УРОК – ПОДОРОЖ З ПРИРОДОЗНАВСТВА "Зміни у рослинному і тваринному світі взимку".

Про матеріал
ознайомити з особливостями життя дерев, кущів і трав у зимовий період, сформувати в учнів уявлення про те, як зимують тварини
Перегляд файлу

ДЕПАРТАМЕНТ НАУКИ І ОСВІТИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД «ЗЕЛЕНОГАЙСЬКИЙ СПЕЦІАЛЬНИЙ ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС (ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД – ШКОЛА – ІНТЕРНАТ І – ІІ СТУПЕНІВ)» ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК – ПОДОРОЖ З ПРИРОДОЗНАВСТВА

«Зміни у рослинному і тваринному світі взимку».

 

 

 

Виконала вчитель 2 – А класу

Соловей Юлія Василівна

 

 

 

 

 

 

 

Високий 2016 рік

Тема: «Зміни у рослинному і тваринному світі взимку».

Мета: ознайомити з особливостями життя дерев, кущів і трав у зимовий період, сформувати в учнів уявлення про те, як зимують тварини, розвивати в учнів пам'ять, увагу, спостережливість, мовлення, загальну обізнаність, розвивати вміння застосовувати знання отримані на уроці в ситуаціях повсякденного життя, чітко та зрозуміло висловлювати власну думку, розвивати творчі здібності учнів, виховувати уважність при вивченні нового матеріалу, ввічливість та уважність у спілкуванні з учителем та однокласниками, вміння плідно співпрацювати з однокласниками для досягнення мети, виховувати любов до рідної природи, почуття прекрасного.

Тип уроку: урок – подорож.

Обладнання: календар природи, ілюстрації дерев та тварин, казковий паровоз.

Словникова робота: грудень, бруньки.

Хід уроку.

І. Підготовча частина.

1. Організаційний момент.  Продзвенів уже дзвінок –

Починається урок.

Тож і ми часу не гаймо,

У мандрівку вирушаймо.

2. Нервово – психологічна підготовка. Робота з календарем природи.

1. Вправа «Погода».

— Яка зараз пора року?

— Який місяць?

— Яке число?

— Тепло чи холодно надворі?

— Який стан неба?

— Чи були сьогодні зранку опади?

ІІ. Основна частина.

1. Мотивація навчальної діяльності.

Робота над віршем.       На стежинку, на стіжок

Тихо падає сніжок.

Дружно вийшли ми на ганок:

– Сніжно , сніжно, добрий ранок!

2. Актуалізація опорних знань.

 — Що змінилося в природі з настанням зими?

 — Які фарби зникли, а які — з’явилися?

Навкруги біле і чорне. Білі хмари пливуть по небу, білий сніг на землі, лише темніють стовбури голих дерев та кущів. Не чутно криків пташиних, кумкання жаб, дзижчання комах. Проте ми чуємо, як рипить сніг під ногами, «розмови» деяких птахів, що залишилися на зимівлю. Зникли запахи прілого листя, аромати останніх осінніх кольорів. Але зимове повітря має особливу чистоту і свіжість.

3. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми вирушимо в подорож до зимового лісу. І дізнаємось, як рослини та тварини змінили своє життя в зимову пору року.

4. Робота над новим матеріалом.

Перша зупинка «Зимові дерева». (Робота за малюнком).

Які зміни відбулись з рослинами взимку?

Більшість рослин заздалегідь готується до зими. Ще восени однорічні трав’янисті рослини зів’яли, залишивши своє насіння в ґрунті. З нього навесні виростуть нові трави.

У глибокому спокої перебувають дерева і кущі. Майже всі вони на зиму скинули листя. Однак на їхніх гілках залишаються бруньки. Зовні бруньки вкриті темними лусочками. Усередині бруньки є дуже дрібні зелені листочки. За зиму бруньки підростають на деревах і кущах. Яка б не була сувора зима, ріст рослин не припиняється, а лише сповільнюється. (Розглядання гілочок дерев).

У зимовому лісі милують око припорошені снігом зелені ялини й сосни. Листки хвойних дерев - хвоїнки, вкриті товстою шкіркою, яка утримує вологу. Ось чому хвойні дерева не засихають узимку. (Розглядання гілочки ялинки).

Друга зупинка «Птахи». (Робота за малюнком).

Яких птахів взимку можна зустріти в наших лісах? Чим вони живляться?

Узимку мало корму для птахів. Синиці, горобці збираються у зграйки і перелітають з місця на місце в пошуках насіння різних рослин. У такій зграйці зустрічається й дятел. Він гострим дзьобом дістає личинки комах з-під кори дерев. Буває, що личинки падають у сніг. Синиці спритно підхоплюють їх. Так і мандрує табунець пташок від одного дерева до іншого.

Деякі осілі птахи - сороки, сірі ворони, які можуть поїдати найрізноманітнішу їжу, прилітають ближче до людських осель, де знаходять поживу на смітниках, у дворах. Ночують ці птахи в захищених від вітру місцях, під дахами будинків, у кущах, на деревах.

5. Фізхвилинка.

Третя зупинка «Лісові звірі». (Робота за малюнком).

Чи доводилося тобі спостерігати за звірами у зимовому лісі, парку? Розкажи про свої спостереження.

Яких звірів упізнали на малюнку?

Як звірі підготувались до зими?

У зимовому лісі чи парку цікаво спостерігати за білкою. На своєму шляху вона залишає недогризки шишок ялини чи сосни, з яких дістає насіння.

Заєць весь день дрімає у ямці, зробленій у снігу. Незадовго до заходу сонця він виходить на пошуки корму. Обгризає кору, пагони молодих дерев і кущів, знаходить копиці сіна, пожухлий бур’ян. Може забігти в сад, щоб поласувати корою фруктових дерев.

Лисиця взимку живе сама. Хутро в неї в цей час густе й пухнасте. Тому вона спить просто на снігу. Лігво лисиці на снігу - це невелика ямка. Коли розгуляється негода - снігопад чи сильний мороз, лисиця ховається в нору. Полює лисиця і на зайців та пташок.

Вовк узимку майже завжди голодний. Узимку він не погидує з’їсти навіть мишу, птаха й мертву тварину.

Ведмідь заліг у барліг до весни. Йому не треба виходити на полювання, бо вистачає власного жиру, який він накопичив восени.

Їжаки пізно восени, коли промерзає ґрунт і зменшується кількість кормів, їжаки зариваються в опале листя і загортаються у клубок, впадаючи у глибоку сплячку аж до березня.

Робота в групах: гра «Ланцюжок».

Скласти ланцюжок з тварин. Назвати їх.

Робота над загадками. (Додаток).

Ростом він маленький, сірий, чепурненький.

Справжній молодець. Хто він? (Горобець).

На колір сірувата, на вроду хитрувата.

«Кар-р-р!» - гукає, всіх лякає. (Ворона).

Дзьоб міцний і довгий маю,

Шкідників ним добуваю. (Дятел).

Жовтогруді щебетушки купили чорні капелюшки.

А ще мають білі щічки, називають їх....(синички).

6. Творча вправа «Розмальовка». Гра «На селі».

— Згадайте, які шубки мають ці тварини взимку. Розфарбуйте звірів та птахів кольоровими олівцями.

ІІІ. Заключна частина. Підбиття підсумків. Рефлексія.

— Які зміни відбулися з деревами взимку?

— Як зимують трави, кущі?

—Які звірі взимку майже весь день проводять у пошуках корму?

—Які тварини користуються своїми запасами?

—Які тварини на зиму засинають?

—Які тварини для маскування змінюють забарвлення?

— Де зимують риби і жаби? (Вони проводять зиму у водоймах під шаром льоду.)

— Де зимують комахи?

 

 

C:\Users\Mitrix\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\IMG_20161207_093429.jpg Гра «Впізнай птаха».

C:\Users\Mitrix\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\IMG_20161207_094343.jpg

Гра «Ланцюжок».

C:\Users\Mitrix\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\IMG_20161207_094755.jpg

Творча вправа «Розмальовка».

C:\Users\Mitrix\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\IMG_20160921_120156.jpg

Осіння екскурсія до екопарку Фельдмана «Як тварини готуються до зими».

1

 

docx
Додав(-ла)
Соловей Юлія
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
Інкл
Додано
23 лютого 2019
Переглядів
1259
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку