Урок біології у 11 класі "Вплив діяльності людини на стан біосфери".Мета: показати вплив господарської діяльності людини на природні умови і ресурси; розкрити суть сучасних екологічних проблем;
розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, уміння аналізувати і робити висновки;
виховувати небайдужість до проблем екології, відповідальність за майбутнє планети.
Тема: Вплив діяльності людини на стан біосфери.
Мета: показати вплив господарської діяльності людини на природні умови і ресурси; розкрити суть сучасних екологічних проблем;
розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес, уміння аналізувати і робити висновки;
виховувати небайдужість до проблем екології, відповідальність за майбутнє планети.
Обладнання: додаткова література, листівки зникаючих видів рослин і тварин, Червона книга.
Тип уроку: урок-семінар.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань
Учні об’єднуються в три групи.
1) вправа «Логічний брифінг».
Запитання для груп:
1. Основоположник учення про біосферу.
2. Зовнішня тверда оболонка Землі.
3. Що створює сукупність усіх водойм?
4. Газова оболонка Землі.
5. Сукупність живих організмів на Землі.
6. Яка маса сухої живої речовини на планеті?
7. Речовина біосфери, що є продуктом життєдіяльності живих організмів.
8. Речовина біосфери, в утворенні якої живі організми участі не брали.
9. Речовина біосфери, сформована за рахунок взаємодії живої та косної речовини.
10. Наука про біосферу.
11. Фактор, який визначає нижню межу біосфери.
12. Фактор, який визначає верхню межу біосфери.
13. Приблизна маса біосфери.
14. Яка загальна протяжність біосфери за радіусом Землі?
15. Функція біосфери, що полягає у вибірковому накопиченні живими організмами певних хімічних елементів.
Відповіді.
1. В.І.Вернадський. 2. Літосфера. 3. Гідросфера. 4. Атмосфера. 5. Жива речовина. 6. 2—3 трильйони іон. 7. Біогенна. 8. Нежива (косна). 9. Біокосна. 10. Біосферологія. 11. Температура. 12. Сонячне короткохвильове проміння. 13.0,05% Землі. 14. 40 млн. км. 15. Концентраційна.
2) вправа «Калейдоскоп знань».
Завдання для І групи:
Завершіть оформлення схеми:
Відповідь:
Завдання для ІІ групи:
Знайдіть та виправте помилки в тексті:
Жива речовина біосфери виконує такі функції: газову, окисно-відновну, концентраційну.
Газова функція полягає у впливі живих організмів у процесі розмноження на газовий склад атмосфери, Світового океану, грунту.
Усі анаеробні істоти під час дихання поглинають кисень, а виділяють вуглекислий газ, тоді як зелені рослини і ціанобактерії в процесі хемосинтезу поглинають вуглекислий газ і виділяють кисень.
Окисно-відновна функція — полягає в тому, що з допомогою живих організмів деякі сполуки у грунті, воді, повітрі окиснюються або відновлюються до певних сполук.
Концентраційна — полягає в поглинанні й виділенні живими істотами певних хімічних елементів. Так, молюски і хребетні тварини можуть накопичувати сполуки йоду, бурі водорості — фосфору та кальцію.
(Після виконання завдань учні здійснюють взаємоперевірку за текстом без помилок, запропонованим вчителем.)
Текст без помилок.
Жива речовина біосфери виконує такі функції: газову, окисно-відновну, концентраційну.
Газова функція полягає у впливі живих організмів у процесі життєдіяльності на газовий склад атмосфери, Світового океану, грунту.
Усі аеробні істоти під час дихання поглинають кисень, а виділяють вуглекислий газ, тоді як зелені рослини і ціанобактерії в процесі фотосинтезу поглинають вуглекислий газ і виділяють кисень.
Окисно-відновна функція — полягає в тому, що з допомогою живих організмів деякі сполуки у ґрунті, воді, повітрі окиснюються або відновлюються до певних сполук.
Концентраційна — полягає в поглинанні живими істотами певних хімічних елементів. Так, молюски і хребетні тварини можуть накопичувати сполуки фосфору та кальцію, бурі водорості — йоду.
Завдання для ІІІ групи:
Виконайте тести:
1. Що таке біомаса Землі:
а) сукупність усіх живих організмів планети;
б) сукупність усіх живих організмів, що населяють суходіл;
в) кількість органічної речовини, що виробляється за певний час організмами?
2. Які фактори є обмежувальними в атмосфері:
а) низькі температури;
б) випромінювання;
в) відсутність світла;
г) нестача кисню?
3. Максимальна висота, на якій виявлено спори грибів і бактерій:
а) 5 км;
б) 12 км;
в) 22 км;
г) 50 км.
4. Азот (Нітроген) атмосфери потрапляє в біологічний цикл колообігу речовин через діяльністі таких бактерій:
а) денітрифікуючих;
б) нітрифікуючих;
в) амоніфікуючих;
г) азотофікуючих.
3. Середня товщина біосфери на нашій планеті становить близько:
а) 20 км;
б) 30 км;
в) 40 км;
г) 80 км.
6. Які основні природні сили забезпечують колообіг води в природі:
а) енергія Сонця;
б) температура;
в) сила гравітації;
г) тип ґрунту?
7. Які з живих організмів краще за всіх перетворюють світлову енергію на хімічну:
а) багатоклітинні зелені водорості;
б) одноклітинні зелені водорості;
в) вищі рослини;
г) нижчі тварини?
8. Майже весь атмосферний кисень має походження:
а) антропогенне;
б) біогенне;
в) абіогенне;
г) гідрогенне.
9. Біохімічні функції живої речовини:
а) концентраційна;
б) хемосинтезуюча;
в) окисно-відновна;
г) газова.
10. В утворенні кам'яного вугілля брали участь:
а) викопні голонасінні;
б) викопні спорові;
в) мохи;
г) лишайники.
11. Унаслідок процесів дисиміляції сполука азоту (нітрогену) в організмі розкладається до:
а) сечовини;
б) нуклеїнових кислот;
в) білків;
г) аміаку.
12. Вода вбирається живими організмами під час:
а) біосинтезу;
б) дихання;
в) реакцій обміну;
г) випаровування.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Усі ми, люди, своєю працею, своїми руками і мозком беремо участь у перетворенні невеликої, але неспокійної планети Сонячної системи. Їй ми належимо своїм життям, діяльністю і смертю. Ми — дрібні частинки біосфери, а вона — частинка Землі. В.І.Вернадський писав: «У геологічній історії біосфери перед людиною відкривається велике майбутнє, якщо вона це зрозуміє і не буде використовувати свій розум і свою працю на самознищення».
Епіграф уроку:
Ще Земля обертається.
З неї може тільки зостатися чад.
«Зупиніть смертоносні ідеї!» -
це сьогодні не тільки плакат.
( Анатолій Бортняк )
ІІІ. Проведення семінару
План семінару.
1. Вплив діяльності людини на стан біосфери.
2. Радіаційне забруднення біосфери та його наслідки.
3. Причини забруднення атмосфери.
4. Антропогенний вплив на стан гідросфери.
5. Господарювання людини на Землі та його наслідки.
6. Природоохоронне законодавство України.
7. Види рослин Червоної книги України.
8. Види тварин Червоної книги України.
Учитель. Діяльність людини часто супроводжується зменшенням чисельності популяцій багатьох видів. До 1990 р. на Землі зникли 65 видів ссавців, 140 видів птахів. Нині близько 600 видів хребетних перебуває на межі повного знищення. Із 250 тис. видів вищих рослин Землі десятій частині загрожує небезпека. Діяльність людини створює умови, що сприяють появі й розвитку нових форм організмів, однак вони зазвичай шкідливі — це бур'яни, сільськогосподарські шкідники, збудники різних хвороб.
Повідомлення учнів.
1. Уперше в історії ми стали поколінням грабіжників дітей та внуків, убивцями нащадків. Збільшуючи кількість продуктів харчування ціною отруєння земель пестицидами і міндобривами, прирікаємо на голод тих, хто житиме після нас на деградованій землі. Прикрашаємо побут речами, від виробництва яких збільшується «мертва зона». Зростає кількість промислових викидів, а отже, ми позбавляємо своїх дітей і внуків ковтка свіжого повітря й води. Радіоактивні відходи, які ми безпорадно закопуємо в землю, — то безліч Чорнобилів завтрашнього дня. Чисельні виразки й недуги біосфери — хвороби і смерті мільйонів її мешканців.
2. Лунає набат. Та набат — не похоронний дзвін. Це — насамперед, заклик до дії — самовідданої, рятівної. Заклик нагальний і рішучий. Споконвіку велося на нашій землі: зачувши набат, усі — і старі, й молоді — йшли боронити край.
Станьмо ж і ми на захист життя. Згадаймо батьків, пращурів своїх. Чи такі вже ми — нікчемні продовжувачі їхньої справи? Гляньмо на себе — невже не знайдемо можливості зупинити маховик промислового нищення природи?
Гуде набат тривоги над нашою землею. Пробуджує від застійної сплячки. Звертається до совісті, розуму, сумління кожного з нас, до всього людського в наших серцях.
Живі, відгукніться!
Учитель. 80-90% ракових пухлин спричиняється забрудненням навколишнього середовища. Унаслідок екологічної кризи в країні зросла дитяча захворюваність, частішають випадки народження калік, розумово неповноцінних, мертвих дітей. Війна, розв'язана проти природи, загрожує не лише нашому краю, а й Україні та всьому світові. Однією з екологічних проблем є радіаційне забруднення.
Повідомлення учнів.
1. Найбільша екологічна біда — Чорнобиль. Звідки вона з'явилася, ця Зірка Полин? Палаюча, мов смолоскип, впала вона на третину річок та на джерела вод... Чим викликана поява її: недбальством, невдячністю чи глумлінням над Матір'ю природою? І чому та сила вибрала саме нас, що хотіла сказати нинішньому віку, від чого хотіла всіх застерегти?
2. Аварія сталася 26 квітня 1986 року. Радіоактивного забруднення зазнали на Рівненщині 304 населені пункти Березнівського, Володимирецького, Дубровицького, Зарічненського, Рокитнівського та Сарненського районів із населенням понад 245 тис. чоловік. Уражена зона займає більш як 500 га. Забруднено більш як 70% сінокосів та пасовищ, лісів. Підвищення вмісту радіоактивних речовин спостерігається в грибах, ягодах, деревині, лікарських рослинах.
Учитель. Другою, не менш важливою проблемою є забруднення атмосфери і кислотні дощі. Адже без повітря людина не витримує й шести хвилин.
Учень. Забруднене повітря — велике лихо. Особливо, коли воно насувається поступово, коли навіть уважним оком не все побачиш, адже тут не діють ні кордони, ні колючий дріт. Найбільше забруднюють атмосферу на Рівненщині такі промислові підприємства, як «Азот», «3долбунівський ЦШК», «Костопільський ДБК».
А скільки шкідливих газів викидають автомобілі! Якщо 40 років тому в області було 800 авто, то нині тільки в Рівному, не враховуючи транзиту, понад 40 тис. машин. Кожен четвертий автомобіль експлуатується понад 10 років.
Учитель. Ще до недавнього часу ми ставилися до води як до невичерпного джерела. Однак це не так. А тому охорона природних джерел — це економія води.
Учень. Прісна вода... Ми звикли до того, що вона всюди — в річках, озерах, болотах, штучних водоймах, у ґрунті. Вона необхідна для всього живого: для людей, тварин, рослин. Неможливо переоцінити її значення. Це чудовий дар природи, найважливіший природний ресурс, який треба берегти й охороняти.
Водні ресурси Рівненщини — в річках, озерах, болотах. У якому вони стані?
Особливо забрудненою є річка Устя. Колір її води відповідає кольорам барвників, які використовуються на льонооб'єднанні та фабриці нетканих матеріалів. За останні роки в радіусі 30—50 км навколо Рівного практично знищені всі малі річки — їх перетворено в стічні канави. До 80-х років річка Піутилівка славилася своєю чистотою, мальовничими берегами, тут було чудове місце для відпочинку. Але річку вирішили «впорядкувати» і почалося її планове знищення. Вище Цумані було створено греблі, які відірвали річку від головного русла. Нині русло повністю зруйновано, зникли бобри. На берегах річки почалися земляні роботи.
Учитель. Наше віковічне багатство. Годувальниця. Дорожче за кам'яне вугілля, нафту і золото. Усе це про нашу землю, точніше, про родючий шар — ґрунт. Сьогодні він у небезпеці. З кожним роком збільшується площа еродованих земель.
Учень. Земля не входить до основного економічного фонду країни. Тому так щедро виділяється під різні забудови, смітники, дороги. Будівництво цементно-шиферного комбінату біля Здолбунова було не випадковим. Тут є великий залізничний вузол і поклади крейди — найважливіший компонент у виробництві цементу. Так склалося, що цей природний ресурс знаходиться під пологом родючого ґрунту та лісу, який особливо охороняється. Проте після знесення лісу родючий ґрунт не використовується для проведення біологічної декультивації.
Учитель. Які ж заходи проводяться щодо охорони видового різноманіття організмів?
Учень. Для збереження видового різноманіття понад 30 країн світу приєдналися до розробленої Міжнародною спілкою охорони природи Всесвітньої стратегії охорони природи, теоретичною базою якої є розуміння того, що кожний вид організмів — необхідний компонент біосфери.
У 1948 р. створено Міжнародну Червону книгу. Водночас складають так звані «чорні списки» видів, які зникли на Землі. Охороняють та відновлюють види, занесені до Червоної книги, різними способами, зокрема створенням різноманітних природоохоронних територій: заповідників, заказників, національних парків, пам'яток природи.
ІV. Підсумок семінару
1) творчі завдання для кожної з груп:
Продовжити речення:
Виступ учнів з висновками та пропозиціями.
2) гра «Яблуко – модель Землі»;
Мета: показати обмеженість природних ресурсів на Землі.
Тривалість: 5—15 хв.
Матеріали: велике яблуко, гострий ніж, тарілка.
Вказівки:
1. Уявіть, що яблуко — це Земля. Поділіть яблуко на чотири частини. Три чверті яблука — це води Світового океану, відкладіть їх.
2. Одна чверть — це суходіл. Розріжте її навпіл. Одна половина -— території, малопридатні для життя людей: полярні області, пустелі, болота, високі та скелясті гори. Відкладіть і цю половину.
3. 1/8 частина — територія, на якій живуть люди (вони не обов'язково вирощують продукти харчування).
4. Розріжте 1 /8 частину яблука ще на 4 частини. З частини — скелясті, або вологі, холодні, не придатні для сільського господарства землі, де розташувалися міста, села, заводи, автостоянки тощо, тому там не вирощують продукти харчування.
5. Що ж залишилося? 1/32. Обережно зніміть шкіру з частини яблука. Вона символізує тоненький шар на поверхні земної кори, котрий дає усьому людству їжу. Його середня глибина менше 2 м. Він забезпечує обмежену кількість продуктів харчування.
V. Висновки уроку
1. Оцінювання учнів, аналіз їх виступів.
2. Заключне слово вчителя. Для кожної людини стало звичним, що червоне світло попереджує — «Зупинись». На превеликий жаль, люди в природі не завжди спиняються, побачивши гарні квітучі рослини, щоб помилуватися, а хочуть їх зірвати для букета. Іноді буває, що зірвуть, а потім кинуть неповторне творіння природи.
VІ. Домашнє завдання:
1) опрацювати §39;
2) дати відповідь на запитання:
Екологічні проблеми нашого села. Як їх розв’язати?