Урок "Погода, її елементи, мінливість"

Про матеріал
Конспект уроку для 6 класу на тему "Погода, її елементи, мінливість. Характерна погода за сезонами у своїй місцевості. Служба погоди, практичне значення прогнозів погоди" з елементами критичного мислення.
Перегляд файлу

ТЕМА №2. Атмосфера

Урок № 9. Тема уроку: Погода, її елементи, мінливість. Характерна погода за сезонами у своїй місцевості. Служба погоди, практичне значення прогнозів погоди.

Мета: узагальнити, систематизувати і поглибити знання учнів про погоду; розкрити її елементи, властивості і типи; розвивати навички учнів вести спостереження за погодою; виховувати інтерес до проведення спостережень за станом повітря.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання і матеріали: підручник, атласи, синоптична карта, плакат «Атмосфера».

Методи й прийоми роботи: «Самоналаштування», Таблиця «З-Х-Д, «Кластер», «Мозковий штурм»,  «Читання в парах/узагальнення в парах»,

«Картографування тексту», «Естафета», робота з підручником та географічними картами, розповідь учителя.

Хід уроку

     «Атмосфера – велика лабораторія погоди».

         Дмитро Менделєєв

І фаза уроку «Виклик»

1. Розминка

Прийом «Самоналаштування»

 Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте: «Я зможу сьогодні добре попрацювати на уроці. Я особистість творча. Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому занятті».

2. Мотивація пізнавальної діяльності учнів, оголошення теми і мети уроку

Він іде, нема пуття,

Уже пізнє каяття,

Тарабанить день та ніч,

Та не втому моя річ.

Є над нами вища сила,

Не підвласна тут людина.

 

Мов порвалось усе небо,                                                             

Вже дощу того не треба,

А він іде немає впину,

Кожен просить гожу днину.

Дощ не йде, як його просять,

А тоді, як сіно косять,

Покосили траву люди,

Думали погода буде.

 Учитель. Ви всі знаєте слово «погода». Воно завжди використовується в повсякденному житті. Часто по телебаченню і радіо ми слухаємо прогноз погоди. Від погоди залежить й настрій, й самопочуття, й перебіг нашого життя, а також робота водіїв, пілотів, сільськогосподарських працівників.

 З давніх-давен люди вели спостереження за явищами природи, щоб підготуватись і вберегти себе від несподіванок, які могла б піднести природа.

 Відомий вчений хімік Дмитро Менделєєв говорив: «Атмосфера – велика лабораторія погоди». Подорож до цієї лабораторії ви здійснювали неодноразово. Ви знаєте як і чому змінюється температура, вологість, чому виникає атмосферний тиск, як утворюється і чому дме вітер, де народжуються атмосферні опади. Тож давайте з’ясуємо, як у цій лабораторії народжується погода; якими елементами характеризується; які бувають типи погоди; як здійснюється її прогноз; що таке синоптична карта?

 На ці та інші запитання спробуємо відповісти на уроці. Пригадайте, що відомо про погоду з власного досвіду та скажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

Таблиця «З-Х-Д»

Знаємо

Хочемо дізнатися

Дізналися

 

 

 

 

 

 

 Учитель. Ваші очікування співпадають з темою і метою нашого уроку.

ІІ фаза уроку «Усвідомлення нового матеріалу»

 Учитель. Цікавлячись щоранку погодою ми говоримо: «Сьогодні буде тепла й сонячна погода або погана погода». Для метеорологів, які вивчають її, вона складається з певних показників. Яких?

Прийом «Кластер»

 

 

Прийом «Мозковий штурм»

  1. Чию поведінку визначають елементи погоди?
  2. Для якого шару атмосфери нижнього чи верхніх шарів встановлюються ці показники?
  3. Чому людей цікавить нижній шар атмосфери?

Висновок учні роблять, що погода – це стан нижнього шару атмосфери в даному місці в даний час.

Учитель. Спостерігаючи за погодою протягом багатьох століть вивчили її характер. То ж і ми, поринуши в казку, встановимо її риси.

Робота з текстом казки. Метод «Читання в парах/узагальнення в парах»

«Пані Атмосфера була не тільки всемогутньою володаркою планети Земля, але й гарною господинею. Вона полюбляла частувати гостей. Страви на бенкетах були різні: «Температура», «Вітер», «Опади», «Хмари», «Сніг», «Дощ», «Туман» та інші. Найулюбленішою стравою, яку вона любила готувати, була «Погода».

Під час одного бенкету гості Атмосфери Материки та Океани зауважили, що страва її не цікава, прісна, що кожного разу вона має один і той самий смак. Хотілося б, щоб страви були різноманітніші, різні на смак. Розлютилася Атмосфера:              .

 - Ось як, вам набридли мої страви? Ну зачекайте, я вас нагодую!

 Дістала вона старовинну книгу «Кулінарного мистецтва» своєї прабабусі і почала готувати. А прабабуся Атмосфери відзначалася дуже мінливим характером, тому й рецепти її були такими. Фантазії її не було меж, та ще й характер був складний та надзвичайно мінливий. Вивчила Атмосфера рецепти та настанови своєї бабусі і почала готувати. З того часу страви її стали надзвичайно різноманітними, особливо «Погода». То вона приготує страву з прохолоди, суцільної хмарності і тихого спокійного дощу, то додасть туману і мряки. Іншим гостям приготує сонячний день, який зранку збризне кришталевою росою, а вдень приправить зливою, грозою, а на десерт подасть веселку. У години люті накидає в казан ураганів, смерчів, шалених злив та вітрів, що руйнують все на своїм шляху, а коли запрошує в гості Пустелі - приправляє всі страви спекою, палючими вітрами, пиловими бурями, коли ж гостює Антарктида чи Гренландія - обов’язково додасть у страву сильного морозу, палючого вітру, приправить все бурями, а на десерт обов’язково подасть іній або сніжинки. Так пані Атмосфера, щоб догодити усім своїм гостям використала рецепти своєї бабусі і вигадала тисячі своїх. З того часу на Землі існують тисячі погод».

Обговорення в загальному колі «Яка ж вона погода?» Діти роблять висновки про мінливість погоди.

Метод «Картографування тексту». При роботі з підручником учні відображають питання «Як передбачають погоду» у вигляді карти (блок-схеми).

Діти розшифровують карту: погода постійно підносить сюрпризи, саме тому потрібні нам передбачення погоди – прогнози. А допомагають створити прогноз погоди метеорологи, які працюють на метеостанціях. Через кожні 3 години беруться Через кожні три години беруться показники з приладів і записуються в журналі. Допомагають оглядати атмосферу зверху метеорологічні супутники Землі. Результати спостережень передаються телефоном, телеграфом у служби погод - гідрометеоцентри. Гідрометеоцентр України розміщений в Києві.

Дані спостережень за допомогою цифр і умовних позначень наносять на синоптичну карту погоди, яку складають 4 рази на добу. Ці карти дають нам можливість зрозуміти поведінку погоди в найближчий час. За їх допомогою спеціалісти-синоптики складають прогнози погоди короткочасні (на 1-3 доби) і довготривалі (на тиждень, місяць)(учні розглядають синоптичну карту у підручнику с. 148)

Фізкультхвилинка. Прийом «Естафета» (за алфавітом по ланцюжку встають і сідають в єдиному ритмі учні)

Робота в парах. Учні по рядах парами працюють за допомогою підручників і додаткових матеріалів та встановлюють класифікацію типів погоди.

Завдання 1.

  1. Що таке тип погоди?
  2. Які типи погоди виділяються у підручнику?

3. Які типи погоди має тепла пора року?

4. Які типи погоди виділяють в холодну пору року?

  1. Чи є на Землі райони з одним і тим же типом погоди?

Завдання 2.

1.За якою ознакою можна виділяти типи погоди?

2. Які типи погоди виділяються при цьому?

  1. Який тип погоди характерний для екваторіальних і

тропічних широт?

4. Який тип погоди переважає весною й восени?

5. Де спостерігають морозний тип погоди?

Завдання 3.

  1. Які типи погоди виділяють за характером переміщення повітря?
  2. В чому особливості ясного типу погоди?
  3. Який тип погоди переважає на весні і початку літа?
  4. Який тип погоди супроводжується мрякою?
  5. Які особливості і ознаки має сльотава погода?

ІІІ фаза уроку «Рефлексія»

Учні заповнюють 3-тю колонку таблиці під назвою «Дізналися»

Гра «Вірю - не вірю»

  1. Прогноз погоди складають тільки на три дні.
  2. Елементи погоди: опади, температура, тиск, вітер, вологість.
  3. Основною властивістю погоди є постійність.
  4. Узагальнена характеристика погоди - це її тип.
  5. Синоптики ведуть спостереження на метеостанціях.
  6. Погода - стан верхнього шару атмосфери.
  7. Карта погоди - це синоптична карта,
  8. Барометр, термометр, опадомір, флюгер, гігрометр - це метеорологічні прилади.

Домашнє завдання. Опрацювати відповідний параграф підручника (& 37). Доопрацювати вдома питання 2-ї колонки (З-Х-Д), якщо такі питання залишилися відкритими.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
2 лютого 2019
Переглядів
3149
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку