Урок: " Портрет - дзеркало душі ".

Про матеріал

Розробка уроку мистецтва " Портрет- дзеркало душі" для учнів 5 класу.

Метою уроку є поглиблення уяву учнів про багатогранні зв'язки музики і живопису; формування навичок мислення – узагальнення, уміння слухати і доводити; розвивати уміння порівнювати, співставляти; формувати навички інтеграції різних видів мистецтв

Познайомити з творчістю Ф. Куперена, Шарля Азнавура, Германа Неке.

Глядацький ряд представлений роботами Д. Левицький , Нелідова; Альфонс Муха, Дівчина – весна; Сандро Ботічеллі, Дівчина.

Перегляд файлу

Паска О.П., учитель мистецтва

 Білоцерківського навчально-виховного

комплексу « Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №13-

дошкільний навчальний заклад

 

5 клас

 

Тема уроку: : « Портрет – дзеркало душі»

Мета уроку:

- навчальна:

  • поглибити уяву учнів про багатогранні зв’язки музики і живопису;
  • формувати навички мислення – узагальнення, уміння слухати і доводити;
  • розвивати уміння порівнювати, співставляти;
  • формувати навички інтеграції різних видів мистецтва;

 

  • корекційна:
  • створити умови  для оптимізації творчих здібностей учнів;
  • створити атмосферу творчості, при якій учні самореалізуються;

 

  • виховна:
  • виховати  емоційний відгук на музику;
  • сприяти вихованню грамотного слухача.

 

  Завдання:

 

  • навчити учнів відчувати поетичність, музичність і живописність художніх образів;
  • закріпити поняття  характер, інтонація, темп, динаміка, образ;
  • вчити спів ставлять твори живопису і музики;
  • познайомити з творчістю Каччині, Ф. Куперена,

 

Методи:  бесіда, діалог, словесне малювання, порівняння, комунікативно-ситуативний, пластичне інтонування, частково-пошуковий ( імпровізація).

 

Обладнання: ПК, проектор, обладнання для якісного відтворення звуку

 ( колонки), презентація, плейкасти.

 

Музичний матеріал: Казкова музика – Мелодія весни.

Ф Куперен « Кокетлива», Шарль Азнавур « Вічне кохання» Герман Неке « Поштовий візок»

Глядацький ряд: Д. Левицький , Нелідова;  Альфонс Муха, Дівчина – весна; Сандро Ботічеллі, Дівчина.

 

 

Форми роботи: групова, індивідуальна, в парах.

 

Технологія: інтегрування музики, живопису, літератури,

Тип уроку: комбінований

Форма проведення: урок – роздум із елементами гри.

 

Хід уроку.

 

    Як щедро линуть звуки

    Із небесної висоти.

    Я до них простягаю  руки

    І в долонях змовкають вони.

 

Слайд 1

 

Який у вас зараз настрій, діти?

 А що допомогло створити такий настрій ?

( музика, мистецтво ).

Так, дякуючи цьому плейкасту ви відчули на собі вплив різних видів мистецтва – « наших друзів» – музики, літератури, живопису.  А знаєте, що я хочу вам запропонувати? Давайте сьогодні на уроці ми « Подружимо» їх. Але це станеться , якщо ми виконаємо завдання, зберемо   ключики, які відкриють нам двері до уроку.  І найголовніше завдання зробити відкриття: назвати тему уроку. Отож бажаю вам творчості, приємного спілкування , гарного мислення, уваги і фантазії.

 

Завдання перше:  Увага на  екран.. Це Париж і звучить пісня «Вічна любов» у виконанні французького шансоньє Шарля Азнавура. Саме із цих місць Парижу приїхали до нас гості.

Слайд 2

 

Друзі, уявіть, що гості із Франції зараз тут, у нашому класі.  Вам завдання: ми будемо представити  себе і клас французькою. Отже, гра розпочинається.

 

Доброго дня, друзі!

Хто перекладе на французьку ….

  • Ми навчаємось у 5 класі …..
  • А як вас звати?

 

Слайд 3

  • Учитель: мої учні хочуть поділитись з вами своїми знаннями із мистецтва. для цього уважно подивіться на екран і дайте відповідь,

 

  •  до якого жанру живопису належать картини ?( пейзаж)

 

слайд 4

 

  • Кожен обирає собі картину і повинен дати їй назву і разом із тим сказати яку він чує мелодію, спостерігаючи за пейзажем. Якби ви були композитором?

 

( відповіді учнів)

 

Учитель: будемо вважати, що першого ключика ми знайшли у лабіринті мистецьких знань.

Слайд 5

 

 Зараз наступає час для дихальних вправ. Приготуйтесь.

 

     Заняття – гра  «Прогулянка «    

Розповідь

Вправи

Жила-була маленька конячка.

Вона  дуже любила бігати. Ось так.

 

слайд 6

Діти швидко « клацають» язиком на напівусмішці.

 

 

Конячка жила зі своєю мамою – доброю і красивою Конякою.

Вона ходила ось так.

Слайд 7

 

 

Діти повільно « клацають» язиком, витягнувши губи. ( низько)

 

 

І дуже часто Конячка любила бігати  з мамою напере гінки.

 

Слайд 7

По черзі високо – низько, швидко – повільно « клацати» язиком.

 

 

Але одного разу подув сильний вітер.

Слайд 8

 

 

Активний довгий видих через рот 4 рази.

 

Конячка підійшла до своєї мами і запитала « Можна мені погуляти?»

Слайд 9

 

 

 

 « Клацають « високо.

Від  нижнього звуку “у” до верхнього “о” - “у – о”?

Та куди ти підеш? – відповіла мама, - на вулиці сильний вітер».

 

Слайд 10

 

Від верхнього “о” до  нижнього  “у”

“о – у”.

Але Конячка не послухалась і побігла

 

Слайд 11

« Клацати» високо»

Зненацька вона побачила на полянці красиву квітку. « Ой, яке чудо» ,- подумала  Конячка, підбігла до квітки і стала його нюхати.

 

Слайд 12

 

 

 Вдих через ніс – легкий, безшумний, видих – через рот із звуком « а», повільно 4 рази.

 

 

Тільки це була не квітка, а красивий метелик, Він  спурхнув і полетів. А Конячка поскакала далі.

 

Слайд 13

« Клацати» високо

 

.

Зненацька Конячка почула дивний звук

 

Слайд 14

Довгий звук “ш-ш-ш”

«Підійду поближче»,- вирішила Конячка.

Це була велика змія, яка повзала по дереву, вона дуже налякала Конячку

 

Слайд 14

 

 

Звук “ш” короткий по 4 рази

 

Під час прогулянки Конячка чула багато незвичайних звуків. Ось пробіг їжачок.

 

Слайд 15

 

Звук “ф” по 4 рази

Зацвірчав  коник 

 Слайд 16

Звук “ц” по 4 рази

Пролетів жук

Слайд 17

Звук “ж” довгий

За ним – комар

Слайд 18

Звук “з” довгий

А вітер дув все сильніше і сильніше

Слайд 19

Довгий видих

Конячка замерзла       

Слайд 20

Звук “брр” 4 рази

І побігла додому

Слайд 21

« Клацати» високо

 

 

 

 

Ви справились…

Будемо вважати, що можна почати розспівуватись. І ключиків у нас вже два. 

 

Слайд 22

 

Сьогодні це невеличка Співанка, яку написала учениця із Броварів Мазур Олена. Слова на екрані. Ось послухайте, 

 

Слайд 23

  • Розспівування. Молодці ось і ще один ключик у ваших руках.

 

Слайд 24

 

А зараз настав час задуматись над тим, яка ж тема уроку. У цьому вам допоможе наступні слайд. ( Портрети )

Слайд 25

 

Якщо бачиш на картині

намальована людина,

Чи то жінка чи дитина

Чи обличчя, силует.

Знай, що ця картина

Називається ( портрет.)

То, на вашу думку,  які секрети мистецтва  ми відкриємо сьогодні на уроці ? Діти, а що ми називаємо портретом? Про це йшлася мова на образотворчому мистецтві.             

Портрет – це жанр ОМ: зображення людини.

 

( Музичний портрет)  Молодці всі  ключики зібрані.

 Слайд  26

 

 Найскладніше завдання виконано і ви маєте право записати  тему уроку « Портрет –дзеркало душі»

Слайд  27

 

Сьогодні ми познайомимось із різними  музичними портретами.

Але спочатку нове поняття: програмна музика.

 

Слайд 28

 

Композитори  часто  назвою твору чи коротким змістом до нього додатково пояснюють слухачам, які образи вони втілюють Така музика  дістала назву програмної. Це твори, в основу яких покладено певний літературний сюжет, образи природи, людини, враження від живописних картин.

 

Програмна музика – інструментальні твори з певним сюжетом, який відображений у назві або програмі.

Багато дивного у нашому житті,

Наприклад, я мріяла багато літ,

Навіть пробувала робити декілька разів

Портрет музичний написать

Сьогодні, я портрет « малюю»,

Повірте, не проста робота ця ,

Пюпітр мені мольберт замінить

А замість фарб і пензлів – лише ноти.

Партитура буде простою,

Тільки нотний закон не порушу,

І портрет цей буде такий –

Всі почують в нім серце і душу.

Він не буде висіть на стіні,

І йому не страшні ні вологість і сонця проміння

І, звичайно хотілося б дуже мені,

Щоб прожив він безліч щасливих років.

 

Зверніть увагу на цей слайд.

 Слайд 29

 

Ви зможете побачити схожість між музичним та образотворчими фарбами. А ось ця таблиця допоможе нам   у цьому.

 

Слайд 30

 

А зараз я хочу вам запропонувати повернутися у далекі роки початку 18 століття. Це був час старовинних замків і храмів, які  високо неслись у вись, пишного вбрання так як на цьому портреті.

 

Слайд 31

 

А французькі композитори – клавесиністи ( ось такий вигляд мав клавесин у той час) захоплювались музичними портретами, і що цікаво -  слухачі  визнавали ці образи.

 

Слайд 32

 

Ф. Куперен  слайд  33

 

Перед вами три портрети:

  • Дмитро Левицький Нелідова;
  • Сандро Ботічеллі Дівчина;
  • Альфонс Муха, Дівчина –Весна. Три портрети написані у різні віки, різними художниками .
  • Я вам пропоную послухати музичний твір французького композитора Куперена .

 

Слайд 34

 

Як музика співвідноситься з поданими портретами?

 

Висновок:

  • Про що ми сьогодні говорили на уроці?
  • Чи зуміли ви висловити свої почуття, емоції, фантазії?
  • Яким чином це можна зробити на уроці музичного мистецтва?

 

 

doc
Додано
25 листопада 2018
Переглядів
1255
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку