Урок "«Порядок складання алгоритмів. Поняття програми. Практична робота. «Робота в середовищі програмування. Запуск програм на виконання»

Про матеріал

Мета уроку: навчальна: розглянути основні ідеї та принципи технології структурного програмування; порядок складання алгоритмів і програм; правила запису структурованих алгоритмів і програм;

Розвиваюча. Розвивати логічне мислення, розумову активність учнів, цілеспрямованість, пам'ять.

Виховна. Виховувати уміння самостійно приймати рішення та допомагати іншим.

Перегляд файлу

Озерянська ЗОШ І-ІІІ ступенів

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку в 11 класі

на тему:

«Порядок складання алгоритмів. Поняття програми. Практична робота. «Робота в середовищі програмування. Запуск програм на виконання»

 

 

                                                                                       Підготувала

                                                                                                      вчитель інформатики

                                                                                      Войцехівська  О.С.

 

 

 

Тема уроку: Порядок складання алгоритмів. Поняття програми. Практична робота. «Робота в середовищі програмування. Запуск програм на виконання»

Мета уроку:

навчальна: розглянути основні ідеї та принципи технології структурного програмування; порядок складання алгоритмів і програм;  правила запису структурованих алгоритмів і програм;

Розвиваюча. Розвивати логічне мислення, розумову активність учнів, цілеспрямованість, пам’ять.

Виховна. Виховувати уміння самостійно приймати рішення та допомагати іншим.

Хід уроку

І. Організаційний етап (2 хв)

- Привітання.

Вітаю вас на сьогоднішньому уроці. Бажаю вам мудрості, терпіння, виваженості та послідовності у прийнятті важливих рішень.

- Відмічання присутніх.

ІІ. Актуалізація опорних знань (Бесіда з елементами опитування). (8 хв)

  1. Назвіть базові структури алгоритмів.

Учень 1.  Існує три  основних базових структур алгоритмів: прості , розгалуження та циклічні (повторення).
Вчитель.  А зараз на дошці 3 учні виконають завдання з карток.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель.  Що таке прості команди?

Учень 2.  Простими є такі команди: виконати, встати, принести, вийти. Якщо алгоритм складається лише з таких простих команд, то він називається простим, або лінійним.
Вчитель. Хто скаже, що таке алгоритми з розгалуженням?

Учень 3. Якщо в алгоритмі, окрім простих команд, є команда, яка містить якусь умову, то такий алгоритм називається розгалуженим, або алгоритмом з розгалуженням.
Команду розгалуження утворюють за допомогою логічного виразу та трьох службових   слів: якщо, то,  інакше.
Вчитель. А хто наведе приклад простого алгоритму з розгалуженням?

Учень 4. Алгоритм Вечір.
1. Прийти додому зі школи.
2. Пообідати.
3. Якщо в щоденнику є двійка, то сідати за уроки, інакше можна піти на дискотеку.
4. Лягти спати.
Вчитель. Давайте послухаємо виступи учнів.

Учень 1.  Приклад базової структури слідування.

 

 

 

 

 

Алгоритм приготування сніданку

 

 

 

 

 

 

                                                               

Такі структури складаються з операторів які закінчуються на “;”.

Учень 2. (Базова структура розгалуження має вигляд: якщо < умова > то команда1, інакше команда 2).

Наприклад: Дано 2 числа а і в. Знайти максимальне двох чисел а і в.

 

Учень 3. Базова структура повторення виглядає так:

(команда виконується стільки разів, скільки містить змінна кількість повторень)

Наприклад: Знайти суму чисел від 1 до 100.

(Початкове значення суми дорівнює 0, кількість повторень дорівнює 100. Знаходимо суму; виведення результату).

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2 хв).

Вчитель. При розв’язування реальних практичних задач алгоритми та програми є досить складними, їх розмір може сягати тисячі, десятки тисяч стрічок. Як розв’язувати такі задачі? Наприклад програми ОС Windows містять більше одного мільйона стрічок вихідного тексту. Чи можливо в пам’яті втримати такий об’єм інформації? Як в такому випадку поступають програмісти? Як проходить процес створення програми?  На ці питання ви знайдете відповідь на даному уроці.

IV. Оголошення теми уроку. (1 хв)

Вчитель. Тема сьогоднішнього уроку: Порядок складання алгоритмів. Поняття програми. Практична   робота №7. «Робота в середовищі програмування. Запуск програм на виконання»

  1.       Вивчення навчального матеріалу (13хв).

Інтерактивна вправа «Броунівський рух»

Вчитель. Для вивчення нового матеріалу давайте об’єднаємось у три групи. Кожна група отримує листок з теоретичним матеріалом. Необхідно прочитати інформацію на картці. Потім кожна група знайомить усіх інших з своєю інформацією. На вивчення матеріалу відводиться час до 7 хв.

Поки учні опрацьовують теоретичний матеріал пропоную переглянути презентацію.

- А тепер давайте послухаємо, виступи груп.

Картки червоного кольору (І група).

Структурне програмування – це процес побудови алгоритмів та програм, що виконується в такій послідовності:

  1.               Попередній аналіз задачі з метою розбиття її на окремі прості частини (модулі). Для цього спочатку складають загальну схему алгоритму, а потім її деталізують.
  2.               Послідовна деталізація частин та складання програм для кожного з модулів. Виділяють основну частину та частини нижнього рівня. Кожну частину розбивають окремо: спочатку частини верхнього рівня, а потім – нижнього. У кінці частини з’єднують між собою.

Для структурного програмування характерно:

  1.               Використання трьох базових структур алгоритмів (слідування, розгалуження і циклу) при роботі з кожним модулем.
  2.               Коментування текстів програм.
  3.               Мінімальне використання операторів безумовного переходу, що ускладнюють читання програм.

 

 

Картки жовтого кольору (ІІ група)

Програма – впорядкована послідовність дій для ПК, використання якої реалізує алгоритм розв’язку будь-якої задачі.

Транслятор – програма, яка перекладає програму з мови програмування в машинний код. Переведення програм в машинні коди та їх виконання може здійснюватися шляхом інтерпретації та компіляції. Під час інтерпретації кожна вказівка програми аналізується на предмет виявлення в ній синтаксичних і логічних помилок, переводиться в машинні коди, а потім виконується. Тобто виконання програми проходить шляхом їх по командної інтерпретації. Під час компіляції в усьому тексті виявляються синтаксичні та логічні помилки, після цього вся програма переводиться в машинний код і лише тоді виконується.

 

Картки зеленого кольору (ІІІ група)

Система програмування – частина базового програмного забезпечення, яка підтримує процес програмування на ПК.

Система програмування містить:

Інтерпретатор (для виконання програм)

Редактор (для складання і введення програм)

Транслятор або компілятор (для перекладу програм з вхідної мови на машинну)

Розглянемо мову програмування Turbo Pascal.

Система програмування Turbo Pascal об’єднує в собі:

  •                 Текстовий редактор
  •                 Компілятор
  •                 Компоновник
  •                 Відлагоджувач
  •                 Систему підказки

Система програмування Turbo Pascal складається з великої кількості файлів. Розглянемо основні з них:

Turbo.exeзабезпечує роботу в середовищі програмування;

Turbo.tplмістить бібліотеку стандартних підпрограм;

Turbo.hlpзабезпечує введення на екран підказки.

Вчитель. Давайте узагальнимо вивчений матеріал.

Учень 1. Структурне програмування полягає в побудові алгоритмів, які можуть ділитися на окремі частинки (під модулі).

Учень 2. Для структурного програмування характерні виконання трьох базових структур алгоритмів: слідування, розгалуження і циклу.

Вчитель. Розглянемо додаток 1 «Класифікація мов програмування». Мови програмування є машинно-незалежні (високого рівня) та машинно-залежні (низького рівня). Перші поділяються на: процедурно-орієнтовані, проблемно-орієнтовані  та декларативні. Другі поділяються на: машинні та машинно-орієнтовані.

Учень 3. Система програмування містить редактор, транслятор або компілятор та інтерпретатор. Яскравим прикладом служить система програмування Turbo Pascal.

Вчитель. На далі ми вивчатимемо систему програмування Turbo Pascal. Тому щоб ближче ознайомитись з даною програмою виконаємо практичну роботу, а також вдома опрацюєте додаток № 2 «Історія виникнення мови програмування Turbo Pascal.

VІ. Практична робота. (12 хв)

Тема: «Робота в середовищі Turbo Pascal. Запуск програм на виконання.»

(додаток 3).

  1.   Домашнє завдання (2 хв).

Опрацювати теоретичний матеріал, скласти кросворд з новими термінами.

Оцінки за даний урок буде виставлено після перевірки практичної роботи.

  1. Підсумок уроку (5 хв).

- За методом  «Уявного мікрофона» назвіть нові поняття, які ви встигли вивчити сьогодні.

Учні. (структурне програмування, програма,  система програмування, транслятор, компілятор, інтерпретатор)

-  Продовжіть речення: На сьогоднішньому уроці мені найбільше сподобалося (запам’яталося)  …..

Учні. (робота в програмі Turbo Pascal, сподобалася методика проведення уроку)

- Що ви хочете побажати своїм однокласникам та нашим гостям?

Учні.  (любові, добробуту, тепла, здоров’я, щастя, чистого безхмарного неба, гіпертонічної зарплати).

Вчитель. Дуже дякую за урок. До побачення.

1

 

doc
Додано
30 листопада 2018
Переглядів
1873
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку