Урок- захист проєктів
Тема: "Поезія другої половини ХІХ століття"(10 клас)
Мета: перевірити знання учнів з теми, розвивати творчі здібності, вміння нестандартно, образно мислити, толерантно ставитися до думки іншого, виховувати повагу до людини як особистості, любов до поезії.
Обладнання: плакати, що виготовлені учнями.
Попереднє завдання до уроку:
Поділитися на групи (5-6 учнів у групі), узагальнити вивчений матеріал з теми й представити у вигляді плаката. Підготувати виступ-захист плаката з обов’язковим обґрунтуванням особистісного сприйняття поезій, що вивчалися.
Перебіг уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення вчителем теми, мети уроку, умов, критеріїв оцінювання за роботу (умова: кожен з групи має обов’язково виступити)
ІІІ. Виступи груп.
1 група
Поезія другої половини 19 століття... Ми вирішили, що на центральному плані має виділятися "П’яний корабель" Артюра Рембо, як символ всієї поезії 19 ст, яка була такою же чудовою й непередбачуваною, як і цей корабель, який пробивається крізь бурю, вітер невідомо куди.
Поль Верлен - найвидатніший французький поет-символіст. Він вважав, що справжня поезія не повинна обмежуватись якимось рамками. Вона має звучати, як музика. Поет писав: "Найперше - музика у слові". Виходячи з цього, ми вирішили намалювати тут ноти як символ його "музики у слові".
Для кращої характеристики поезії Фета, ми намалювали картинку, де зображено обличчя, яке побудоване з геометричних фігур. Якщо ми будемо роздивлятись її частинками, то бачимо прості, звичні нам геометричні фігури, але, якщо подивитись в загальному на весь малюнок, стає зрозумілим справжній його зміст. Це спостерігається й у імпресіоністичних віршах Фета: вони складаються немов би з маленьких мазків, а загальна картина вимальовується в кінці.
А тут ми зобразили альбатроса з обличчям самого Бодлера Цей поет пише про буденні речі, але такі, про які не прийнято говорити, тому з першого разу вони шокують. Таке саме враження справляє й напівптах-напівлюдина Тому його поезію ми порівнюємо з таким альбатросом.
Волт Вітмен - це знаменитий американський поет. Головний його вірш "Пісня про себе" починається словами :"Славлю себе..." В ньому поет через свій образ показує важливі проблеми людства. І саме тому ми вирішили просто намалювати його самого, тому що всю поезію він замикає на собі як представникові всього людства.
Стефан Маларме був дуже витонченою людиною, як і його поезія. Вона - як картина, що має декілька нашарувань. Подивишся на неі один раз - і бачиш одне зображення, придивишся краще - і перед очима відкривається зовсім інше зображення. Найважливішим у його поезіях є те враження, яке вони викликають. Саме тому ми залишили місце пустим, щоб кожен міг уявно домалювати своє власне враження від його віршів.
Останній наш поет - це поет, якого називали "останній романтик" - Федір Тютчев.
Більшу частину свого життя він провів за кордоном, на дипломатичній службі. Ним написано небагато віршів, але щоб переконатися в його геніальності, не потрібно нічого малювати, досить просто прочитати його вірш "Sіlentіum", який може сказати більше, ніж будь-хто інший.
2 група.
Свій плакат ми хочемо представити віршем, який написала Сергенюк Євгенія:
Поезія цього століття не проста:
Це різні поєднання світоглядів митця,
Це різні погляди, думки, переконання,
Це мрія та водночас це - реальність.
Це поєднання різних почуттів,
А також різне бачення світів
З різних сторін та величин,
Поетів різних країн.
Це - Тютчев зі своїм "Мовчанням",
В якому відкриває світ в душі людській.
Це - Фет і його ніжний звук зітхання,
Це шепіт й солов’їний спів.
Це - Вітмен, що оспівує себе, людей, природу
І називає волоссям землі - траву,
Це Бодлер, який, не дивлячись на красу природи,
Показує її, неадекватну та просту.
Це - Поль Верлен і його "музика у слові",
Його осіння пісня та із серця плач.
Немов то дощ, що ллється з неба
Чи то від зради, чи невдач.
Це - Артюр Рембо та його блискучий задум - "Голосівки",
Що надихнув вже багатьох
У світ поезії відправитись в мандрівки:
Експеримент не терпить навіть двох.
І хоч пройшло уже чимало літ
З тих пір, як всі вони творили,
забути їх - це просто неможливо,
Адже усі вони- митці.
Митці, що вірять в кращий світ,
Борці за щастя, віру й долю,
Творці страждання і любові,
Що свій залишили завіт.
3 група.
Тютчев, Фет, Бодлер, Верлен, Рембо, Маларме, Вітмен... Творчість цих поетів нас дуже
вразила. Вони писали так, як до них ще не писали. Модернізм, символізм, трансценденталізм, романтизм, імпресіонізм - нові течії з якими ми познайомились у їх творчості. Основні теми цих поезій ми вирішили зобразити на плакаті.
По-перше, це зображення альбатроса, вільного морського птаха. Але коли цей птах потрапляє до рук жорстоких моряків, його велич зникає. Так само і поет - вільний у своїх думках, поезіях, але варто йому підкоритись певному закону, що обмежує його творчість, він стає ніби птахом, якому підрізали крила. Тобто проблема поета і суспільства є головною.
По-друге, - зображення моря і сонця - ці романтичні образи виникли, коли ми читали вірші Фета та Тютчева. Ц поет оспівували те вічне
прекрасне, заради чого варто жити.
По-третє, зображення Ейфелевої башти саме сірим , а не чорним кольором - ознака символізму (напівтон). Сірий - колір журби, колір осені. Саме тої, яка сколихнула душу Верлена і спонукала написати "Осінню пісню".
Твори Вітмена та Маларме для нас видались найтяжчими. Звичайно, зорових асоціацій вони викликають безліч, але розуміння цих поезій у всіх нас було досить різне, тому ми просто написали рядки їх віршів. Тобто, Вітмен торкається питань Всесвіту і безмежності, бачення водночас чогось досить маленького і надзвичайно великого. Маларме заворожує нас красою блакиті, але змушує замислитись, що сама блакить уособлює в собі вищу таємницю буття.
А ось творчість Рембо нас вразила найбільше. Особливо його образ корабля, що сп’янів від морської води, стомився від своїх безкінечних блукань. Ми вважаємо, що цей образ є узагальненням даної теми. Тобто всі ці поети шукали свого певного берега надії, свого ідеалу, нездійсненої мрії. І саме Рембо зумів показати це у вірші "П’яний корабель".
ІV. Підсумки уроку, узагальнення учителем того, що було показано, висловлено на уроці.