Про матеріал

Матеріал зорієнтований на поглиблення знань учнів про віруси, як одиниці живої природи. Тема даного уроку є частиною знайомства дітей з об'єктами, які вивчає біологія.

Перегляд файлу

6 клас

 

Урок 2.

Тема: Поняття про віруси.

Мета: поглибити знання учнів про віруси;

розвивати логічне мислення, увагу учнів, уміння класифікувати живі організми, встановлювати зв’язки між організмами різних царств;

виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, зошит, мультимедійне обладнання, презентація.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Чи виникли у Вас питання при виконанні домашнього завдання?

«Розумна скринька»

  1. Якісні зміни в організмі називають … (розвитком), а кількісні (ріст).
  2. Реакція організму на подразник – це … (подразливість).
  3. Збагачення організму киснем – … (дихання), а поживними речовинами (живлення).
  4. Комплекс наук про живі організми … (біологія).
  5. Основоположник науки про класифікацію живих організмів … (К. Лінней).
  6. Відтворення собі подібних … (розмноження).
  7. Середовищем існування карася є … (вода).
  8. Загальна кількість середовищ існування … (3/4), царств живої природи … (5).
  9. Одиниця класифікації живих організмів … (таксон).
  10. Неклітинні форми життя … (віруси).
  11. Сукупність особин з подібними ознаками називають … (видом).
  12. Наука про неклітинні форми життя … (вірусологія).

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Які організми належать до живої природи?

За якими ознаками тіла відносять до живої природи?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося ближче з «невидимками» нашої планети, а саме з вірусами. Запишіть, будь ласка, тему уроку в зошити.

 

Скажіть, будь ласка, чому я назвала їх невидимками?

 

Ботанік Д.Й. Івановський, вивчаючи тютюнову мозаїку (захворювання тютюну), у 1892 році з’ясував, що збудник цієї хвороби не росте на живильних середовищах і настільки малий, що проходить через спеціальні бактеріальні фільтри. Пояснити поняття живильних середовищ і бактеріальних фільтрів.

Назву «віруси» запропонував у 1899 році голландський учений М. Бейєрник. Пізніше були відкриті й інші віруси, але вивчення їх розпочалося після винайдення електронного мікроскопа.

 

Хто знає, чому без електронного мікроскопа вчені не могли вивчати віруси?

 

Віруси належать до неклітинної форми життя, а їхнє царство налічує близько 4000 видів, які об’єднують у 80 родин. Для класифікації вірусів використовують таксони: ряд, родина, підродина, рід, вид.

 

Пригадайте, які назви дають живим організмам, згідно з номенклатурою Ліннея.

 

Для вірусів назви утворюють не за принципом рід-епітет виду, а за принципом [хвороба]-вірус.

Віруси є внутрішньоклітинними паразитами, розмножуючись тільки в клітинах, вони використовують деякі елементи клітини та перемикають клітину на синтез зрілих вірусних частинок.

Віруси поширені всюди і викликають захворювання у рослин, тварин та людини.

 

Пригадайте, як називається розділ біології, що вивчає віруси.

 

На думку американського дослідника У. Стенлі, за межами клітини-хазяїна вірус є речовиною, а в клітині – істотою. Вірус є своєрідною живою молекулою.

Що таке молекула? (найменша частинка речовини, що володіє її властивостями)

Віруси значно менші за бактерії. Найбільшим серед вірусів тварин є збудник природної віспи, його розміри сягають 450 нм (=0,00045 мм) (1 нм = 0,000001).

Такі прояви живого, як специфічна взаємодія з клітиною-хазяїном, обмін речовин та спадкової інформації, розмноження, вірус має лише тоді, коли перебуває в клітині-хазяїні. Поза її межами вірус не виявляє ніяких проявів живого, в такому випадку його називають віріоном.

У 2002 році в університеті Нью-Йорку був створений перший синтетичний вірус – аналог природного вірусу поліомієліту.

У процесі еволюції віруси змінювали свою форму більшою мірою, ніж хімічну будову.

 

Як віруси можуть потрапити до організму?

 

Віруси потрапляють всередину організму повітряно-крапельним шляхом (вірус грипу, віспи, кору…), з продуктами харчування (вірус ящуру потрапляє з сирим молоком корови), крізь шкіру (вірус сказу, віспи, герпесу, папіломи тощо), під час переливання крові, хірургічних чи стоматологічних операцій (Пригадайте, про передачу якого вірусу з кров’ю ми говорили в минулому році на основах здоров’я), за участю переносників (кліщовий енцефаліт переносять іксодові кліщі) та іншими шляхами.

 

Віруси витримують висушування та низькі температури, багато з них стійкі до дії спиртів та інших хімічних речовин, при дії яких бактерії гинуть. Проте, багато вірусів гинуть під впливом ультрафіолетового випромінювання.

Вірус викликає зміни обміну речовин у клітині, в яку проник. Внаслідок чого починається запальний процес.

Незважаючи на те, що віруси здатні викликати різноманітні, часто масові і небезпечні хвороби рослин, тварин і людини, їх використовують у боротьбі проти шкідливих видів, а також в деяких наукових дослідженнях.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу

https://learningapps.org/3798880 Основні ознаки живого. Чи є правильним твердження?

 

VІ. Підсумок уроку

Чи було Вам цікаво знайомитись зі світом вірусів? Чи виникли у Вас труднощі при вивченні цього матеріалу?

 

VІI. Домашнє завдання: § 3, опрацювати контрольні питання після параграфу.

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
17 вересня 2019
Переглядів
1264
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку