Урок "Поняття про побутові хімікати"

Про матеріал

Хімія 11 клас Урок № 30

Тема: Поняття про побутові хімікати

Мета: розширити та поглибити знання учнів про хімічні речовини, які використовують у побуті, сфери їх застосування, акцентувати увагу на необхідності дотримуватися правил безпеки під час користування ними; дати поняття про будову та властивості деяких речовин, які використовують у товарах побутової хімії; продовжувати роботу над формуванням взаємозв'язку між використанням речовин та їхніх властивостей.

Очікувані результати: учні повинні з'ясувати причинно-наслідкові зв'язки між складом, властивостями й використанням органічних речовин, уміти пояснювати значення органічної хімії у створенні нових матеріалів у побуті, оцінювати вплив побутової хімії на довкілля, знати про необхідність дотримання правил безпеки під час користування товарами побутової хімії.

Обладнання: примірники побутових хімікатів, презентація, схема класифікації ТПХ, правила користування побутовими хімікатами, індикатор універсальний.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

  • I.Організаційний етап

Слайд 1 Вчитель: Добрий день, шановні учні. Шановні гості, ми раді вітати вас у нас на уроці. Я сподіваюсь, що знання отримані сьогодні, будуть корисними для всіх присутніх.

  • II.Актуалізація опорних знань

Слайд 2Учитель:

Епіграф уроку: «Широко простягає хімія руки свої у справи людські. Куди не подивимось, куди не оглянемось, скрізь обертаються перед очима нашими успіхи її старанності» .

М. В. Ломоносов 1751 р.

Слайд 3 Чи доводилось чути вам такий вислів: «Хімія навколо нас»? Справді, важко уявити життя сучасної людини без великої кількості речей, до яких хімія має пряме відношення. У своєму повсякденному житті ми постійно використовуємо різноманітні речовини, наприклад, воду, кухонну сіль, цукор, соду, вироби з металу, лікарські препарати та все те що ви бачите на цьому столі.

Зараз завдання для кожної групи (1 група – 1 ряд, 2 група – 2 ряд, 3 група – 3 ряд):

І група відібрати хімічні речовини, які знаходяться на кухні. (оцет, засіб для миття посуду , засіб для очистки плити та раковини)

ІІ група відібрати хімічні речовини, які використовують у ванні та туалеті. (пральний порошок , засоби для миття ванн , дезінфекції приміщень , підбілювачі білизни , мило(господарське) , шампуні, освіжувач повітря, зубна паста)

ІІІ група – відібрати хімічні речовини, які зберігають у підсобному приміщенні, гаражі. (бензин , лаки , фарби , розчинники , засоби для боротьби з шкідниками )

Перевірити правильність роботи груп

Нам важко уявити своє життя без речовин , які нам представлені . Тож давайте сформулюємо тему нашого уроку.

Слайд 4 Тема: «Поняття про побутові хімікати»

Слайд 5 Мета уроку

  • III.Засвоєння нового матеріалу

Слайд 6Побутова хімія займає важливе місце в нашому житті – миття посуду і підлоги, прання і прибирання оселі, освіжувачі повітря тощо. З екрану телевізора, в магазинах, при спілкуванні зі знайомими ми часто чуємо, який засіб краще справляється під час прибирання і який краще купувати. Проте дуже мало інформації ми чуємо про склад побутової хімії, про якість цих засобів, не знаємо, як впливає побутова хімія на нас і наших близьких. Хімія може бути другом або ворогом .

За останні 30 років як свідчить статистика Всесвітньої організації охорони здоров´я (ВООЗ) , збільшилася кількість отруєнь хімічними сполуками . На першому місці за кількістю нещасних випадків - сильнодіючі кислоти (оцтова та сульфатна ), на другому місці – ліки , за ними -алкоголь і засоби побутової хімії .

Зараз ми проведемо дослід , щоб виявити чим же небезпечні речовини , які ми використовуємо . Звіт складемо у формі таблиці .

Слайд 7 (Запросити учня провести дослід , наголосити,що робота повинна проводитися в рукавичках ).

Памятайте !

Кислоти спричиняють опіки !

Луги розїдають одяг і шкіру !

Слайд 8 Щоб правильно користуватися сучасними миючими засобами, вам необхідно згадати дуже важливе поняття рН, або водневий показник, який ви вивчали у 9 класі. На багатьох етикетках пральних порошків або шампунях вказується значення рН.

Що ж таке рН?
рН - Це показник вмісту в розчині іонів водню.
Значення рН – це показник кислотності, який чисельно дорівнює від'ємному логарифму концентрації протонів. рН може змінюватися від 1 до 14, рН чистої води дорівнює 7. Розчини рН < 7 мають кислу реакцію, а розчини рН >7 – лужну. Значення рН можна визначити за допомогою кольорового індикаторного паперу. Зверніть уваги на етикетки сучасних шампунів. Практично на всіх зазначено значення рН, близьке до 5,5 яке найбільш відповідає природній реакції шкіри.

Слайд 9Дослід

Побутові хімікати дуже часто містять кислоти і луги . Дослідимо засоби , які найчастіше використовуються за допомогою індикаторного паперу . У розчинах кислот індикатор стає червоним , у розчинах лугів – синім.

Потрібно налити в кожну пробірку воду, додати декілька краплин побутового хімікату, розмішати, опустити індикатор, порівняти зі шкалою. Записати результати.

Засіб побутової хімії

Кислота

Луг

Пральний порошок

Засіб для очищення плит

Гель для туалету

Рідина для миття посуду

Рідина для миття ванн, раковин

Слайд 10 Результати у таблиці

Слайд 11

Висновок: Для прання білизни, миття кухонь використовують засоби , що містять луги , бо вони добре відмивають жироподібний бруд . Для видалення вапняних нальотів , мильних розводів , що утворюються переважно у ванних кімнатах , використовують засоби , що містять кислоти .

Слайд 1290% пральних та миючих засобів, якими користуються українці, виготовлено на основі фосфатів, хлору, цеолітів, аніонних ПАР (поверхнево-активних речовин), продуктів нафтопереробки та ін.

Слайд 13 Відеоролик про миючі засоби

Слайд 14

У більш ніж 50 розвинених країнах світу у 80-90 рр. були введені законодавчі обмеження або повна заборона на використання фосфатних пральних порошків. Вони заборонені в багатьох країнах світу вже більше десяти років. Нині в Німеччині, Італії, Австрії, Норвегії, Швейцарії і Нідерландах перуть тільки порошками без фосфатів. У Японії вже до 1986 року в пральних порошках фосфатів не було взагалі.

Слайд 15

ІV Закріплення знань

Слайд 16 Інтерактивні вправи

Вчитель: На початком уроку я запропонувала вам об´єднатися в групи . Кожна група отримає завдання і за 3 хвилини складе план дій щодо розв'язання конкретної проблеми . Під час відповідей використайте план , який ви бачите на екрані :

  • 1.Фізіологічна дія речовини на організм людини.
  • 2.Знешкодження токсичної речовини .
  • 3.Перша долікарська допомога .

1 група - Під час консервування овочів у домашніх умовах людина отримала опік оцтовою есенцією. Як слід повестися в такій ситуації ?

2 група - Під час побілки стін вапно зі щітки потрапило в очі . Ваші дії ?

3 група - Людина мила духовку засобом з лугом без рукавиць. Пальці почали дуже пекти. Що потрібно зробити ?

Слайд 17 Відповіді:

1 група - Що потрібно зробити при опіку оцтовою кислотою

Оцет відноситься до органічних кислот, а опік цією речовиною – до хімічних. Відбувається опік в результаті виникнення хімічної реакції при контакті оцтової кислоти з шкірою людини або його слизовими оболонками. Оцтова есенція має високу концентрацію (70%).

Отримати опік оцтом досить легко, потрібно лише пролити його на відкриту шкіру. Ще небезпечніше може бути потрапляння оцту всередину.

При отруєнні харчовим оцтом 6-9% відбувається опік слизової оболонки стравоходу різного ступеня тяжкості, залежить від кількості випитого. Якщо випити 1-2 ковтки, то зазвичай отруєння обмежується несильним поверхневим опіком стравоходу і може пройти без наслідків. При кількості випитого 50-200 г можливі більш важкі наслідки – кислота всмоктується в шлунку і кишечнику, потрапляє у внутрішні органи і тканини. У першу чергу страждає кров – червоні кров'яні тільця – еритроцити. Руйнується їх клітинна стінка, гемоглобін з клітин виходить у кров і забиває дрібні кровоносні судини нирок, викликаючи ниркову недостатність. Циркуляція в крові токсинів викликає печінкову недостатність. При тяжкому перебігу захворювання можливий летальний результат.

Якщо людина випила оцет, потрібно негайно прополоскати ротову порожнину і горло, полоскати водою або слабким розчином соди. Потім дати випити декілька склянок прохолодної води, можна води з льодом. Дуже швидко викликати швидку допомогу, повідомити їм що сталося. Ні в якому разі не давати пити содовий розчин і не викликати блювоту, щоб пошкоджені стінки стравоходу не лопнули. Тільки пити воду – для зменшення концентрації оцту всередині, чим більше, тим краще. На область шлунка можна покласти щось холодне, напрмер, лід, загорнутий у рушник.

При опіку шкіри оцетом дуже важливим етапом першої допомоги, є інтенсивне промивання проточною водою того місця, де на шкірі є сліди оцту. Промивання повинно бути досить рясним і триває не менше 20 хвилин. Крім того, холодна проточна вода зможе зменшити больові відчуття.

Нейтралізувати оцет можна за допомогою слабкого розчину соди або звичайного мильного розчину.

2 – група Що робити при потраплянні вапна в око?

Гашене вапно – це Са(ОН)2, кальцій гідроксид, тобто луг. Хімічний опік, який визиває ця сполука може відбутися в результаті порушення техніки безпеки, виробничої травми, нещасного випадку.

1. Промити вражену ділянку шкіри або очі великою кількістю води протягом 10 – 15хв., поки не зникне милкість. Для промивання ока напір води повинен бути слабким.

2. Після промивання водою вражену ділянку повік (тільки не ока) обмити слабким розчином борної кислоти.

Слайд 183 – група Що робити при отруєні оцетом?

1. Не намагайтесь самостійно промивати шлунок.

2. Дати потерпілому випити 3 – 4 склянки води та викликати лікаря.

V Підсумок уроку. Виставлення оцінок.

Вчитель: Шановні учні, ми сьогодні на уроці поглибили знання про побутові хімікати, сфери їх застосування, звернули увагу на необхідності дотримуватися правил безпеки під час їх використування; розібрали будову та властивості деяких речовин; продовжували роботу над формуванням взаємозв'язку між використанням речовин та їхніх властивостей.

Домашнє завдання:

Середній рівень - Опрацювати опорний конспект.

Достатній рівень – Знайти рецепти альтернативних побутових засобів для прання і прибирання.

Високий рівень - Повідомлення про виробників безпечної та екологічної побутової хімії.

Перегляд файлу

Хімія 11 клас     Урок № 30

Тема: Поняття про побутові хімікати

Мета: розширити та поглибити знання учнів про хімічні речовини, які використовують у побуті, сфери їх застосування, акцентувати увагу на необхідності дотримуватися правил безпеки під час користування ними; дати поняття про будову та властивості деяких речовин, які використовують у товарах побутової хімії; продовжувати роботу над формуванням взаємозв’язку між використанням речовин та їхніх властивостей. 

Очікувані результати: учні повинні з’ясувати причинно-наслідкові зв’язки між складом, властивостями й використанням органічних речовин, уміти пояснювати значення органічної хімії у створенні нових матеріалів у побуті, оцінювати вплив побутової хімії на довкілля, знати про необхідність дотримання правил безпеки під час користування товарами побутової хімії.

 Обладнання: примірники побутових хімікатів, презентація, схема класифікації ТПХ, правила користування побутовими хімікатами, індикатор універсальний.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

 

  1. Організаційний етап

Слайд 1 Вчитель:  Добрий день, шановні учні. Шановні гості, ми раді вітати вас у нас на уроці. Я сподіваюсь, що знання отримані сьогодні, будуть корисними для всіх присутніх.

  1. Актуалізація опорних знань

Слайд 2   Учитель:

Епіграф уроку: «Широко простягає хімія руки свої у справи людські. Куди не подивимось, куди не оглянемось, скрізь обертаються перед очима нашими успіхи її старанності» .

М. В. Ломоносов 1751 р.

Слайд 3 Чи доводилось чути вам такий вислів: «Хімія навколо нас»? Справді, важко уявити життя сучасної людини без великої кількості речей, до яких хімія має пряме відношення. У своєму повсякденному житті ми постійно використовуємо різноманітні речовини, наприклад, воду, кухонну сіль, цукор, соду, вироби з металу, лікарські препарати та все те що ви бачите на цьому столі.

Зараз завдання  для кожної групи (1 група – 1 ряд, 2 група – 2 ряд, 3 група – 3 ряд):

 І група відібрати хімічні речовини, які знаходяться на кухні. (оцет, засіб  для  миття  посуду , засіб  для  очистки плити  та раковини)

ІІ група відібрати  хімічні речовини, які використовують у ванні та туалеті. (пральний  порошок , засоби  для  миття  ванн , дезінфекції  приміщень , підбілювачі  білизни , мило(господарське) , шампуні, освіжувач повітря, зубна паста)

ІІІ група – відібрати хімічні речовини, які зберігають у підсобному приміщенні, гаражі. (бензин , лаки , фарби , розчинники , засоби  для  боротьби  з  шкідниками )

Перевірити правильність роботи груп

Нам  важко  уявити  своє  життя  без  речовин , які  нам  представлені . Тож давайте сформулюємо тему нашого уроку.

Слайд 4                           Тема: «Поняття про побутові хімікати»

Слайд 5                                                      Мета уроку

 

  1. Засвоєння нового матеріалу

Слайд 6    Побутова хімія займає важливе місце в нашому житті – миття посуду і підлоги, прання і прибирання оселі, освіжувачі повітря тощо. З екрану телевізора, в магазинах, при спілкуванні зі знайомими ми часто чуємо, який засіб краще справляється під час прибирання і який краще купувати. Проте дуже мало інформації ми чуємо про склад побутової хімії, про якість цих засобів, не знаємо, як впливає побутова хімія на нас і наших близьких. Хімія  може  бути  другом  або  ворогом .

За  останні  30 років як  свідчить  статистика  Всесвітньої  організації  охорони  здоров´я  (ВООЗ) , збільшилася  кількість  отруєнь  хімічними  сполуками . На  першому  місці  за  кількістю  нещасних  випадків  - сильнодіючі  кислоти (оцтова  та  сульфатна ), на  другому  місці – ліки , за  ними -алкоголь  і  засоби  побутової  хімії .

Зараз ми проведемо  дослід , щоб  виявити  чим  же  небезпечні  речовини , які  ми  використовуємо . Звіт  складемо  у  формі  таблиці .

Слайд 7 (Запросити  учня  провести  дослід , наголосити,що  робота  повинна  проводитися  в  рукавичках ).

Памятайте !

Кислоти  спричиняють  опіки !

Луги  розїдають  одяг  і  шкіру !

Слайд 8 Щоб правильно користуватися сучасними миючими засобами, вам необхідно згадати дуже важливе поняття рН, або водневий показник, який ви вивчали у 9 класі. На багатьох етикетках пральних порошків або шампунях вказується значення  рН.

 Що ж таке рН?
рН - Це показник вмісту в розчині  іонів водню.
Значення рН – це показник кислотності, який чисельно дорівнює від’ємному логарифму концентрації протонів. рН може змінюватися від 1 до 14, рН чистої води дорівнює 7. Розчини рН < 7 мають кислу реакцію, а розчини рН >7 – лужну. Значення  рН можна визначити за допомогою кольорового індикаторного паперу. Зверніть уваги на етикетки сучасних шампунів. Практично на всіх зазначено значення рН, близьке до 5,5  яке найбільш відповідає природній реакції шкіри.

Слайд 9                                                           Дослід

Побутові хімікати дуже часто містять  кислоти  і  луги . Дослідимо   засоби , які  найчастіше  використовуються  за  допомогою  індикаторного  паперу . У  розчинах  кислот  індикатор стає  червоним , у  розчинах  лугів – синім.

Потрібно налити в кожну пробірку воду, додати декілька краплин побутового хімікату, розмішати, опустити індикатор, порівняти зі шкалою. Записати результати.

Засіб  побутової  хімії

Кислота

Луг

Пральний   порошок 

 

 

Засіб  для  очищення  плит

 

 

Гель  для  туалету

 

 

Рідина  для  миття посуду

 

 

Рідина  для  миття  ванн, раковин

 

 

Слайд 10  Результати у таблиці

Слайд 11

Висновок:  Для  прання білизни, миття  кухонь  використовують  засоби , що  містять  луги , бо  вони  добре  відмивають  жироподібний  бруд . Для  видалення  вапняних  нальотів , мильних  розводів , що  утворюються  переважно  у  ванних  кімнатах , використовують  засоби , що  містять  кислоти .

 

Слайд 12  90% пральних та миючих засобів, якими користуються українці, виготовлено на основі фосфатів, хлору, цеолітів, аніонних ПАР (поверхнево-активних речовин), продуктів нафтопереробки та ін.

Слайд 13  Відеоролик про миючі засоби

Слайд 14

У більш ніж 50 розвинених країнах світу у 80-90 рр. були введені законодавчі обмеження або повна заборона на використання фосфатних пральних порошків. Вони заборонені в багатьох країнах світу вже більше десяти років. Нині в Німеччині, Італії, Австрії, Норвегії, Швейцарії і Нідерландах перуть тільки порошками без фосфатів. У Японії вже до 1986 року в пральних порошках фосфатів не було взагалі.

 

Слайд 15

 

ІV Закріплення знань

Слайд 16 Інтерактивні  вправи

Вчитель: На  початком  уроку я  запропонувала   вам  об´єднатися  в  групи . Кожна  група  отримає  завдання  і  за  3 хвилини  складе  план  дій  щодо  розв’язання  конкретної  проблеми . Під  час  відповідей  використайте  план , який  ви  бачите  на  екрані :

  1. Фізіологічна  дія  речовини на  організм  людини.
  2. Знешкодження  токсичної  речовини .
  3. Перша  долікарська  допомога .

1 група  - Під  час  консервування  овочів  у  домашніх  умовах  людина  отримала  опік  оцтовою  есенцією. Як  слід  повестися  в  такій  ситуації ?

2 група -  Під  час  побілки  стін  вапно  зі  щітки  потрапило  в  очі . Ваші  дії ?

3 група - Людина  мила духовку засобом  з лугом  без рукавиць. Пальці почали дуже пекти. Що  потрібно  зробити ?

Слайд 17   Відповіді:

1 група - Що потрібно зробити при опіку оцтовою кислотою

Оцет відноситься до органічних кислот, а опік цією речовиною – до хімічних. Відбувається опік в результаті виникнення хімічної реакції при контакті оцтової кислоти з шкірою людини або його слизовими оболонками. Оцтова есенція має високу концентрацію (70%).

Отримати опік оцтом досить легко, потрібно лише пролити його на відкриту шкіру. Ще небезпечніше може бути потрапляння оцту всередину.

 При отруєнні харчовим оцтом 6-9% відбувається опік слизової оболонки стравоходу різного ступеня тяжкості, залежить від кількості випитого. Якщо випити 1-2 ковтки, то зазвичай отруєння обмежується несильним поверхневим опіком стравоходу і може пройти без наслідків. При кількості випитого 50-200 г можливі більш важкі наслідки – кислота всмоктується в шлунку і кишечнику, потрапляє у внутрішні органи і тканини. У першу чергу страждає кров – червоні кров’яні тільця – еритроцити. Руйнується їх клітинна стінка, гемоглобін з клітин виходить у кров і забиває дрібні кровоносні судини нирок, викликаючи ниркову недостатність. Циркуляція в крові токсинів викликає печінкову недостатність. При тяжкому перебігу захворювання можливий летальний результат.

 Якщо людина випила оцет, потрібно негайно прополоскати ротову порожнину і горло, полоскати водою або слабким розчином соди. Потім дати випити декілька склянок прохолодної води, можна води з льодом. Дуже швидко викликати швидку допомогу, повідомити їм що сталося. Ні в якому разі не давати пити содовий розчин і не викликати блювоту, щоб пошкоджені стінки стравоходу не лопнули. Тільки пити воду – для зменшення концентрації  оцту всередині, чим більше, тим краще. На область шлунка можна покласти щось холодне, напрмер, лід, загорнутий у рушник.

При опіку шкіри оцетом дуже важливим етапом першої допомоги, є інтенсивне промивання проточною водою того місця, де на шкірі є сліди оцту. Промивання повинно бути досить рясним і триває не менше 20 хвилин. Крім того, холодна проточна вода зможе зменшити больові відчуття.

Нейтралізувати оцет можна за допомогою слабкого розчину соди або звичайного мильного розчину.

2 – група  Що робити при потраплянні вапна в око?

Гашене вапно – це Са(ОН)2, кальцій гідроксид, тобто луг. Хімічний опік, який визиває ця сполука може відбутися в результаті порушення техніки безпеки, виробничої травми, нещасного випадку.

1. Промити вражену ділянку шкіри або очі великою кількістю води протягом 10 – 15хв., поки не зникне милкість. Для промивання ока напір води повинен бути слабким.

2. Після промивання водою вражену ділянку повік (тільки не ока) обмити слабким розчином борної кислоти.

 

Слайд 18  3 – група  Що робити при отруєні оцетом?

 1. Не намагайтесь самостійно промивати шлунок.

2. Дати потерпілому випити 3 – 4 склянки води та викликати лікаря.

 

V Підсумок уроку. Виставлення оцінок.

 

Вчитель: Шановні учні, ми сьогодні на уроці поглибили знання про побутові хімікати, сфери їх застосування, звернули  увагу на необхідності дотримуватися правил безпеки під час їх використування; розібрали  будову та властивості деяких речовин; продовжували роботу над формуванням взаємозв’язку між використанням речовин та їхніх властивостей. 

 Домашнє завдання:

Середній рівень - Опрацювати опорний конспект.

Достатній рівень – Знайти рецепти альтернативних побутових засобів для прання і прибирання.

Високий рівень -  Повідомлення про виробників безпечної та екологічної побутової хімії.

 

   http://www.eco.lviv.ua/images/logos/jardin-cosmetics-logo-small.jpg http://www.eco.lviv.ua/images/logos/klar-logo-small.jpg http://www.eco.lviv.ua/images/logos/sodasan-logo-small.jpg http://www.eco.lviv.ua/images/logos/bio-enzym-logo-small.jpg http://www.eco.lviv.ua/images/logos/organics-logo-small.jpghttp://www.eco.lviv.ua/images/logos/yaka-logo-small.jpg http://www.eco.lviv.ua/images/logos/avicena-logo-small.jpg http://www.eco.lviv.ua/images/logos/ekolux-logo-small.jpg http://www.eco.lviv.ua/images/logos/chandi-logo-small.jpg http://www.eco.lviv.ua/images/logos/naturally-fresh-cristal-logo-small.jpg http://www.eco.lviv.ua/images/logos/zarstvo-aromatov-logo-small.jpg http://www.eco.lviv.ua/images/logos/chistotel-logo-small.jpg http://www.eco.lviv.ua/images/logos/kharkovskaya-manufactura-logo-small.jpg http://www.eco.lviv.ua/images/logos/santana-logo-small.jpg http://www.eco.lviv.ua/images/logos/poltavskiy-bishofit-logo-small.jpghttp://www.eco.lviv.ua/images/logos/spice-exim-logo-small.jpg

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
21 березня 2018
Переглядів
4355
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку