Урок ЯДС
4 клас
Тема. Водойми України.
Мета. Розширити поняття про основні водойми України; формувати уявлення про утворення джерел, про елементи річки, їх значення у природі та житті людини; вчити спостерігати, робити висновки; виховувати бережливе ставлення до водойм; розвивати пізнавальні інтереси дітей.
Обладнання: фізична карта України, таблиця «Утворення джерела», таблиця «Будова річки», кросворд.
Хід уроку
І. Організація класу.
Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас.
І запрошуємо ласкаво
На урок в 4 клас.
Часу, друзі, ми не гаймо,
Всі в подорож вирушаймо.
Дорогі діти!
Сьогодні у нас незвичайний урок,
Сьогодні у нас урок – подорож.
Девіз уроку: «Люби та знай свій рідний край».
ІІ. Актуалізація знань учнів та повідомлення теми уроку.
Відгадайте загадку:
Що таке: пливе і ллється,
Часом на камінь дереться,
Як немає – все всихає,
Звір і птах помирає.
(Вода)
Так, це вода. Без води життя на Землі неможливе: в”яне квітка, страждає звір, замовкає пташка. Все живе на Землі потребує води. Кожна її крапля є дрогоцінним скарбом природи. Вода покриває 2/3 поверхні нашої планети. Вода вічно мандрує.
Учениця.
Я хмаринки-веселинки
Донечка-дитина.
Я весела й гомінка
Крапелька-краплина.
Я – краплинка-мандрівниця,
Я – жива вода-водиця.
Наша подорож – це водойми України.
А поведе нас – краплинка-мандрівниця.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Річки, озера, болота, ставки, водосховища, моря, океани – усе це водойми. Найбільшими водоймами на Землі є моря і океани. Розрізняють штучні і природні водойми.
Природні водойми утворились без участі людини.
Водойми, створені людиною, називаються штучними.
Учениця.
Загадка.
З-під землі біжить водичка,
Але це не озерце.
Не струмочок, і не річка,
А цілюще … (джерельце)
Тут починається наша подорож.
Розгляньте таблицю, на якій зображено утворення джерела.
Розповідь про утворення джерела.
Джерело – це місце, де на поверхню землі витікає підземна вода.
У нас на уроці діє «Довідкове бюро», в якому працюють наші учні.
Розповідь учня про джерело.
Вода в джерелах дуже чиста, тому її здавна використовували для пиття. Є джерела, вода яких має цілющі властивості. Таку воду називають мінеральною і використовують для лікування різних захворювань.
Джерела – природне багатство природи України. Їх потрібно охороняти. Щоб джерела не забруднювались, їх обкладають камінням. У природі джерела часто дають початок річкам.
Учениця.
Загадка
Тече, тече – не втече,
Біжить, біжить – не вибіжить. (річка)
Наша подорож продовжується.
Вчитель.
Усі ви бачили річку.
Річка – це постійний потік води, що тече по похилій місцевості. Кожна річка має витік – місце де вона починається. Витоком може бути джерело, озеро або льодови у горах. Окремі струмки зливаються і дають початок річці. На своєму шляху вона приймає воду інших річок – своїх приток. Заглиблення, по якому тече річка, називається руслом. Місце, де річка впадає в іншу водойму, це її гирло. Річки впадають в озера, в моря, океани й інші річки.
Кожна річка має правий і лівий береги. Щоб їх визничити, потрібно стати обличчям у напрямі течії. Праворуч буде правий берег, ліворуч – лівий.
На карті річку показуємо, починаючи з витоку до її гирла.
В Україні налічується більше 70 тисяч річок. Найбільші річки України – Дніпро, Дунай, Дністер, Південний Буг, Тиса, Сіверський Донець.
Однією з великих річок України є Дніпро. Найбільші його притоки – Прип’ять і Десна. Дніпро бере початок на території Росії. Величаво несе свої води ця ріка з півночі на південь через всю Україну і впадає в Чорне море. Дніпро має 1424 притоки. Довжина його 2200км. Ширина Дніпра біля Києва 1 км. Береги річки надзвичайно мальовничі.
«Хвилинка-цікавинка»
Учень.
Слов’яни назвали річку Дніпро – Славутич, греки – Борисфен, римляни – Данаприс, а татари – Єнці.
На Дніпрі створено 6 водосховищ: Київське, Канівське, Кременчуцьке, Дніпродзержинське, Дніпровське і Каховське. Найбільші з них Кременчуцьке і Каховське.
Учень.
Про Дніпро, як про улюблену серед українців ріку, багато говорять наші поети. Ось читаємо його опис у Шевченка:
Реве та стогне Дніпр широкий,
Сердитий вітер завива.
Додолу верби гне високі
Горами хвилі підійма.
Який це красивий, символічний образ могутньої ріки – долі українського народу.
Самостійна робота.
Задача.
Довжина Південного Бугу 806 км, Дністер на 556 км довший за Південний Буг. Дніпро на 839 км довший за Дністер. Знайдіть довжину Дніпра.
Відповідь: довжина Дніпра 2201 км.
Учениця. Продовжуємо нашу подорож.
Загадка.
Серед поля лежить дзеркало –
Скло голубе, а рама зелена. (Озеро)
Озеро – це водойма, яка виникає в природних заглибинах на поверхні Землі.
Озера бувають великі і малі, глибокі і мілкі, з прісною чи солоною водою. З проточних озер вода витікає, а до безстічних – тільки надходить. Озера поповнюються водою річок, підземних джерел, дощовою і талою водою.
На території України близько 20 тисяч озер. Вони утворюють озерні краї. Найбагатша на озера Поліська Низовина. Тут є знамениті Шацькі озера, а серед них найглибше озеро Світязь. Його глибина 60 м. Це найпрекрасніша перлина в чудовому поліському намисті.
Учень.
Багато озер утворилися біля річки Дунай. Найбільше прісне озеро серед них – Ялпуг. Його довжина 40 км, а ширина 5 км.
У Карпатських горах озера невеликі, але глибокі. Вода в них прісна, чиста і холодна. Гірські озера вражають красою. Особливо славиться озеро Синевир. Його називають «морським оком».
За неповторну красу озера називають голубими очима Землі. Озера України – це багатство нашої Землі.
Показ на фізичній карті України найбільших озер.
Фізкультхвилинка.
Вода – це здоров’я, вода – це краса,
Проблемна ситуація.
Одного разу прийшли діти до озера і побачили, що хтось залишив на березі купу сміття. Обурилися діти, що хтось забруднив такий гарний берег і вирішили все прибрати. Позбирали вони все сміття і кинули у воду. Берег знову став чистим і гарним.
Учень.
Водойми не можна забруднювати, тому що у водоймах зосереджена вода. А без води не можуть жити люди, тварини, рослини. Вода – це основа всіх живих організмів. Але для життя потрібна чиста вода. Від забрудненої води виникають різні захворювання.
Розповідь про болото.
Поступово озера, особливо мілкі, замулюються, заростають рослинами і з часом перетворюються на болота.
Болото – ділянка надмірно зволоженої поверхні. На ній ростуть вологолюбні рослини.
В Україні найбільше боліт на Поліській низовині.
Показ на фізичній карті України боліт на Поліській низовині.
Учениця.
Мандруємо, друзі, дальше. Усім вам відоме прислів’я «Всі ріки до моря ведуть».
Розповідь про моря України.
Море – це частина океану, яка врізається в сушу. Усі моря з’єднані з океанами. Вода в морях солоно-гірка. На півдні Україну омиває Чорне море. На південному заході – Азовське море. Це моря Атлантичного океану.
Чорне море з’єднане з Азовським морем Керченською протокою. Чорне море глибоке і тепле. Його середня глибина 1256 м, а найбільша 2245 м. Улітку температура води становить +22…+25С, а взимку +6…+8С.У Чорне море впадають майже всі великі річки України.
Азовське море менше, ніж Чорне. Воно дуже мілке. Його найбільша глибина – 15 м. Улітку вода в Азовському морф нагрівається до +30С, але взимку вона замерзає.
Показ на фізичній карті України Чорного та Азовського морів. Моря показуємо по береговій лінії.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Учень.
Кожна річка має правий і лівий береги. Щоб їх визначити, потрібно стати обличчям у напрямі течії. Праворуч буде правий берег, а ліворуч – лівий. Отже, ми бачимо, що човен прив’язаний на лівому березі, а гуси сидять на правому березі.
Дати відповідь на запитання одним словом. Так чи ні.
А) Дніпро впадає в Чорне море;
Б) найбільше озеро – Ялпуг;
В) джерельна вода чиста і холодна;
Г) озеро Світязь – «Морське око»
Д) витік – місце де річка впадає в іншу водойму.
4. Кросворд «Водойми України».
1. Одна з найбільших рік України. (Буг)
2. Місце, де починається річка. (витік)
3. Україну омиває Чорне… (море)
4. Невелика штучна водойма. (канал)
5. Столиця України. (Київ)
6. Найбільша ріка України. (Дніпро)
7. Де ліси без дерев, а ріки без води? (карта)
Вода – душа врожаю.
Море – рибальське поле.
Всі ріки до моря ведуть.
Ложкою води з моря не вичерпаєш.
Річки – артерії життя.
Де вода – там і сад цвіте.
V. Підсумок уроку.
Учениця.
Ось і закінчилась наша подорож.
До побачення, друзі.
Буду рада зустрітися з вами знову.
Я – краплинка-мандрівниця,
Я – жива вода-водиця.
Молодці, ви гарно працювали.
Були уважні, старанні.
Домашнє завдання.
Написати лист до друга про нашу подорож по водоймах України.