«_____»_______________20___р.
Урок 1
Тема. Поняття. Поняття та його ознаки
Мета: дати уявлення учням про поняття та ознаки понять (колір, розмір, форму); формувати вміння вербалізувати наочний образ. розвивати увагу; вміти класифікувати та порівнювати предмети; виховувати самостійність мислення, позитивну мотивацію до навчання шляхом інтеграції логіки з математикою, мовою, малюванням.
Обладнання: ілюстративний матеріал, іграшковий мікрофон, аркуші паперу, кольорові олівці, палички для лічби.
Хід уроку
І. Організація учнів.
Учитель
Приготуйтеся швиденько,
Станьте біля парт рівненько .
Заняття розпочинаєм,
Багато нового пізнаєм.
II. Ознайомлення з підручником
1.Читання вірша О. Гриценко на с. 3
2. Розповідь вчителя про курс «Логіка»
Як від занять фізкультурою міцнішають ваші м’язи, так і від постійних тренувань у розв’язуванні різноманітних логічних задач, головоломок міцнішатиме ваш розум. Завдяки заняттям з логіки ви навчитесь швидше думати й знаходити сміливі, а часом і несподівані розв’язки життєвих ситуацій. Більшість завдань пов’язана з тими чи іншими подіями, числами, малюнками. Перед розв’язуванням деяких із них потрібно ознайомитися з певними правилами, які полегшать пошук розв’язання.
Логіка — наука про закони й форми правильного мислення. Іншими словами, логіка — це наука про міркування.
Логіка – наука
Точна і серйозна,
І прожить без неї, діти,
Нам ніяк не можна!
III. Робота над темою заняття
Швидко плавають, завзято
Мешканці цієї хати.
Це не річка, і не море —
Стіни в неї геть прозорі.
(Акваріум)
Колесо маленьке,
Поживне, смачненьке.
Я один його не з'їм,
Поділю хлоп'ятам всім.
(Бублик)
По лісу кружляє,
У полі свистить.
У відчинені вікна
Раптово влетить.
Ніхто і не знає,
Чого він кружляє.
(Вітер)
Була зелена я, маленька,
А потім стала червоненька.
На сонці почорніла я —
Це значить, що достигла я.
(Вишня)
Не машина, а залізний,
Зі шляпкою, та не гриб.
(Цвях)
— У повсякденному житті нас оточує багато різних речей. У логіці речі прийнято називати предметами. Наприклад, олівець, яблуко, квітка, дошка — це предмети. Предмети можуть відрізнятися або бути схожими один на одного. Якщо ми хоч раз бачили якийсь предмет, то вже можемо його уявляти — згадати його ознаки: розмір, колір, форму. А для цього досить лише почути назву цього предмета.
- Без чого, діти, не набути нам уміння?
- Що має предмет?
- Які ознаки предметів допомогли вам відгадати загадки?
IV. Закріплення знань про поняття
Учні по черзі передають будують висловлювання про предмет ( відповіді на загадки), вказують на розмір, колір, форму та інші ознаки предмета.
Наприклад, ОЛІВЕЦЬ.
1-й учень. Олівець дерев’яний .
2-й учень. Олівець простий.
3-й учень. Олівець довгий.
Висновок: Думка про предмет, виражена словом або словосполученням,— це поняття
Фізкультхвилинка
3авдання 1, 2 . Працюємо разом.
V. Вправи і завдання, спрямовані на формування в учнів уміння знаходити спільну ознаку предметів
1. Гра "Я спостережливий!"
Діти діляться на дві команди. Кожна команда протягом 10 хвилин записує предмети за групами:
а) червоного кольору;
б) чорного кольору;
в) зеленого кольору;
г) круглих;
д) прямокутних;
За більший список по кожної групи нараховується команді 5 балів.
VI. Розвиток уяви учнів
Завдання 3. Учні домальовують будинок і двір, квіти, дерева на свій розсуд.
— Які поняття ти додаси до свого малюнка?
Презентація картин
Завдання 4. Підводимо дітей до висновку, що не можна дати однозначної відповіді: частіше людина нижча за дерево, але може бути й вищою (дерево маленьке — саджанець).
Завдання 5. Самостійна робота.
VII. Розвиток мислення учнів
Завдання з паличками (с. 8)
Педагог звертає увагу на друге завдання: з двох паличок можна скласти квадрат, не ламаючи паличок, тільки за умови, якщо покласти їх на край столу — дві палички будуть двома сторонами квадрата, а іншими двома сторонами буде кут столу.
VIII. Підсумок заняття
— Крейда, лисиця, букет квітів, речення — це поняття. Наведіть ще кілька прикладів понять.