Урок-подорож «Як козаки математику вивчали». Розв’язування вправ і задач на множення та ділення натуральних чисел

Про матеріал
Розробка уроку дасть можливість в цікавій та ігровій формі провести узагальнення і систематизацію знань, умінь і навичок з теми "Множення і ділення натуральних чисел". Урок в такому інноваційному форматі дасть можливість удосконалити вміння виконувати множення та ділення натуральних чисел, розв’язувати задачі з цієї теми, формувати вміння і навички учнів застосовувати властивості множення для обчислення зручним способом. Мета такого уроку ознайомити учнів з історією українського козацтва, виховувати патріотизм, інтерес до вивчення математики.
Перегляд файлу

Рознятовська Ольга Вікторівна,

учитель математики

Глухівської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів №2

Глухівської міської ради

Сумської області,

спеціаліст першої категорії

 

Урок-подорож «Як козаки математику вивчали»

Клас: 5.

Тема: Розв’язування вправ і задач на множення та ділення натуральних чисел.

Мета уроку:

Мета дидактична: удосконалення вміння виконувати  множення та ділення натуральних чисел, розв’язувати задачі на  ділення та множення натуральних чисел, формувати вміння і навички учнів застосовувати властивості  множення для обчислення  зручним способом.

Мета виховна: виховувати  взаємоповагу, здорове суперництво, акуратність в записах, працьовитість, інтерес до математичних знань, виховувати уміння вислухати інших, виховувати активність, дисциплінованість, самокритичність, самостійність (самостійно працювати з|із| |посібндидактичними завданнями);

Розвиваюча  мета: розвивати пізнавальну діяльність, мовний розвиток (називати приклади, пояснювати хід практичних дій), сенсомоторний розвиток (виконувати всі дії, необхідні в досягненні результату); розвивати зорово-слухову| пам'ять, увагу, логічне мислення (уміння лаконічно висловлювати свою математичну думку), розвивати уміння орієнтуватися в нестандартних ситуаціях, кмітливість, навички творчої роботи, комунікативні і соціальні компетенції; розвивати навички раціонального використовування часу.

Тип уроку: систематизація і  узагальнення знань, умінь учнів.

Форма уроку: урок-подорож з героями мультфільму.

Обладнання: комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація, сигнальні картки, зошити, ручки, підручник Математика 5 клас Мерзляк А. Г.

Міжпредметні  зв’язки: історія.

Методи, форми і прийоми:

- використання ключових|джерельних| слів;

- мозковий штурм;

- релаксаційний практикум;

- рефлексія.     

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

Доброго дня, шановні діти! Сьогодні у нас не зовсім звичайний урок, а урок-подорож нашею рідною Україною. Ми з вами вирушимо на острів Хортиця, де була розташована Запорізька Січ – столиця козацького краю. Під час нашої мандрівки нам допомагатимуть герої з відомого мультфільму про козаків.

Відомий французький вчений Блез Паскаль писав: «Предмет математики настільки серйозний, що не слід уникати можливості зробити його більш цікавим». Тому:

У – успіхів бажаю вам сьогодні,

Р – робота радість хай принесе,

О – обдарованість покажіть на кожному кроці,

К – кмітливість впевненості хай додає.

На сьогоднішньому уроці ми узагальнимо матеріал за темою множення і ділення натуральних чисел, будемо розв’язувати приклади та задачі на множення і ділення натуральних чисел. А зараз відкриваємо зошити записуємо число, класна робота і тему сьогоднішнього уроку. Девізом нашого уроку будуть такі слова:

Активним будь і не забудь:

Ми відправляємось у путь.

Знання з собою захвати,

В дорозі будь уважним ти!

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Перш, ніж почати наш урок давайте перевіримо домашнє завдання. (Фронтальне опитування).

№ 516. 23 дм, 46 дм, 30 дм.

№ 529. 1) 7 (ост. 5); 2) 35 (ост. 2); 3) 13 (ост. 2); 4) 35 (ост. 9); 5) 164 (ост. 12); 6) 45 (ост. 78).

№ 539. а = 18 4 +11 = 83.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

А щоб дістатися до острова нам потрібно виконати вправу «Переправа».

Продовж речення:

1.Числа які перемножують називаються…

2. Результат дії множення називається…

3. Щоб знайти невідомий множник треба…

4. Від перестановки множників…

5. Результат дії ділення називається…

6. В частці  x : 20 , x – це…, 20 – це…  

Дуже добре! Дісталися ми з вами острова, а тепер нам потрібно потрапити у середину укріпленої фортеці. А щоб це зробити потрібно прочитати речення та визначити, які з них вірні, а які – ні.

1. Якщо число поділити само на себе, то отримаємо 0.

2. Якщо число помножити на 1, то число не зміниться.

3. Невідомий множник знаходять за допомогою дії множення.

4. На 0 ділити неможна.

5. Щоб знайти невідоме ділене, треба частку помножити на дільник.

6. Якщо число помножити на 0, то отримаємо 1. 

ІV. Застосування знань, умінь та навичок.

1. Розв’яжіть рівняння:

№ 464 ст. 115 у підручнику

3) 11x + 6x = 408;

5) x : 19 = 26.

№ 499 ст. 119 у підручнику

1) 14x + 4x – 48 = 240;

4) 20y + 5y + y + 19 = 227.

Один учень розв’язує завдання на дошці, решта – у зошитах.

Молодці! Потрапили ми з вами у фортецю! Напевно ви зголодніли вже? А що ж їли козаки? Щоб дізнатися, яка була улюблена страва козаків, вам необхідно виконати наступне завдання за допомогою інтерактивної вправи в LearningApps https://learningapps.org/display?v=p1zi6nkpc20.

2. Розв’яжіть зручним способом:

  1.                   2·13·50
  2.                   247·4·25
  3.                   125·57·8
  4.                   37·218 + 63·218
  5.                   568·43 – 567·43

А

Л

У

І

Ш

К

247000

57000

24700

21800

43

1300

 

3. Розв’яжіть задачу.

Для того, щоб дізнатися як козаки куліш варили вам необхідно розв’язати таку задачу: «Для приготування куліша потрібно: пшоно, сало, цибуля, сіль і вода. Пшона взяли 300 г, а сала у 4 рази менше, ніж пшона. Цибулі потрібно на 30 г більше, ніж сала, і в 15 разів більше, ніж солі. Води треба взяти у 2 рази більше, ніж всіх інших складових разом. Скільки готового куліша отримають козаки?»

Розв’язання:

  1.     300 : 4 = 75 (г) – сала;
  2.     75 + 35 = 105 (г) – цибулі;
  3.     105 : 15 = 7 (г) – солі;
  4.     (300 + 75 + 105 + 7) 2 = 974 (г) – води;
  5.     974 + 487 = 1461 (г) – всього куліша.

Відповідь: 1461 г.

Ну, що у вас вийшло? Чи наїлися ми кулішу? ( Діти називають) 

Я думаю, що ви стомилися то, ж давайте трошки відпочинимо.

Фізкультхвилинка

Покажіть діти своїми рухами:

  • Як козаки крокують;
  • Як козаки несуть тяжкий мішок з сіллю за плечима;
  • Козаки піднімають легеньку гирю лівою рукою;
  • Козаки піднімають тяжку гирю правою рукою;
  • А тепер двома руками козаки піднімають гирю;
  • Витерли піт з чола;

І продовжуємо працювати.        

Відпочили трохи та підкріпилися, а тепер час вирушати у дорогу, допомогти козакам продати сіль. А для цього розв’яжемо ось таку задачу: «Козаки на двох возах везли 3500кг солі. На один віз навантажили 32 мішки, а на другий 38 мішків. Скільки кілограмів солі навантажили на кожний віз, якщо кількість солі в кожному мішку була однаковою?»

Розв’язання

  1.                   32 + 38 = 70 (м) – всього мішків
  2.                   3500 : 70 = 50 (кг) – в одному мішку
  3.                   32 50 = 1550 (кг) – навантажили на один віз
  4.                   38 50 = 1900 (кг) – навантажили на другий віз.

Відповідь: 1550 кг, 1900 кг.

Діти, а для чого потрібна сіль? А ви знаєте, що сіль – це унікальний продукт. З одного боку, вона – усюди, з іншого – без неї нікуди. Вона застосовується, як в харчовій промисловості, так і в медицині. А возили раніше її до нас, аж із далекого Криму. Ну що ж час повертатися додому!

Дорога додому козакам не близька… Вони подорожували не день, не два… А щоб дізнатися скільки днів наші герої подорожували і яка відстань додому  пропоную вам виконати наступні завдання самостійно.

4. Спростити вираз:

1) 29m + 31m – 50m, якщо m = 2.

29m + 31m – 50m = m (29 + 31 – 50) = m10 = 210 = 20.

2) 15а – а +10а, якщо а = 40.

15аа + 10а = а (15 – 1 + 10) = а24 = 4024 = 960.

Отже, козаки подорожували 20 днів, а відстань яку проїхали становить          960 км. А скільки кілометрів козаки проїжджали за один день? (960 :20 = 48км).

Я думаю що ви досить багато знаєте про козаків.  Вони були сміливими, дисциплінованими, витривалими, гордими і вільними, дружними. Часто навідувалися один до одного в гості.

5. Робота з підручником.

Задача № 478 ст. 116 у підручнику.

Із сіл Квіткове і Казкове, відстань між якими дорівнює 136 км, виїхали одночасно назустріч один одному козаки Шибайголова та Гострошабленко. Шибайголова рухався зі швидкістю 16км/год. З якою швидкістю їхав Гострошабленко,  якщо козаки зустрілися через 4 год після виїзду?

Розв’язання

  1.     16 4 = 64 (км) – шлях, який подолав Шибайголова;
  2.     136 – 64 = 72( км) – шлях , який проїхав Гострошабленко;
  3.     72 : 4 = 18 (км/год) – швидкість, з якою рухався Гострошабленко.

Відповідь: 18км/год.

6. Робота на картках.

Подорожі козаків не завжди були легкими. Вони часто додому  відправляли листи, щоб рідні не переживали за них. Давайте відчуємо себе справжніми козаками та розв’яжемо картки із завданнями на множення і ділення натуральних чисел.

Картки роздаються трьом учням, на яких вони виконують завдання.

Картка №1

  1.     Обчислити зручним способом:                                                                                                                

1) 4·184·25;                            2) 3) 21·52 + 21·48.

  1.     Виконайте дії:       512 · 625 – 126 840 : 280;
  2.     Розв’яжіть рівняння:
    1.     53 652 : х = 526;              2)(х – 56) · 9 = 909.

Картка №2

  1. Знайдіть значення виразу зручним способом:

239 · 37 – 208 · 37 + 169 · 37.

  1. Розв’яжіть рівняння: 7m + m – 42 = 38.
  2.     На одній ділянці росте 188 кущів, що у 2 рази більше ніж на другій. Скільки кущів росте на двох ділянках?

Картка №3

  1.     Знайдіть значення виразу: 3·19 + 4690:70.
  2.     Спростіть вираз 89х – 49х і знайдіть його значення, якщо х =  16.
  3.     В один магазин завезли 324 ц картоплі, що в 6 разів більше, ніж у другий. Скільки картоплі завезли в другий магазин?

7. Розв’яжіть задачу.

Козакам в дорозі часто випадали різні перешкоди. І ось неподалік від дому на них нападають розбійники. Щоб допомогти козакам вам діти необхідно розв’язати ось таку задачу: «Козаків наздоганяють розбійники, швидкість яких 32 км/год, а швидкість козаків 48 км/год. Яка відстань буде між ними через 6 год?»

Розв’язання

І спосіб

  1.                   48 – 32 = 16 ( км/год) – швидкість зближення;
  2.                   16 6 = 96 (км) – відстань між ними.

ІІ спосіб

  1.                   48 6 = 288 (км) – проїхали козаки;
  2.                   32 6 = 192 (км) – проїхали розбійники;
  3.                   288 – 192 = 96 (км) – відстань між ними.

Відповідь: 96 км.

Один учень розв’язує задачу біля дошки, решта на місцях. Усно запитую 2 спосіб.

Ось наша подорож підійшла до завершення. Дякуючи вам, мої діточки, наші герої прибули додому живі, здорові та неушкоджені.

V. Підведення підсумків уроку.

Гра «Пальчики»

Я називатиму твердження. Якщо ви погоджуєтесь з ними загинайте пальчики:

  • Мені було цікаво працювати на уроці;
  • Мені сподобалася вам зустріч з героями мультфільму;
  • Найбільше мені сподобалась задача про сіль; задача про розбійників;
  • Сьогодні я дізнався багато корисного для себе.

А тепер зігніть свої кулачки, торкніться ними один одного, як справжні козаки, відчуйте козацьку дружбу і подякуйте один одному за співпрацю. Я теж дякую вам усім за хорошу роботу. Нагородою за вашу працю будуть гарні оцінки.

VІ. Домашнє завдання з коментуванням.

1) Повторити § 16 – 19 ст. 96 у підручнику.

2) Виконати № 486, № 502, № 515.

3) Додатково задача від Мудрої Сови № 555.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Юрченко Наталія Олексіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 грудня 2020
Переглядів
1380
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку