Урок хімії 10 кл
Тема. Розв’язування задач на знаходження хімічної формули речовини за відомими масою, об’ємом, кількістю речовини ─ продуктів згорання .
Мета: засвоїти новий тип розрахункових задач: розв’язування задач на знаходження хімічної формули речовини за відомими масою, об’ємом, кількістю речовини ─ продуктів згорання; сформувати навички і вміння розв’язувати задачі даного типу; розвивати логічне мислення та самостійність розв’язанні задач.
Обладнання: плакат з поопераційним алгоритмом розв’язку задачі даного типу.
Тип уроку: засвоєння навичок та умінь.
Форми роботи: фронтальна робота за алгоритмом, виконання індивідуальних задач даного типу.
Хід уроку
І. Підготовка до уроку.
Учні отримують картки з алгоритмом розв'язку задач.
ІІ. Актуалізація та налаштовування учнів.
Повторення опорних знань для розв’язування задач.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів:
Вчитель:
Ми з вами вже вміємо знаходити хімічні формули, якщо відомі масові частки елементів, які входять в дану речовину. При цьому нагадую вам, що дуже важливим фактом є дані про відносну густину парів цієї речовини. Сьогодні ми будемо вчитися розв’язувати задачі на знаходження хімічної формули речовини за відомими масою, об’ємом, кількістю речовини ─ продуктів згорання .
Ці задачі мають аналітичний характер, бо по кількості продуктів згорання можна визначити формулу речовини. Вміння розв’язувати ці задачі дозволить вам не тільки отримати високі оцінки, а й розвине вашу уяву та мислення. Задачі даного типу входять до завдань ЗНО з хімії.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Проводимо фронтальне пояснення розв’язування задачі.
Вчитель пояснює алгоритм розв’язку задачі (на картках №1).
Задача №1
У результаті згоряння 1,76г органічної речовини утворилось 3,52г карбон ( IV) оксиду і 1,44г води. Густина парів цієї речовини за повітрям дорівнює 1,52. Виведіть молекулярну формулу органічної речовини.
Картка №1 Алгоритм розв'язку задачі
Дано :
m (реч) = 1,76 г
m (СО2) = 3,52 г
m (Н2О) = 1,44 г
D (пов) = 1,52
СХНУОZ ─ ?
|
Хід розв’язку МХ D = ─── ; МХ = D·М (пов) М (пов) m (СО2) або V (СО2) · Ar (С) m (С) = ─────────────── М (СО2) або VМ m (Н2О) · 2 Ar (Н) m (Н) = ──────────── М (Н2О)
m (О) = m (реч) ─ m (Н) ─ m (С) m (С) m (Н) m (О) Х : У : Ζ = ─── : ─── : ── Ar (С) Ar (Н) Ar (О) МХ n (СХНУОZ ) = ────── М (СХНУОZ)
|
Додаткові дані
Ar (С) = 12 г/моль
Ar (Н) = 1 г/моль
М (пов) = 29 г/моль . М (СО2) = 44 г/моль
М (Н2О) = 18 г/моль
VМ = 22,4 л /моль |
Вчитель записує задачу на дошці та пояснює її розв’язування.
Дано : Розв’язок:
m (реч) = 1,76 г 1. Визначаємо відносну молекулярну масу
вуглеводню за формулою:
m (СО2) = 3,52 г МХ = D·М (пов) = 1,52 * 29 г/моль = 44 г/моль.
2. Визначаємо масу Карбону, який згорів:
m (Н2О) = 1,44 г 3,52 * 12
m (С) = ─────── = 0,96г
D (пов) = 1,52 44
3. Визначаємо масу Гідрогену, який згорів:
СХНУОZ ─ ? 1,44 * 2
m (Н) = ──────── = 0,16г
18
4. Визначаємо чи є у формулі Оксиген: m (О) = 1,76г ─ 0,96г ─ 0,16г = 0,64г
5. Визначаємо найменші індекси:
0,96 0,16 0,64
Х : У : Ζ = ── : ── : ── = (0,08 : 0,16 : 0,04) / 0,04 = 2 : 4 : 1
12 1 16
С2Н4О ? Визначаємо молекулярну масу: М (С2Н4О) = 44 г/моль
МХ = М (С2Н4О) = 44 г/моль
Відповідь: С2Н4О
2. Складаємо разом з учнями поопераційний алгоритм розв’язку задачі:
3. Пропонуємо учням розв’язати задачу№1 та №5 для І-ІІ варіантів. Робота в у стандартних умовах.
Задача №1 Дано: m (реч) = 10г МХ = D·М (О2) = 0,5* *32 г/моль= 16 г/моль m (СО2) = 27,5г 27,5*12 m (С) = ──── = 7,5г m (Н2О) = 22,5г 44 22,5*2 m (Н) = ───── = 2,5г D (О2) = 0,5 18 m(О) = 10г─7,5г─2,5г =0 СХНУОZ ─ ? 7,5 2,5 Х : У = ── : ── =( 0,625:2,5)/ 0,625 = 12 1 = 1 : 4 (СН4) МХ = М (СН4) = 16 г/моль Відповідь: СН4 |
Задача№5 Дано: m (реч) = 0,65г МХ = D·М (Н2) = 39* 2 г/моль= 78 г/моль m (СО2) = 2,2г 2,2*12 m (С) = ──── = 0,6г m (Н2О) = 0,45г 44 0,45* 2 D (Н2) = 39 m (Н) = ───── = 0,05г 18 m(О)=0,65г─0,6г─0,05г =0 СХНУОZ ─ ? 0,6 0,05 Х : У = ── : ── = (0,05 : 0,05)*100 =1 : 1 12 1 М (С1Н1) = 13 г/моль 78 г/моль n (СХНУ ) = ────── = 6 ( С6 Н6 ) 13 г/моль Відповідь: С6Н6 |
V. Застосування знань учнів у нестандартних умовах.
Учні розв’язують задачу з ускладненою умовою.
Задача № 3
В результаті спалювання 112мл газу утворилося 448мл карбон ( IV) оксиду (н.у.) і 0,45г води. Густина речовини за воднем 29 . Зайдіть молекулярну формулу газу.
Дано:
V (реч) = 112мл= МХ = D·М (Н2) = 29*2 г/моль =58 г/моль
=0,112л m (реч) = ν * Мх ; ν = V/ VМ Мх* V 58*0,112
V (СО2) = 448мл= m (реч) = ───── = ───── = 0,29г
= 0,448л VМ 22,4
m (Н2О) = 0,45г 0,448 * 12
m (С) = ─────── = 0,24г
D (Н2) = 29 22,4
0,45 * 2
СХНУОZ ─ ? m (Н) = ──────── = 0,05г
18
m (О) = 0,29г ─ 0,24г ─ 0,05г = 0
0,24 0,05
Х : У = ── : ── = (0,02 : 0,05)* 100 = 2 : 5
12 1 МХ 58 г/моль
М (С2Н5) = 29 г/моль n (СХНУ ) = ────── = ────── = 2 (С4Н10)
М (С2Н5) 29 г/моль
Відповідь: С4Н10
VІ. Закріплення.
Учні самостійно озвучують поопераційний алгоритм розв’язування задач даного типу.
Робота в парах.
Розв'язування задач:
1. При спалюванні 10г органічної речовини утворюється 27,5г вуглекислого газу і 22,5г води. Відносна густина пари речовини за киснем дорівнює 0,5. Виведіть молекулярну формулу речовини.
2. В результаті спалювання 112мл газу утворилося 448мл карбон ( IV) оксиду (н.у.) і 0,45г води. Густина речовини за воднем 29 . Зайдіть молекулярну формулу газу.
VІІ. Підбиття підсумків.
Вчитель аналізує роботу учнів на уроці, називає найактивніших учнів, оцінює роботу учнів, дякує за урок.
VІІІ. Завдання додому.