УРОК-ПОДОРОЖ Запліднення

Про матеріал
Мета уроку-гри: систематизувати й узагальнити знання, уміння і навички з теми "Розмноження і розвиток людини", розвивати інтерес учнів до біології, активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати уміння відстоювати свою точку зору, виділяти головне, робити висновки, формувати уміння працювати колективно
Перегляд файлу

УРОК-ПОДОРОЖ Запліднення

 

    Мета уроку-гри: систематизувати й узагальнити знання, уміння і навички з теми "Розмноження і розвиток людини", розвивати інтерес учнів до біології, активізувати пізнавальну діяльність учнів, розвивати уміння відстоювати свою точку зору, виділяти головне, робити висновки, формувати уміння працювати колективно.

 

     Обладнання, оформлення дошки: тема уроку, збільшені малюнки з книги "Таємниці анатомії" К. Доннер, таблиці з теми "Розмноження і розвиток".

 

     Правила гри: для проведення уроку клас поділяється на три команди, що готують домашнє завдання для супротивників, придумують назву своїм командам. Кожен учасник команди може відповідати повторно тільки після того, як уже відповіли всі учасники даної групи. За правильну відповідь кожен граючий одержує поурочний бал у рахунок оцінки, а також ігровий бал для команди, що фіксується журі в аркушах контролю, видачею асистентами (журі) біологічної "валюти уроку".

 

  Як засіб контролю за роботою групи й окремих учасників команди використовується "біологічна валюта" уроку ("Біолик"): чия команда більше набере "біоликів", та і буде переможцем.

 

        Облік балів проводять не тільки члени журі (чи асистенти), обрані напередодні гри, але й учасники протилежних груп, таким способом здійснюється самоконтроль, взаємоконтроль, контроль капітана команди, контроль груп супротивника.

 

     Учитель: Спочатку ми разом будемо вирішувати біологічні задачі, захопимося вашими глибокими знаннями, витягнемо зі схованок пам'яті дещо коштовне, а потім, проведемо оцінювання.

 

     Для визначення настрою на початок уроку намалюйте одну з мордочок на полях ваших аркушів оцінювання.

 

     ІДЕАЛЬНЕ ОПИТУВАННЯ (Самоконтроль-самооцінка) Це опитування, якого немає, а його функції виконуються під девізом: "Оціни себе правильно, але пам’ятай: чим вище інтелект людини, тим об’єктивніше  вона себе оцінює!

 

     Учні оцінюють ступінь своєї підготовки, і записують бал у лист контролю.

 

Після проведення самооцінки, проводиться презентація команд: перевіряється творче домашнє завдання кожної команди. Назва команд повинна відбивати терміни вивченої теми: "Онтогенез", "Ембриогенез", "Гаметогенез". Під час презентації своєї команди зачитується підготовлений, як домашнє завдання, сенкан, що відбивав назву команди. За дане творче завдання команда одержує  максимально три бали, тому що це завдання творчого характеру.

 

КОНКУРС ПРЕЗЕНТАЦІЇ  КОМАНД (д\з - СЕНКАН)

 

Сенкан команди № 1 (завдання творчого рівня)

 

1.          ОНТОГЕНЕЗ

 

2.          Індивідуальний, поетапний.

 

3.          Зв'язаний з філогенезом.

 

4.          Послідовна необоротна зміна організму.

 

5.          Розвиток.        

 

Сенкан команди № 2 (завдання творчого рівня)

 

1.          ЭМБРІОГЕНЕЗ

 

2.          Зародковий, післязиготний.

 

3.          Формуючий зародкові листки

 

4.          Забезпечує гІсто- і органогенез .

 

5.          Зародок           

 

Сенкан команди № 3 (завдання творчого рівня)

 

1.          ГАМЕТОГЕНЕЗ

 

2.          Мейотичний, гаплоЇдний.

 

3.          Який відбувається у статевих залозах

 

4.          Формує сперматозоїди, яйцеклітини.

 

5.          Утворення.

 

Захист назви команди  № 1 "Онтогенез"

 

     Завдання (репродуктивного рівня)

 

     Випишіть із запропонованого тексту слова, під якими мається на увазі якийсь біологічний термін, укажіть яку функцію виконують частини тіла згадані в цікавій теорії?

 

З подорожі Макса і Моллі

 

... - Як, по твоєму, що це? - запитала Моллі, указуючи на невеликий грушоподібний орган глибоко в шахті між сечовим міхуром і товстою кишкою. Від нього тяглася довга витончена трубочка, що обгинала стінку шахти по дузі і завершувалася віночком ромашки, схиленим над зморщеною білою грудкою.

 

- Матка? - припустив Макс.

 

- Далі йти не можна! - викликнула Моллі, побачивши макрофага, який насувався на них, розмахуючи десятком кулаків і ринувся в атаку.

 

Макс подивився вниз і скомандував!

 

     - Стрибай!

 

     Вони сковзали, котилися шкереберть, ляснулися на пелюстки витонченої трубки. Бахрома пелюстків під ними почала прогинатися. Макс заглянув під неї і з криком "швидше" схопився за край бахроми.

 

     - Ця штука опуститься на білий ком. Треба влізти на неї і затаїтися!

 

     Близнюки зстрибнули на білий виступ і затаїлися під пелюстки саме  тоді, коли бахрома щільно пригорнулася до білого кому, зануривши їх у глибокий морок.

 

(Під словосполученнями: "витончена трубка", "бахрома пелюстків трубки", "білий кому" мається на увазі: маткова труба, вирва, яєчник)

 

Завдання (реконструктивного рівня):

 

1.          Що відбувається з зародком після запліднення?

 

2.          Які особливості онтогенезу, та його періодів?

 

Захист назви команди  № 2 "Эмбриогенез"

 

З подорожей Макса і Моллі

 

..Як називається трубочка з квіткою на кінці? - запитала Моллі у Вольняшки.

 

- Фаллопієва труба з торочкуватою вирвою. А білий бугор, на якому ви ховалися, називається яєчником.

 

- У ньому, здається, зберігаються яйцеклітини?

 

- Так, біля тисячі, раз на місяць одна надходить у фаллопієву трубу і по ній опускається до матки.

 

- Матку ми бачили! Вона схожа на грушу і міститься за сечовим міхуром. Трубка його обгинає.     

 

- По ту сторону міхура є ще один яєчник і ще одна фаллопієва труба. Тіло, як ви знаєте, має двосторонню симетрію. Якщо яйцеклітину у фаллопієвої трубі встиг запліднити сперматозоїд, то, потрапивши в матку, вона прикріплюється до її стінки і починає поділятися, поки не перетворитися в цілу дитину. Матка тим часом розтягується і розтягується, щоб йому не було тісно, а потім, через дев'ять місяців, зживається, виштовхує дитини - і от вам зовсім новенький, маленький чоловічок.

 

      Завдання (репродуктивного рівня)

 

     Використовуючи матеріал цікавої теорії, дайте визначення поняттям:

 

Запліднення -

 

Розмноження -

 

Пологи -

 

Яйцеклітина -

 

Сперматозоїд -

 

Ембріон -

 

   Завдання (реконструктивного рівня):

 

1.          Перелічите етапи розвитку зародка, дайте їм характеристику.

 

2.          Який процес називають заплідненням, і де він відбувається і за яких умов? 

 

Захист назви команди  № 3 "Гаметогенез"

 

З подорожей Макса і Молли

 

... - Ваше щастя, що тіло, у якому ви виявилися, жіноче, - оголосив Вольняшка.

 

- Чому?

 

- Так тому, що в чоловічому немає фаллопієвої труби, щоб під нею ховатися. Замість яєчників чоловіче Тіло розвиває яєчка, що виробляють мільйони сперматозоїдів. Яєчка спускаються вниз по спеціальному каналу і живуть зовні в особливому мішку. За собою вони залишають тільки один слід - трубочки для руху сперматозоїдів. А канал заростає. От ви і не знайшли б там, де укритися. В іншому чоловіче Тіло, що жіноче - різниця невелика. У всякому разі, усередині.

 

Завдання (репродуктивного рівня):

 

Назвіть органи жіночої статевої системи.

 

Назвіть органи чоловічої статевої системи.

 

Завдання (реконструктивного рівня):

 

1.          Де відбувається сперматогенез і овогенез, які його етапи?

 

2.          Які особливості будови яйцеклітини і сперматозоїда пов'язані з виконуваною ними функцією?

 

АНАТОМІЧНИЙ КОНКУРС

(Завдання репродуктивного рівня)

 

     Під час анатомічного конкурсу команди працюють 30 секунд групою, роблячи підпису до малюнка "Будова статевої системи". Після закінчення роботи команди міняються листочками з виконаним завданням і проводять взаємоконтроль, виставляючи бал команді супротивників (командам пропонуються малюнки з правильними підписами).

 

БЛІЦ-ТУРНІР (Завдання репродуктивного рівня)

 

Конкурс припускає блискавичне питання і блискавичну відповідь (відповіді подані в дужках).

 

Команда № 1

 

1.          Жіночі статеві залози називаються - (яєчники).

 

2.          Індивідуальний розвиток організму - (онтогенез).

 

3.          Злиття двох статевих клітин - (запліднення).

 

4.          Прикріплення зародка до стінки матки називається - (імплантація).

 

5.          Організми, що одночасно розвиваються з однієї і тієї ж заплідненої яйцеклітини - (однояйцеві близнюки).

 

6.          Формування вторинних статевих ознак відбувається в результаті дії  - (статевих гормонів).

 

Команда № 2

 

1.          Статеві клітини утворюються в - (статевих залозах: яєчниках, яєчках (сім’яниках).

 

2.          Запліднення відбувається в - (матковій (фаллопієвій) трубі).

 

3.          Екто-, енто-, мезодерма - це (зародкові листки)

 

4.          Зі слизуватої оболонки матки і зародкових оболонок формується - (плацента).

 

5.          У різних, але одночасно запліднених яйцеклітинах розвиваються - (різнояйцеві близнюки)

 

6.          Період інтенсивного статевого дозрівання називається - (підлітковий чи пубертатний).

 

Команда № 3

 

1.          Чоловічі статеві залози називаються - (яєчка (сіменники).

 

2.          Стан жінки в період розвитку зародка називається - (вагітність).

 

3.          Зародок інакше називається - (ембріон).

 

4.          З дев'ятого тижня розвитку зародок стає - (плодом).

 

5.          До залоз якої секреції відносяться статеві залози? - (змішаної).

 

6.          Процес виходу яйцеклітини з яєчника називається - (овуляцією).

 

КОНКУРС ЕМБРІОЛОГІВ

 

Усім командам пропонується по два запитання, якщо на деякі з них команда не може дати відповідь, тоді відповідає команда, де є бажаючи гравці,  які підняли раніш руку.

 

Завдання (реконструктивного рівня):

 

1.          Про що свідчить той факт, що зародок людини і тварин мають загальні ознаки?

 

2.          Що таке критичні періоди розвитку зародка? Дайте їм характеристику.

 

3.          Чи забезпечує плацента абсолютний захист плоду? Наведіть приклади.

 

4.          Як впливає алкоголь, паління сигарет, споживання наркотиків на розвиток зародка?

 

5.          Що таке контрацептиви, на які групи вони поділяються, і, з якою метою застосовуються? Наведіть приклади контрацептивів.

 

6.          Чому великі кістки черепа і таза в немовля не зрослі? 

 

     КОНКУРС "ТАК - НІ"

 

     Завдання (реконструктивного рівня):

 

     При проведенні конкурсу  "так - ні", у дошки працює по одному учню від команди, вони слухають питання і на дошці біля цифр ставлять плюс, якщо твердження вірне, ставлять мінус, якщо воно невірне. Інші учні  груп працюють на аркушах самоконтролю. Команди слухають питання і ставлять на аркушах контролю "так", якщо твердження вірне, і "ні", якщо воно невірне. При перевірці завдання, учні, що працювали в дошки перевіряють відповіді супротивника, а інші проводять самоконтроль (чи взаємоконтроль). За кожну правильну відповідь учні можуть набрати не більш 1 бала, а команда додатково одержує ігрові дев'ять балів.

 

ЦИТОЛОГОГАМЕТОГЕНЕЗНЫЙ КОНКУРС

 

У цьому конкурсі бере участь по одній людині з кожної команди. Гравці по черзі називають, що позначено на малюнку під конкретними цифрами.

 

На дошці висить малюнок.

 

Кожному з гравців, що  працювали з малюнком пропонується відповісти на питання.

 

Завдання (репродуктивного рівня):

 

Які функції виконують зазначені частини, зображені на малюнку? (відповідати можна по черзі)

 

Завдання (реконструктивного рівня):     

 

Які особливості будови і функції яйцеклітини, сперматозоїда?

 

Які умови необхідні для запліднення?

 

Завдання (творчого рівня):                                                                    

 

- Висловите свою думку щодо еволюції статевого розмноження у хребетних тварин.

 

 

КОНКУРС ГЕРОНТОЛОГІВ

 

Завдання (творчого рівня):

 

З кожної команди запрошується по одній людині. Вони по черзі відповідають на питання вчителя. Якщо гравець утрудняється на нього відповісти, то команда може надати йому допомогу.

 

Що ви вкладаєте в поняття "статевозріла людина"? 

 

Обґрунтуйте причини і наслідки кохання між людьми однієї статі.

 

Обґрунтуйте біосоціальну природу статевого розмноження людини.

 

Чому біологічний вік людини особливо важко установити після юнацького періоду?

 

Як ви думаєте, чому жінки старіють раніше, але живуть довше, у порівнянні з чоловіками?

 

Як розуміти висловлення Ф. Енгельса: "Жити - значить умирати".

 

 

КОНКУРС КІНОКРИТИКІВ  

 

Завдання (творчого рівня):

 

Уявіть,  що  ви  вчені-кінокритики,  і  перед  вами  поставлено  завдання:

Команда № 1:  указати  на  недоліки  цього  навчального  фільму,  що  не  відповідає  шкільній  програмі  по  біології.  Який  матеріал,  вивчений  вами  на  уроках,  можна  порекомендувати  авторам   додати в  цей  навчальний фільм?

Команда № 2:  відзначити позитивні сторони переглянутого фільму.

Команда № 3:  скласти запитання до фільму.

 

ОЦІНЮВАННЯ: повторна самооцінка наприкінці  уроку, оцінювання учнів у групах капітаном.

ПІДСУМКИ УРОКУ.

Аналіз роботи команд, аналіз взаємооцінок, коментування. Оголошення переможців.

 

Д/З: конкурс на кращу шпаргалку-схему з теми «Розмноження і розвиток людини».

 

docx
Додано
24 лютого 2019
Переглядів
896
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку