4кл. Українська мова
Тема. Поняття про іменники з абстрактним значенням
Мета. Формувати в здобувачів освіти поняття про іменник як частину мови; навчати розрізняти іменники з конкретним та абстрактним значенням;
розвивати спостережливість, увагу, мислення;
виховувати бажання вчитись.
Обладнання. Презентація до уроку по темі, матеріал для дидактичної гри «Чарівна галявина»
Тип уроку. Комбінований.
Освітні галузі: мовно – літературна, соціальна.
Хід уроку
1.Організація класу до уроку.
Ось дзвінок нам дав сигнал -
Працьовитий час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо.
Ваші очікування від кроку.
2. Актувлізація опорних знань.
1) Гра « Впізнай іменник» Слайд 2
Ходила лісом … у білім кожушку,
І забіліла стежка від білого …
… заквітло інеєм і заіскрився …
Ходила … в білому – лишила білий …
Довідка: казка, сніжку, гілля, лід, казка, слід.
- Яких слів не вистачає? Доберіть.
2). Вправа «Мозковий штурм».
- Що спільного між цими іменниками?
- Слова якої частини мови вам допомогли?
- Яку частину мови ми називаємо іменниками?
- Що означають іменники до яких ми ставимо питання хто?
- Що означають іменники до яких ми ставимо питання що?
- Як змінюються іменники?
- Чому одні іменники ми пишемо з великої літери, а інші – з маленької?
3. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні на уроці ми навчимося розпізнавати іменники з конкретними і абстрактними значеннями.
4. Вивчення нового матеріалу
1) Слайд 3. Конкретні іменники називають предмети, явища, які пізнаються органами чуття людини( книга, олівець, нога, вітер, цукор, зоря).
2) Створення навчальної ситуації.
Метод «Дослідження». Дослідіть іменник успіх за схемою «с.76»
3) Робота з підручником за таблицею (с.76) Слайд 4.
До абстрактних іменників належать іменники, які називають якості і властивості., дії і процеси, стан і почуття, поняття етикету, наукові та грошові поняття (хоробрість, доброта, вітання, гроші, відстань, старання).
4) Творчі вправи Слайди 5, 6, 7, 8.
Доберіть до слів добро і сонце абстрактні іменники.
Фізкультхвилинка
5. Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності.
1) Визначення іменника з абстрактним значенням. Записати їх у дві колонки. Слайд 9
Стіл, повага, ліс, вода, щедрість, горобець, доброта, іній, злість, папір, сум.
Випишіть слова, які вважаєте іменниками, Чому вирішили, що слова : повага, любов, щедрість, доброта, злість,сум,вихованість,гроші – іменники, адже це не назви конкретних предметів.
Що називають виділені іменники?
Висновок. Іменники можуть називати конкретні предмети, явища , які людина пізнає з допомогою органів чуття ( предмети, речі, люди, тварини). У мові є ще й інші іменники. Вони називають абстрактні поняття, ті, які людина не фіксує органами чуття.
2) Гра «Чарівна галявина» Чарівна галявина раз у рік воно дарує чарівні квітки. Сьогодні саме такий день. Але квіти матимуть чарівну дію лише тоді, коли ви зірвете тільки ті квітки, на яких записані іменники з абстрактним значенням. Інакше чарівні квітки зникнуть.
(По черзі школярі «зривають» чарівну квітку , на якій записане лише слово з абстрактним значенням).
3) Вправа «Трибуна думок».
Чому навчання – це подорож у світ пізнання? У мовленні вживати іменники із абстрактним значенням.
Ознайомлення із секретами успішного навчання Вправа2, с. 77.
6. Підсумок уроку.
7. Д/з С 77, вправа 3. Скласти розповідь про свою мрію за поданим планом, використовуючи іменники з абстрактним значенням.
Рефлексія. Вправа «Піраміда позитивних почуттів».
Побудуємо «Піраміду позитивних почуттів».
Учитель протягує руку долонею вверх. А діди підходять до вчителя і по черзі кладуть свої долоньки зверху, будуючи піраміду. Кажуть: «Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалося ……»