Політика перебудови-прискорення-гласності» та її наслідки в УРСР.
Чорнобильська катастрофа.
Мета: сформувати в учнів та учениць уявлення про завершення епохи “застою” і перших кроків “перебудови”; створити умови для розуміння причин, які спонукали партійно-радянське керівництво СРСР до проведення політики “перебудови”; проаналізувати початковий етап процесів «перебудови»; розкрити суть Чорнобильської катастрофи та її вплив на подальшу долю СРСР; вказати на результати здійснення політичних та економічних змін; розвивати в учнів вміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки історичних подій, працювати з історичними джерелами, зіставляти різні погляди на одну проблему й висловлювати власну точку зору, аналізувати історичний матеріал.
Обладнання: підручник, атлас з історії України, відео, презентація.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття, назви: “перебудова”, гласність.
Історичні постаті: М. Горбачов.
Очікувані результати: учні та учениці навчаться: називати дати, пов'язані з темою уроку; показувати на карті Чорнобильську АЕС та територію забруднення після аварії; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття й терміни; порівнювати діяльність Генеральних секретарів ЦК КПРС, висловлювати власну думку щодо можливості реформування комуністичної системи.
Компетентності
Ключові: спілкування державною мовою; уміння вчитись впрдовж життя.
Предметні: хронологічна; інформаційна; просторова; логічна; аксіологічна.
Хід уроку
Учитель(-ка) пояснює назву розділу 4. “ВІДНОВЛЕННЯ ДЕРЖАВНОЇ НЕЗАЛЕЖНОСТІ УКРАЇНИ, ЇЇ РОЛЬ У РОЗПАДІ СОЮЗУ РАДЯНСЬКИХ СОЦІАЛІСТИЧНИХ РЕСПУБЛІК”, тему уроку, його план, мету та завдання, форми роботи.
Рефлексія “Перевірю самого себе”
1. Укажіть державу, війська якої придушили Угорську революцію 1956 року.
А Австрія;
Б Чехословацька Республіка; В Народна Республіка Болгарія; Г СРСР.
2. Установіть послідовність появи понять в історії УРСР.
● політична реабілітація
● «розвинений соціалізм»
● «гласність»
● відбудова
3. Визначте, на якому з’їзді керівництво КПРС відмовилося від терору як методу державного управління.
А XIX;
Б XX;
В XXI;
Г XXII.
4. Укажіть правильні твердження.
1 Прихід до влади Л. Брежнєва поклав край політиці «розрядки».
2 Правління М. Хрущова увійшло до історії як період «неосталінізму» й «застою».
3 Останню конституцію СРСР називали «конституцією розвинутого соціалізму».
4 Після усунення Хрущова від влади десталінізацію уповільнено, а потім припинено.
5 У радянському суспільстві поступово зникає прірва між радянсько-партійною номенклатурою та рештою комуністів.
6 М. Хрущова усунуто з обох вищих посад (першого секретаря ЦК КПРС і голови Ради міністрів) у результаті «палацової змови» соратників.
7 Більшість радянсько-партійної номенклатури підтримала Л. Брежнєва, розраховуючи на нові можливості кар’єрного зростання завдяки поверненню до політики державного терору.
5. Продовжіть речення.
Із приходом до влади в СРСР Л. Брежнєва процес десталінізації суспільного життя в УРСР... А продовжили;
Б активізували;
В поступово згорнули;
Г завершили, відновивши народовладдя.
6. Укажіть характерну ознаку суспільно-політичного життя СРСР на зламі 1970–1980-х рр.
А Скорочення масштабів бюрократичного апарату;
Б легалізація неформальних громадських організацій;
В конституційне закріплення концепції «розвиненого соціалізму»; Г розмежування повноважень партійних і державних органів влади.
7. Продовжіть речення.
У перше повоєнне десятиліття Кримська область у складі РРФСР...
А переживала період економічного піднесення, зумовленого зростанням кількості населення;
Б перетворилася на туристичний і відпочинково-оздоровчий регіон з розвиненою транспортною інфраструктурою;
В зіткнулася зі значними соціально-економічними проблемами, зумовленими
відсутністю корінного кримськотатарського народу; Г переживала період застою.
8. Установіть послідовність подій у Криму.
А Депортація кримських татар, болгар, греків і вірмен;
Б перетворення Кримської АРСР на Кримську область у складі
РРФСР;
В зняття з кримських татар як народу звинувачення в зраді; Г включення Криму до складу Української РСР.
Учитель(-ка). Критичне становище, у якому опинився СРСР у середині 80-х років, свідчило про необхідність радикальних перетворень.
Учитель(-ка). Докорінні зміни внутрішній і зовнішній політиці розпочалися, коли 11 березня 1985 р. після смерті Костянтина Черненка Генеральним секретарем ЦК КПРС було обрано Михайла Горбачова.
На квітневому (1985 р.) пленумі ЦК КПРС Горбачов вперше заявив про «необхідність перебудови господарського механізму». Тому квітень 1985 р. вважається початком перебудови в СРСР, хоч власне поняття «перебудова» з’явилося значно пізніше.
Самостійна пошукова діяльність.
Перегляньте відео. Використовуючи матеріал підручника, виконайте завдання.
Міркуємо і діємо!
1. Визначте, хто з перелічених осіб НЕ БУВ очільником СРСР у період «застою».
А Микита Хрущов;
Б Леонід Брежнєв;
В Юрій Андропов; Г Костянтин Черненко.
1. Керував державою після смерті Леоніда
Брежнєва, 1982–1984 рр., у минулому голова КДБ.
2. Наймолодший член політбюро ЦК КПРС. Роки його перебування на найвищих державних посадах СРСР позначилися радикальними трансформаційними процесами на всіх рівнях суспільного життя.
3. Пробув очільником партії і держави трохи більше року.
3. Укажіть початок «перебудови» в СРСР
● листопад 1982 року
● лютий 1984 року
● квітень 1985 року ● січень 1987 року
1. У чому полягала мета курсу на «перебудову», проголошеного новим керівництвом КПРС на чолі з М. Горбачовим?
2. Заповніть пропуски в тексті
«Перебудова» передбачала перетворення радянського суспільства при непорушності … ладу й збереженні статусу СРСР як … держави. Головною метою змін Горбачов визнав усунення всього, що перешкоджало руху до «розвинутого …», насамперед зашкарублої бюрократичної … .
3. Який з плакатів відповідає періоду відродження незалежності України (1985-1991 рр)?
4. Яку позицію займало партійне керівництво УРСР на чолі з В. Щербицьким щодо реформаторського курсу М. Горбачова?
● підтримка й активне впровадження в УРСР курсу М. Горбачова на демократизацію суспільного життя
● засудження курсу «перебудови» та розроблення власної концепції реформування УРСР
● категорична відмова від підтримки курсу «перебудови», спроби усунення М. Горбачова від влади
● офіційна підтримка курсу «перебудови» та фактичне блокування реформаторських кроків союзного партійного керівництва
5. Подання дозованої інформації, послаблення цензури, часткова свобода слова і висвітлення "білих плям" в історії – це…
● гласність
● лібералізація
● нове мислення
● широка демократія
Робота з презентацією.
6. Коли відбулися описані в тексті події:
«Цілий день перебували у більш ніж тридцятиградусну спеку. До того ж, тепер я це розумію, ми тоді просто не усвідомлювали усього трагізму наслідків аварії. Ніхто не знав що ризикує своїм життям, працюючи в таких умовах. Адже із засобів захисту від радіаційного випромінювання на нас були лише респіратори. І ті ми знімали, бо від спеки і задухи можна було втратити свідомість».
7. Вкажіть міста, назви яких пропущено в документі.
«Кому потрібно було в зараженому радіацією …. влаштовувати «показушні» весілля, фальшиві гулянки, паради? Навіщо у дні всенародної жалоби було влаштовувати демонстрацію на Хрещатику в….»
● Чорнобиль, Суми
● Суми, Київ
● Харків, Чорнобиль
● Чорнобиль, Київ
Проміжне закріплення.
Робота з візуальними джерелами.
➔ Розгляньте зображення та поясніть, що їх об’єднує. Запропонуйте для них спільну назву.
Рефлексія «Перевір знання вчителя».
VІІ. ПІДСУМКИ УРОКУ
➔ Опрацюйте матеріал підручника.
➔ Підготуйте есе про творців незалежної України. За епіграф візьміть слова Папи Римського Івана Павла ІІ: «Ніколи, ніколи не втрачайте надії, не майте сумнівів, ніколи не втомлюйтеся і ніколи не сумуйте. Не бійтеся!».