Конспект уроку з теми"Поняття про середовище існування, шляхи пристосувань до нього організмів. Біологічні адаптивні ритми організмів"

Про матеріал
Розробка уроку з теми "Поняття про середовище існування, шляхи пристосувань до нього організмів. Біологічні адаптивні ритми організмів"
Перегляд файлу

 

Тема Поняття про середовище існування, шляхи пристосувань до нього організмів. Біологічні адаптивні ритми організмів

Мета: ♦ навчальна: поглибити знання учнів про середовища існування живих істот; вивчити особливості середовища існування, розглянути взаємозв’язок організмів та середовища.; розширити знання про особливості пристосування тварин до певного середовища існування;з’ясувати значення адаптивних біологічних ритмів і кращої адаптації організмів до умов існування.

♦ розвивальна: формувати та розвивати вміння встановлювати при-чинно-наслідкові зв'язки, працювати з опорними сигналами, визначити основні адаптивні біологічні ритми організмів; розвивати вміння аналізу й синтезу матеріалу; формулювати висновки;

♦ виховна: сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук; виховувати комунікативні навички, вміння спілкуватися;виховувати бережливе ставлення до природи.

Основні терміни: середовище існування,адаптивні біологічні ритми,адаптації.

Обладнання:підручники,зошити,прості олівці, додатковий матеріал,використання інтернет джерел.

Тип  уроку:   комбінований

Структура  уроку
  I.   Організаційний етап ..................................... 1 хв
  II.  Актуалізація опорних знань і мотивація  
           навчальної діяльності  ................................... 10 хв
  III.    Мотивація навчальної діяльності-------------- 2 хв

 IV.Вивчення нового матеріалу  ..............................  25 хв
 V  Узагальнення, систематизація й контроль   
знань і вмінь учнів   ......................................  5 хв
VІ.  Підбиття підсумків уроку   ................................  1 хв
 VІI.  Домашнє завдання  ......................................  1 хв
Хід уроку

І. Організаційний етап

Привітання. Визначення готовності  учнів до уроку.

II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів

1.Питання для евристичної бесіди .

1.Що таке екологія?

  3.Які екологічні чинники вам відомі?

4.Що таке біотичні чинники?

5.Що таке абіотичні чинники?

6.Що таке антропогенні чинники?

2.Леернінг-вправа. https://learningapps.org/display?v=pf0h5x1x219

http://chart.apis.google.com/chart?cht=qr&chs=350x350&chld=L&choe=UTF-8&chl=https%3A%2F%2Flearningapps.org%2Fdisplay%3Fv%3Dpf0h5x1x219

 

 

III.    Мотивація навчальної діяльності

▬ Виконавши вірно вправу перед вами розкривається зображення обличчя людини.

1.Назвіть тварин що утворюють зображення обличчя людини?

2.За якими критеріями можна об’єднати ці тварини?(за способом живлення,за класифікацією у класи,за середовищем існування)

IV. Вивчення нового матеріалу 

Тому  тема уроку «Середовище існування, шляхи пристосувань до нього організмів.  Біологічні адаптивні ритми організмів»

І. Які асоціації у вас виникають при понятті «Середовище  життя»?

▬ Отже Середовище   життя-це сукупність умов у яких мешкають певні особини,популяції ,угрупування організмів.

Випишіть поняття ст.151 §25

2.Які середовища існування характерні для тварин що ви назвали?

ІІ.  За допомогою тексту ст.151(вгорі) побудуйте логічно-опорну схему «середовище існування».    (Включити презентацію!!!!)

Побудова логічно опорної схеми  «Середовища існування організмів»

СЕРЕДОВИЩА ІСНУВАННЯ ОРГАНІЗМІВ

 

image141

3.Чи однаковими  будуть властивості цих середовищ?  (Ні.)

▬Давайте визначимо властивості (чинники ) кожного середовища

Завдання по рядах:

1-й ряд. ст. 151.  Наземно - повітряне середовище.

 Основними чинниками є: температура повітря,вологість,освітленість і газовий склад атмосфери.

2-й ряд ст.156  Водне середовище

Особливості водного середовища  значно відрізняється від наземно-повітряного: велика густина, менше кисню, значні перепади тиску, різні типи водойм відрізняються солоністю, швидкістю течії тощо.

3-й ряд ст.159. Ґрунтове середовище (під рисунком)

Особливості ґрунту як середовища існування

Вологість зазвичай вища, ніж вологість повітря

Порівняно невелика амплітуда добових та сезонних коливань температур

Вміст вуглекислого газу значно вищий, а кисню – дещо нижчий, ніж в атмосфері

4 ряд ст. Організмове  середовище ст.159

Живі організми як середовище існування  докорінно відрізняються від інших середовищ. Якщо на організми, які живуть на поверхні істот (ектопаразити), впливають фактори зовнішнього середовища, то на тих, які живуть усередині організму хазяїна (ендопаразити), ці фактори безпосередньо не впливають. Середовище тут стабільне.

Обговорення відповідей  по презентації

Давайте  визначимо  чи є  фактори кожного середовища життя спільними чи ні?(так)

Чи є  однаковими пристосування до цих факторів середовищ життя організмів ? (ні)

▬ Отже кожен організм має свої пристосування до життя у певному середовищі.

ІІІ.Робота в групах (5( 6)) груп по 4 учні

1.https://www.thinglink.com/scene/1156211532879626243

     ( Логін  albina-luks@rambler.ru       пароль    AB041729S)

 

 

 

 

Завдання1. : визначити закодованих тварин  

2.https://childdevelop.com.ua/users/topdf/puzzle_gen_pdf.php?wsheet=PZ241E903&fname=html/temp/138690/PZ241E903&xaccess=9&tkn=93187ed1e5edae0d673f8eeb15d9094d

О

Ц

М

Є

Ю

И

И

О

Д

К

Л

Н

Ж

Ї

Ю

Ц

Ь

А

Н

Е

К

Ж

З

П

К

Ю

Р

Є

Б

І

Щ

У

К

А

У

Р

Ф

А

П

П

И

Ч

Ї

Н

В

Й

Ь

И

Д

А

Ф

Н

І

Я

И

Х

Є

В

Ц

Н

С

К

О

Р

П

І

О

Н

З

А

Ф

П

Р

Ї

К

Б

Ї

Л

Є

С

Ю

У

С

Л

В

Ь

Г

Б

З

Е

К

В

О

Т

Ш

О

Х

О

Ю

І

П

П

М

Є

Н

Ц

Б

М

В

А

І

Ї

У

П

Й

Ц

Й

М

Ч

С

Т

В

Ф

А

Х

М

П

І

Н

Г

В

І

Н

О

К

К

Л

І

Щ

Ь

К

З

Й

Щ

Ф

Й

З

Л

К

Ф

С

К

А

Т

К

Р

І

Т

Н

К

С

Л

Ї

Б

Х

Х

Л

В

М

І

Ф

П

С

Х

Д

І

Г

О

Ч

О

А

К

У

Л

А

Ц

А

З

К

Й

П

Х

Ф

Г

Г

Ї

Х

П

І

Ч

Е

Т

В

З

Є

Є

Я

О

С

Т

У

О

Ц

Б

Е

Г

Е

М

О

Т

Б

Ж

Д

Ш

З

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання:2. Визначення  пристосувань видів до життя

1.Розподіліть даних тварин за середовищем життя.

2.Які пристосування до життя у середовищі мають ці тварини?

3.Чи можуть ці організмі  взаємодіяти між собою? (Ні)

4.Як називається вигідна  взаємодія двох організмів? ( Симбіоз)

Завдання 3.Визначення видів симбіозу

Уважно прочитайте текст ст.159-161.

Що вам було відомо?

Про що ви дізнались?

Отже ,які види симбіозу між організмами є?(паразитизм,коменсалізм,мутуалізм,.

Здатність пристосовуватись організмів до умов життя називається – адаптація.

  ( Використати посилання на зінклін) https://uk.vision1cycling.com/obrazovanie/86620-primer-adaptacii-lyudey-i-zhivotnyh-v-okruzhayuschem-mire-fiziologicheskie-adaptacii-primery.html

Пристосування організмів до  змін  середовища називається адаптивні  біологічні  ритми.

Виділяють:сезонні, добові, багаторічні, припливно-відпливні адаптивні  біологічні  ритми

Завдання:  Розгадати ребуси

1-тюльпан  2-береза   3-сарана  4- палоло

Наприклад: 1.Розкриття та закриття тюльпану -добові

2.Закриття і розкриття мушлі устриці —припливно-відпливна.

3.Опадання листя у берези -- сезонні

4. Масові розмноження перелітної сарани, метеликів,  мишовидних гризунів -- багаторічні.

Організмовий світ на планеті різноманітний . Але деякі види  є рідкісними і вони можуть зникнути .Я пропоную переглянути фото таких організмів   https://life.pravda.com.ua/travel/2018/01/7/228287/

 

 

 V Узагальнення, систематизація й контроль   
знань і вмінь учнів  

 1.Яку тему ми сьогодні вивчили?

 2.Що було цікаво дізнатись нового?

Як підсумок уроку пропоную прослухати вірш

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Д/з розробити тести,запитання (12 шт.) по §25-26-27

Підготуватись до біологічного диктанту по контрольним поняттям

docx
Додано
28 лютого 2019
Переглядів
5339
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку