Тема уроку: МІНЕРАЛИ ТА ГІРСЬКІ ПОРОДИ, ЩО СКЛАДАЮТЬ ЗЕМНУ КОРУ
Мета: розширити поняття учнів про будову земної кори та її мінеральний склад; дати визначення осадових, магматичних та метаморфічних гірських порід, формувати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати інтерес до знань з геології; удосконалювати навички спілкування,, здійснювати екологічне виховання учнів.
Обладнання: колекція мінералів та гірських порід, ілюстративний матеріал, підручник, атлас, фізична карта України, презентація, мультимедія,відео, інтернет – сервіси.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Форма проведення: нестандартний (урок-екскурсія в геологічний музей.)
ХІД УРОКУ
І. Організація класу (рефлексія)
Добрий ранок (день) діти.
-Діти з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок?
-Чому він (настрій) такий?
-Що ви чекаєте від уроку?
-Що ж я надіюсь що всі ваші сподівання здійсняться і хочу вам побажати гарного настрою та успіхів
ІІ. Перевірка домашнього завдання
1.Розумова гімнастика «Вилучи зайве» (Презентація «Перевірка» слайд №1)
А) астеносфера;
Ю) атмосфера.
2. Фронтальне опитування:
ІІІ. Актуалізація навчальної діяльності учнів
ІУ. Мотивація навчальної пізнавальної діяльності.
(Сірники, олівець, наждачний папір, дитяча присипка, кухонна сіль,активоване вугілля, крейда)
«Людину завжди тягне до каменя», - говорив А. Е. Ферсман. Для первісної людини цінними були такі властивості як міцність, твердність,здатність висікати вогонь. Сучасна - цінує камінь не лише за красу та міцність, вона знайшла йому застосування в різних сферах життя. Але, головне, камені розповіли про минуле Землі, про вік гір, морів. Ми так звикли до них, що й не помічаємо, які мінерали навколо нас. А вони оточують нас скрізь. Озирнись навкруги! І пісок на річковому пляжі, і камінці на березі моря, і глина у яру і крейда, якою пишемо на дошці – це все гірські породи і мінерали, з яких складається земна кора.
Отже тема і сьогоднішнього уроку (слайд №1): Мінерали та гірські породи. (Оголошення теми Запис у зошиті)
Давайте спробуємо визначити мету нашого уроку, я її уявляю собі так, а ви?
Мета нашого уроку:
1. Поглибити знання про мінерали та гірські породи.
2.Яка різниця між мінералами та гір. породами.
3.Визначити яке походження мінералів та гірських порід.
4.Розглянути колекцію гірських порід та мінералів.
5.Визначити що таке корисні копалини та на які групи вони поділяються?
У. Вивчення нового матеріалу
Екскурсія в імпровізований віртуальний геологічний музей.
Щоб краще розібратися в тому,що таке мінерали та гірські породи, я запрошую вас у імпровізований віртуальний геологічний музей. Тут ви дізнаєтесь про способи утворення, властивості та застосування багатьох мінералів та гірських порід, які складають земну кору.
Експозиція представлена кількома залами. А допоможуть мені провести екскурсію «працівники музею» - екскурсоводи – палеонтологи. То ж запрошую до першої зали, що має назву (слайд № 2)
«Мінерали та гірські породи»
1 -й екскурсовод. Дорогі друзі, природа наділила Землю неоціненним багатством, подарувавши нам близько 3 тис. мінералів та 1,5 тис. гірських порід. Що ж це за природні тіла?
Почнемо з мінералів. Це однорідні тіла, які складаються з однієї речовини. (Демонструє за таблицею назви.) Мінерали можуть перебувати в різних агрегатних станах, у чистому вигляді в природі зустрічаються рідко, частіше бувають у сполуках з іншими мінералами, утворюючи гірські породи.
Отже, гірські породи — це сполучення кількох мінералів або скупчення одного у великій кількості в земній корі.
- Пригадайте, які мінерали складають гірську породу граніт? (Учні пригадують.)
Кальцит, скупчуючись у великій кількості, утворює гірську породу вапняк.
Учитель. То яка ж різниця між мінералами та гірськими породами? Наведіть приклади. (Учні відповідають.)
Мене особисто дуже цікавить питання, як утворюються різні мінерали та гірські породи. На це питання ми отримаємо відповідь, відвідавши наступну залу музею:
«Походження мінералів та гірських порід» (слайд № 3)
1 – й екскурсовод. Перед вами таблиця (демонструє), що розповідає про групи мінералів та гірських порід, з яких складається земна кора. Я розповім вам про утворення кожної з груп.
Магматичні гірські породи утворюються при застиганні магми на поверхні чи в глибинах земної кори. Вони є результатом магматизму. Про це розповідає малюнок підручника (мал. 32, с. 66).
Магма, застигаючи, кристалізується. До того ж чим глибше вона застигає, тим кристали гірської породи, яка утворилася, будуть більшими. Чим ближче до поверхні, тим вони менші. Так утворюються граніти й лабрадорити.
(Учні підходять до демонстраційного стола, розглядають зразки гірських порід.)
Такі гірські породи, що утворилися на глибині, називаються вкоріненими. На відміну від укорінених, магматичні породи, що утворилися внаслідок застигання магми на поверхні, не мають кристалів, вони пористі. Складаються такі породи із застиглої лави або спресованого попелу, викинутого вулканом.
(Демонструє зразки вулканічного туфу, пемзи, базальту.)
3- й екскурсовод
А я хочу розповісти про осадові гірські породи. Вони утворюються трьома способами.
Уламкові — найбільш поширені, їх утворення починається з руйнування твердих гірських порід, що знаходяться на поверхні земної кори. Уламки різної
Органічні осадові породи складаються в основному з решток рослин і тварин, що нагромадилися за мільйони років на дні морів, ;озер, западин суходолу. Скам'янілі залишки давніх та сучасних організмів утворили такі гірські породи, як вугілля, крейда, черепашник та інші.
(Учні розглядають зразки з колекції.)
Учитель. Найкращим свідченням рослинного або тваринного походження осадових органічних гірських порід та мінералів є відбитки на них скам’янілих залишків рослин і тварин (учні розглядають малюнок).
4-й екскурсовод. А я хочу розповісти про метаморфічні гірські породи та мінерали. У перекладі на нашу мову «метаморфізм» означає «перетворення». Це зміна гірських порід на великих глибинах під дією, високого тиску та температури. Так, осадова гірська порода вапняк перетворюється на мармур, пісковик — на кварцит, граніт на гнейс тощо.
Як правило, магматичні та метаморфічні гірські породи залягають на значній глибині, але можуть виходити й на поверхню, з часом руйнуватися й перетворюватися на осадові гірські породи уламкового походження: Так процеси утворення мінералів та гірських порід продовжуються, повторюючись через величезні проміжки часу, які тривають мільярди років.
Учитель. То що ж ви запам’ятали з почутого про способи утворення мінералів та гірських порід? (Учні розповідають.) А ще цікаво, що майже всі мінерали та гірські породи, з яких складається земна кора, використовує людина для своїх потреб. їх називають корисними копалинами. Про них розповідає зала нашого музею
«Корисні копалини» (слайд №4)
5-й екскурсовод. Залежно від застосування в господарстві корисні копалини умовно поділяють на три групи (демонструє за таблицею назви):
(Зразки кожної групи корисних копалин демонструє.)
Паливні корисні копалини використовують для опалення приміщень, на підприємствах, для виробництва електроенергії на ТЕС тощо. З рудних виплавляють чорні та кольорові метали. Нерудні використовують для виробництва мінеральних добрив, як будівельні матеріали тощо.
Слайд №5
VI. Захист проектів
УІI. Закріплення нових знань і умінь
1. Екологічна казка
Біля одного великого міста, в лісі, жив чоловік. Були у нього шматочок поля, діляночка лісу і велике болото. Занедужав чоловік, відчув, що не проживе довго.
Покликав він тоді синів і розділив своє багатство. Старшому віддав поле, середньому – ліс, а найменшому дісталось велике болото, що межувало між полем і лісом братів. Побачив батько, що найменший син зажурився, одержавши такий спадок, і сказав тоді: «Коли будеш мати мудру голову і працьовиті руки, то й болото зробить тебе багатим».
- Як би ви порадили найменшому синові розпорядитись спадком? (Видобувати торф і продавати, розчистити болото, зробити став: розводити рибу, продати болото, осушити болото, вирощувати культурні рослини).
Експрес-тест. (використання інструменту quizizz )
1.Однорідні тіла, які складаються з однієї речовини називають:
А) камінням Б) мінералами В) гірськими породами
2.Сполучення кількох мінералів, або скупчення у великій кількості одного в земній корі називають:
А) гірськими породами Б)мінералами.
3.Гірські породи за походженням бувають:
А) магматичні Б) метаморфічні В) осадові.
4.Гірські породи, що утворились при застиганні магми:
А) осадові Б) магматичні В) метаморфічні.
5. Граніти та лабрадорити належать до гірських порід:
А) осадових Б) метаморфічних В) магматичних.
6. Гірські породи що утворились під дією повітря, води, живих організмів називають:
А)осадовими Б) магматичними В) метаморфічними
3. Робота з картою
4. Краєзнавчий калейдоскоп
А які на вашу думку гірські породи та мінерали зустрічаються в нашій місцевості: піски, глини, вапняки, солі. Створіть хмару слів на тему «Гірські породи нашого краю»
Створення хмари слів на WordArt
4. Буквенний каламбур.
КАПЯВН ….(Вапняк).
ТРОФ….. (Торф)
ФАНАТ….(Нафта)
РІСКА… (Сірка)
ТАРІНГ….(Граніт)
5. Розгадування ребусів створених на сайті генераторів ребусів
УІІI. Підсумок уроку:
- визначіть найактивніших учнів.
- чи сподобався вам урок?
- як на вашу думку, чи досягли ми мети нашого уроку?
Ну що ж працювали ви всі …….
IX. Домашнє завдання
Прочитати § 13 підручника. Зібрати колекцію гірських порід нашого краю.
Використовуючи сервіс Padlet підготувати інформацію про одну з гірських порід, яка вас зацікавила. * Використовуючи сервіс Mind maps створити карту розуму.