Урок: Поняття про насіння

Про матеріал
Дати поняття про насіння,продовжити вивчати процеси життєдіяльності рослинного організму (розвиток насіння,особливості його будови і різноманітність); продовжити формувати вміння і навички роботи з природнім матеріалом; розвивати інтерес до навчання предмета, мислення,мовлення,уяву,творчий потенціал кожної дитини; виховувати спостережливість,старанність,любов до природи,бережливе ставлення до свого здоров’я.
Перегляд файлу

                                        Таврійський навчально реабілітаційний – центр

                                                 Херсонської обласної ради

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               Поняття про насіння

 

 

 

 

 

 

 

 

                                     Вчитель з трудового навчання квітникарство:  Стрепетова М.В.

                                                                                                                                                                                                        

 

 

 

 

 

 

Тема уроку: Поняття про насіння.

Мета: Дати поняття про насіння,продовжити вивчати процеси життєдіяльності рослинного організму (розвиток насіння,особливості його будови і різноманітність); продовжити формувати вміння і навички роботи з природнім матеріалом; розвивати інтерес до навчання предмета, мислення,мовлення,уяву,творчий потенціал кожної дитини; виховувати спостережливість,старанність,любов до природи,бережливе ставлення до свого здоров’я.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи: Бесіда,розповідь,демонстрація,фронтальне опитування, лабораторна робота.

Обладнання:таблиці: «Органи рослин», «Однодольні та дводольні рослини», ноутбук,зразки насіння різних рослин,пророщене насіння квасолі та пшениці, підручник «Природознавство» 7кл.,лупа.

Ключові слова:насіння,однодольні,дводольні,сім’ядольні,рубчик,зародок,проросток.

                                                                 Хід уроку.

 І.Організація класу. Психологічний настрій учнів на урок.

Перевірка готовності учнів до уроку. Привітання.

Незабаром весна і люди почнуть готуватися до весняно-польових робіт.

Але з чого почати?Мабуть з насіння. В народі кажуть «Поганий городник той,хто все підряд сіє». Отже,треба вибрати гарне насіння,підготувати його до висівання.

1. А як можна дізнатися яке насіння живе а яке мертве ?

ІІ.Актуалізація знань, умінь, навичок.

Але спочатку давайте пригадаємо як утворюється насіння:

  1. Які є органи у рослини?
  2. А яка будова квітки?
  3. Для чого квітка потрібна рослинам?
  4. Поясніть термін «однорічні рослини».

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

                               Притча «Насіння»

Великий король хотів вибрати спадкоємця зі своїх трьох синів. Всі вони були близнюками, розумними і хоробрими, і вибрати було складно. Він порадився з мудрецем, і той дав йому ідею. Король попросив прийти всіх трьох синів, дав кожному сумку квіткового насіння і сказав, що відправляється в багаторічне паломництво. І хто краще збереже за час його відсутності насіння, той і стане спадкоємцем.

Перший син, недовго думаючи, поклав насіння в залізний сейф. Другий подумав: «Якщо покласти його в сейф, воно помре». Він пішов до магазину, продав його і вирішив купити таке ж, коли батько повернеться. Третій же син пішов у сад і висипав насіння скрізь, де було вільне місце.

Через три роки батько повернувся. Перший син дістав з сейфа мертве, закисле насіння. Батько сказав: «Це не моє насіння. Моє було здатне розквітнути, а це ніколи не зацвіте». Другий син кинувся в магазин, купив насіння і підніс його батькові. Але батько сказав: «Це не моє насіння. Я розводив рідкісний сорт». А третій син повів батька в сад, де цвіли тисячі квітів. І син сказав: «Це те насіння, яке ти мені дав. Як тільки воно дозріє, я зберу його і поверну тобі».
- Ось мій спадкоємець! - проголосив король.

 

Саме про насіння і піде мова на нашому уроці.Відкрийте зошити і запишіть сьогоднішнє число і тему нашого уроку. «Поняття про насіння».

 

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1.Пояснення вчителя,робота з підручником,робота в зошиті.

Що ж таке насіння?

Насіння – це утвір у насінних рослин, що містить зародок,за допомогою насіння рослин розмножуються.

Насіння квіткових рослин різноманітне за розмірами, формою, забарвленням.

Розгляньте зразки насіння різних рослин у себе на партах.

(Діти розглядають зразки насіння, називають їх, звертають увагу, яку різноманітну форму має насіння різних рослин).

За будовою все насіння поділяють на дві групи : однодольні та дводольні.

(Діти записують у зошит).

Головна відмінність у їх будові – кількість сім’ядолей,що відбивається у назві. Цю ознаку вчені використовують в класифікації рослин, виділяючи два класи : Однодольні та Дводольні. До класу Однодольні відносять жито, пшеницю, цибулю,тюльпани. До класу Дводольні – горох, квасолю, гарбуз, соняшник.

Признаки однодольних і дводольних.

Дводольні мають листя сі тчете жилкування і корінь стрижневий.

Однодольні листя паралельні жилкування а корінь мичкувитий.

2.Лабораторна робота. Повторення правил безпечної роботи..

а) Розглянемо будову дводольної насінини на прикладі насіння квасолі, та однодольної на прикладі пшениці.

Придивиться уважно до виданих вам зразків насіння квасолі. Ви побачите гарно виражений рубчик - це слід від насінної ніжки.

Візьміть до рук набубнявіле насіння квасолі і зніміть шкірку.  Що ви бачите?

Це сім’ядолі. Зазначу, що все насіння має шкірку, що може набувати різного забарвлення. Але із сухої насінини ви не зможете іі зняти. Спробуйте зняти шкірку із сухої насінини квасолі. Чи вдалося вам це зробити?

б) Розглянемо сім’ядолі, вони однакові. Між ними міститься зародок. Він складається із зародкового пагона і зародкового корінця. Розгляньте зародок за допомогою лупи.

в) Розглянемо насіння пшениці. Спробуйте зняти шкірку. Під шкірою у пшениці міститься одна сім’ядоля із зародком.

Отже, яка будова насіння рослин? (Відповіді дітей).

3. Як проростає насіння? Рослину з моменту проростання називають проростком.

Давайте переглянемо відео, де демонструється процес проростання насіння.

Перегляд фільмів « Проростання насіння квасолі та огірків»

Сподобалося? Так,це таїнство природи – загадка яка не переставала дивувати людей у різні часи.

Отже. При проростанні насіння спочатку проростає зародковий корінь потім пагін. Корінь прориває насінну шкірку і росте в глибину ґрунту, а пагін спрямовується до його поверхні.

А які ж умови необхідні для проростання насіння?  (Відповіді дітей : волога,тепло, поживні речовини,повітря).

Отже, запам’ятаємо це і будемо використовувати у своїй практиці, коли висаджуватимемо насіння.

А як правильно зберігати насіння?  Яких умов потрібно дотримуватися, щоб насіння не загинуло? ( Роздум дітей).

Говорячи про проростання насіння не може не згадати про схожість насіння.

А яке значення  насіння та плодів в житті людини?(Їжа, естетичне задоволення, корм для тварин,сировина для харчової,хімічної,медичної,парфумерної галузей промисловості,отрута для людей).

Діти, не жаль щороку багато дітей страждають від отруєння насінням та плодами отруйних рослин. І хоча вчителі, батьки, класні керівники неодноразово нагадують не брати до рота незнайоме насіння, плоди – це трапляється кожного року. Я застерігаю вас, адже наслідки можуть бути непоправимі. Особливо небезпечні насіння Дурману звичайного, Рицини звичайної.

V. Закріплення  нового матеріалу.

1. З чого починається і чим закінчується життя рослин? ( Життя квіткових рослин починається з насіння і закінчується насінням).

2. Чим воно відрізняється? ( Насіння буває різним за формою, забарвленням, розмірами, вагою).

3. Що подібне в усіх насінин? ( Будова насіння; там обов’язково є зародок і запас поживних речовин для нього).

4. Доведіть, що рослини – живі істоти.( Рослини – це живі організми, оскільки вони харчуються, ростуть і розмножуються).

1.Хвилинка – цікавинка.

Діти! А чи знаєте ви, у яких рослин найбільше та найменше насіння?

Найбільше насіння у світі в сейшельської пальми, а найменше – у орхідей. В Україні найменша насінина теж у представників орхідейних, а найбільша – у горіха.

    Розмноження  це одна із найбільш важливих ознак всіх живих організмів.

Кожна рослина утворює величезну кількість насіння для того щоб продовжити існування свого виду у природі. Вдумайтесь у ці цифри:

Фіалка триколірна – 2500 насінин,

Кульбаба лікарська – 5000 насінин,

Мак самосійка – 20000 насінин,

Щириця звичайна – 5000 000 насінин,

Тополя – 28 000 000 насінин.

2. Дати відповіті на запитання:

А зараз давайте пригадаємо:

- Про що йшла мова на уроці?

- Які нові терміни ви запам’ятали ?

- Що вони означають ?

VІ. Підсумок уроку. Аргументована оцінка знань, умінь, навичок.

ІV. Рефлексія

А які українські звичаї, обряди пов’язані із насінням? ( Вчитель розповідає про весільний обряд посівання молодих, щедрування. Пропонує дітям пригадати щедрівки).

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 березня 2019
Переглядів
1314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку