Тема: Порядок слів у реченні. Просте ускладнене речення. Складне речення.
Мета: повторити основне про просте ускладнене речення та його відмінність від складного речення, формувати розуміння відмінностей у інтонаційному забарвлені й стилістичне призначення речень, акцентувати на стилістичних можливостях різних видів речень, сформувати компетентність доречно вживати синтаксичні конструкції у мовленні;
розвивати творчий підхід й логічне мислення учнів (аналіз та синтез інформації);
сприяти вихованню культури мовлення, поваги до історії рідного краю.
Тип уроку: формування й удосконалення вмінь та навичок.
Обладнання: картки з текстами, презентація PowerPoin («Метаморфози», запитання «Тема у завданнях ЗНО», домашнє завдання «Мініатюра 5Р» з коментарем).
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
«Вірю – не вірю й тобі поясню»
1. Чи віриш ти, що речення – це синтаксична одиниця, яка складається з одного чи кількох слів, граматично непов’язаних між собою?(Ні, бо вони граматично пов’язані).
2. Чи віриш ти ,що існують прості й складні речення?
3. Чи віриш ти, що просте речення складається з двох і більше граматичних основ, а складне з однієї? (Ні. Навпаки).
4. Чи віриш ти, що односкладне речення – це таке речення, у якому відсутні другорядні члени речення?(Ні. Це речення, у якому є або підмет, або присудок).
5. Чи віриш ти, що односкладні речення бувають таких типів: означено-особові, неозначено-особові, узагальнено-особові, безособові та називні?
6. Чи віриш ти, що прості речення можуть ускладнюватись звертаннями, вставними конструкціями, відокремленими членами речення?
7. Чи віриш ти, що складні речення бувають лише складносурядними та складнопідрядними? (Ні, бо є ще безсполучникові).
8. Чи віриш ти, що складносурядні та складнопідрядні речення відрізняються лише назвою? (Ні, бо складнопідрядні речення підрядна частина залежна від головної частини, а у складносурядному вони є рівноправними ).
9. Чи віриш ти, що складнопідрядні речення не мають видів? (Ні. Існують такі види: підрядні означальні, підрядні з’ясувальні, підрядні обставинні)
10. Чи віриш ти, що безсполучникове речення – це вид складнопідрядного речення? (Ні. Це речення частини якого поєднуються інтонацією)
ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку
- Отже, як ви зрозуміли, сьогодні на уроці ми попрацюємо над простими та складними реченнями, а саме над особливостями їх вживання у мовленні та інтонуванням різних видів простих та складних речень.
- Запишіть тему у зошит (на дошці).
IV. Формування й удосконалення вмінь і навичок
- Мова – це те, що ми маємо і не маємо - одночасно. Уміння гарно говорити – талант, а вміння гарно говорити про місце, де народився й виріс, де рідні та близькі – це те незначне, чим ми можемо віддячити батьківщині.
- На уроці ми спробуємо доторкнутись до місцин вам знайомих. Маю надію, що буде чим поділитись та дізнаєтесь щось нове про нашу область.
- У кожного з вас є картка. Вам необхідно прочитати текст відповідно інтонуючи його. Визначити які види речень використано у ньому й стиль тексту.
- Та спершу згадаємо:
- які функціональні стилі існують в українській мові?
- на які види поділяються речення за метою висловлювання та емоційним забарвленням?
1. Робота з картками (усно)
Текст №1.
Прочитайте текст. Визначити порядок слів у реченні(1-5 речення).
Устинівка
На кручах високих над плесом збудував хату і поселився в ній козак запорізький Устин зі своєю чарівною дочкою Устиною. Дівчинку виховував батько, бо мати померла ще молодою. Тому батько виховував Устину козачкою. Дівчина з дитячих літ вміла вполювати дичину та зловити рибу, добре їздила верхи та стріляла з лука. Припав до вподоби край ловильних степів, не стріляного звіра, неполоханої риби хороброму запорожцю і його доньці. У ці краї, на вільні землі, утікали кріпаки від кріпосників-панів. Одним з тих утікачів був Іван хлопець гарний, як сонце, стрункий як тополя, мав лагідне серце та був бідний. Полюбились Устина з Івана. Та недовгим було те щастя. Одного вечора прийшли в хату свати, але не від Івана, а від багатія Панаса. Устина зізналася батькові, що кохає іншого. Те батько й слухати не схотів: «Будеш дружиною Панаса!». Та Устинка була по-козацькому вихована - «Якщо не з коханим, то ні з ким»,- подумала. А діждавшись темної ночі, нечутно вийшла дівчина з батьківської хати й пішла до глибокого плеса. «Господи, прийми мою душу»,- мовила й стрибнула у темні води. Коли ж уранці кинувся батько шукати доньку, та не знайшов її, то заплакав з горя, та було вже пізно. А село Іванко назвав іменем коханої Устинівкою.
Текст №2.
Прочитайте текст. Визначити порядок слів у реченні(3 абзац).
Заселення Кіровоградщини
Масове заселення території сучасної Кіровоградщини відбувалося в середині та на початку XVIII століття. У степах народжуються фортеці, форпости, шанці – Архангельськ (нині Новоархангельськ), Миргород (Новомиргород), Давидівка (Петроострів), Цибулеве тощо.
На початку XVΙΙΙ ст. на берегах лівої притоки Інгулу виникли козацькі зимівники – Аджамці, і дали назву селу. У 1752 р. засноване Грузьке, приблизно у ті роки Калинівка, Клинці, Овсяниківка, Покровське, Компаніївка.
Друге за розміром місто в області - Олександрія. Перші відомості про нього належать до 1751р. Виникло воно на території Дикого поля. За ім’ям засновника козака Уса, спочатку називалося Усівкою (його прадід Ус значиться у першому козацькому реєстрі 1581 р). Після створення в 1752 р. Нової Сербії, що став укріпленням і почав називатися Бечея, або Беча (вона нагадувала новим мешканцям – сербам про місцевість, звідки вони прийшли). Шанець Бечея був тоді оперезаний глибоким ровом й обнесений високими земляними валами. У 1784 р. укріплення Бечея стало повітовим містом з назвою Олександрійськ (на честь великого князя Олександра), а пізніше отримало сучасну назву. За часів Січі засновано Андріївну, Вогнівку, Голованівку (Бекша), Дівоче поле, Звенигородку, Косівку, Червонокам’янку.
2. Прийом «Відкриття»
Опишіть власне місто(селище, село) використовуючи прості неускладнені речення (записати 5-7 речень).
- Чи впорались із завданням?
- Складно було?
- Чи все сказали?
- Чи змогли передати всі ті емоції, що викликає у вас ваша рідна місто?
- Отже, ми спробували зробити невеличке відкриття того, що мова не може послуговуючись лише простими реченнями відтворити всю емоційну та змістову палітру.
3. «Метаморфози»
Трансформувати речення (результати записати у зошит).
Ускладнити речення «Кіровоградщина забула про запорозьке минуле»:
а) звертанням;
б) однорідними членами;
в) вставним словом;
г) відокремленими членами речення.
Орієнтовні відповіді:
а)Кіровоградщино, ти забула про своє запорозьке минуле!
б)Кіровоградщина забула про своє славне та героїчне запорозьке минуле.
в)Кіровоградщина, на жаль, забула про своє запорозьке минуле.
г)У розвідках про заселення регіонів, Кіровоградщина забула про своє історичне минуле.
Речення «Козаки заселяли степи Кіровоградщини, розорювали цілинні землі, прокладали шляхи, будували мости, засновували поселення» у:
а) два двоскладні прості речення;
б) складносурядне речення;
в) складнопідрядне речення;
г) просте ускладнене речення(відокремленими членами речення).
Орієнтовні відповіді:
а)Козаки заселяли степи Кіровоградщини. Вони розорювали цілинні землі, прокладали шляхи, будували мости, засновували поселення.
б) Козаки заселяли степи Кіровоградщини, і їм довелось розорювати цілинні землі, прокладати шляхи, будувати мости, засновувати поселення.
в) Оскільки козаки заселяли степи Кіровоградщини, то їм довелось розорювати цілинні землі, прокладати шляхи, будувати мости, засновувати поселення.
г)Козаки заселяли степи Кіровоградщини, розорюючи цілинні землі, прокладали шляхи, будували мости, засновували поселення.
- Ви спробували моделювати різні види речень. Чи відчули ви в них зміни смислу та інтонації?
(Помітили, що думки можна передати як простим, так і складними реченнями. Хоча вони все ж мають свої особливості. У простих реченнях ускладнюючий компонент уточнює думку, а складні речення чіткіше передають зміст. Інтонаційно речення теж різняться. Якщо говорити про складні речення, то інтонація залежить від розділових знаків у реченні та виду речення.
V. Підсумки уроку
1. Тема у завданнях ЗНО.
Виконати завдання.
1. Доповніть речення «Сучасні пристрої мають допомагати користувачеві…» запропонованими фрагментами та з’ясуйте тип кожного з утворених речень.
Фрагмент речення
1 оскільки були створені власне для цього.
2 й полегшувати життя в інформаційному світі.
3 але надмірна залежність від них є небезпечною.
4 їхня важлива функція – пошук інформації.
Тип речення
А безсполучникове
Б складносурядне
В складнопідрядне
Г просте з відокремленими членами
Д просте з однорідними членами
2. Установіть відповідність «вид речення – приклад».
Вид речення
1 складносурядне
2 безсполучникове
3 різними видами зв’язку
4 складнопідрядне
Приклад
А Мільярди перлин мерехтіли на всьому, випромінюючи маленькі сонця, розсипаючи спектри на лапатім листі дубів і ліщини.
Б Тихо-мирно спала зграя лебедина, і даремно лебідь звав, будив її.
В Стоять жоржини мокрі-мокрі, сплять діамантові жуки, під грушею у дикій моркві до ранку ходять їжаки.
Г Коли з дерев, сумно кружляючи, падало жовтогаряче листя, повернувся додому Оксен.
Д Ти з’явилась мені – і здалося, що сівт помолодшав навколо на тисячу літ
3. Утворіть складносурядне речення дібравши доречний варіант до «Синоптики обіцяли поривчастий вітер...»
А і .зливу в другій половині дня.
Б але їхній прогноз не збувся.
В хоча ранок доволі спокійний.
Г народні прикмети те ж саме.
Д ми подбали про стійкість-намету
4. Установіть відповідність.
Вид речення
1 обставинне допустове
2 обставинне мети
3 означальне
4 обставинне причинове
Приклад
А Ви так нічого й не сказали, хоч словом втішити могли.
Б. Не дуже гнівайтесь на мене, що я фарбую світ в зелене.
В Слова в рядках – це давній спів громів, що відгриміли.
Г Моєму серцю снишся ти, як морю сняться урагани.
Д Сама втекла в сніги, у глухомань, щоб віднайти душевну рівновагу.
2. Метод «Кошик» (занурення)
Проблема: «Що простіше?»
- Які речення ми пишемо без помилок?
- Сьогодні на занятті ви спробували написати міні-твір використовуючи лише прості речення. Чи вийшло це? Які складнощі виникали?
- Які можливості нам відкриває використання простих ускладнених речень?
- А у чому особливість складних речень?
- Але чи не простіше користуватись одним видом речення? Чому?
VI. Домашнє завдання
«Мініатюра 5Р»
Складіть п`ять речень ввівши в них назви населених пунктів свого району за такою схемою (послідовність умовна):
- просте неускладнене речення (односкладне чи двоскладне);
- просте ускладнене речення;
- складнопідрядне речення (на вибір);
- складносурядне;
- безсполучникове.
ЛІТЕРАТУРА