Розробка уроку мистецтва " Портрет- дзеркало душі" для учнів 5 класу.
Метою уроку є поглиблення уяву учнів про багатогранні зв'язки музики і живопису; формування навичок мислення – узагальнення, уміння слухати і доводити; розвивати уміння порівнювати, співставляти; формувати навички інтеграції різних видів мистецтв
Познайомити з творчістю Ф. Куперена, Шарля Азнавура, Германа Неке.
Глядацький ряд представлений роботами Д. Левицький , Нелідова; Альфонс Муха, Дівчина – весна; Сандро Ботічеллі, Дівчина.
Паска О.П., учитель мистецтва
Білоцерківського навчально-виховного
комплексу « Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №13-
дошкільний навчальний заклад
5 клас
Тема уроку: : « Портрет – дзеркало душі»
Мета уроку:
- навчальна:
Завдання:
Методи: бесіда, діалог, словесне малювання, порівняння, комунікативно-ситуативний, пластичне інтонування, частково-пошуковий ( імпровізація).
Обладнання: ПК, проектор, обладнання для якісного відтворення звуку
( колонки), презентація, плейкасти.
Музичний матеріал: Казкова музика – Мелодія весни.
Ф Куперен « Кокетлива», Шарль Азнавур « Вічне кохання» Герман Неке « Поштовий візок»
Глядацький ряд: Д. Левицький , Нелідова; Альфонс Муха, Дівчина – весна; Сандро Ботічеллі, Дівчина.
Форми роботи: групова, індивідуальна, в парах.
Технологія: інтегрування музики, живопису, літератури,
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок – роздум із елементами гри.
Хід уроку.
Як щедро линуть звуки
Із небесної висоти.
Я до них простягаю руки
І в долонях змовкають вони.
Слайд 1
Який у вас зараз настрій, діти?
А що допомогло створити такий настрій ?
( музика, мистецтво ).
Так, дякуючи цьому плейкасту ви відчули на собі вплив різних видів мистецтва – « наших друзів» – музики, літератури, живопису. А знаєте, що я хочу вам запропонувати? Давайте сьогодні на уроці ми « Подружимо» їх. Але це станеться , якщо ми виконаємо завдання, зберемо ключики, які відкриють нам двері до уроку. І найголовніше завдання зробити відкриття: назвати тему уроку. Отож бажаю вам творчості, приємного спілкування , гарного мислення, уваги і фантазії.
Завдання перше: Увага на екран.. Це Париж і звучить пісня «Вічна любов» у виконанні французького шансоньє Шарля Азнавура. Саме із цих місць Парижу приїхали до нас гості.
Слайд 2
Друзі, уявіть, що гості із Франції зараз тут, у нашому класі. Вам завдання: ми будемо представити себе і клас французькою. Отже, гра розпочинається.
Доброго дня, друзі!
Хто перекладе на французьку ….
Слайд 3
слайд 4
( відповіді учнів)
Учитель: будемо вважати, що першого ключика ми знайшли у лабіринті мистецьких знань.
Слайд 5
Зараз наступає час для дихальних вправ. Приготуйтесь.
Заняття – гра «Прогулянка «
Розповідь |
Вправи |
Жила-була маленька конячка. Вона дуже любила бігати. Ось так.
слайд 6 |
Діти швидко « клацають» язиком на напівусмішці.
|
Конячка жила зі своєю мамою – доброю і красивою Конякою. Вона ходила ось так. Слайд 7
|
Діти повільно « клацають» язиком, витягнувши губи. ( низько)
|
І дуже часто Конячка любила бігати з мамою напере гінки.
Слайд 7 |
По черзі високо – низько, швидко – повільно « клацати» язиком.
|
Але одного разу подув сильний вітер. Слайд 8
|
Активний довгий видих через рот 4 рази.
|
Конячка підійшла до своєї мами і запитала « Можна мені погуляти?» Слайд 9
|
« Клацають « високо. Від нижнього звуку “у” до верхнього “о” - “у – о”? |
“Та куди ти підеш? – відповіла мама, - на вулиці сильний вітер».
Слайд 10
|
Від верхнього “о” до нижнього “у” “о – у”. |
Але Конячка не послухалась і побігла
Слайд 11 |
« Клацати» високо» |
Зненацька вона побачила на полянці красиву квітку. « Ой, яке чудо» ,- подумала Конячка, підбігла до квітки і стала його нюхати.
Слайд 12
|
Вдих через ніс – легкий, безшумний, видих – через рот із звуком « а», повільно 4 рази.
|
Тільки це була не квітка, а красивий метелик, Він спурхнув і полетів. А Конячка поскакала далі.
Слайд 13 |
« Клацати» високо
. |
Зненацька Конячка почула дивний звук
Слайд 14 |
Довгий звук “ш-ш-ш” |
«Підійду поближче»,- вирішила Конячка. Це була велика змія, яка повзала по дереву, вона дуже налякала Конячку
Слайд 14
|
Звук “ш” короткий по 4 рази
|
Під час прогулянки Конячка чула багато незвичайних звуків. Ось пробіг їжачок.
Слайд 15 |
Звук “ф” по 4 рази |
Зацвірчав коник Слайд 16 |
Звук “ц” по 4 рази |
Пролетів жук Слайд 17 |
Звук “ж” довгий |
За ним – комар Слайд 18 |
Звук “з” довгий |
А вітер дув все сильніше і сильніше Слайд 19 |
Довгий видих |
Конячка замерзла Слайд 20 |
Звук “брр” 4 рази |
І побігла додому Слайд 21 |
« Клацати» високо
|
Ви справились…
Будемо вважати, що можна почати розспівуватись. І ключиків у нас вже два.
Слайд 22
Сьогодні це невеличка Співанка, яку написала учениця із Броварів Мазур Олена. Слова на екрані. Ось послухайте,
Слайд 23
Слайд 24
А зараз настав час задуматись над тим, яка ж тема уроку. У цьому вам допоможе наступні слайд. ( Портрети )
Слайд 25
Якщо бачиш на картині
намальована людина,
Чи то жінка чи дитина
Чи обличчя, силует.
Знай, що ця картина
Називається ( портрет.)
То, на вашу думку, які секрети мистецтва ми відкриємо сьогодні на уроці ? Діти, а що ми називаємо портретом? Про це йшлася мова на образотворчому мистецтві.
Портрет – це жанр ОМ: зображення людини.
( Музичний портрет) Молодці всі ключики зібрані.
Слайд 26
Найскладніше завдання виконано і ви маєте право записати тему уроку « Портрет –дзеркало душі»
Слайд 27
Сьогодні ми познайомимось із різними музичними портретами.
Але спочатку нове поняття: програмна музика.
Слайд 28
Композитори часто назвою твору чи коротким змістом до нього додатково пояснюють слухачам, які образи вони втілюють Така музика дістала назву програмної. Це твори, в основу яких покладено певний літературний сюжет, образи природи, людини, враження від живописних картин.
Програмна музика – інструментальні твори з певним сюжетом, який відображений у назві або програмі.
Багато дивного у нашому житті,
Наприклад, я мріяла багато літ,
Навіть пробувала робити декілька разів
Портрет музичний написать
Сьогодні, я портрет « малюю»,
Повірте, не проста робота ця ,
Пюпітр мені мольберт замінить
А замість фарб і пензлів – лише ноти.
Партитура буде простою,
Тільки нотний закон не порушу,
І портрет цей буде такий –
Всі почують в нім серце і душу.
Він не буде висіть на стіні,
І йому не страшні ні вологість і сонця проміння
І, звичайно хотілося б дуже мені,
Щоб прожив він безліч щасливих років.
Зверніть увагу на цей слайд.
Слайд 29
Ви зможете побачити схожість між музичним та образотворчими фарбами. А ось ця таблиця допоможе нам у цьому.
Слайд 30
А зараз я хочу вам запропонувати повернутися у далекі роки початку 18 століття. Це був час старовинних замків і храмів, які високо неслись у вись, пишного вбрання так як на цьому портреті.
Слайд 31
А французькі композитори – клавесиністи ( ось такий вигляд мав клавесин у той час) захоплювались музичними портретами, і що цікаво - слухачі визнавали ці образи.
Слайд 32
Ф. Куперен слайд 33
Перед вами три портрети:
Слайд 34
Як музика співвідноситься з поданими портретами?
Висновок: