Поняття про багатоатомні спирти на прикладі гліцеролу,
його хімічні властивості
Конспект уроку у 10 класі
Вчитель хімії та біології
ЗОШ І-ІІІ ст.. с. Суськ
Ківерцівської ОТГ
Демчук Тетяна Василівна
2020
Тема: Поняття про багатоатомні спирти на прикладі гліцеролу, його хімічні властивості.
Цілі уроку:
формування ключових компетентностей:
формування предметних компетентностей:
вивчити будову, фізичні та хімічні властивості гліцеролу — повне окиснення, взаємодія з лужними металами, гідрогенгалогенідами, повторити якісну реакцію на багатоатомні спирти; повторити поняття спирти, функціональну групу спиртів, молекулярну та структурну формулу гліцеролу, його застосування; спонукати до здорового способу життя; розвивати хімічну грамотність, екологічне мислення; виховувати інтерес до вивчення хімії.
Тип уроку: урок формування нових знань.
Хід уроку
1. Організаційний момент. Психологічний настрій.
(слайд 1) Здоров’я бажаю, панове ліцеїсти! Вітаю всіх, хто в доброму настрої, хоче працювати і відкритий до новиx таємниць науки. Сподіваюсь, що мої очікування від нашої спільної праці будуть виправдані. Успіхів нам!
А краще працювати тоді, коли робота достойно оплачується та оцінюється. Наша плата – це бонуси-зірочки.
2. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Зверніть увагу на засоби і речовини, представлені на демонстраційному столі. Тут є і косметичні засоби, і лікарські засоби, і антифриз для автомобілів, і мило. А що об’єднує ці засоби між собою? Відповідь на це запитання ми отримаємо, коли опануємо матеріал сьогоднішнього уроку.
3. Сприйняття нового навчального матеріалу.
І. Сьогоднішній урок – особливий. Річ в тому, що ми з вами будемо вести розшук і заповнювати «особову справу» речовини, яка була відкрита у 1783 році шведським хіміком К. Шеєле, який показав, що фрагменти цієї сполуки складають основу всіх природніх жирів і назвав її «солодкою речовиною із жиру» або «олійний цукор». Пізніше У 1813 (1823) році французьким хіміком Мішелем Еженом Шеврелем було названо цю речовину. Після цього вчені розробили промисловий спосіб добування цієї речовини, що дозволив налаштувати її широке виробництво .
(слайд 2) А з чого ж почати наші пошуки? Що в першу чергу потрібно знати, щоб описувати речовину? (Учні пропонують, насамперед, встановити молекулярну та структурну формули невідомої речовини).
Для цього розв’яжемо задачу.
Вправа «Маска». Ця речовина містить: 39,1% Карбону, 8,7% Гідрогену, 52,2% Оксигену. Виведіть її молекулярну формулу, якщо молярна маса речовини - 92 г/моль.
(Один учень працює біля дошки).
Знаємо уже молекулярну формулу речовини, а яку ж назву має ця речовина? (слайд 3) Увага на дошку: розшифрувавши закодоване слово ми дізнаємося назву речовини, а значить тему нашого уроку . «2,6,1,8,5,0,7,6 – як представник багатоатомних спиртів, його хімічні властивості». Виконайте, будь ласка, вправу «дешифрувальник» (цифри в слові відповідають певним кнопкам мобільних телефонів), та назвіть речовину. Запишіть тему уроку в зошитах.
2( г ) 6( л ) 1( і ) 8( ц ) 5( е ) 0( р ) 7( о ) 6( л )
(слайд 4) Завдання уроку
ІІ. Продовжуємо заповнювати «Особову справу речовини». Отже, ми встановили, що молекулярна формула гліцеролу С3 Н8 О3. А яка ж структурна?
Якщо одноатомні спирти можна розглядати як похідні алканів, у яких один атом Гідрогену заміщений на гідроксильну групу, то чи можемо ми припустити, що у багатоатомних спиртах таких заміщень буде кілька?
Давайте з’ясуємо структурну формулу гліцеролу, якщо відомо, що він є похідним пропану.
(Робота учня біля дошки: записується формула пропану, гліцеролу і дається назва гліцеролу згідно номенклатури)
Отже, гліцерол – це багатоатомний спирт, який має три гідроксильні ОН-групи. Отже, його можна назвати трьохатомним спиртом. Але існують і інші багатоатомні спирти, що мають більшу кількість функціональних груп.
ІІІ. (Наголошуємо учням, що продовжуємо заповнювати сторінки «Особової справи гліцеролу»). Які ж фізичні властивості притаманні гліцеролу?
Ви уже знаєте представників насичених одноатомних спиртів, які саме? (етанол, метанол). Давайте пригадаємо їхні фізичні властивості і порівняємо їх із фізичними властивостями багатоатомних насичених спиртів.
Прошу підійти до мене помічника (учень з класу) і з’ясувати це. Повторити правила ТБ.
Порівнюємо етиловий спирт, гліцерол і сорбіт (як шестиатомний спирт). Учні, роблячи висновки, заповнюють пропуски.
Фізичні властивості гліцеролу:
Запах_________________________ (відсутній)
Консистенція __________________ (густий, трошки схожий на олій часту речовину)
Смак ______________________ (солодкуватий)
Розчинність у воді _______________________ (добре розчинний)
Гігроскопічність _____________________ (дуже гігроскопічний)
(Учні роблять висновок)
Висновок: зі збільшенням кількості ОН-груп зростає в’язкість речовин і змінюється агрегатний стан від рідкого до твердого.
ІV. А чи впливає будова молекули гліцеролу на його властивості хімічні?
(Учні пригадують хімічні властивості одноатомних насичених спиртів і прогнозують властивості гліцеролу, самі записують рівняння реакцій на дошці і в зошит)
Рівняння: С3 Н8 О3 + О2 → СО2 + Н2О (учні самостійно розставляють коефіцієнти вдома, якщо не вистачає часу на уроці)
Рівняння:
Рівняння:
Пропоную переглянути відео (німе кіно). (слайд 4, посилання )
(перед переглядом звертаємо увагу на те, що відео не коментується і ми прокоментуємо його самі після перегляду)
Обговорюємо те, що побачили на відео.
Висновок: Гліцерол + Сu(OH)2 = речовина яскраво-синього кольору (купрум гліцерат)
Ця реакція є якісною реакцією на гліцерол і багатоатомні спирти.
(Бесіда з учнями) З чим прореагував гліцерол? Правильно з купрум (ІІ) гідроксидом. Ця реакція відноситься до реакцій нейтралізації. Тобто якщо одна з речовин - гідроксид, то інша повинна бути речовиною з протилежними хімічними властивостями. (учні припускають, що це кислотні властивості)
Висновок: гліцерол проявляє кислотний характер.
Загальний висновок: структурна будова молекули гліцеролу зумовлює його фізичні та хімічні властивості.
V. (слайд 5)
Хвилина релаксації. Виконайте веселі фізичні вправи. Якщо ви вважаєте, що…
…гліцерол – багатоатомний спирт - встаньте;
...гліцерол розчиняється у воді – широко посміхніться;
…реактивом на багатоатомні спирти є Купрум (ІІ) гідроксид – тупніть легенько ногою;
…систематична назва гліцеролу-пропан-1,2,3-тріол плесніть у долоні;
…кількість гідроксильних груп впливає на кислотний характер гліцеролу - сідайте на свої місця.
4. Творче перенесення знань і навичок у нові ситуації.
Окрім розглянутих вище хімічних властивостей, для гліцеролу ще характерна взаємодія із нітратною кислото. При цьому утворюється тринітрогліцерол, який є однією із складових частин динаміту. (відповідне рівняння учні повинні знайти самостійно і записати у підготовлені вчителем картки). Його винайшов Альфред Нобель. (Коротенька розповідь про створення Нобелівської премії, яка дається за внесок у розвиток 5 наук (хімія, фізика, біологія, медицина, література), окрім математики. Цим зацікавлюємо учнів і звертаємо увагу, що більш детальну інформацію вони отримають , просканувавши QR-коди із картки)
(Мотивація учнів до самовдосконалення, розповідь) Ви теж можете стати нобелівськими лауреатами, як приклад шведська школярка Гретта Тунберг, яка бореться з глобальним потеплінням, її номінували на Нобелівську премію миру. Про це повідомляє Time. На престижну нагороду 16-річну дівчину висунули норвезькі політики. (звертаємо увагу на ще один QR-код на картці. Тут доцільно задати домашнє завдання, оскільки всі вправи подані на картці)
Опрацювати параграф 12, завдання на картці.
Повертаємось до початку уроку. То що ж поєднує усі предмети на столі?
(слайд 6) Учні висловлюють думку, що до складу усіх засобів входить гліцерол. Виокремлюють сфери застосування гліцеролу: побутова хімія, косметологія, фармакологія, харчова промисловість, виготовлення динаміту, антифризу)
Наголошуємо: гліцерол добувають гідролізом жирів, цю тему будемо вивчати пізніше, тому на рівняннях і детальній інформації не зупиняємось.
Закінчити речення. На цьому уроці я ….
Отже, отримані вами зірочки – це бонуси, які будуть враховані на наступному уроці вашим вчителем. А щоб краще запам’ятати гліцерол і його значення дарую вам сувеніри (тюбик мила з гліцерилом)
Інформаційна картка для учня
Безпечність харчового гліцеролу
У більшості країн широко застосовується харчовий гліцерол, склад якого на державному рівні дозволений для використання в якості харчової добавки Е422. Речовина є повністю безпечною для людини, однак при деяких захворюваннях нирок і серця його вживання рекомендується мінімізувати. Харчовий гліцерол нешкідливий для здоров'я людини за наступних причин: -гліцерол абсолютно нетоксичний;
- він є природним для організму продуктом, так як самостійно виробляється в шлунково-кишковому тракті із жирів, що надходять із їжею;
-наукою доведено, що в невеликих дозах гліцерол сприятливо впливає на слизові оболонки різних органів, стінки судин і шкірний покрив.
Проаналізуйте ринок продукції та визначіть, які продукти харчування містять у своєму складі гліцерол.
Харчовий гліцерол і технічний: в чому різниця?
Після відкриття формули речовини за два століття над нею були проведені тисячі експериментів, в результаті яких відбулося чітке розмежування гліцеролу на наступні види: технічний; аптечний; харчовий; спеціальний.
Визначіть, що лежить в основі такого поділу гліцеролу.
Закінчити рівняння реакцій: