Урок «Покоління прав людини. Класифікація прав людини»

Про матеріал
Розробка уроку «Покоління прав людини. Класифікація прав людини», підручник Вербицька П.В., Волошенюк та ін. Громадянська освіта (інтегрований курс, рівень стандарту), 10 клас. Всі додаткові матеріали можна знайти за посилання, які розміщено в розробці
Перегляд файлу

 

Міністерство освіти і науки України

Навчально-методичний центр ПТО у Сумській області

Державний професійно-технічний навчальний заклад

«Свеський професійний аграрний ліцей»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконала викладачка загальноосвітніх дисциплін

Оксана ТАРАСЕНКО

 

 

Навчальна мета:

формувати компетентності, які базуються на знаннях, досвіді, цінностях, здібностях, набутих завдяки навчанню;

ознайомити здобувачів освіти із поколіннями прав людини та їх класифікацією, видатними постатями борців за права людей;

дати уявлення про поняття «класифікація прав людей», «покоління прав людей».

Розвивальна мета:

розвивати навички роботи в групах, критичне мислення та творчі здібності;

складати таблицю;

удосконалювати навички роботи з підручником, інформаційними картками;

розвивати увагу, пам’ять, аналітичне та логічне мислення.

Виховна мета:

сприяти виховуванню:

почуття поваги до видатних борців світу за права людей, за їх значний внесок у розвиток прав людей, національної самосвідомості.

Основні поняття: покоління прав людини, класифікація прав людини, борці за права людини.

Здобувачі освіти повинні знати: про покоління прав людини;

 

Здобувачі освіти повинні вміти: вміють критично оцінювати факти, приймати рішення на основі мотивованих суджень;

аргументовано презентувати власну думку щодо реалізації прав людини в Україні.

Обладнання: підручник (П.В. Вербицька, О. В. Волошенюк, Г. О. Горленко та ін. Громадянська освіта (інтегрований курс, рівень стандарту), 10 клас), зображення дерева поколінь прав людини, 4 набори карток «Борці за права людини» по 3 картки, картки «Покоління прав людини» (3 шт.), 4 аркуші білого паперу розміру А3, зображення скелету риби, стікери, зошити здобувачів освіти.

Тип уроку: комбінований

План уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку

ІV. Мотивація навчальної діяльності здобувачів освіти.

V. Виклад та усвідомлення нового матеріалу:

1. Покоління прав людини.

2. Класифікація прав людини.

3. Борці за права людини.

VІ. Рефлексія нового матеріалу.

VІІ. Підсумки уроку, оцінювання здобувачів освіти.

VІІІ. Домашнє завдання

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Викладач ділить здобувачів на 3 групи, прикріплює на дошку зображення скелету риби та дерева поколінь прав людини.

 

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Використовується метод «Фішбоун» (скелет риби). Для даного прийому використовується схема скелету риби (додаток 1). В «голові» скелету написано питання «Систему основоположних прав людини становлять?», а висновок, який виходить у процесі роботи, записується у «хвості». На верхніх кісточках – здобувачі освіти записують основні групи прав людини (прикріплюють стікери з відповідями), на нижніх – перелік основоположних прав людини відповідно груп. Записи робляться лаконічно.

 

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ,  МЕТИ УРОКУ

Розповідь викладача. Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати тему права і свободи людини, а саме розглянемо, які покоління прав людини виділяють, ознайомимось з їх класифікацію та з видатними особистостями, які боролись за права людини у світі.

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

Використовується технологія «Знаємо - хочемо дізнатися - дізналися». Викладач просить подумати здобувачів освіти подумати над тим, що вони вже знають з теми даного уроку, поставити запитання до цієї теми та знайти відповідь на ці запитання. Під час роботи здобувачі освіти заповнюють таблицю та озвучують результати свої роботи:

Що знаємо?

Про що хочемо дізнатися?

Про що дізналися?

 

 

 

 

V. ВИКЛАД ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Покоління прав людини.

Розповідь викладача. Поняття людини не є застиглими поняттями, вони розвиваються та збагачуються – еволюціонують разом з людиною, державою, наукою, науковим прогресом. За час офіційного визнання на національному та міжнародному рівнях права людини зазвичай поділяють на права чотирьох поколінь.

Дидактична гра «Дерево поколінь прав». Здобувачі освіти заздалегідь поділені на 3 групи. Кожна група отримує відповідну інформаційну картку (додаток 2). Учасники груп опрацьовують інформацію щодо поколінь прав людини протягом 2 хвилин. На дошці прикріплено зображення дерева поколінь прав людини (додаток 3). Кожна група виписує перелік прав відповідного покоління на окремому аркуші, який прикріплюється до дерева та презентується робота групи. Здобувачі освіти інших груп записують покоління прав людини у зошит у формі таблиці.

Примірний зразок таблиці

Покоління прав людини

Перше покоління прав людини

Друге покоління прав людини

Третє покоління прав людини

Четверте покоління прав людини

 

 

 

 

 

 

Четверте покоління прав людини розглядається спільно з викладачем. Під час розповіді викладача здобувачі освіти записують перелік прав людини четвертого покоління у зошит, а потім один із здобувачів робить доповнення на дереві «Поколінь прав людини» та презентує свою роботу.

Розповідь викладача. Як зазначає Д. М. Шебаніц, поява четвертого покоління прав людини пов’язана з процесами демократизації, гуманізації, інформатизації, розвитком комп’ютерних технологій, з проведенням певних досліджень у науці, медицині, біології, кібернетиці, космічній сфері, а також процесами зближення правових систем [1, с. 59].

Більшість сучасних вчених, що обговорюють появу четвертого покоління прав людини, відносять до їхнього переліку право на:                                     1) використання віртуальної реальності; 2) доступ до мережі Інтернет; 3) життя, вільне від державного втручання за власними релігійними та моральними поглядами; 4) вільну від дитини сім’ю; 5) зміну статі; 6) штучне запліднення;                                              7) трансплантацію органів; 8) одностатеві шлюби; 9) евтаназію; 10) клонування [2, с. 26].

Колективне обговорення четвертого покоління прав

Питання

1. Яке у вас враження від цього переліку?

2.  Про що він свідчить?

3. Якими є загальні тенденції у розвитку прав людини?

 

2. Класифікація прав людини.

Розповідь викладача. Виникнення та розширення сфери захисту прав людини призвело до необхідності їх систематизації за певними ознаками, критеріями. У сучасному світі існує декілька підходів до класифікації прав людини. Проте усі класифікації умовні. Бо права людини взаємопов’язані та взаємозалежні між собою. Один із підходів класифікації прав людини, який розглядає їх за часом виникнення, ми розглянули сьогодні на уроці – це покоління прав людини. Інший підхід класифікації людини розділяє права за сферами життєдіяльності. Більш детально з даним підходом класифікації прав людини пропоную ознайомитись за допомогою підручника.

Робота з підручником

Здобувачі освіти опрацьовують інформаційний матеріал підручника на сторінках 34-35 щодо класифікації прав людини та виписують у зошит класифікацію прав людини. А також дають відповідь на питання № 1 на сторінці 35.

Питання

1. Чи можна традиційні культурні цінності ставити вище за універсальність прав людини?

3. Борці за права людини.

Розповідь учителя. Права людини є загальнолюдською цінністю, а рівність прав і свобод усіх людей – це найвища суспільна цінність. Саме такі принципи закріплено у Загальній декларації прав людини, прийнятій Генеральною Асамблеєю ООН 10 грудня 1948 року. Вона стала першим міжнародним стандартом у цій сфері та створила правову базу для подальшої еволюції концепції прав людини.

На сьогодні дуже важливо, щоб кожна людина знала свої права, які визнані державою та суспільством. Права людини не даруються державою, а належать кожному від народження.

І сьогодні всі – влада, громадські організації, політики, профспілки, кожним кроком, кожним рішенням, спільними зусиллями повинні відстоювати та захищати права громадян нашої держави.

Жодна країна світу не може вільно порушувати права людини, виходячи зі своїх внутрішніх інтересів. Хоча в історії різних країн існує безліч прикладів порушення прав людини. Але також історії відомі приклади боротьби людей за неприпустимість порушення прав інших людей. І зараз ми з вами познайомимося з декількома видатними постатями борців за права людей.

Вправа «Створи мене». Здобувачі освіти продовжують працювати у раніше сформованих групах. Викладач роздає по комплекту карток кожній групі. Картки хаотично перемішані. Учасники груп розкладають картки на партах лицьовим боком вниз. Далі викладач пояснює, що картки відображають події з життя чотирьох активістів та активісток із прав людини. Кожна група повинна підібрати події до відповідних персонажів/персонажок і таким чином створити короткий опис кожної особи. Інформація про кожен/кожну з персонажів/персонажок складається із «комплекту з трьох карток» (наприклад, одна картка «А», одна «Б», одна «В). Здобувачі освіти кілька хвилин мовчки читають свої картки та створюють профайл персонажа/персонажки. В результаті роботи групи має утворитися комплект із 3-х карток: діяльність — фото — біографія з відповідним набором літер (наприклад, А1-В3-Б2). За необхідності скористайтесь інтернет-ресурсами. Потім один з представників кожної групи описує своїми словами, одного/одну з персонажів/персонажок. Потім повторюють це з іншими групами для того, щоб кожний персонаж/кожна персонажка був представлений у повному обсязі і кожна група могла перевірити, чи вони правильно склали «картки» разом (додаток 4).

Колективне обговорення вправи

Питання

1. Яка інформація для вас виявилась новою, цікавою, вражаючою?

2. Чиї ідеї та діяльність вам імпонують найбільше? Поясніть свою думку.

3. Чому історія прав людини пов’язана з боротьбою за них?

VІ. РЕФЛЕКСІЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Використовується технологія «Синквейк». Здобувачі освіти на основі нового матеріалу складають синквейк про права людини з 5- ти рядків за такою схемою:

1 – й рядок – іменник ( тема мініатюри);

2 – й рядок – прикметник до теми;

3 – й рядок – дієслово чи дієслівні форми;

4 – й рядок – фраза, яка передає особисте ставлення до теми;

5 – й рядок – синонім до іменника в першому рядку.

VІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ, ОЦІНЮВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ

Викладач підбиває підсумки уроку та оцінює роботу здобувачів освіти в ході уроку та виставляє їм оцінки.

 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати інформаційний матеріал підручника на сторінках 29-38.

2. Написати есе «Майбутнє прав людини».

Список використаної літератури

  1.           Шебаніц Д.М. Сучасна проблематика теорії «поколінь прав людини» в умовах європейської міждержавної інтеграції / Д.М. Шебаніц // Науковий вісник Ужгородського національного університету. – Серія Право. – 2015. – Вип. 31. – Т. 1. – С. 57-61.

 

  1.           Д. Крилова. Четверте покоління прав людини в контексті взаємозв’язку правових та моральних норм / Д. Крилова // Национальный юридический журнал: Теория и практика. – 2017. – Квітень – С. 26-30.

 

  1.           КОМПАС. Посібник з освіти в області прав людини за участі молоді.

 

  1.           Розробка уроку експертів Освітньої платформи «Критичне мислення» Олени Пометун і Тетяни Ремех. Розділ другий курсу, тема №2.

 

  1.           Васильків І. Д. Громадянська освіта. Інтегрований курс, рівень стандарту: підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. //                               І. Д. Васильків, В. М. Кравчук, О. А. Сливка, І. З. Танчин, Ю. В. Тимошенко,                   Л. М. Хлипавка. – Тернопіль: Астон, 2018. – 256 м.: іл.

 

Сайти

  1. Християни для України http://c4u.org.ua/vydatni-socialni-reformatory-ta-borci-za-socialni-prava/
docx
Додано
29 листопада 2022
Переглядів
1735
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку