Урок "Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Ознайомлення із фразеологічним словником"

Про матеріал
дати основні відомості про фразеологізми, формувати вміння визначати їх у тексті, розкривати їхнє лексичне значення; пояснити роль фразеологізмів у мовленні, ознайомити з будовою фразеологічного словника, формувати вміння користуватися фразеологічним словником; розвивати логічне й образне мислення школярів; сприяти збагаченню та уточненню їхнього словника; виховувати пошану до скарбниці усної народної творчості.
Перегляд файлу

 

 

Вчитель: Рак Олена Анатоліївна

 

Урок: українська мова                           Клас :6

 

 

Форма проведення: Дистанційне навчання (синхронна та асинхронна частини)

 

 

 

 

Тема: Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Ознайомлення із фразеологічним словником.

 

Мета: пояснити предмет вивчення фразеології, дати основні відомості про фразеологізми, формувати вміння визначати їх у тексті, розкривати їхнє лексичне значення; пояснити роль фразеологізмів у мовленні, ознайомити з будовою фразеологічного словника, формувати вміння користуватися фразеологічним словником; розвивати логічне й образне мислення школярів; сприяти  збагаченню та уточненню їхнього словника; виховувати пошану до скарбниці усної народної творчості.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: фразеологічний словник, підручник

 

Синхронна частина

 

                                                 Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ.Актуалізація опорних знань

  • Який розділ науки про мову ми вивчаємо?
  • Що є прeдметом вивчення фразеології?
  • Як ви розумієте вислів стійке сполучення слів? Наведіть приклади.

 

Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу на с. 61

 

  1. Прочитати фразеологізми із презентації записати в зошит.

 

 

 

 

 

V. Виконання вправ на застосування засвоєних знань, формування умінь і навичок.

 

  1. Пояснити лексичне значення записаних на дошці (спроектованих на екран) фразеологізмів, у разі потреби звернувшись до фразеологічного словника.

 

Точити теревені

базікати, безпредметно говорити

Бити байдики

ледарювати, нічого не робити

Мокрим рядном накрити

накинутися на когось із докором

У сірка очей позичати

про людину, яка соромиться ганебного вчинку

Побити горшки

посваритися

Гнути кирпу

задаватися

Задніх пасти

бути останнім, відставати в чомусь

Передати куті меду

перебрати в чомусь зайвого

Залити сала за шкуру

завдати комусь лиха.

 

 

 

 

 

 

 

Асинхронна частина.

Записати в зошит фразеологізми дібравши з довідки фразеологізми-антоніми.

 

1. За тридев’ять земель  (під самим носом). 2. Хоч у вухо бгай (хоч кілок на голові теши; хоч черепком вухо ріж). 3. Вивести кінці (сховати кінці у воду). 4. Пороху не вигадає (не винайде) (не в тім’я битий). 5. Не видавиш слова (проворний на язик; язик без кісток) 6. Не викурити й ладаном (не заманити й калачем).

    Для довідок. 1. Дуже далеко. 2. Про того, хто лагідний, покірний, податли

    вий. 3. З’ясувати щось. 4. Про того, хто позбавлений кмітливості, розумово

    обмежений. 5.  Про того, хто мовчазний, небалакучий. 6. Не можна

    позбутися, вигнати.

 

 

VІ. Підбиття підсумків уроку.

 

VII Домашня робота с. 61,63- правило , впр. 11

VIII виставлення оцінок в електронний журнал

 

 

 

  1. Метод “Мікрофон”.
  • Я дізнався…
  • Мені не сподобалось…
  • Я навчився…
  • Мене зацікавило…
  • Я відчув труднощі…

VІІ. Домашнє завдання.  

 

Скласти та записати речення із фразеологізмами кирпу гнути, ні сіло ні впало, каламутити воду, з’їдати облизня, крутити носом.

 

 

 

 

 

Українська мова

 6 клас

ФРАЗЕОЛОГІЯ

 

 

Автор: учитель української мови та літератури

Боярської ЗОШ І-ІІІ ст.№1

Києво – Святошинського району

Морська Тетяна Володимирівна

 

Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова. 5 – 9 класи. – К.: Видавничий дім “Основа”, 2013.- 160с. / зі змінами, затвердженими Наказом Міністерства освіти та науки № 804 від 07.06.2017р.

 

Тема: Фразеологізми. Поняття про фразеологізм, його лексичне значення. Ознайомлення із фразеологічним словником.

Мета: пояснити предмет вивчення фразеології, дати основні відомості про фразеологізми, формувати вміння визначати їх у тексті, розкривати їхнє лексичне значення; пояснити роль фразеологізмів у мовленні, ознайомити з будовою фразеологічного словника, формувати вміння користуватися фразеологічним словником; розвивати логічне й образне мислення школярів; сприяти  збагаченню та уточненню їхнього словника; виховувати пошану до скарбниці усної народної творчості.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: фразеологічний словник, підручник (Заболотний В.О. Українська мова: підруч. для 6 класу загальноосв. навч. закл./О.В. Заболотний, В.В. Заболотний. – К.: Генеза, 2014.- 256 с.), мультимедійний проектор.

 

 

 

Перебіг уроку

 

Слово – вираження думки…

і повинне  відповідати тому,

що воно виражає.

О. Толстой

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

 

Робота з підручником.

Усне виконання вправи 86.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчання.

 

ІV. Ознайомлення з  новим матеріалом, його осмислення.

 

 Робота з підручником.

Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу на с.37.

  1. Бесіда.
  • Який розділ науки про мову ми вивчаємо?
  • Що є прeдметом вивчення фразеології?
  • Як ви розумієте вислів стійке сполучення слів? Наведіть приклади.

 

  1. Прочитати фразеологізми ( спроектовані на екран), записати в зошит.

 

 

 

 

 

V. Виконання вправ на застосування засвоєних знань, формування умінь і навичок.

 

  1. Пояснити лексичне значення записаних на дошці (спроектованих на екран) фразеологізмів, у разі потреби звернувшись до фразеологічного словника.

 

Точити теревені

базікати, безпредметно говорити

Бити байдики

ледарювати, нічого не робити

Мокрим рядном накрити

накинутися на когось із докором

У сірка очей позичати

про людину, яка соромиться ганебного вчинку

Побити горшки

посваритися

Гнути кирпу

задаватися

Задніх пасти

бути останнім, відставати в чомусь

Передати куті меду

перебрати в чомусь зайвого

Залити сала за шкуру

завдати комусь лиха.

 

  1. Робота в парах.

Пояснивши значення кожного з фразеологізмів, дібрати фразеологізми-антоніми. Записати в зошит.

 

1. За тридев’ять земель  (під самим носом). 2. Хоч у вухо бгай (хоч кілок на голові теши; хоч черепком вухо ріж). 3. Вивести кінці (сховати кінці у воду). 4. Пороху не вигадає (не винайде) (не в тім’я битий). 5. Не видавиш слова (проворний на язик; язик без кісток) 6. Не викурити й ладаном (не заманити й калачем).

    Для довідок. 1. Дуже далеко. 2. Про того, хто лагідний, покірний, податли

    вий. 3. З’ясувати щось. 4. Про того, хто позбавлений кмітливості, розумово

    обмежений. 5.  Про того, хто мовчазний, небалакучий. 6. Не можна

    позбутися, вигнати.

 

  1. Робота з малюнками, спроектованими на екран. Розгляньте малюнки,

підберіть до них фразеологізми.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                    

                                                      За двома зайцями

 

  1. Ознайомлення з фразеологічним словником.
  2. Лінгвістична гра «Третє зайве».

Закресліть «третє зайве», відповідь обґрунтуйте.

Птах високого польоту, висока трава, не покладати рук.

Бути на сьомому небі, обминати гострі кути, читати газету.

Давати хропака, писати твір, накивати п’ятами.

Сон бере, носом клює, прозора вода.

Слухати вчителя, намотати на вус, мов у рот води набрати.

Викинути з голови, нашептати бабусі, дерти кирпу.

Давати наганяй, витикати носа, брати  участь.

  1. Робота з підручником.

          Письмове виконання вправи 87.

 

VІ. Підбиття підсумків уроку.

 

  1. Скласти сенкан до слів фразеологізм ( І варіант), фразеологія ( ІІ варіант)

Наприклад:

 

Фразеологізм

Стійкий, крилатий

Розтлумачує, об’єднує, збагачує

 Він є крилатим!

 Афоризм

Фразеологія

Найуживаніша, цікава

Повчає, вивчає, зацікавлює

Розділ мови, що вивчає фразеологізми

Наука

 

 

 

  1. Інтерактивна вправа.

         Прочитайте спроектовані на екран речення.  Пояснити                   походження    фразеологізмів.

 

 

 

  1. Метод “Мікрофон”.
  • Я дізнався…
  • Мені не сподобалось…
  • Я навчився…
  • Мене зацікавило…
  • Я відчув труднощі…

VІІ. Домашнє завдання.  

 

Скласти та записати речення із фразеологізмами кирпу гнути, ні сіло ні впало, каламутити воду, з’їдати облизня, крутити носом.

 

 

Тема: Неповторний світ дитинства в поезіях Лесі Українки. «Як дитиною, бувало», «Мрії».

 

Мета: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях Лесі Українки; ознайомити з поезією про дитинство, розкрити образ сильної духом дівчинки; розвивати навички виразного читання та аналізу художніх засобів поетичних творів; виховувати почуття патріотизму, приналежності до свого роду творчості Лесі Українки та свого родоводу

 

 Тип уроку: засвоєння нових знань

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

 

Синхронна частина

 

                                                         Хід уроку

І ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

Усне малювання. Чи часто ви мрієте? Закривши очі спробуйте поринути в свої мрії. Які кольори в них переважають? Про що це говорить?

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів Учені неодноразово стверджують, що характер людини формується в ранньому дитинстві. На розвиток і становлення особистості впливають рідні, які нас оточують. Кожна українська родина утворює цілісність України. Сьогодні ми продовжуємо знайомитись  з легендарною українською поетесою, яка стала взірцем нашої нації.

 

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку

Гідною продовжувачкою Т. Г. Шевченка в літературі та житті стала Леся Українка. Її життя – гідний приклад мужності, відваги, стійкості в боротьбі з життєвими негараздами та з самим собою.

 

IV. Формування і вдосконалення вмінь та навичок

Евристична бесіда

 1. Діти, що ви можете сказати про близьких родичів Лесі?

2. Про що це свідчить? З якої родини походила дівчина?

3. Як це вплинуло на її життя в майбутньому?

 

Слово вчителя

Поезію «Мрії» Леся Українка створила у 26-річному віці. Спогади про дитинство були настільки сильними, що знайшли своє відображення у рядочках вірша. Материнські, батьківські почуття важко передати словами. Їхню любов можна лише відчути. Твердістю духу, величною мрією, вірою і оптимізмом, життєрадісністю віє від рядків її творів. Хочете в цьому переконатись?

Виразне читання поезії «Мрії» (підручник с. 70)

 

Евристична бесіда –

Що ви знаєте про вік «лицарства»? Повідомлення учнів про лицарів

 

Слово вчителя

Часи змінюються, змінюються разом із ними й лицарі. «Лицарський» - благородний, шляхетний, галантний, витончений і чемний. Держава твориться перемогами. Перемога – змога долати перешкоди під час ладотворення. Чи можете ви пригадати українських переможців? Повідомлення учнів про козаків. Діти, спробуймо виконати наступну вправу

 

«Створення сенкану». Якими мають бути справжні захисники рідного краю? Захисник мужній, відчайдушний оберігає, обороняє, захищає Справжній патріот рідної землі Козак Обмін враженнями щодо прочитаного

 

 Проблемне питання Хто для вас є сильнішим – переможець чи переможений?

 

Виразне читання поезії  ( підручник с.73) «Як дитиною, бувало…»

 

Асинхронна частина

 

 Словникова робота.

 Драма- це п’єса, що змальовує складний конфлікт. Напружену боротьбу між дійовими особами.

 

Епіграма- актуальний сатиричний вірш, спрямований проти якоїсь особи або негативного суспільного явища.

 

Епітети: гостра, злобна епіграма.

 

Антоніми: плакати – сміятись. Відрадою для ліричної героїні є «ясне небо, ясне море, ясні хмари, ясне сонце», які вона бачить крізь розчинене «віконце».

 

 

Підсумок уроку Продовжте висловлювання: «Щоб відчути поезію Лесі Українки потрібно…» « Бути українським лицарем означає….»

 Виставлення оцінок в електронний журнал

docx
Додано
4 квітня 2023
Переглядів
1045
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку