Урок " Зміст і обсяг поняття"

Про матеріал
Розробки уроків і презентацій з логіки у 2 класі за програмою та посібниками О. Митника. Завданнями курсу насамперед є не тільки формування вмінь розв’язувати логічні задачі , а й навчити учнів міркувати, грамотно обґрунтовувати свою точку зору, самостійно приймати рішення. Матеріали допоможуть вчителям - практикам у складному процесі навчання та виховання всебічного розвиненої, творчої учнівської особистості.
Перегляд файлу

«_____»_______________20___р.

Урок  2

Тема. Поняття.  Зміст і обсяг понять. Родове й видове поняття.

Мета: дати уявлення учням про зміст і обсяг понять, родове й видо­ве поняття; навчити добирати до родового поняття видове та до видо­вих — родове, розвивати увагу; вміти класифікувати та порівнювати предмети; виховувати самостійність мислення, пози­тивну мотивацію до навчання шляхом інтеграції логіки з математикою, мовою, малюванням.

Обладнання: скринька із завданнями; таблиці.

ХІД ЗАНЯТТЯ

I. Організаційний момент

Учитель

Встали всі рівненько,

Усміхнулись гарненько.

Не дрімати, не лежати,

Лиши думати і міркувати.

II. Актуалізація опорних знань

Логічна розминка

а) Вилучення зайвого:

  • тюльпан, ромашка, лілія, квасоля, фіалка;
  • Сашко, Віктор, Стасик, Оля, Микола;
  • річка, озеро, море, міст, ставок;
  • лялька, скакалка, пісок, м'яч, дзиґа.

(Діти плещуть в долоні, коли чують зайве слово, пояснюють, чому воно зайве.)

б) Добери пару:

лимон-кислий, а цукор -....      ;

ходимо - ногами, а кидаємо - ...   ;

хлопчик - чоловік, дівчинка - ....   ;

батько - син, мати -....;

в) Яке загальне слово.

  1. Окунь, карась, щука - це ... ;
  2. Огірок, помідор, редиска - це ....;
  3. Шафа, диван, ліжко - це .... ;
  4. Слон, лев, вовк - це ... .

Гра "Я знаю".

Вчитель показує яблуко з чарівного мішечка, а діти пригадують все, що знають про нього. Можна показати інші предмети.

III. Робота над темою заняття. Ознайомлення зі змістом і обсягом понять

1. Пояснення вчителя

Робота з таблицею

     

 Мама купила тобі одяг. Чи можеш ти сказати, що саме вона тобі купила? Мабуть, ні. Та, напевно, в уяві ти не сплутаєш одяг з іграшкою.
Поняття одяг — це сукупність предметів, які людина вдягає. Всі предмети одягу об'єднує те, що люди їх одягають. Таких предметів багато. Одяг — це поняття великого обсягу.

2. Колективне обговорення й закріплення знань про обсяг і зміст понять

  • Технологія колективно- групового навчання «Мозковий штурм »

Постановка проблеми вчителем.

 Антонівка — яблуко. Яблуко — фрукт. А фрукт — це рослина, чи так? (Висловлювання думок дітей.)

  • Чи збільшився обсяг думок? Якщо так, то як саме?
  • Ще приклад на обсяг, простеж: отруйний гриб, гриб, рослина лісу, мухомор. Яке з наведених понять має найбільший обсяг? Яке з наведе­них понять має найменший обсяг?
  1. Ознайомлення з родовими й видовими поняттями

Робота з таблицею

-

Робота в групах Кожній групі пропонується намалювати дерево й виконати таке за­вдання.

1 група. Визнач найближче родове поняття для поданого видового
поняття і розмісти на дереві.

Квадрат, чотирикутник, прямокутник.

2 група. До видових понять дібрати родове й розмістити на дереві.
Калина, смородина, барбарис.

3 група. Записати кілька видових понять, що входять до поданого ро­дового.

Міста України — ...

4 група. Визнач у групі слів родове й видове поняття і знайди серед
них зайве. Розмісти на дереві.

Учитель, лікар, космонавт, книга, пекар, професії.

V. Узагальнення знань. Тренувальні вправи за підручником

Завдання 1. Подумай, чи передають наведені слова та словосполучен­ня однакові поняття.

Завдання 2. Знайти на малюнках зайвий предмет, який не входить до даної групи.

Завдання 4, 5, 6. (Виконуються у групах самостійно.)

VI. Хвилинка кмітливості

Завдання 7( с. 12).

VII. Підсумок заняття

  • Над якою темою ми працювали на уроці?
  • Які поняття ми відносимо до видових, а які — до родових?
  • Чи важко було вам працювати у групі?
  • Чи були труднощі, і як учасники групи їх подолали?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Зозуля Светлана
    Дякую за чудову розробку уроку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
14 березня 2019
Переглядів
3990
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку