Урок біології у 11 класі "Поняття біосфери. Загальна характеристика біосфери. Вчення В.І.Вернадського про ноосферу." Мета: сформувати уявлення про біосферу як оболонку Землі; ознайомити учнів з науковою діяльністю В.І.Вернадського; сформувати уявлення про ноосферу як екологічно стабільне суспільство і необхідну умову розвитку людства;
розвивати екологічне мислення учнів;
виховувати почуття обов'язку та відповідальності за стан довкілля.
Тема: Поняття біосфери. Загальна характеристика біосфери. Вчення В.І.Вернадського про ноосферу.
Мета: сформувати уявлення про біосферу як оболонку Землі; ознайомити учнів з науковою діяльністю В.І.Вернадського; сформувати уявлення про ноосферу як екологічно стабільне суспільство і необхідну умову розвитку людства;
розвивати екологічне мислення учнів;
виховувати почуття обов’язку та відповідальності за стан довкілля.
Обладнання: таблиця «Біосфера», портрет В.І.Вернадського, підручники, додаткова література.
Епіграф уроку:
Ми зв’язані з усім живим у природі.
(А. Швейцер)
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
Бесіда.
1.Чим відрізняється жива природа від неживої?
2. Чи завжди на планеті Земля були живі організми?
3. Що потрібно для розвитку рослинного світу?
4. Які умови необхідні для життя тварин?
5. Яким чином живі організми впливають на неживу природу навколо них?
6. Як впливають на планету в цілому живі організми?
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності
Розповідь вчителя. Навколо нас існує життя, воно різноманітне й багатолике. Воно в нас і навколо нас – від найдрібніших, невидимих для людського ока мікроорганізмів до найбільших тварин земної кулі. Учені вважають, що Земля як планета виникла близько 4,5 млрд. років тому. За цей час виникли її оболонки: літосфера, гідросфера та атмосфера.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Оболонки планети Земля.
Робота в групах.
Учні класу в творчих групах («Атмосфера», «Гідросфера», «Літосфера») виконували випереджальне завдання – вивчали загальну характеристику сфер Землі. Представники груп по черзі дають характеристику сферам планети.
2. Біосфера та її межі.
Розповідь вчителя. Близько 3,5 млрд. років тому в мілководних частинах морів з’явилися перші живі істоти. Минали сотні мільйонів років. Живі організми змінювалися і вдосконалювалися. Близько 450 млн. років тому організми почали виходити на суходіл, поступово створюючи суцільну оболонку життя на Землі – біосферу.
Уперше термін «біосфера» — «сфера життя» — був використаний австрійським ученим-геологом Е.Зюссом у 1875 р.
Сучасне тлумачення цього терміна, прийняте у всьому світі, належить В.І.Вернадському, видатному біогеохіміку, першому президенту Всеукраїнської академії наук (1918). Наукові уявлення про біосферу як «живу» оболонку Землі він виклав у лекціях, прочитаних у Карловому університеті в Празі та Сорбонні в Парижі протягом 1923—1924 рр. Згодом ці положення були узагальнені в праці «Біосфера» (1926).
Біографічні дані В.І. Вернадського
12 березня 1863 р. — народився в м. Петербурзі
1881 р. — вступає до Петербурзького університету
1885 р. — завідує кабінетом мінералів
1886р. — одружується з Наталкою Старицькою
1895-1897 рр. — споряджає три геолого-мінералогічні експедиції
1888-1890 рр. — навчається за кордоном
1898 р. — стає професором Московського університету
1918 р. — стає академіком і першим президентом УАН
1938 р. — почав діяти перший циклотрон
1941 р. — пише монографію про біосферу і ноосферу
6 січня 1945 р. — помер і похований у Москві.
Біосфера включає верхній шар земної кори, нижні шари атмосфери (зокрема, всю тропосферу) та гідросферу. Нижня (термічна) межа зумовлена високими температурами глибинних верств земної кори, а верхня (промениста) — наявністю ультрафіолетового випромінювання, від якого живі організми захищені озоновим шаром. Потужність біосфери змінюється від 13 км у полярних широтах до 22 км на екваторі.
Розподіл життя в біосфері вирізняється крайньою нерівномірністю. Воно слабко розвинене в пустелях, тундрах, глибинах океану, високо в горах, тоді як в інших ділянках біосфери надзвичайно рясне і різноманітне. Найбільш висока концентрація живих організмів на межах поділу основних середовищ.
3.Жива речовина біосфери та її біохімічні функції.
Розповідь вчителя. Всю сукупність організмів на планеті Земля В.І.Вернадський називав живою речовиною. Основними її характеристиками є сумарна біомаса, хімічний склад та енергія.
Енергія живої речовини біосфери насамперед проявляється у здатності організмів до розмноження та поширення.
Однією з властивостей живої речовини є її постійний обмін із довкіллям. Унаслідок цього через організми проходить значна кількість хімічних елементів.
Живим організмам для здійснення біохімічних процесів необхідна речовина та енергія, які вони дістають з навколишнього середовища. У результаті постійного і безперервного обміну з довкіллям, різні хімічні елементи надходять у живі істоти, можуть у них накопичуватись. Постійний колообіг речовин і потік енергії забезпечує функціонування біосфери як цілісної системи.
У процесі діяльності біосфери жива речовина здатна накопичувати сонячну світлову енергію, перетворюючи її в енергію хімічних зв’язків. Сумарна первинна продукція автотрофних організмів визначає біомасу біосфери в цілому.
Жива речовина біосфери виконує різноманітні функції: газову, окиснювально-відновну, концентраційну, які пов'язані з процесами обміну речовин живих істот.
Робота в групах.
Кожна з груп опрацьовує відповідний текст в підручнику, після чого, представник від групи характеризує одну з функцій.
І група.
Газова функція живої речовини полягає у впливові живих організмів у процесі своєї життєдіяльності на газовий склад атмосфери, Світового океану та ґрунту. Всі аеробні істоти під час дихання поглинають кисень і виділяють вуглекислий газ, тоді як зелені рослини та ціанобактерії в процесі фотосинтезу, навпаки, поглинають вуглекислий газ і виділяють кисень. Життєдіяльність організмів, наприклад бактерій, може впливати на концентрацію інших газів (сірководню, метану, азоту тощо).
ІІ група.
Окиснювально-відновна функція полягає в тому, що за допомогою живих організмів у грунті, воді та атмосферному повітрі окиснюються (наприклад, залізобактерії здатні окиснювати сполуки заліза, сіркобактерії - сполуки сірки тощо) або відновлюються (наприклад, денітрифікуючі бактерії здатні відновлювати нітрати та нітрити до молекулярного азоту або його оксидів) певні сполуки.
ІІІ група.
Концентраційна функція полягає у поглинанні живими істотами певних хімічних елементів з навколишнього середовища і накопиченні їх у своїх організмах. Так, молюски, форамініфери, десятиногі раки, хребетні тварини можуть накопичувати в своїх організмах
неорганічні сполуки кальцію та фосфору, радіолярії - стронцію та кремнію, бурі водорості - йоду тощо.
Підсумок вчителя. Таким чином, біосфера – це та область Землі, яка охоплена впливом живої речовини. Із сучасних позицій біосферу розглядають як найбільшу екосистему планети, що підтримує глобальний колообіг речовин.
4. Вчення В. І. Вернадського про ноосферу.
Розповідь вчителя. Термін «ноосфера» запропонував 1927 р. французький математик і філософ Е. Леруа (Noos — давньогрецька назва розуму, відповідно «ноосфера» — сфера розуму). Леруа був активним членом ордену єзуїтів і під «ноосферою» розумів діяльність Вищого Розуму, або Бога в біосфері.
Володимир Іванович Вернадський використав цей термін, вклавши в нього новий зміст. Його ноосфера — це сфера людського розуму. Учений писав: «Людство, загалом, є потужною геологічною силою і перед його думкою і працею постає питання про перебудову біосфери в інтересах вільномислячого людства як єдиного цілого. Цей новий стан біосфери, до якого ми, не помічаючи цього, наближаємося, і є ноосфера».
Вид Людина розумна сформувався близько 30—40 тис. років тому. Із цього часу в еволюції біосфери почав діяти новий фактор — антропогенний. Зростання населення розвиток науки і техніки, особливо останні два століття, привели до того, що діяльність людини перетворилася на визначальний чинник.
Сучасне визначення ноосфери: ноосфера — вища стадія розвитку біосфери, що пов'язана з формуванням цивілізованого людства, розумна діяльність якого буде головною запорукою екологічної стабільності.
V.Узагальнення знань
Робота в групах.
Завдання для груп.
Для І групи:
1. Хто з учених уперше в своїх працях виклав ідею про біосферу? ( Ж.-Б. Ламарк.)
2. Як називають зовнішню тверду оболонку Землі завтовшки 50—200 км?({Літосфера.)
3. Який шар простягається на 8—18 км над поверхнею Землі? (Тропосфера.)
4. Як називають шар, який розміщується над тропосферою (понад 80 км)?(Стратосфера.)
5. Як називають шар, який захищає живі організми від згубної дії ультрафіолетових променів? (Озоносфера)
6. Учення про яку науку створив В.І.Вернадський? (Ноосферу.)
7. Яка це функція живої речовини: діяльність нітрифікуючих та сіркобактерій?(Окисно-відновна.)
Для групи 2:
1. Який учений створив і обґрунтував у 1875 р. поняття про біосферу?(Е.Зюсс.)
2. Як називають будь-яку оболонку Землі? Геосфера.)
3. Газова оболонка Землі. (Атмосфера.)
4. Шар, що досягає висоти 100 км; вище цього шару виникають північні сяйва. (Стратосфера.)
5. Шар, який утворився під дією сонячної радіації та кисню на висоті 7—8 км над полюсами і 17— 18 км над екватором. (Озоносфера.)
6. Які організми трапляються на висоті понад 20 км над поверхнею Землі? (Спори бактерій і грибів.)
7. Яка це функція живої речовини: рослини і ціанобактерії в процесі фотосинтезу поглинають вуглекислий газ та виділяють кисень? (Газова.)
Для групи 3:
1. Який учений створив учення про біосферу і нову науку біогеохімію? (В.І.Вернадський.)
2. Назвіть організми, які знаходяться у земній корі у водах родовищ нафти на глибині 3 км. (Анаеробні бактерії.)
3. Як називають сукупність усіх водойм? (Гідросфера.)
4. Як називають верхній родючий шар літосфери? (Ґрунт.)
5. Як називають завершальний шар атмосфери? (Космічний вакуум.)
6. У якому шарі біосфери синтезується 2/3 сухої маси всіх біогеоценозів? (Літосфера (тропосфера)).
7. Яка це функція живої речовини: радіолярії здатні накопичувати стронцій, бурі водорості — йод, діатомові водорості — сполуки силіцію? (Концентраційна.)
VІ. Домашнє завдання:
1) вивчити §36 підручника ;
2)виконати завдання 1,2,4(ст. 56,57)у робочому зошиті(Т.С.Котик, О.В.Тагліна).
3) Вправа «Безпрограшна лотерея» (учні дістають із коробки номери індивідуальних завдань).