Урок "Поетичний образ Ярославни"

Про матеріал
Мета:охарактеризувати поетичний образ Ярославни; розвивати навички переказу,вміння характеризувати образ героїні, наводячи переконливі аргументи, творчу уяву, пам'ять, логічне мислення; виховувати кращі людські якості - допитливість, кмітливість, патріотизм
Перегляд файлу

Поетичний  образ  Ярославни

Мета:охарактеризувати  поетичний  образ  Ярославни; розвивати  навички     переказу,вміння  характеризувати  образ  героїні, наводячи                                          переконливі  аргументи, творчу  уяву, пам'ять, логічне  мислення;                             виховувати кращі  людські  якості - допитливість, кмітливість,                                             патріотизм

Тип уроку: комбінований

Методи, використані  на  уроці: компаративний  аналіз , «Мікрофон»,               презентація  учнівського проекту,  робота  з ілюстраціями

Обладнання :ілюстрації «Ярославна», «Глібівна», «Втеча Ігоря з полону»,                  «Битва русичів», музика «Сопілка», мапа «Карта  Игорева  похода», підручник

Структура уроку:

  1. Організаційний  момент
  2. Актуалізація  опорних  знань  учнів
  3. Мотивація  навчальної  діяльності  учнів
  4. Вивчення  нового  матеріалу
  5. Підсумок
  6. Домашнє  завдання
  7. Оцінювання

Хід  уроку

І. Організаційний  момент

ІІ. Актуалізація  опорних  знань

 

  • Який  твір  ми  зараз  розглядаємо?
  • Перевіримо  домашнє  завдання (Діти  зачитують  причини поразки  Ігоря)
  • Виконаємо  тестові  завдання «Так – ні», щоб  перевірити  знання  змісту «Слова…»

ІІІ. Мотивація  навчальної  діяльності  учнів

  • Звернемо  увагу  на  ілюстрації. Скажіть, що  ви  бачите  на  цих  ілюстраціях , і  як  вони  стосуються «Слова…»
  • Одну  з  ілюстрацій  ми  з  вами  не  розглядали. Кого  ми  бачимо  на  ній. Визначте  тему   й  мету   уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Вивчення  нового  матеріалу

Слово  вчителя

  • Сьогодні  ми  поговоримо  про  жіночу  долю. Споконвіків  призначенням  жінки  вважалося  бути  берегинею  : народжувати  і  виховувати  дітей, берегти  родинне  вогнище, догоджати  чоловікові, працювати. Прості  жінки  виконували  цю  місію  з  честю.

Княгиня  Ярославна з  вищого  світу, але  і  на  її долю  лягли  нелегкі випробування .

Хто  ж  така  Ярославна  -  літературний  герой  чи  реальна  людина?

Повідомлення  учня  «Ярославна  -  літературний  герой  чи  реальна  людина»

Ярославна – донька  Ярослава  Володимировича Галицького Єфросинія. ЇЇ батько  могутній  князь. Його  називали  « Осмомислом». Казали  : у  Ярослава вісім  думок,  вісім  турбот  одразу; він  знав  вісім  мов; мав  розум  за  вісьмох. Помер  1 жовтня  1187 року. Ярославна – Єфросинія – друга   дружина Ігоря, який  одружився  з  нею  1184р.(слово о полку Ігоревім/ ред.М.Ф.Вишневський. – К.:Дніпро.1970. – 166с.,іл.)

Ярославну  видали  заміж  . коли  їй  було  14  років, а  нареченому – 20. Одружувався  Ігор  удруге і  мав  малого  сина  Володимира. Прожила  княгиня  зі  своїм  ладо  щасливо  15  років. (Бандура О. Українська  література: підруч. для  9  кл.гуманітарних  гімназій, ліцеїв  і  шкіл  з поглибленим  вивченням  предмета. – 2 –ге вид., перероб. – К.: Освіта, 1998. – 544с.)

- Вчені  доводять, що  про  розгром  руських  військ  , поразку  Ігоря  і  його  полон  княгиня  могла  дізнатися  наприкінці  травня  від купця  Просовича, який  був  свідком  побоїща. Що  згадувала  Ярославна, почувши  звістку  про  Ігоря?  (Можна  уявити, що  Ярославна  пригадувала, як  Ігор  приїздив  до  неї  з  хлібом  і  хоругвами. Вона  плакала  та  нарікала  на  свого  батька, що  віддає  її у  далекий  Новгород-Сіверський , на  який  часто нападали  половці.)

  • Усю  ніч  тужила  Ярославна  за  своїм  ладо. А  рано – вранці  вийшла  на  забрало, сподіваючись  побачити   вершників. Та  порожньо  було  в  широкому  степу. Тоді  затужила  жінка.

Виразне  читання  твору Т.Шевченка «Плач  Ярославни»  під супровід музики «Сопілка»

  • Які  враження  від  почутого?
  • Хто  автор  цього  твору?
  • Порівняйте твір  «Плач  Ярославни» Т.Шевченка  і «Слова…», з’ясуйте  чим  вони  відрізняються.  («Плач  Ярославни»  Т.Шевченка  складається  з  4  частин, а   плач  Ярославни  з   «Слова…» -  з 3 частин)

 

Теорія  літератури

  • Доведіть, що  твір «Плач  Ярославни» Т.Шевченка – переклад.( «Плач  Ярославни» Т.Шевченка – переспів, тому  що  він  створений  за  мотивами  поетичного  твору «Слова…»)

Словникова  робота

  • Поясніть  значення  слова  «зигзиця»  та  словосполучення  «рукав  бобровий» , користуючись  текстом  «Слова…»

(Зигзиця – зозуля;  рукав  бобровий – шовковий  рукав)

Робота  над  твором

  • Ярославна  у  творі  зображена  у  драматичний  період  її  життя: чоловік  у  полоні, половці  на  рідну  землю  прийшли. Щоб  показати  страждання  героїні , автор  застосовує  художній  прийом   -….( плач)
  • Що  таке  плач? ( Плач -  народні  голосіння, тужіння, через  які  передається  біль, розпач, співчуття.  Плач пов'язаний  із  давнім  ритуалом  - замовлянням)
  • Як  плаче  Ярославна? ( Співає – плаче -  лірична  пісня.

Квилить – плаче – жаль , дорікає вітру.

Сумує – квилить -   плаче  розпач  просить  річку.

Плаче - плаче відчай  остання  надія  звинувачує                                                                                                         сонце.)

  • Як  можна назвати  плач  Ярославни? (Замовлянням)
  • До  яких сил природи  вона  звертається? (Вітру, річки, сонця)
  • Якої  вона  віри? Чому? (Язичницької  віри)
  • У  «Слові  …»   образ  сонця  вже не  раз  зустрічався, роль  він  відіграє  у  творі? ( сонце  володіє  даром  пророкування, Ярославна  звертається  до  нього  , як  до  вищого  покровителя)                                                                       

 

Робота  з  мапою  «Карта  Игорева  похода»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • На  мапі  ми  бачимо  шлях  , який  пройшов  Ігор  зі  своїм  військом . Тут  позначено  місце, де  він  потрапив  у  полон. Як   Ігор  міг  чути голос   Ярославни  на  Дунаї?
  • За  кого  переживає  героїня? ( Ярославна  турбується  за  долі  русичів, переживає  за  долю  всієї  Русі.)
  • Чи  дослухалися  сили  природи  до  закликань  Ярославни? Яка  ілюстрація  є  підтвердженням  цього, аргументуйте  свою  відповідь  словами  з  тексту  «Слова…»

Характеристика  Ярославни

  • Дайте  характеристику  образу  Ярославни. (Ярославна – ніжна, вірна  дружина, любить  свого  чоловіка, духовно  багата, зберегла сердечне  тепло, любов  до  людей, до  Вітчизни, переживає  горе свого  народу, готова  на  самопожертву  , уособлення  усіх  руських   жінок  )
  • Що  спільного  між   пам’ятником   « Ярославна»   в  м. Путивлі  та  картиною  Р.Білоусова  «Ярославна»?

Самостійна  робота

Скласти  сенкан  до  образу  Ярославни

V.Підсумок

  • Чи  досягли  ви  своєї  мети?
  • Зробіть  висновок  уроку. (Ярославна  - образ узагальнений. Це і  мати – вітчизна, яка  послала  захищати  землю, і  ліричний  образ  жінки, втілення  подружньої  вірності, моральної  чистоти. До  цього  образу  , який  став  символом  вірності  та  кохання, зверталися у  своїй  творчості   багато  митців. )

«Мікрофон»

  • Ця  поезія  про...
  • Я думаю, що...
  • Я зрозумів, що..

VІ.Домашнє  завдання: написати  твір «Зустріч  Ярославни  з  Ігорем» 

docx
Додав(-ла)
Серых Людмила
Додано
20 лютого 2020
Переглядів
5356
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку