Розробка комбінованого уроку з трудового навчання, за новою програмою може бути використаний для 7-9 класів (обслуговуюча види праці)ю Мета: забезпечити засвоєння учнями знань про технологію виготовлення спідниці; формувати навички підготовки виробу до першої примірки; дотримання правил безпечної роботи та санітарно-гігієнічних вимог при виконанні ручних швів; сприяти розвитку творчих здібностей учнів та естетичного мислення, розвивати увагу, точність, вміння зосередитись та самостійно працювати згідно інструкційної картки.
Виховна :виховувати працелюбність та культуру праці , почуття прекрасного, ретельність та охайність.
Тема уроку:
Пошиття поясного виробу. Практична робота «Підготовка виробу до першої примірки» . Інструктаж БЖД.
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Комплексно-методичне забезпечення уроку : зошити , деталі крою спідниці , зразок спідниці , підготовленої до першої примірки ; папки з практичними роботами та інструкційними картами « Технологія виготовлення швейного поясного виробу :спідниці », «ТБ при виконанні ручних швів» , індивідуальні картки з тестовими завданнями ; комп’ютерна презентація, комп’ютер, проектор ; нитки, голки для ручного шиття , шпильки , ножиці ,сантиметрова стрічка , кольорова крейда.
Методи навчання : наочний :комп’ютерна презентація , демонстрація; словесний : розповідь , бесіда ; практичний : робота із інструкційними картками та зразками , самостійна робота.
Хід уроку
- Доброго дня ! Вітаємо Вас на уроці трудового навчання у цей чудовий осінній день. А розпочнемо роботу із поетичної хвилинки :
звучить музика, учениця читає напам′ять вірш
- Рішучість до нас на урок завітала,
Аж тут енергійність її наздогнала,
Завзяття з умінням до класу прийшли ;
Й любов до навчання з собою взяли.
Терпіння й активність не забарились,
І творчість звичайно до класу з′явилась.
Якщо об′єднати це все в одне ціле
То можна сміливо братись за діло.
Якщо ж вони стануть усі в один ряд,
То вийде відмінний у нас РЕЗУЛЬТАТ.
Викладаються перші літери виділених слів на дошці .
Фронтальна бесіда : - Як досягти успіху ? Це питання постає перед нами практично щодня. Чи знаєте ви видатних людей , які досягли успіху в житті ?
Учні називають прізвища та галузь, в якій людина досягла успіху.
( Виконання тестових завдань за завданнями на екрані)
І ми вже спостерігаємо успіх у вашій роботі .
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
- як будується креслення прямої спідниці - як виконати розкроювання
\ - як підготовку деталей спідниці до обробки - як зметувати виточки спідниці
IV. Повідомлення теми, мети й завдань уроку.
- Тема нашого уроку : «Пошиття поясного виробу. Підготовка виробу до першої примірки»
(записують в зошитах)
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати !» записаний на дошці
V. Вивчення нового матеріалу
- Одяг не має свого власного життя і історії. Він живе разом з людиною , змінюється разом з нею, її звичаями, поняттями про красу і стандарти фігури людини. У різні часи й у різних країнах поняття про красу були різні. Спідниця з'явилася в побуті дуже давно і пройшла свій історичний шлях разом з людиною . Окремим учням було задано виперджуюче завдання – зібрати інформацію про спідниці. (Виступи учнів із доповідями)
Спідниця спочатку була частиною чоловічого одягу і лише з 16 століття її почали носити представниці прекрасної статі. Назва «спідниця» відбулося від арабського слова «джубба», що в перекладі означає туніка без рукавів.
В XVI столітті спідниці виготовляли неосяжних розмірів. Їх набивали кінським волосом для створення обсягу.
В XVII столітті одяг став більше зручним. Ефект пишності виходив від надягання декількох спідниць, число яких доходило до 15.
В XVIII столітті повернулася мода на куполи. Споруджувалися каркаси з металевих або дерев'яних ободків, на які натягалася тканина.
В XIX столітті був винайдений кринолін, що замінив каркас. Чохол, плетений з кінського волоса замінили на дротовий.
У ХХ столітті спідниця стає самостійним елементом гардероба, скасовуються корсети, укорочується довжина спідниці . Коко Шанель укоротила спідниці до елегантної довжини, ввела в моду плісировані та вузькі спідниці. Дійсний переворот у світі спідниць наприкінці 1960 року зробила Мэри Куант, яка придумала й увела в моду міні-спідниці, за що отримала орден британської імперії
За формою сучасні спідниці дуже різні, однак усі їх можна виділити в п’ять основних груп:
Було цікаво дізнатися про спідницю – олівець: її винахідником вважається Крістіан Діор . Спідниці- олівці сидять однаково добре майже на всіх жінках.
Cпідниця-сонце: у розкроєному вигляді є ідеальним кругом. Сидячи на фігурі, він перетворюється на спокусливу деталь гардероба.
- Залежно від конкретної моделі, виду матеріалів , способів їх обробки , кількості примірок типова схема обробки виробу може мати багато варіантів.
Нагадаємо загальну схему послідовності пошиття прямої спідниці :
(гра «Впорядкуй» - учні, працюючи в парах, складають по порядку схему виготовлення)
( учні по черзі називають етапи і перевіряють по слайду )
- Раніше одяг шили вручну повністю від початку до кінця. Зараз на підприємствах працюють на спеціалізованих машинах швеї – мотористки та виконують лише певну операцію. Особливості цієї професії ви розглянете самостійно , готуючись до наступного уроку .
- Однією із операцій з пошиття спідниці є проведення першої примірки. Її виконують до виконання машинних робіт. Призначення примірки полягає в тому, щоб визначити, чи відповідає спідниця фігурі конкретної людини. Для цього необхідно правильно підготувати пряму спідницю до першої примірки . Для проведення примірки зметаний виріб надівають на фігуру людини, пояс сколюють. Звертають увагу на посадку спідниці на фігурі, її баланс та об’єм тощо.
VI. Осмислення учнями вивченого матеріалу
(вчитель демонструє на моделі)
VII. Формування вмінь та навичок учнів.
Практична робота. Підготовка спідниці до примірки.
Інструменти та матеріали: підготовлені деталі крою, голки, шпильки,ножиці, нитки, сантиметрова стрічка, крейда.
Правила безпечної праці, організація робочого місця та санітарно-гігієнічні вимоги :
голки і шпильки зберігаються у гольнику, завжди із заправленою ниткою
довжина робочої нитки дорівнює двом відстаням від кисті руки до ліктя працюючого
ножиці передаються тримаючи за зімкнені леза , направлені від себе
на робочому столі слід дотримуватись чистоти і порядку
сидіти прямо ,не сутулячись, спираючись на спинку стільця
робота знаходиться на відстані 25-30 см від очей працюючого
2 бали – у кого було 2-3 помилки ;
1 бал – у кого було 4-6 помилок ;
0 балів – більше 6 помилок у відповідях.
Послідовність виконання роботи:
Сколоти і зметати складки по намічених лініях з виворітньої сторони.
Розкласти складки, суміщаючи їх середину зі швом зметування, і
закріпити зметувальними стібками по всій довжині.
Мал. 1
2. Зметайте виточки по сильцях (мал.2).
Сколоти і зметати виточки з виворітньої сторони, суміщаючи копіювальні
стібки. Зметувати потрібно від вершини до зрізу, т.б. від вузької
частини до широкої. Це дозволяє точно закріпити початок виточки.
Мал.2
3. Зметайте деталі спідниці, з'єднуючи контрольні
знаки; залиште розріз для застібки і розрізи
на спідниці (мал. 3).
Сколоти і зметати бічні зрізи по намічених лініях,
суміщаючи копіювальні стібки на лінії стегон.
Зметувати слід зі сторони переднього полотнища
від лінії талії до низу. Шов лівого боку зметувати,
відступаючи від лінії талії на 14-16 см (для застібки). Мал. 3
САМОКОНТРОЛЬ. Перевірте:
1) якість зметувальних стібків – їх довжину і рівність строчок;
2) точність з’єднання сторін виточок, складок і деталей виробу за прокладеними контурними лініями.
Організація самоконтролю учнів:
Учитель пропонує учням самостійно оцінити результати своєї роботи та виставити бали у картку самооцінювання від 1 до … .
1. Правий бічний шов зметаний повністю, лівий – відступаючи від лінії талії на 16-18 см , стібки рівні , виконані відступаючи 1-1,5мм від ліній у бік зрізу ………………. 3 бали
2. Пояс приметано до верхнього зрізу спідниці рівними стібками , виконані відступаючи 1-1,5мм від ліній у бік зрізу , позначки середини співпадають …… 3 бали
Підбиття підсумків практичної роботи:
( учениця………………….демонструє одягнену зметану спідницю )
IX. Підбиття підсумків заняття
Взагалі, вміння аналізувати є дуже важливим у наш інформаційний час. Людиною, яка вміє аналізувати, практично неможливо маніпулювати, вона завжди знайде вихід із будь-якої ситуації.
Рефлексія (метод «незакінчених речень») учні читають по черзі фразу із слайду і продовжують її:
Сьогодні на уроці я дізналась …
Було цікаво …
Було важко …
Тепер я можу …
Я відчула, що …
Я навчилась …
У мене вийшло …
Мене здивувало …
Я спробую …
Я змогла …
Урок мені дав для життя …
- За словником : учениця читає по слайду – Успіх –це…
… балів – оцінка « … »
… балів – оцінка « … »
… балів – оцінка « … »
… балів – оцінка « … »
озвучуються кращі оцінки
Х. Домашнє завдання
1. Опрацювати конспект, завершити підготовку виробу до першої примірки.
2. Підготувати інструменти й матеріали для проведення першої примірки.
3. Розглянути особливості професії швачки.
Памятка «Як досягти успіху в житті» : (на бічній дошці записана)
• Постав перед собою реальну мету.
• Склади власну схему досягнення успіху.
• Розвивай силу волі.
• Не зупиняйся лише на досягнутому.
• Учися працьовитості й наполегливості.
• Умій захоплюватися справою.
• Думай тільки про позитивне.
ХІ. Прибирання робочого місця
( Чергові учні прибирають клас, збирають картки)