Урок. "Поміркуємо над казкою. Упертість чи допитливість? Джанні Родарі «Дорога, що нікуди не вела»"

Про матеріал
Метою уроку є формування вміння аналізувати вчинки персонажів твору; розвивиток потреби самопізнання і самовдосконалення на основі результатів самооцінювання та взаємооцінювання; удосконалення навички свідомого виразного читання; розвиток навички критичного мислення, уяву, увагу, пам’ять; виховання у дітей доброти і милосердя, допитливості, бажання дізнаватися нове.
Перегляд файлу

Бабенко С.О.

Українська мова. Читання

 

Тема: Поміркуємо над казкою. Упертість чи допитливість?

Джанні Родарі: «Дорога, що нікуди не вела»

Мета: продовжити роботу над літературною казкою, закріпити знання про автора; розширити знання про особливості структурних компонентів казки (зачин, основна частина, кінцівка) і навчати визначати їх під час аналізу казки; формувати вміння аналізувати вчинки персонажів твору; розвивати потреби самопізнання і самовдосконалення на основі результатів самооцінювання та взаємооцінювання; удосконалювати навички свідомого виразного читання; розвивати навички критичного мислення, уяву, увагу, пам’ять; виховувати у дітей доброту і милосердя, допитливість, бажання дізнаватися нове.

Методично-дидактичне забезпечення: мультимедійне обладнання, презентація до уроку (пояснення значень слів, модель будови тексту, слова-маркери) , завдання для роботи в парах, групах, картки для оцінювання діяльності учнів на уроці, фізична карта Європи.

Хід уроку

І. Етап орієнтації

1. Організація класу

Нас покликав на урок

голосистий наш дзвінок.

Будемо навчатись гарно,

швидко, весело і вправно.

2. Створення емоційного фону уроку. Вправа «До успіху»

(Учні беруть один одного за руки, утворюючи коло)

  • Візьміться за руки і налаштуємося на роботу. Закрийте оченята, промовимо.

Люблю я свій розум, увагу і пам'ять,

Працює мій мозок і вчусь я старанно.

Сприймаю все нове і мислю критично,

учителя слово здійсню я практично.

- Будь ласка, займіть свої місця.

3. Актуалізація опорних знань учнів

- До якого уроку ви приготувалися? (до уроку читання)

- Скажіть, будь ласка, а що ви робите на уроках читання? (вчимося читати виразно правильно, відповідаємо на питання, складаємо питання, розвиваємо мовлення, переказуємо, вчимося розрізняти зло і добро)

  •   Мовна розминка.

А) На дошці прикріплені слова, спробуйте прочитати прислів’я

 

 

 

 

  Казка вигадка та в ній щось повчальне зрозумій. (Правильно. в кожній казці є повчання.)

- промовити повільно

- промовити сумно

- промовити радісно з підвищеною інтонацією  (!)

- промовити питально  (?)

- промовити пошепки

- промовити швидко

Б) Таблиці Шульте

«Надрукуйте» який жанр твору читали вдома (літературна казка)

 

л

к

е

н

з

і

в

у

р

с

т

ж

ь

а

я

г

 

 

 

 

 

 

В) Прочитайте слово «Вправа шість літер»

- Закресліть слова шість літер та прочитайте слово

Ш І Ч С О Т Ь Б Л І І Т Т О Е К Р   (чобіток)

ІІ. Етап проектування

  1. Повідомлення теми і мети уроку.

Тож сьогодні на уроці ми продовжимо роботу над літературною казкою «Дорога, що нікуди не вела», яку написав Джанні Родарі.

2. Постановка завдань

Ознайомлення з планом уроку

  • Перевірка домашнього завдання. Читання першої частини казки
  •  Словникова робота. Робота в парах
  • Читання другої частини казки
  • Фізкультхвилинка
  •  Аналіз змісту з елементами вибіркового читання
  •  Робота в групах
  •  Визначення мети казки
  • Кубик Блума
  •  Рефлексія

ІІІ. Етап організації навчальної діяльності

1. Перевірка домашнього завдання.

  • Гра «Істинне, хибне». Перевірка знань учнів про автора
  •      Недарма при виконані останнього завдання, отримали слово чобіток.  Яка країна на карті нагадує чобіток? (Італія)
  •      Як ви думаєте, чому я спитала саме про Італію? (Автор твору, який ми почали опрацьовувати на минулому уроці, народився в Італії)
  •      Так, молодці. На минулому уроці ми з вами познайомилися з італійським письменником Джанні Родарі. Зараз перевіримо наскільки ви були уважними.  Я читатиму твердження, а ви, якщо згодні, покажіть цеглинку зеленого кольору. Якщо ви вважаєте, що твердження хибне, покажіть цеглинку червоного кольору.
  • Письменник Джанні Родарі народився в Італії. (з)
  • З дитинства хлопчик захоплювався читанням книжок. (з)
  • Маленький Джанні ніколи не вигадував цікаві історії. (ч)
  • Твори письменника ніколи не перекладали іншими мовами. (ч)
  • Казка «Дорога, що нікуди не вела» зі збірки «Казки по телефону» (з)
  • Ці історії розповідала своїй донечці мама. (ч)
  •         Джанні Родарі є автором творів: «Цибулино», «Далека мандрівка», «Танок усіх дітей». (з)
  •      Хто виконав завдання безпомилково? Покажіть знаком «так». Я сподіваюся, що прагнення до знань допоможе наступного разу усім вам показати знак .
  • Повторення важких слів (словникова робота). Читання слів за диктором.

Вибоїни, сталося, рідшати, надзвичайно, нісенітниця, живопліт, вигулькнув.

  • Перевірка навички читання І частини (гра «Сніжинка») (Читає вголос той учень, кому на парту «впала сніжинка», інші слідкують)
  • Пояснення значення виділених слів в тексті.
  •         Який синонім можна дібрати до слова настирливий? (надокучливий) Дощ падав? (йшов дощ)  Вигулькнув? (з’явився)
  •         Перевірка усвідомлення змісту тексту. Вправа «Мікрофон» (У кого мікрофон, той  відповідає)
  •    Як звали головного героя? (Мартіно)
  •    Чому його прозвали Вперта Голова? (Бо він був настирливим)
  •    Скільки доріг побачив  Мартіно? Яку з них він обрав? (Три дороги. Обрав ту, яка нікуди не вела)
  •    Чи роздумував хлопець повернутися назад? Чому? (Так. Дорога була довгою, важкою. Він втомився, боліли ноги)
  •    Чому  Мартіно не повернувся?  Кого зустрів? (Зустрів песика, який радісно махав хвостом, наче кликав Мартіно за ним)
  •    Дякую за відповіді. Чудово, що ви були уважними під час читання І частини.

2. Фізкультхвилинка.

3. Робота над ІІ частиною тексту.

  • Словникова робота.  Пояснення виділених слів. Робота в парах.

- На столах у вас лежать картки. До слів лівої колонки доберіть тлумачення з правої колонки.

Сеньйора

те саме, що візник.

Околиця

увічливе називання жінки в Іспанії.

Віжки

різко смикнув за щось.

Живопліт

прикріплений довгий ремінь, яким правлять кіньми.

Шарпнув

віддалена частина села чи міста.

Кучер

ряд густо посаджених дерев, кущів

  •    Перевіримо. Покажіть цеглинку, що відповідає кольору, яким надруковане пояснення слова сеньйора (блакитний), околиця (синій), віжки (зелений), живопліт (оранжевий), шарпнув (жовтий), кучер (червоний).
  • Зробіть самоперевірку за баштою, яка вийшла в мене.
  • Рушаймо далі разом з головним героєм.
  • Читання ІІ частини казки
  • До слів «знають!» читання «паровозиком» (один вголос, інші пошепки намагаються не відстати)
  • Від слова «Мартіно» до слів «та друзів.»  читання «ланцюжком» (по черзі по одному реченню)
  • Від слів «На візку»  до кінця сторінки  читання «бджілками» (читають тихенько, кожен зі своєю швидкістю)
  • (останні три абзаци на ст.107) Від слова «Мартіно» до кінця тексту читають  в парах по черзі.

   – Цікаво, як же прочитали останні абзаци мої розумнички? Якщо вам сподобалося, як читав ваш сусід, покажіть зелену цеглинку. Якщо, на вашу думку потрібно ще попрацювати, покажіть червону цеглинку.

  •                  Дякую вам за відповіді. Приємно, що цеглинок зеленого кольору більше. Впевнена, що ви прагнете навчитися читати виразно, інтонаційно правильно.
  • Робота над усвідомленням змісту казки
  •     Вибіркове читання
  •    Знайдіть і прочитайте як автор описує сеньйору, яку побачив Мартіно. (Вона була надзвичайно вродлива і вбрана, наче принцеса)
  •    Знайдіть абзац, де розповідається про кучера. (ст.106 другий абзац знизу)
  •    Яке речення може бути головною думкою казки? (Перше речення останнього абзацу)
  • Робота в групах. Вправа «Гронування» На картках записані ознаки, що можуть характеризувати людину. Серед поданих слів оберіть ті, що характеризують Мартіно і наклейте на аркуш. Поясніть свій вибір.

Скупий, впертий, жорстокий, допитливий, брехливий, наполегливий, відвертий, сміливий, підступний, настирливий, чесний, турботливий.

  •    Перевіримо. Займіть свої місця, а представників прошу зі своїми роботами до дошки. (Діти по черзі пояснюють, чому обрали ці слова для характеристики головного героя)

ІV. Етап підсумковий

1. Підсумок уроку

  •     Прийом «Кубик Блума»  (Вчитель  або хтось з учнів кидає кубик і читає питання, що випало:  Назви. Чому? Запропонуй. Поясни. Поділися. Придумай. А вчитель читає відповідне питання.)

Назви.

  • Назви головного героя.  
  • Назви, кого з героїв ще запам’ятали

Чому?

  • Чому казка називається «Дорога, що нікуди не вела»?
  • Чому Мартіно прозвали «Вперта голова»?
  • Чому інші мешканці села поверталися ні з чим, не отримували багатства?

Поясни.

  • Поясни, для чого Мартіно вибрав багато речей та скарбів?
  • Поясни, як Мартіно зрозумів, що не потрібно вертатися назад, що  неподалік є люди?

Поділися.

  • Поділися, що ти відчуваєш, коли в тебе щось чудово отримується?
  • Поділися, який в тебе настрій, якщо досягаєш мети?

Запропонуй.

  • Запропонуй, що робити, якщо ти чогось не знаєш.
  • Запропонуй, до кого треба звернутися за допомогою, якщо щось не виходить.

 

Придумай.

  • Придумай свою назву казки
  • Придумай, що могло б трапитися, якби пес виявився злим і жорстоким?
  • Придумай, що далі робив Мартіно?

2. Пояснення головної думки казки

- Прочитаймо головну думку ще раз.

- Який же висновок варто зробити? (Щоб досягти мети, потрібно прикладати зусилля. Якщо людина сповнена бажання і прагнення, то що б йому не говорили, він досягне кращої мети і буде винагороджений.)

3. Домашнє завдання.

Ст.105-107 прочитати казку, дати відповіді на запитання. За бажанням намалюйте або коротенько напишіть, що саме вразило вас у казці.

4. Рефлексія навчальної діяльності

- Закінчити речення:

• На уроці я дізнався…

• Мені було важко (легко) …

• Я працював мало, але…

• Я навчився…

• Я розкажу вдома…

• Найбільше мені сподобалося…

  • Дякую вам за роботу на уроці. Урок закінчено.

 

 

 

Список використаної літератури

1. Вовк Т.В. Технологія розвитку критичного мислення як засіб формування особистості учня. // Науково-методичний журнал Педагогічна майстерня. Видавнича група Основа.– №2(14) лютий 2012р.

2. Українська мова та читання: Підручник для 3 класу закладів загальної середньої освіти  (у 2-х частинах): Частина 2// О.Савченко.-К.: УОВЦ «»Оріон», 2020. – 160 с.

1

 

docx
Додано
23 березня 2021
Переглядів
2178
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку