Тема: «Покритонасінні. Дводольні та однодольні покритонасінні»
Мета уроку: виховна – розвиток індивідуальних здібностей і забезпечення умов їх реалізації, виховання шанобливого ставлення до природи; наукова – забезпечення під час уроку засвоєння нових понять, пізнання загальної характеристики покритонасінних, особливості будови дводольні та однодольні покритонасінних, навчитись розрізняти їх за зовнішніми признаками; розвиваюча – формування загально-навчальних вмінь та навичок роботи з підручником, сприяння розвитку волі, наполегливості під час навчання, розвитку пам’яті, уяви, самостійності.
Основні поняття та терміни: покритонасінні, дводольні, однодольні.
Засоби навчання: підручник, малюнки, схеми, картки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
1. Перевірка домашнього завдання.
На дощі у нас зображене дерево з наклеєними листочками, на зворотному боці яких написані запитання. Учень підходить до цього дерева, відриває листочок, зачитує запитання вголос та дає на нього відповідь.
Як людина
використовує
голонасінні?
Яку будову
мають шишки
сосни?
Коли і як
відбувається
запилення у
сосни?
Де і коли
утворюються
яйцеклітини сосни?
Як і коли
запліднюється
яйцеклітина сосни?
Які види
хвойних ви знаєте?
2. Активізація і корекція опорних знань.
На попередніх уроках ви дізналися про основні риси будови, життєдіяльність та розмноження квіткових рослин. Пригадайте та дайте відповіді на такі запитання:
1. Що таке квітка? (Відповідь учнів)
2. Чим квітка відрізняється від шишки? (Відповідь учнів)
3. Як відбувається запилення квітки? (Відповідь учнів)
4. Чим відрізняється запилення квітки від запилення шишки? (Відповідь учнів)
5. Що таке запліднення? Як відбувається подвійне запліднення в квіткових рослин? (Відповідь учнів)
3. Повідомлення теми, мети уроку.
Після цього уроку ви зможете за зовнішнім виглядом листка, кореню, стебла та квітки відрізняти однодольні від дводольних покритонасінних.
4. Викладення нового матеріалу.
Учитель. Квіткові рослини або покритонасінні мають насінні зачатки, які глибоко сховані у порожнині зав'язі, а пилок під час запилення вловлює приймочка маточки. Вини мають зародковий мішок і їм притаманне подвійне запліднення. Отже, покритонасінні – це насінні рослини, у яких пилок вловлює приймочка маточки.
Покрито насінні поширені на усіх континентах, навіть в Антарктиді, зростають в кліматичних зонах. Їх нараховують близько 250 000 найрізноманітніших видів. Ці рослини заселяють найбільш посушливі пустелі і помірно зволожені території, трапляються на болотах і в прісних водоймах, а деякі (наприклад, морська трава) навіть пристосувалися зростати на морському дні, при цьому морська вода навіть переносить їхні пилкові зерна.
У квіткових рослин є насінини із зародками,які містять дві або одну сім'ядолі. З цією ознакою пов’язана ціла низка інших особливостей. Тому покритонасінні поділяють на дводольні і однодольні.
Квітки із великим і невизначеним числом частин трапляються як серед дводольних, так і серед однодольних.
5. Сприймання і первинне усвідомлення нового матеріалу, осмислення зв'язків і відношень в об'єктах вивчення.
а) Перед вами лежать картки із зображенням листків, зрізу стебла, коренів та квітки. Ваше завдання визначити та підписати, які з них відносяться до однодольних покритонасінних, а які до дводольних покритонасінних.
|
_____________________
_____________________ |
|
_______________________
______________________ |
|
______________________
______________________ |
|
______________________
______________________ |
б) Накреслити в зошитах і заповнити порівняльну таблицю «Голонасінні та покритонасінні»:
ОЗНАКА
|
ГОЛОНАСІННІ |
ПОКРИТОНАСІННІ |
Вегетативні органи
|
|
|
Поширення
|
|
|
Як відбувається запилення
|
|
|
Як відбувається запліднення
|
|
|
Будова листка
|
|
|
4. Узагальнення і систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях.
Розгляньте малюнок та опишіть його за такими критеріями: назва рослини, відділу та класу до якого вона відноситься, особливості будови вегетативних органів, спосіб запилення та запліднення.
5. Підбиття підсумків уроку і повідомлення домашнього завдання.
§ 43 ст. 191-192, письмово в зошиті виконати завдання на ст. 192-193