Урок подорож " Виникнення козацтва та Запорізької Січі "

Про матеріал
Щоб краще знати про запорізьких козаків та про першу Запорізьку Січ було проведено урок з даної теми . Матеріал можна використовувати з метою поглиблення знань та умінь учнів .
Перегляд файлу

Урок – подорож :

« Виникнення українського козацтва

та Запорізької Січі»

Мета:  Сформувати в учнів уявлення про козацтво , Запорізьку Січ ; визначити причини їх виникнення ; засвоїти зміст понять : «козак», «Запорізька Січ» , «гетьман» , «козацька республіка» , «козацька старшина» . Ознайомити учнів з організацією життя на Січі , побутом , звичаями козаків ; розвивати в учнів уміння складати портрет історичного діяча , викладати зміст історичного джерела , виховувати почуття гордості за героїчне  минуле свого народу .

Обладнання : Власов В. С. Вступ до історії України – К.:Генеза , 2018р. ; історичний атлас « Історія України . 5 клас» ; ілюстрації козака ,гетьмана , Січі , клейнодів ; портрет Д. Вишневецького .

Тип уроку : Засвоєння нових знань та вмінь .

Форма проведення уроку : Урок – подорож .

Поняття : «козак» , «Запорізька Січ» , «гетьман» , «козацька республіка» , «козацька старшина» , «клейноди» .

 

                           Хід  уроку

1.Організаційний момент .

2.Актуалізація знань учнів

Під владою яких держав перебували українські землі в 16 ст..?

Складіть розповідь про Люблінську унію .

Які зміни сталися в Україні після Люблінської унії ?

3. Мотивація знань учнів .

Повідомлення теми та мети уроку .  

4. Вивчення нового матеріалу .

Учитель: Сьогодні здійснимо з вами заочну подорож у південні степи України й дізнаємость , що там діялось у кінці 15 ст.

Формуємо просторові  уміння .

Учитель : ( розповідь супроводжується показом по карті ). На півдні України існував район , який дістав назву Дике Поле . Він став своєрідною межею між українськими землями та  Кримським ханством. У Криму жили татари . У дикому  Полі з давніх – давен жили різні люди . Вони ловили рибу , полювали на звірів і птахів , збирали мед , випасали худобу . Згодом до  цих людей приєдналися втікачі із сіл та міст , що потерпали від знущання польської знаті . Так з’явилися козаки .Перші відомості про українських козаків у писемних джерелах датують  1489 р. Козаки селилися за порогами Дніпра , тому отримали  назву запорожці . Для безпеки свої поселення – табори – козаки обгороджували укріпленнями з рублених або січених колод . Звідси й пішла назва Січ .Перша Січ виникла у 1556 р. на острові Мала Хортиця . Її засновником вважають Д. Вишневецького .Першу козацьку державу називали козацькою республікою .

        Працюємо з поняттями :

Козак – вільна , озброєна людина .

Січ  - табір козаків , обгорожений укріпленнями з рублених або січених колод .

Республіка - у перекладі з латини означає «держава , якою керують люди , обрані народом на певний термін»

Козацька  Рада – вищий орган влади на Січі.

Гетьман – головний , старший , командувач військ на Січі .

Кіш – козацьке військо .

Курені – козацькі загони .

 Клейноди – козацькі символи – відзнаки .

 Старшина – вибрана група людей , яка керувала усім життям на Січі.

Працюємо з ілюстраціями .

Учні працюють з ілюстраціями , розміщеними на дошці , виконуючи завдання .

1.Визначити , який вигляд мали клейноди і кому вони належали .

2.На дошці під ілюстраціями клейнодів підписати їх назви .

 

5.Систематизація  й  узагальнення  знань .

Перше ,що постане у нашій уяві при слові «Січ» , це буде образ козака .

1.Опишіть, я вийого бачите .

2.У що він одягнений ?

3.Яка в нього зброя ?

Після виступу 2 -3 –х учнів показати ілюстрацію козака , зачитати словесний портрет козака .

Текст 1. « Мешканці України , які сьогодні називаються   всі козаками і які з гордістю носять це ім’я , мають гарну постать , бадьорі ,міцні , спритні до всякої роботи , щедрі і мало дбають про нагромадження майна , дуже волелюбні й не здтні терпіти ярма , невтомні , сміливі й хоробрі.

Текст 2. « Вони високі на зріст , кремезні , вправні , щедрі , не цікавляться збагаченням , ревниві до своєї волі й зовсім не придатні носити ярмо . Вони не знають утоми , вперті й хоробрі . Вони вміють воювати , полювати звіра , ловити рибу й знають усі ремесла , потрібні у житті …

Завдання :

Порівняйте , чи відповідає вашому уявленню зображення козака та запропонований вам його словесний портрет .

 

6. Перевірка нових знань

В якому столітті виникла  перша  Запорізька Січ?

Розтлумачте поняття : « Запорізька Січ» , «козацька старшина» , «Дике Поле» , «кіш» , «курінь» , «гетьман» .

 

7. Домашнє завдання . Читати й переповідати текст  . Вивчити поняття .

docx
До підручника
Історія України (Вступ до історії) 5 клас (Власов В.С.)
Додано
23 лютого 2022
Переглядів
838
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку