Тема: Політизація українського національного руху
Мета: визначити основні напрямки суспільно-політичного життя тогочасної Наддніпрянщини; схарактеризувати соціалістичну течію в українському напрямку суспільно-політичного життя; пояснити, як відбувалося формування ліберально-демократичної течії в українському напрямку суспільно-політичного життя; схарактеризувати націоналістичну течію в українському напрямку суспільно-політичного життя; пояснити зміст понять і термінів «пролетар», «соціалізація», «Бунд», «РУП», «УДП», «УНП»; розвивати вміння учнів аналізувати особливості суспільно-політичних поглядів; сприяти вихованню в них толерантного ставлення до різних ідейних течій.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник історія України для 9 класу загальноосвіт. навч. закладів/ О.В. Гісем, О.О. Мартинюк. – Харків: Вид-во «Ранок», 2017. – 288с.: іл.
Основні терміни та поняття: пролетар, соціалізація, Бунд, РУП, УДП, УП.
Основні дати: 1900 р. — утворення Революційної української партії (РУП); 1902 р. — утворення Української народної партії (УНП); 1904 р. — утворення Української демократичної партії (УДП).
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
• показувати на карті місця діяльності суспільно-політичних, національно-культурних організацій;
• характеризувати процес утворення українських політичних партій;
• визначати основні тенденції та суперечності модернізації суспільно-політичного життя у Наддніпрянській Україні;
• називати дати створення основних політичних партій,
• пояснювати й застосовувати терміни та поняття: «політизація українського національного руху», «автономізм».
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ
Повідомлення теми та мети уроку.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
1. Охарактеризуйте стан сільського господарства України на початку XX ст.
2. У чому проявлявся залежний характер економіки України у складі Росії?
3. Охарактеризуйте розвиток кооперативного руху в українських землях у складі Росії.
4. Яку роль у збереженні національної культури відіграли українські меценати?
III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. У національному русі Наддніпрянщини сформувалися три течії — ліберально-демократична, соціалістична, націоналістична.
Робота з поняттям
• Політична партія — це організована група однодумців, що представляє інтереси певної частини народу і має головною метою їх реалізацію шляхом завоювання влади або участі в її здійсненні.
Робота з текстом підручника
• Опрацювати текст підручника «Особливості суспільно-політичного життя Наддніпрянської України на початку XX ст.» і відповісти на запитання.
1. Назвіть головні ознаки політичного етапу українського визвольного руху.
2. Яким бачилося майбутнє України членам національних політичних партій?
1.Соціалістична течія в українському русі.
Учитель. Панівною течією біла – соціалістична.
У 1900 р. студентська громада Харкова створила – Революційну українську партію (РУП). Очолив партію Дмитро Антонович (учні записують у зошит).
Переломною віхою у переорієнтації українського визвольного руху на політичну діяльність став вихід друком у 1900 р. брошури Миколи Міхновського — харківського адвоката, активного діяча молодих громад і Братства тарасівців, під назвою «Самостійна Україна».
Ця брошура уперше в Наддніпрянській Україні відкрито проголосила завдання боротьби за власну незалежну державу. Міхновський наголошував: «Одна, єдина, нероздільна, вільна, самостійна Україна від Карпатів аж по Кавказ... Наша нація ступила на новий шлях життя. А ми мусимо стати на її чолі, щоб вести до здійснення великого ідеалу».
Брошура справила неабияке враження в Україні. Із брошурою «Самостійна Україна» М. Міхновського пов’язують зародження українського націоналістичного руху в Наддніпрянщині, учасники якого рішуче боролися за повну самостійність України.
Бесіда
1. Що свідчило про те, що український національний рух на початку XX ст. піднявся у своєму розвитку на новий щабель?
2. У чому полягало значення брошури М. Міхновського «Самостійна Україна»?
Робота з історичним джерелом на с. 212 підручника
Опрацювати та надати відповіді на запитання в кінці документа.
2. Ліберально-демократична течія.
Учитель. У 1902 р. була створена – Українська демократична партія (УДП). Лідери – С. Єфремов, Б. Грінченко, В. Чеховський. (учні записують у зошит).
Робота з історичним джерелом на с. 214 підручника
Опрацювати джерело і надати відповіді на питання наприкінці документа.
3. Націоналістична течія в українському русі.
Учитель. У 1902 р. М. Міхновський та його однодумці (О. Макаренко, І. Бойко. брати С. та В. Шемети) утворили Українську народну партію (УНП). Проголосили гасло « Україна для українців». (учні записують у зошит) .
До складу входили переважно українська інтелігенція, студенти та дрібні землевласники.
У 1904 р. у складі УНП було створено бойову групу «Оборона України». Намагалась підірвати пам`ятник О. Пушкіну в Харкові – замах на пам`ятник присвятили річниці Переяславської угоди 1654 р.
IV. Узагальнення та систематизація знань учнів.
Складання таблиці
Назва партії |
Дата створення |
Течія |
Лідери |
Програмова мета |
|
|
|
|
|
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ