили різні люди . Вони ловили рибу , полювали на звірів і птахів , збирали мед , випасали худобу . Згодом до цих людей приєдналися втікачі із сіл та міст , що потерпали від знущання польської знаті . Так з’явилися козаки .Перші відомості про українських козаків у писемних джерелах датують 1489 р. Козаки селилися за порогами Дніпра , тому отримали назву запорожці . Для безпеки свої поселення – табори – козаки обгороджували укріпленнями з рублених або січених колод . Звідси й пішла назва Січ .Перша Січ виникла у 1556 р. на острові Мала Хортиця . Її засновником вважають Д. Вишневецького .Першу козацьку державу називали козацькою республікою .
Працюємо з поняттями :
Козак – вільна , озброєна людина .
Січ - табір козаків , обгорожений укріпленнями з рублених або січених колод .
Республіка - у перекладі з латини означає «держава , якою керують люди , обрані народом на певний термін»
Козацька Рада – вищий орган влади на Січі.
Гетьман – головний , старший , командувач військ на Січі .
Кіш – козацьке військо .
Курені – козацькі загони .
Клейноди – козацькі символи – відзнаки .
Старшина – вибрана група людей , яка керувала усім життям на Січі.
Працюємо з ілюстраціями .
Учні працюють з ілюстраціями , розміщеними на дошці , виконуючи завдання .
1.Визначити , який вигляд мали клейноди і кому вони належали .
2.На дошці під ілюстраціями клейнодів підписати їх назви .
5.Систематизація й узагальнення знань .
Перше ,що постане у нашій уяві при слові «Січ» , це буде образ козака .
1.Опишіть, я вийого бачите .
2.У що він одягнений ?
3.Яка в нього зброя ?
Після виступу 2 -3 –х учнів показати ілюстрацію козака , зачитати словесний портрет козака .
Текст 1. « Мешканці України , які сьогодні називаються всі козаками і які з гордістю носять це ім’я , мають гарну постать , бадьорі ,міцні , спритні до всякої роботи , щедрі і мало дбають про нагромадження майна , дуже волелюбні й не здтні терпіти ярма , невтомні , сміливі й хоробрі.
Текст 2. « Вони високі на зріст , кремезні , вправні , щедрі , не цікавляться збагаченням , ревниві до своєї волі й зовсім не придатні носити ярмо . Вони не знають утоми , вперті й хоробрі . Вони вміють воювати , полювати звіра , ловити рибу й знають усі ремесла , потрібні у житті …
Завдання :
Порівняйте , чи відповідає вашому уявленню зображення козака та запропонований вам його словесний портрет .
6. Перевірка нових знань
В якому столітті виникла перша Запорізька Січ?
Розтлумачте поняття : « Запорізька Січ» , «козацька старшина» , «Дике Поле» , «кіш» , «курінь» , «гетьман» .
7. Домашнє завдання . Читати й переповідати текст . Вивчити поняття .