Урок "Погода, її елементи, мінливість"

Про матеріал
Урок "Погода, її елементи, мінливість" з використанням іноваційних технологій та авторських методів.
Перегляд файлу

Тема уроку: Погода, її елементи, мінливість. Характерна погода за сезонами у своїй місцевості. Служба погоди, практичне значення прогнозів погоди.

Мета: Систематизувати всі набутті знання про погоду, визначити елементи погоди, їх властивості; дізнатися які є типи погоди, та як її передбачають.

Тип уроку: Комбінований.

Обладнання і матеріали: атласи, смартфон, проектор, дошка для проектора.

Методи й прийоми роботи: «Прикметників», «Вірю, не вірю», «VWright» ( Авторський ), «Мозковий штурм», «TWright» ( Авторський ), «Доповнення речення», «Дотику» ( Авторський )

Хід уроку

І Організаційний момент

  1.               Прийом «Прикметників»

На дошці по вертикалі написано «Доброго дня». Доброго дня! Сьогодні я хочу побажати всім доброго дня! А тепер давайте побажаєм один одному бути – діти добирають до кожної літери «Доброго дня» прикметник, вчитель записує результат на дошці, наприклад:

Д – доброзичливі.

О – обдаровані

Б – брейв ( англ. Сміливі )

Р – розумні

О – охайні

Г – гарні

О – охх які

Д – дружні

Н – найкращі

Я – я вчитель Географії.

В кінці звучить буква «Я», де вчитель повинен правильно поставити себе перед класом, показати те що він виконує головну роль в процесі.

  1.               Психолого-емоційне налаштування. Прийом «Смайл»

На презентації вчитель показує дітям 4 смайли, один з яких діти повинні забрати. 3 смайли які залишуться охарактеризують роботу дітей на уроці.

ІІ Актуалізація опорних знань і умінь

Метод «Вірю, не вірю», «VWright» (авторський).

  1.               Атмосфера – газова оболонка Землі. ( не вірю )
  2.               Атмосфера складається з тропосфери, стратосфери та верхніх шарів атмосфери. ( Вірю )
  3.               Озоновий шар є частиною атмосфери. ( Вірю )
  4.               Висота озонового шару 10-20 км ( Не вірю )
  5.               В атмосферному повітрі найбільше кисню. ( Не вірю )

Після кожного з визначень методу «вірю, не вірю» вчитель використовує метод «VWright», тобто на презентації зображається відео, на якому вчитель говорить правильну відповідь.

ІІІ Вивчення нового матеріалу.

Показники погоди. Ви не раз вживали слово «погода» й уявляєте, що це таке. Основними елементами погоди є: хмарність, вологість, вітер, опади, температура повітря, атмосферний тиск (мал. 159). Усі вони тісно пов’язані і взаємозумовлені. Тому зі зміною одного з них змінюються й інші. Так, температура повітря впливає на вологість і розподіл атмосферного тиску, тиск — на вітри, вітри — на опади. Також опади, хмарність, вітер впливають на температуру повітря. Взаємодія всіх цих елементів і процесів визначає певний стан атмосфери.

Отже, коли говорять про погоду, то мають на увазі стан нижнього шару атмосфери (тропо­сфери) в даній місцевості у певний час.

Чому погода змінюється. Основною властивістю погоди є мінливість. Погода зміню­ється протягом року, сезону і навіть доби. Про це свідчать щоденні повідомлення про погоду. І справді, погода рідко залишається незмінною тривалий час. Так, у нашій місцевості протягом одного дня вона може змінюватися кілька разів. Першим вісником зміни погоди є зміна атмо­сферного тиску, напрямку і швидкості вітру. У разі різкої зміни цих елементів погоди люди можуть погано почуватися.

Якщо протягом кількох днів тримається од­накова погода, то її називають стійкою.

Основною причиною зміни погоди є нерівно­мірне нагрівання поверхні Землі, що зумовлює переміщення повітря. Переміщуючись, воно приносить потепління або похолодання, хмарну або безхмарну, з опадами або без опадів погоду. Наприклад, на більшу частину України погода «приходить» із заходу — звідти надходить пові­тря з Атлантичного океану. Влітку воно прино­сить хмарну погоду з похолоданням і опадами. У разі надходження великих мас повітря з пів­ночі — і влітку, і взимку стає холодніше.

Прийом «Мозковий штурм»

  •                   Які основні елементи погоди?
  •                   Що таке погода?
  •                   Основною властивістю погоди є?
  •                   Що називають стійкою погодою?
  •                   Що є основною причиною зміни погоди?

Типи погоди за середніми температурами повітря, °С

Які бувають типи погоди. Коли кажуть про погода як спекотну, теплу, холодну, морозну, дощову чи вітряну, мають на увазі тип погоди. Тип погоди — це узагальнена її характеристика, що охоплює відомості про середньодобові показники температури, хмарність, опади, напрямок вітру.

Так, різним районам Землі притаманний один і той самий тип погоди: на екваторі — спекотна з рясними дощами, у тропіках — спекотна і суха, у полярних райо­нах — морозна й суха. У наших помірних широтах улітку погода тепла, іноді спекотна; взимку—холодна, морозна, з температурою, нижчою від 0 °С; навесні температури переходять від мінусових показників до плюсових, а во­сени — навпаки. Такі ознаки погоди є характерними, або типовими.

Як передбачають погоду. Інформацію про погоду щодня повідомляють по телебаченню, друкують на сторін­ках газет, розміщують в Інтернеті. При цьому кажуть про передбачення погоди наступного дня—дають її прогноз. Прогноз погоди — це науково обгрунтовані передбачення її майбутнього стану. Прогнозувати погода дуже складно.

Для завбачення погоди необхідні відомості про стан атмосфери (температуру повітря, атмосферний тиск, вологість, вітер, опади та інші дані) над усією поверх­нею Землі. їх систематично збирають близько 10 тис. метеорологічних станцій. Згори атмосферу «оглядають» метеорологічні супутники Землі. Прилади, якими вони обладнані, передають найсвіжішу інформацію про хмар­ність і сніговий покрив.

Результати спостережень мете останній і метеороло­гічних супутників передають у спеціальні установи — метеоцентри, які є майже в усіх країнах світу (мал. 162). Гідрометеоцентр України розміщений у Києві. Там за допомогою сучасних комп’ютерів усю інформацію опрацьовують і пе­редають у Всесвітню службу погоди, центри якої розташовані у Вашингтоні (США), Москві (Росія) і Мельбурні (Австралія).

Для міжнародного обміну інформацією вироблено свою «метеомову», зрозумілу метеорологам усього світу. Дані, отримані в ході спостережень, метеорологи наносять на карту погоди, яку називають синоптичною. На ній умовними знаками і цифрами записують основні відомості про стан погоди (мал. 163). За їх допомогою спеціалісти-синоптики складають короткочасні (на одну—три доби) і довготривалі (на тиждень, місяць, сезон) прогнози погоди.

Прогноз погоди загального користування потрібний усім — щоб знати, як вдягатися, чи брати парасольку і т. ін.

Домашня метеостанція

Такий прилад містить високоточні датчики температури повітря, вологості та атмосферного тиску. Він фіксує їх показники як зовні, так і в приміщенні. Для цього його зо­внішній блок розміщують знадвору, наприклад, за вікном, а внутрішній — у кімнаті. Зовнішній датчик пе­редає дані на вашу метеостанцію за допомогою технології миттєвого передавання. Показники оновлюватимуться кожні 1б секунд. Домашня станція здатна прогнозувати погоду на найближчі 24 год.

Спеціальні прогнози складають для працівників сільського господарства. Особливу увагу приділяють завбаченню не­безпечних атмосферних явищ — сильних туманів, граду, заморозків, ожеледі, суховіїв тощо. Спостереження за до­помогою супутників за утворенням і рухом ураганів дають можливість завчасно попередити капітанів кораблів і пілотів про небезпеку. Синоптики підказують, яким чином уник­нути зустрічі з грізною стихією. А жителів узбереж попере­джують про шторм.

 

 

Робота в групах. Визначити за синоптичною картою характеристику погодних умов:

  •                   Группа А – Варшава
  •                   Группа Б – Мадрид

IV. Закріплення нового матеріалу.

Метод «TWright» ( авторський ).

За допомогою QR коду учні переходять на сайт [https://naurok.com.ua/test/start/34052] і розпочинають онлайн тестування по вивченій темі.

 

V. Підсумок уроку

Прийом «Доповнення речення»

На сьогоднішньому уроці ми…

Метод «Дотику» ( авторський )

Вчитель швидко обходить клас кожному «даючи пять» та дякуючи за урок.

 

VI. Домашнє завдання

  1.               Опрацювати відповідний параграф підручника
  2.               Описати погоду рідного краю
docx
Додано
12 лютого 2020
Переглядів
4644
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку