Урок,, Походження українського козацтва. Перші Січі. Дмитро Вишневецький.

Про матеріал
Мета. Охарактеризувати причини виникнення та формування українського козацтва та перших козацьких січей, висвітлити діяльність Дмитра Вишневецького, ознайомити учнів з традиціями , звичаями та побутом козаків.
Перегляд файлу

Тема уроку: Походження українського козацтва. Козацькі зимівники та поселення.  Перші Січі. Дмитро Вишневецький

Мета уроку:

Навчальна: охарактеризувати причини виникнення та формування українського козацтва та  перших козацьких Січей; висвітлити діяльність Д. Вишневецького; ознайомити учнів з традиціями, звичаями та побутом козаків.

Розвиваюча: розвивати вміння працювати з історичними джерелами, аналізувати матеріал, робити висновки, встановлювати причинно – наслідкові зв’язки.

Виховна: виховувати в учнів почуття патріотизму та національної свідомості.

Очікувані результати для учнів:  

Після цього уроку учні зможуть:

  • Визначати причини виникнення українського козацтва;
  • Застосовувати та пояснювати поняття: «козак», «Січ», «зимівник», «Запорозька Січ»;
  • Характеризувати господарську діяльність та звичаї козаків;
  • Показувати на карті території проживання козаків та місця розташування січей – фортець та Запорозької Січі;
  • Удосконалити навички роботи з різними історичними джерелами, давати характеристику діяльності історичних діячів, вміння робити висновки, аналізувати історичний матеріал.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форма уроку: урок – подорож; урок з використанням ІКТ, інтерактивних методів

Обладнання: підручник з історії України для 8 класу (Власов В.С. Історія України 8 клас.: К. Генеза, 2016. – 256с.), історичний атлас для 8 класу, настінна карта, електронна презентація, роздатковий матеріал, ілюстрації.

Основні поняття: козак, Січ, Козацька рада, гетьман, військові старшини, курінь, кіш

Основні дати:

1492 р. — перша писемна згадка про козаків;

1556 р. — заснування першої Запорозької Січі на острові Мала Хортиця;

1517-1563 pp. — роки життя Дмитра Івановича Байди-Вишневецького.

Структура уроку:

1.Організаційний момент

2.Виклик

3.Осмислення

4. Рефлексія

 5.Інструктаж до виконання домашнього завдання

Методи, які використовувалися під час проведення уроку – словесні, наочні, групова робота, робота з документом, робота з підручником, методики критичного мислення

План уроку

  1. Причини виникнення українського козацтва
  2. Виникнення перших січей та козацьких зимівників
  3. Діяльність Д.Вишневецького  і  поява першої Запорозької Січі
  4. Організація влади на Запорізькій Січі.

ХІД УРОКУ

1.Організаційний момент

Доброго дня! Успіх будь-якої справи залежить від того, якї ї організовано та розпочато. Тому пропоную  сісти зручніше, та підготувати все необхідне до уроку.

Сьогодні на уроці нам належить дізнатися багато цікавого, нового з історії держави, пригадати те, що нам уже відомо.

Методи, які ми з вами будемо застосовувати, матеріали, з якими ви  познайомитесь допоможуть розібратися в тих складних питаннях, які до цього часу є суперечливими. Адже історія підносить нам безліч сюрпризів і загадок.

Кожен раз вирушаючи в цікаву подорож сторінками історії ми знайомимося, розгадуємо і дізнаємося багато нового.

Еміль Золя сказав:

 “Єдине щастя в житті – це постійне прагнення вперед.”, тож розпочинаємо нашу роботу та йдемо вперед..

Актуалізація опорних знань

Вчитель. Для успішної роботи на сьогоднішньому уроці спочатку нам потрібно привести в порядок той багаж знань, який ми вже маємо за плечима.

Звучить козацький марш

Евристична бесіда

  1. Що це за музика?
  2. Чи доводилось вам чути її раніше?
  3. Як ви вважаєте чому наше сьогоднішнє заняття ми розпочали саме з неї?

 

Учитель: Щойно ви прослухали уривок з славнозвісного козацького маршу. У кожного народу є свої унікальні явища. В одних – храми та старинні будівлі,великі реформатори та правителі.  Нам, українцям, також є чим пишатися – це собори, палаци, унікальні витвори мистецтва. Але у нас є особливе національне явище – українське козацтво та  Запорозька Січ. Тому сьогодні під звуки козацького маршу ми вирушаємо у мандрівку до  козацьких часів.

Історична гра «Вдягни козака»

Учитель:  Діти, зверніть увагу на дошку, перед вами схематично зображена людина, прикрасимо її козацькою атрибутикою, тобто предметами, які асоціюються в усіх нас зі словом «козак» (шаровари, оселедець, шабля, вуса, тощо). (під звуки козацького маршу учні працюють над перевтіленням схематичного зображення)

Учитель.  Дякую. Ми створили уявний образ козака.

Давайте уявимо, що ми з Вами винайшли машину часу і відправилися у невелику мандрівку. Я пропоную вам здійснити подорож у  XV-ХУІ століття. Наш шлях пролягатиме південними степами України, гирлом Дніпра, де в той час мешкали «лицарі» України – запорозькі козаки.

Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів

Тема нашого сьогоднішнього уроку – «Походження українського козацтва. Козацькі зимівники та поселення. Перші Січі. Дмитро Вишневецький».

Учитель.Які питання ви можете поставити до теми?

Учитель. Сьогодні на уроці ми отримаємо відповіді на ці питання та ознайомимося з причинами виникнення українського  козацтва та перших Січей, діяльністю Дмитра Вишневецького, організацією Запорозької Січі, з традиціями і звичаями українського козацтва.

Після цього уроку ви   зможете:

  • Визначати чому і як  виникло українське козацтво;
  • Застосовувати та пояснювати поняття та терміни: «Дике Поле», «Великий Луг», «козак», «Січ», «зимівник», «Запорозька Січ»;
  • Характеризувати господарську діяльність  козаків;
  • Описувати традиції, звичаї та побут  козаків;
  • Показувати на карті об’єкти, наявність яких свідчить про формування козацького  стану;
  • Виробити  навички роботи з різними історичними джерелами;
  • Характеризувати діяльність  Д.Вишневецького та обґрунтовувати власні судження про нього.
  • Формувати причинно-наслідкові зв’язки про виникнення козацтва

Учитель: виходячи з теми та мети уроку, ваших очікувань, ми з вами можемо сформувати проблемне питання нашого уроку?

Проблемне запитання. Яку роль відігравало козацтво в історії України?(вішаю на дошку)

Зараз  ми з вами переглянемо відео «Історія українських земель. Козаки.» (Відео закінчується на Січі. Для багатьох козакування перетворювалось на постійне заняття.)

Під час перегляду відео зверніть увагу на такі питання: хто такі козаки, які соціальні верстви найчастіше йшли в козаки, яку територію називають Диким полем, та чим займалися на Січі.

Запитання

  1. Що означає слово «козак»? (визначення записуємо в зошит)
  2. Хто йшов у козаки?
  3. Де вони селилися?
  4. Чому місцевість називалась «Диким полем»?
  5. Що таке «Запоріжжя»?
  6. Чим займались козаки?
  7. Коли вперше в писемних джерелах згадують про козаків?

Вправа Фішбоун

Учні висловлюють свої версії причин виникнення українського козацтва» та наводять факти.

Причини:

  1. Економічні – захоплення українських земель польськими та литовськими феодаами, нестача власної землі землі в селян, втеча селян до Дикого поля.
  2. Соціальні – посилення феодального гніту, оформлення кріпосної залежності (Третій Литовській статут 1588р.)
  3. Політичні – намагання Польщі встановити контроль над утікачами в Подніпров’я.
  4. Релігійні – політика полонізації(спольщення) , утиски православної церкви.
  5. Військові – необхідність захисту кордонів від Кримського ханства.

Наслідки: формування нової верстви українського суспільства

Головними джерелами  формування козацтва було:

-уходники.

-втікачі від панської неволі

-збіднілі дворяни, які не могли стати шляхтичами, але не хотіли ставати кріпосними,

-шукачі пригод.

Учитель . На той час запорозькі простори були мало залюднені. Великих селищ зовсім не було. Козаки здебільшого поселялися хуторами — зимівниками. Такі хутірці були розкидані по всьому Запорожжю. Вони найчастіше розташовувалися на схилах байраків і балок, вкритих густим лісом. Звичайно, не всі зимівники були однакові. Зимівник заможного козака являв собою добре опоряджене господарство. Біля великої хазяйської хати, зрубленої з товстих дерев'яних колод, стояли невеличкі хатки або землянки для робітників, а далі — стайні, хліви для худоби, комори, льох. Усе обійстя було обгороджене камінням або обкопане глибокою канавою з високим насипом, обсаджене колючою терниною. Зимівник заможного козака нагадував маленьке укріплення. Тут же були й великі загороди, або кошари; де тримали худобу зимою, а за ними — стоги сіна. За зимівником простягалися город та баштан, за ними — лани пшениці, ячменю, вівса, проса. Інший вигляд мав зимівник бідного козака. Найчастіше це була убога, темна й тісна землянка, або куга, як говорили на Запорожжі. Сама зимівники стали основою для  утворення січей-укріплених дворів, а згодом фортець.

Учитель. Перші письмові відомості про українське козацтво маємо з хроніки польського автора Мартина Бельського , яка датується 1489 роком.

(Запис у зошиті 1489 р.- перша письмова згадка про козаків)

Учитель. З 80 –х р. 15 ст.татарські напади на Україну стали постійними. Козакам – уходникам усе частіше доводилося вступати збройні сутички з ворогом. Щоб боронитися від татар поселенці  в Дикому Полі почали будувати дерев’яні укріплення – «городки» або «січі». Протягом 16 ст.. у пониззі Дніпра виникла мережа січей та городків.

У 40-х роках 16 ст. православний князь Дмитро Вишневецький об'єднав козацькі ватаги у єдину організацію і створив першу Запорізьку Січ.

Зараз ми переглянемо відео «Біографія Д. Вишневецького. Під час перегляду відео зверніть увагу на такі питання, як  значення постаті Д. Вишневецького  для української історії, міжнародні відносини, та створення першої січі.

Запитання до відео:

1. виконують завдання в групах

Складання сенкану

Завдання . Скласти Сенкан про Дмитра Байду Вишневецького

Сенкан– це вірш, що складається з п’яти рядків.

  1. Перший рядок – тема (іменник).
  2. Другий – опис теми (два прикметники).
  3. Третій – називає дію, пов’язану з темою, складається з трьох дієслів.
  4. Четвертий рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття.
  5. Останній рядок – одне слово – синонім до слова(теми), ніби висновок вірша.)
  1. Байда
  2. Засновник, мужній
  3. Захищає, домовляється, засновує.
  4. Засновни першої Запорізької Січі.
  5. Гетьман.

Учитель. Давайте зараз розглянемо  карту. На річці Дніпро знаходиться 7 порогів (де які з них було висотою до 7 метрів), і сами за цими порогами від Хортицій далі уздовж Дніпра розкинулась смуга дніпровських плавнів – так зване Дике поле, площа якого була понад 400 км квадратних.

Безмежний степ у високих травах, ревіння дніпровських порогів – ось те місце, де знаходиться цвіт козацтва, де зародилася Запорізька Січ. ЗА ВСЮ ІСТОРІЮ УКРАЇНСЬКОГО КОЗАЦТВА ІСНУВАЛО 8 СІЧЕЙ.(називаю і показую Січі)

Робота з візуальним  джерелом в парах

Уважно розгляньте ілюстрацію «Запорізька Січ» і дайте  відповіді на запитання.

Запитання для обговорення

  1. Користуючись наведеним  джерелом опишіть Запорізьку Січ.
  2. Як козаки використовували природні ресурси при будівництві Січі?
  3. Як ви думаєте, чому Запорізька Січ виникла на острові.
  4. Які факти свідчать про те, що козаки були людьми набожними?

Учитель: Зазвичай Січ розміщувалася на високому місці острова, вона була добре укріплена, оточена глибоким ровом і десятиметровим валом із дерев’яним частоколом, кількома високими  баштами з бійницями для гармат. У центрі Січі був майдан, де проходила козацька рада, там же знаходилася церква, канцелярія, курені, де жили січовики, стовп, де карали винних, та інші господарські й ремісничі будівлі. Пізніше слово «курінь» означало не приміщення, де жили козаки, а військову одиницю на чолі з отаманом, а потім і територіальну одиницю. Курені часто називали за тією місцевістю, звідки прийшли козаки — Канівський, Корсунський, Батуринський, Переяславський та інші (усього налічувалося майже 38 куренів). Чисельність козаків залежала від пори року, епідемій, перебігу воєнних дій. На Січі мешкала військова залога у 2-3 тисячі осіб, а решта козаків жила у зимівниках – хуторах.

Хто здійснював владу в Запорізькій Січі?

Робота з підручником. Відкриваємо с. 36, пунк 4 і самостійно опрацьовуємо. Потім даємо відпвіді на запитання.

Запитання.

  1. Хто належав до козацької старшини?
  2. Які повноваження належали Кошовому отаману?
  3. Назвіть основних помічників гетьмана.
  4. Що належить до козацьких клейдонів?

Учитель. На цьому ми завершуємо нашу мандрівку у часи козацтва.

ІІІ. РЕФЛЕКСІЯ

  •   Що нового ви дізналися на уроці?
  •   Що стало причиною виникнення козацтва?

Очікувана відповідь

  •   Нездатність  Речі Посполитої захистити українські землі від набігів татар.
  •   Посилення соціального гніту (запровадження кріпацтва).
  •   Релігійний гніт.
  •   Національний гніт.
  •   Патріотичні почуття нащадків князівських родин, бажання захистити  свою землю.

 

Підводячи підсумки нашого уроку давайте складемо  «Сенкан» до поняття козак (Учні складають сенкан та демонструють його перед класом.)

  1. Козак
  2. Сміливий, сильний.
  3. Воює, захищає, навчає.
  4. Любить свою рідну землю.
  5. Воля.

Прийом «Переплутані ланцюжки» (визначити правильне чи неправильне твердження) (завдання дістають з шапки козацької)

1. Козацтво виникло в середині ХVІ ст..

2. Козак – татарський вершник на коні.

3. Наявність Дикого Поля сприяла появі козацтва.

4. Козаки булина божними людьми.

5. Булава – символ гетьманської влади.

6. Курені – довгі прямокутні будинки, вкриті очеретом, де жили козаки.

7. На січовому майдані стояла церква .

8. д. Вишневецький заснував Чортомлицьку Січ.

9. Перша писемна згадка про козаків датується 17 ст.

 

VIII. Підсумок уроку

Отже якою буде відповідь на проблемне питання нашого уроку

  •   Якою була роль козаків в історії України?

 

Вчитель : - Поява нового соціального прошарку українського суспільства – козацтва, булла зумовлена як внутрішніми, так і зовнішніми чинниками.

За умов, відсутності державності та ворожого оточення, козацтво поступово перетворилося на силу,здатну боронити рідну землю від зазіхань чужинців.

Вивчаючи історію українського козацтва, ми повинні наслідувати їх, бути такими ж працьовитими, любити свою землю і захищати її, піклуватися про тих, хто потребує допомоги.

Домашнє завдання:

1.Опрацювати § 12

2. Завдання на вибір:Написати есе на тему «Ми – нащадки козаків», скласти кросворд до 12 параграфа.

 

docx
До підручника
Історія України 8 клас (Сорочанська Н.М., Гісем О.О.)
Додано
13 листопада 2023
Переглядів
962
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку