Урок "Політизація українського національного руху на території Російської імперії"

Про матеріал
Розробка уроку "Політизація українського національного руху на території Російської імперії" для учнів 9 класу за підручником О.В. Гісем, О.О.Мартинюк.
Перегляд файлу

Тема: Політизація українського національного руху

 

Мета: визначити основні напрямки суспільно-політичного життя тогочасної Наддніпрянщини; схарактеризувати соціалістичну течію в українському напрямку суспільно-політичного життя; пояснити, як відбувалося формування ліберально-демократичної течії в українському напрямку суспільно-політичного життя; схарактеризувати націоналістичну течію в українському напрямку суспільно-політичного життя; пояснити зміст понять і термінів «пролетар», «соціалізація», «Бунд», «РУП», «УДП», «УНП»; розвивати вміння учнів аналізувати особливості суспільно-політичних поглядів; сприяти вихованню в них толерантного ставлення до різних ідейних течій.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник історія України для 9 класу загальноосвіт. навч. закладів/ О.В. Гісем, О.О. Мартинюк. – Харків: Вид-во «Ранок», 2017. – 288с.:  іл.

Основні терміни та поняття: пролетар, соціалізація, Бунд, РУП, УДП, УП.

Основні дати: 1900 р. — утворення Революційної української партії (РУП); 1902 р. — утворення Української народної партії (УНП); 1904 р. — утворення Української демократичної партії (УДП).

 

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• показувати на карті місця діяльності суспільно-політичних, національно-культурних організацій;

• характеризувати процес утворення українських політичних партій;

• визначати основні тенденції та суперечності модернізації суспільно-політичного життя у Наддніпрянській Україні;

 • називати дати створення основних політичних партій,

• пояснювати й застосовувати терміни та поняття: «політизація українського національного руху», «автономізм».

Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.

 

                                                   ХІД УРОКУ

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та мети уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

1. Охарактеризуйте стан сільського господарства України на початку XX ст.

2. У чому проявлявся залежний характер економіки України у складі Росії?

3. Охарактеризуйте розвиток кооперативного руху в українських землях у складі Росії.

4. Яку роль у збереженні національної культури відіграли українські меценати?

III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

           Учитель. У національному русі Наддніпрянщини сформувалися три течії — ліберально-демократична, соціалістична, націоналістична.

   

    Робота з поняттям

Політична партія — це організована група однодумців, що представляє інтереси певної частини народу і має головною метою їх реалізацію шляхом завоювання влади або участі в її здійсненні.

 

Робота з текстом підручника

• Опрацювати текст підручника «Особливості суспільно-політичного життя Наддніпрянської України на початку XX ст.» і відповісти на запитання.

 

1. Назвіть головні ознаки політичного етапу українського визвольного руху.

2. Яким бачилося майбутнє України членам національних політичних партій?

 

       1.Соціалістична течія в українському русі.

    Учитель. Панівною течією біла – соціалістична.

        У 1900 р. студентська громада Харкова створила – Революційну українську партію (РУП). Очолив партію Дмитро Антонович  (учні записують у зошит).

          Переломною віхою у переорієнтації українського визвольного руху на політичну діяльність став вихід друком у 1900 р. брошури Миколи Міхновського — харківського адвоката, активного діяча молодих громад і Братства тарасівців, під назвою «Самостійна Україна».

             Ця брошура уперше в Наддніпрянській Україні відкрито проголосила завдання боротьби за власну незалежну державу. Міхновський наголошував: «Одна, єдина, нероздільна, вільна, самостійна Україна від Карпатів аж по Кавказ... Наша нація ступила на новий шлях життя. А ми мусимо стати на її чолі, щоб вести до здійснення великого ідеалу».

          Брошура справила неабияке враження в Україні. Із брошурою «Самостійна Україна» М. Міхновського пов’язують зародження українського націоналістичного руху в Наддніпрянщині, учасники якого рішуче боролися за повну самостійність України.

 

      Бесіда

1. Що свідчило про те, що український національний рух на початку XX ст. піднявся у своєму розвитку на новий щабель?

2. У чому полягало значення брошури М. Міхновського «Самостійна Україна»?

Робота з історичним джерелом на с. 212 підручника

Опрацювати та надати відповіді на запитання в кінці документа.

 

   2. Ліберально-демократична течія.

   Учитель. У 1902 р. була створена – Українська демократична партія (УДП). Лідери – С. Єфремов, Б. Грінченко, В. Чеховський. (учні записують у зошит).

 

Робота з історичним джерелом на с. 214 підручника

Опрацювати джерело і надати відповіді на питання наприкінці документа.

 

     3. Націоналістична течія в українському русі.

      Учитель. У 1902 р. М. Міхновський та його однодумці (О. Макаренко, І. Бойко. брати С. та В. Шемети) утворили Українську народну партію (УНП). Проголосили гасло « Україна для українців». (учні записують у зошит) .

    До складу входили переважно українська інтелігенція, студенти та дрібні землевласники.

    У 1904 р. у складі УНП було створено бойову групу «Оборона України». Намагалась підірвати пам`ятник О. Пушкіну в Харкові – замах на пам`ятник присвятили річниці Переяславської угоди 1654 р.

 

 

IV. Узагальнення та систематизація знань учнів.

  Складання таблиці

Назва партії

Дата створення

Течія

Лідери

Програмова мета

 

 

 

 

 

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Опрацювати § 24, с. 210-216.
  2. Вивчити дати.
  3. Скласти історичний портрет М. Міхновського.

 

docx
Додано
25 березня 2020
Переглядів
2515
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку