Українська мова. Читання
Тема: Поміркуємо над казкою. Упертість чи допитливість?
Джанні Родарі: «Дорога, що нікуди не вела»
Мета: продовжити роботу над літературною казкою, закріпити знання про автора; розширити знання про особливості структурних компонентів казки (зачин, основна частина, кінцівка) і навчати визначати їх під час аналізу казки; формувати вміння аналізувати вчинки персонажів твору; розвивати потреби самопізнання і самовдосконалення на основі результатів самооцінювання та взаємооцінювання; удосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати навички критичного мислення, уяву, увагу, пам’ять; виховувати у дітей доброту і милосердя, допитливість, бажання дізнаватися нове.
Методично-дидактичне забезпечення: мультимедійне обладнання, презентація до уроку (пояснення значень слів, модель будови тексту, слова-маркери) , завдання для роботи в парах, групах, картки для оцінювання діяльності учнів на уроці, фізична карта Європи.
Хід уроку
І. Етап орієнтації
1. Організація класу
Нас покликав на урок
голосистий наш дзвінок.
Будемо навчатись гарно,
швидко, весело і вправно.
2. Створення емоційного фону уроку. Вправа «До успіху»
(Учні беруть один одного за руки, утворюючи коло)
-
Візьміться за руки і налаштуємося на роботу. Закрийте оченята, промовимо.
Люблю я свій розум, увагу і пам'ять,
Працює мій мозок і вчусь я старанно.
Сприймаю все нове і мислю критично,
учителя слово здійсню я практично.
- Будь ласка, займіть свої місця.
3. Актуалізація опорних знань учнів
- До якого уроку ви приготувалися? (до уроку читання)
- Скажіть, будь ласка, а що ви робите на уроках читання? (вчимося читати виразно правильно, відповідаємо на питання, складаємо питання, розвиваємо мовлення, переказуємо, вчимося розрізняти зло і добро)
А) На дошці прикріплені слова, спробуйте прочитати прислів’я
Казка вигадка та в ній щось повчальне зрозумій. (Правильно. в кожній казці є повчання.)
- промовити повільно
- промовити сумно
- промовити радісно з підвищеною інтонацією (!)
- промовити питально (?)
- промовити пошепки
- промовити швидко
Б) Таблиці Шульте
«Надрукуйте» який жанр твору читали вдома (літературна казка)
л
|
к
|
е
|
н
|
з
|
і
|
в
|
у
|
р
|
с
|
т
|
ж
|
ь
|
а
|
я
|
г
|
В) Прочитайте слово «Вправа шість літер»
- Закресліть слова шість літер та прочитайте слово
Ш І Ч С О Т Ь Б Л І І Т Т О Е К Р (чобіток)
ІІ. Етап проектування
-
Повідомлення теми і мети уроку.
Тож сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над літературною казкою «Дорога, що нікуди не вела», яку написав Джанні Родарі.
2. Постановка завдань
Ознайомлення з планом уроку
-
Перевірка домашнього завдання. Читання першої частини казки
-
Словникова робота. Робота в парах
-
Читання другої частини казки
-
Фізкультхвилинка
-
Аналіз змісту з елементами вибіркового читання
-
Робота в групах
-
Визначення мети казки
-
Кубик Блума
-
Рефлексія
ІІІ. Етап організації навчальної діяльності
1. Перевірка домашнього завдання.
-
Гра «Істинне, хибне». Перевірка знань учнів про автора
-
Недарма при виконані останнього завдання, отримали слово чобіток. Яка країна на карті нагадує чобіток? (Італія)
-
Як ви думаєте, чому я спитала саме про Італію? (Автор твору, який ми почали опрацьовувати на минулому уроці, народився в Італії)
-
Так, молодці. На минулому уроці ми з вами познайомилися з італійським письменником Джанні Родарі. Зараз перевіримо наскільки ви були уважними. Я читатиму твердження, а ви, якщо згодні, покажіть цеглинку зеленого кольору. Якщо ви вважаєте, що твердження хибне, покажіть цеглинку червоного кольору.
-
Письменник Джанні Родарі народився в Італії. (з)
-
З дитинства хлопчик захоплювався читанням книжок. (з)
-
Маленький Джанні ніколи не вигадував цікаві історії. (ч)
-
Твори письменника ніколи не перекладали іншими мовами. (ч)
-
Казка «Дорога, що нікуди не вела» зі збірки «Казки по телефону» (з)
-
Ці історії розповідала своїй донечці мама. (ч)
-
Джанні Родарі є автором творів: «Цибулино», «Далека мандрівка», «Танок усіх дітей». (з)
-
Хто виконав завдання безпомилково? Покажіть знаком «так». Я сподіваюся, що прагнення до знань допоможе наступного разу усім вам показати знак .
-
Повторення важких слів (словникова робота). Читання слів за диктором.
Вибоїни, сталося, рідшати, надзвичайно, нісенітниця, живопліт, вигулькнув.
-
Перевірка навички читання І частини (гра «Сніжинка») (Читає вголос той учень, кому на парту «впала сніжинка», інші слідкують)
-
Пояснення значення виділених слів в тексті.
-
Який синонім можна дібрати до слова настирливий? (надокучливий) Дощ падав? (йшов дощ) Вигулькнув? (з’явився)
-
Перевірка усвідомлення змісту тексту. Вправа «Мікрофон» (У кого мікрофон, той відповідає)
-
Як звали головного героя? (Мартіно)
-
Чому його прозвали Вперта Голова? (Бо він був настирливим)
-
Скільки доріг побачив Мартіно? Яку з них він обрав? (Три дороги. Обрав ту, яка нікуди не вела)
-
Чи роздумував хлопець повернутися назад? Чому? (Так. Дорога була довгою, важкою. Він втомився, боліли ноги)
-
Чому Мартіно не повернувся? Кого зустрів? (Зустрів песика, який радісно махав хвостом, наче кликав Мартіно за ним)
-
Дякую за відповіді. Чудово, що ви були уважними під час читання І частини.
2. Фізкультхвилинка.
3. Робота над ІІ частиною тексту.
-
Словникова робота. Пояснення виділених слів. Робота в парах.
- На столах у вас лежать картки. До слів лівої колонки доберіть тлумачення з правої колонки.
Сеньйора
|
те саме, що візник.
|
Околиця
|
увічливе називання жінки в Іспанії.
|
Віжки
|
різко смикнув за щось.
|
Живопліт
|
прикріплений довгий ремінь, яким правлять кіньми.
|
Шарпнув
|
віддалена частина села чи міста.
|
Кучер
|
ряд густо посаджених дерев, кущів
|
-
Перевіримо. Покажіть цеглинку, що відповідає кольору, яким надруковане пояснення слова сеньйора (блакитний), околиця (синій), віжки (зелений), живопліт (оранжевий), шарпнув (жовтий), кучер (червоний).
-
Зробіть самоперевірку за баштою, яка вийшла в мене.
-
Рушаймо далі разом з головним героєм.
-
До слів «знають!» читання «паровозиком» (один вголос, інші пошепки намагаються не відстати)
-
Від слова «Мартіно» до слів «та друзів.» читання «ланцюжком» (по черзі по одному реченню)
-
Від слів «На візку» до кінця сторінки читання «бджілками» (читають тихенько, кожен зі своєю швидкістю)
-
(останні три абзаци на ст.107) Від слова «Мартіно» до кінця тексту читають в парах по черзі.
– Цікаво, як же прочитали останні абзаци мої розумнички? Якщо вам сподобалося, як читав ваш сусід, покажіть зелену цеглинку. Якщо, на вашу думку потрібно ще попрацювати, покажіть червону цеглинку.
-
Дякую вам за відповіді. Приємно, що цеглинок зеленого кольору більше. Впевнена, що ви прагнете навчитися читати виразно, інтонаційно правильно.
-
Робота над усвідомленням змісту казки
-
Знайдіть і прочитайте як автор описує сеньйору, яку побачив Мартіно. (Вона була надзвичайно вродлива і вбрана, наче принцеса)
-
Знайдіть абзац, де розповідається про кучера. (ст.106 другий абзац знизу)
-
Яке речення може бути головною думкою казки? (Перше речення останнього абзацу)
-
Робота в групах. Вправа «Гронування» На картках записані ознаки, що можуть характеризувати людину. Серед поданих слів оберіть ті, що характеризують Мартіно і наклейте на аркуш. Поясніть свій вибір.
Скупий, впертий, жорстокий, допитливий, брехливий, наполегливий, відвертий, сміливий, підступний, настирливий, чесний, турботливий.
-
Перевіримо. Займіть свої місця, а представників прошу зі своїми роботами до дошки. (Діти по черзі пояснюють, чому обрали ці слова для характеристики головного героя)
ІV. Етап підсумковий
1. Підсумок уроку
-
Прийом «Кубик Блума» (Вчитель або хтось з учнів кидає кубик і читає питання, що випало: Назви. Чому? Запропонуй. Поясни. Поділися. Придумай. А вчитель читає відповідне питання.)
Назви.
-
Назви головного героя.
-
Назви, кого з героїв ще запам’ятали
Чому?
-
Чому казка називається «Дорога, що нікуди не вела»?
-
Чому Мартіно прозвали «Вперта голова»?
-
Чому інші мешканці села поверталися ні з чим, не отримували багатства?
Поясни.
-
Поясни, для чого Мартіно вибрав багато речей та скарбів?
-
Поясни, як Мартіно зрозумів, що не потрібно вертатися назад, що неподалік є люди?
Поділися.
-
Поділися, що ти відчуваєш, коли в тебе щось чудово отримується?
-
Поділися, який в тебе настрій, якщо досягаєш мети?
Запропонуй.
-
Запропонуй, що робити, якщо ти чогось не знаєш.
-
Запропонуй, до кого треба звернутися за допомогою, якщо щось не виходить.
Придумай.
-
Придумай свою назву казки
-
Придумай, що могло б трапитися, якби пес виявився злим і жорстоким?
-
Придумай, що далі робив Мартіно?
2. Пояснення головної думки казки
- Прочитаймо головну думку ще раз.
- Який же висновок варто зробити? (Щоб досягти мети, потрібно прикладати зусилля. Якщо людина сповнена бажання і прагнення, то що б йому не говорили, він досягне кращої мети і буде винагороджений.)
3. Домашнє завдання.
Ст.105-107 прочитати казку, дати відповіді на запитання. За бажанням намалюйте або коротенько напишіть, що саме вразило вас у казці.
4. Рефлексія навчальної діяльності
- Закінчити речення:
• На уроці я дізнався…
• Мені було важко (легко) …
• Я працював мало, але…
• Я навчився…
• Я розкажу вдома…
• Найбільше мені сподобалося…
-
Дякую вам за роботу на уроці. Урок закінчено.
Список використаної літератури
1. Вовк Т.В. Технологія розвитку критичного мислення як засіб формування особистості учня. // Науково-методичний журнал Педагогічна майстерня. Видавнича група Основа.– №2(14) лютий 2012р.
2. Українська мова та читання: Підручник для 3 класу закладів загальної середньої освіти (у 2-х частинах): Частина 2// О.Савченко.-К.: УОВЦ «»Оріон», 2020. – 160 с.