ТЕМА №2. Атмосфера
Урок № 9. Тема уроку: Погода, її елементи, мінливість. Характерна погода за сезонами у своїй місцевості. Служба погоди, практичне значення прогнозів погоди.
Мета: узагальнити, систематизувати і поглибити знання учнів про погоду; розкрити її елементи, властивості і типи; розвивати навички учнів вести спостереження за погодою; виховувати інтерес до проведення спостережень за станом повітря.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання і матеріали: підручник, атласи, синоптична карта, плакат «Атмосфера».
Методи й прийоми роботи: «Самоналаштування», Таблиця «З-Х-Д, «Кластер», «Мозковий штурм», «Читання в парах/узагальнення в парах»,
«Картографування тексту», «Естафета», робота з підручником та географічними картами, розповідь учителя.
Хід уроку
«Атмосфера – велика лабораторія погоди».
Дмитро Менделєєв
І фаза уроку «Виклик»
1. Розминка
Прийом «Самоналаштування»
Покладіть руки на парту, закрийте очі та промовляйте: «Я зможу сьогодні добре попрацювати на уроці. Я особистість творча. Я бажаю всім однокласникам успіхів на сьогоднішньому занятті».
2. Мотивація пізнавальної діяльності учнів, оголошення теми і мети уроку
Він іде, нема пуття, Уже пізнє каяття, Тарабанить день та ніч, Та не втому моя річ. Є над нами вища сила, Не підвласна тут людина.
|
Мов порвалось усе небо,
Вже дощу того не треба,
А він іде немає впину,
Кожен просить гожу днину.
Дощ не йде, як його просять,
А тоді, як сіно косять,
Покосили траву люди,
Думали погода буде.
Учитель. Ви всі знаєте слово «погода». Воно завжди використовується в повсякденному житті. Часто по телебаченню і радіо ми слухаємо прогноз погоди. Від погоди залежить й настрій, й самопочуття, й перебіг нашого життя, а також робота водіїв, пілотів, сільськогосподарських працівників.
З давніх-давен люди вели спостереження за явищами природи, щоб підготуватись і вберегти себе від несподіванок, які могла б піднести природа.
Відомий вчений хімік Дмитро Менделєєв говорив: «Атмосфера – велика лабораторія погоди». Подорож до цієї лабораторії ви здійснювали неодноразово. Ви знаєте як і чому змінюється температура, вологість, чому виникає атмосферний тиск, як утворюється і чому дме вітер, де народжуються атмосферні опади. Тож давайте з’ясуємо, як у цій лабораторії народжується погода; якими елементами характеризується; які бувають типи погоди; як здійснюється її прогноз; що таке синоптична карта?
На ці та інші запитання спробуємо відповісти на уроці. Пригадайте, що відомо про погоду з власного досвіду та скажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
Таблиця «З-Х-Д»
Знаємо |
Хочемо дізнатися |
Дізналися |
|
|
|
|
|
|
Учитель. Ваші очікування співпадають з темою і метою нашого уроку.
ІІ фаза уроку «Усвідомлення нового матеріалу»
Учитель. Цікавлячись щоранку погодою ми говоримо: «Сьогодні буде тепла й сонячна погода або погана погода». Для метеорологів, які вивчають її, вона складається з певних показників. Яких?
Прийом «Кластер»
Прийом «Мозковий штурм»
Висновок учні роблять, що погода – це стан нижнього шару атмосфери в даному місці в даний час.
Учитель. Спостерігаючи за погодою протягом багатьох століть вивчили її характер. То ж і ми, поринуши в казку, встановимо її риси.
Робота з текстом казки. Метод «Читання в парах/узагальнення в парах»
«Пані Атмосфера була не тільки всемогутньою володаркою планети Земля, але й гарною господинею. Вона полюбляла частувати гостей. Страви на бенкетах були різні: «Температура», «Вітер», «Опади», «Хмари», «Сніг», «Дощ», «Туман» та інші. Найулюбленішою стравою, яку вона любила готувати, була «Погода».
Під час одного бенкету гості Атмосфери Материки та Океани зауважили, що страва її не цікава, прісна, що кожного разу вона має один і той самий смак. Хотілося б, щоб страви були різноманітніші, різні на смак. Розлютилася Атмосфера: .
- Ось як, вам набридли мої страви? Ну зачекайте, я вас нагодую!
Дістала вона старовинну книгу «Кулінарного мистецтва» своєї прабабусі і почала готувати. А прабабуся Атмосфери відзначалася дуже мінливим характером, тому й рецепти її були такими. Фантазії її не було меж, та ще й характер був складний та надзвичайно мінливий. Вивчила Атмосфера рецепти та настанови своєї бабусі і почала готувати. З того часу страви її стали надзвичайно різноманітними, особливо «Погода». То вона приготує страву з прохолоди, суцільної хмарності і тихого спокійного дощу, то додасть туману і мряки. Іншим гостям приготує сонячний день, який зранку збризне кришталевою росою, а вдень приправить зливою, грозою, а на десерт подасть веселку. У години люті накидає в казан ураганів, смерчів, шалених злив та вітрів, що руйнують все на своїм шляху, а коли запрошує в гості Пустелі - приправляє всі страви спекою, палючими вітрами, пиловими бурями, коли ж гостює Антарктида чи Гренландія - обов’язково додасть у страву сильного морозу, палючого вітру, приправить все бурями, а на десерт обов’язково подасть іній або сніжинки. Так пані Атмосфера, щоб догодити усім своїм гостям використала рецепти своєї бабусі і вигадала тисячі своїх. З того часу на Землі існують тисячі погод».
Обговорення в загальному колі «Яка ж вона погода?» Діти роблять висновки про мінливість погоди.
Метод «Картографування тексту». При роботі з підручником учні відображають питання «Як передбачають погоду» у вигляді карти (блок-схеми).
Діти розшифровують карту: погода постійно підносить сюрпризи, саме тому потрібні нам передбачення погоди – прогнози. А допомагають створити прогноз погоди метеорологи, які працюють на метеостанціях. Через кожні 3 години беруться Через кожні три години беруться показники з приладів і записуються в журналі. Допомагають оглядати атмосферу зверху метеорологічні супутники Землі. Результати спостережень передаються телефоном, телеграфом у служби погод - гідрометеоцентри. Гідрометеоцентр України розміщений в Києві.
Дані спостережень за допомогою цифр і умовних позначень наносять на синоптичну карту погоди, яку складають 4 рази на добу. Ці карти дають нам можливість зрозуміти поведінку погоди в найближчий час. За їх допомогою спеціалісти-синоптики складають прогнози погоди короткочасні (на 1-3 доби) і довготривалі (на тиждень, місяць)(учні розглядають синоптичну карту у підручнику с. 148)
Фізкультхвилинка. Прийом «Естафета» (за алфавітом по ланцюжку встають і сідають в єдиному ритмі учні)
Робота в парах. Учні по рядах парами працюють за допомогою підручників і додаткових матеріалів та встановлюють класифікацію типів погоди.
Завдання 1.
3. Які типи погоди має тепла пора року?
4. Які типи погоди виділяють в холодну пору року?
Завдання 2.
1.За якою ознакою можна виділяти типи погоди?
2. Які типи погоди виділяються при цьому?
тропічних широт?
4. Який тип погоди переважає весною й восени?
5. Де спостерігають морозний тип погоди?
Завдання 3.
ІІІ фаза уроку «Рефлексія»
Учні заповнюють 3-тю колонку таблиці під назвою «Дізналися»
Гра «Вірю - не вірю»
Домашнє завдання. Опрацювати відповідний параграф підручника (& 37). Доопрацювати вдома питання 2-ї колонки (З-Х-Д), якщо такі питання залишилися відкритими.