МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
ТЕРНОПІЛЬСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ № 4 ім. М. Паращука
Методична розробка уроку з предмету
«Матеріалознавство»
на тему:
Підготувала:
викладач спецдисциплін:
Млинко Л. Й.
Тема уроку: «Пошкодження деревини комахами.»
Мета уроку:
Навчальна –
Розвивальна –
Виховна –
Форма уроку: Комбінована.
Метод проведення:
Міжпредметні зв’язки:
Матеріально – технічне забезпечення уроку:
Основні поняття, які вводяться вперше:
Антисептування,інсектисидування,інсектициди,антисептик,червоточина.
.
План уроку
І. Організаційний момент (2 хв.)
ІІ. Актуалізація опорних знань (8 хв.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку (2 хв.)
V. Формування нових знань (20 хв.)
VI. Закріплення нового матеріалу (8 хв.)
VII. Підсумок уроку (2 хв.)
VIII. Домашнє завдання (1 хв.)
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Хочу усім вам побажати
Знання на уроці поглинати,
А щоб це не стало для вас тягарем,
Запасемося старанням – і почнем.
Девіз уроку:
Леонардо да Вінчі (Слайд 1)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
На попередніх уроках ми вивчали вади деревини. Перевіримо засвоєні вами знання. . Знання сьогодні будемо оцінювати за допомогою листочків: червоний листочок ви отримаєте за відповідь в 3 бали, оранжевий – 2 бали, жовтий – 1 бал. Їх ви клеїтимете на деревця, які ви заготовили. Також маєте таблицю переводу листочків у бали. Її використаєте вкінці уроку для оцінки своїх знань.
(Додаток 1)
Міні-вікторина: « Згадайте »
(Додаток 2)
Інтерактивна вправа: « Впізнай та охарактеризуй »
(Додаток 3)
Ми розглянули деякі вади деревини.
Ще однією вадою є пошкодження деревини комахами. Наскільки важливою вона є?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ви опановуєте прекрасну мирну професію столяра. В майбутньому, та й зараз на уроках виробничого навчання, працюєте з деревиною. Тому вашим другом, годувальником є ліс.
Уявімо себе на лісовій поляні… Світить сонечко,повіває лагідний вітерець. Про щось шепочуться дерева.
Але одне дерево сумує, стоїть з опущеною головою – кроною, бо захворіло – його пошкодили комахи…
Навколо тебе чарівний природи світ.
Зумій його пізнати, роздивитись.
До нього тільки серцем доторкнись –
Байдужим буде важко залишитись.
А щоб не бути байдужим до пошкодження деревини комахами, про цю ваду треба знати, вміти боротись із нею та захищати деревину. Адже комахи можуть псувати деревину не лише в лісі, а і у майстернях,на складах і навіть у наших квартирах-меблі
Тому на сьогоднішньому уроці ми вивчатимемо цю важливу тему.
ІV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.
Відкрийте свої зошити, запишіть число сьогоднішнє і тему уроку:
«Пошкодження деревини комахами» (Слайд 2)
Ця тема є важливою для вас, оскільки ви – майбутні столярі і працюватимете з деревиною. А щоб ваші вироби були добротними, приносили радість людям, деревина повинна бути якісною. Отримані сьогодні знання необхідні вам і вже тепер – на уроках технологій, виробничому навчанні.
Наша мета-отримати знання про можливі пошкодження деревини комахами, навчитись розпізнавати цю проблему і боротися з нею. Будемо вчитись бути спостережливими, аналізувати, робити висновки. Пам`ятаючи слова нашого девізу,зможете зробити висновок для практики про явище пошкодження деревини комахами.
V. Вивчення нового матеріалу.
Дивлячись на тему уроку, які питання у вас виникають? На які питання ви хотіли б отримати відповідь?
Ці питання і стануть планом нашого уроку. Отже, запишіть план уроку у зошитах.
(Слайд 3)
План
1.Червоточини, їх класифікація
Дерева приваблюють не лише людей, але й комах. Про ураження деревини комахами шкідниками свідчить поява на поверхні отворів, порохні або навіть специфічний звук. Процес руйнування відбувається у товщі деревини, пронизаній ходами (дірками) личинок і комах. На поверхні ж видно лише круглі або овальні отвори діаметром 1…9 мм. . Комахи пошкоджують переважно свіжозрубані лісоматеріали, з яких не знято кору. Деякі з них роблять свої ходи тільки в корі або під корою, а деякі заглиблюються в деревину. . Ходи та отвори, пороблені деревині комахами та їх личинками, називаються червоточиною. Залежно від глибини проникнення,червоточина буває поверхнева, неглибока, глибока і наскрізна. Поверхнева проникає на глибину у деревину до 3 мм, неглибока – до 15 мм у колодах і до 5 мм у пилопродукції, глибока – понад 15 мм у колодах і понад 5 мм у пилопродукції. Поверхнева червоточина практично не впливає на міцність деревини, а неглибока і глибока порушують цілісність деревини і стійкість проти загнивання,погіршують її механічні властивості. Наскрізна червоточина виходить на два протилежні боки сортименту. Невелика червоточина з отворами не більш як 3мм в діаметрі; велика червоточина з отворами більш як 3 мм в діаметрі. А як ви думаєте, чи можуть шкідники бути загрозою для дерев’яних меблів?Комахи, що ушкоджують деревину, проникають в дерев’яні меблі, колоди і дошки стін, стельові балки й інші затишні і малодоступні для людини місця. Часто вони непомітні до тих пір, поки конструкції частково або повністю не впадуть.
Запишіть означення у конспект. Увага на дошку – перепишіть схему-класифікацію.
(Слайд 4)
(Додаток 4)
2.Комахи, які пошкоджують деревину
Пригадайте з попередніх уроків: яку деревину називають мертвою?Шкідливі комахи можна поділити на дві групи: ті, що живуть і харчуються на деревах, що ростуть і ті, що пошкоджують мертву деревину.
До перших належать короїди і вусачі – деревогризи. До других, найбільше небезпечних, - меблевий шашіль (жук – годинникар), рудий домовий вусач та сірий домовий вусач.
А тепер виконайте невелику самостійну роботу. Черговий учень роздасть аркуші з табличками. Вам необхідно заповнити їх, скориставшись підручником. Ваше завдання-виписати в дві колонки таблиці назви жуків-шкідників у відповідності з двома групами,до яких вони належать. У третій колонці вказати місця,де комахи люблять перебувати. Розгорніть підручники на с.82. На цю роботу маєте 3 хвилини. Виконали? Підпишіть свої аркуші,чергові,зберіть їх,я пізніше перевірю ваші роботи і за правильно виконану роботу отримаєте по червоному листочку.
(короїди, вусачі-деревогризи, меблевий шашіль, рудий домовий вусач, сірий домовий вусач)
Короїди – жучки невеличкі, до 1-7 мм. Самка прогризає кору і в отворі відкладає яєчка. Личинки, що вилуплюються з них розповзаються в різні боки і прокладають свої ходи під корою.
Рудий домовий вусач має довгасте (до 20 мм) чорне тіло і довгі вуса.
Вихідний отвір він робить овальним, діаметром до 6 мм. Заводиться переважно в круглих лісоматеріалах, дровах та стінах дерев’яних будівель.
Сірий домовий вусач завдовжки до 16 мм, з довгими вусами. Поширений усюди, де є ялинкова деревина.
Меблевий шашіль – жучок завдовжки 5-6 мм, темно-бурого кольору, з червоно-бурими вусиками і ніжками. Жук видає звук, схожий на хід кишенькового годинника, і тому дістав ще одну назву – жук-годинникар.
Личинки меблевого шашеля роблять у деревині численні ходи, подріблюючи її на борошно. Меблевий шашіль уражує також перегородки, двері, підвіконня і навіть стіни.
Основних руйнувань деревині завдають недорослі комахи, а їхні личинки, які живляться корою чи деревиною. Найсприятливіші умови для розвитку та життєдіяльності комах – тепла (18-24°С), суха (з вологістю повітря 60-80%) погода.
Девізом нашого уроку є слова Леонардо да Вінчі. Цікаву розповідь про нього підготував учень
Виступ учня (Слайд 5)
А тепер будьмо уважні, щоб якнайповніше використати почуте на практиці.
3.Методи захисту деревини від комах.
Для того, щоб визначити дію комахдосить добре переглянути поверхню деревини – якщо ви побачите маленькі канавки, дірочки і купи пилу, значить, шкідники вже мешкають на даному місці.
Для захисту деревини від руйнування комахами вживають конструктивних та хімічних заходів. Серед конструктивних заходів – використання висушеної деревини, створення осушуючого режиму експлуатації при застосуванні вологої деревини у конструкціях, улаштування гідроізоляції та покриттів з метою попередження зволоження. А як ви думаєте,учні,чому?
Якщо ж неможливо вжити конструктивних заходів, вдаються до хімічного захисту – антисептування та інсектисидування, тобто використовують хімічні речовини та сполуки для знищення мікробів, домових грибків, комах. Запишіть ці терміни у свої словнички. (слайд 6)
Для забезпечення ефективного захисту вже зараженої деревини спочатку необхідно визначити тип шкідника та площу завданих пошкоджень. Потім слід обрати засіб знищення деревних шкідників. Засоби глибоко потрапляють у поверхню деревини та знищують деревних шкідників. Після того деревину належить вкрити одним із декоративних покриттів, яке водночас захищає поверхню від кліматичних впливів, не містить біоцидів та блокує просочення, попереджуючи таким чином контакт користувача з поверхнею, захищеною біоцидами. Відтак, біоциди діятимуть лише там, де необхідно. Під час виконання робіт треба враховувати інструкції, наведені на упаковці.
Роботи слід вести просто неба або у добре провітрюваному приміщенні. Використовувати у житлових приміщеннях засоби, призначені для відновлення зараженої деревини, як правило, не рекомендується. Виняток можуть становити невеликі за площею поверхні (наприклад, вікна або двері) та вологі приміщення, у яких люди не перебувають постійно (підвальні приміщення, ванні кімнати)
Але для захисту дерев від шкідливих комах ми маємо помічників. Хто це?
Так, це наші пернаті друзі. Цікаву інформацію нам підготував учень.
Виступ учня (Слайд 7)
Відповідь на це питання ми представимо у формі виставки ярмарки.
Група попередньо поділена на команди, які одержали певне завдання: презентувати присутнім свій засіб боротьби з комахами, вказати на його властивості. Презентація повинна складатись із таких елементів:
Швидко розподіліть ролі в групі, визначтесь хто буде головуючим, посередником, секретарем, доповідачем.
Головуючий:
Секретар:
Посередник:
Доповідач:
Речовини, якими обробляють деревину з метою захисту від комах, називають інсектицидами.
(Слайд 8)
Інсектициди (запис у словнички) поділяють на дві групи: перша – для обробки вже ураженої комахами деревини у конструкціях, виробах, на складах, та під час ремонтних робіт; друга – з метою захисту деревини в споруджуваних будівлях.
Активним способом боротьби з комахами є просочування ураженої деревини рідинами, та обкурювання газами, отруйними для комах. Для цього використовують у вигляді сумішей з тальком, а також у вигляді димових шашок з горючим наповнювачем ГХЦГ (гексахлорциклогексан), який у воді не розчиняється, а розчиняється в ацетоні (до 71%), у гасі (21%); має неприємний запах.
Для боротьби з комахами у побуті часто використовують такі речовини: насичений розчин нафталіну в бензині, суміш із трьох частин скипидару і однієї частини гасу, розчин камфори й фенолу в гасі; для захисту споруджуваних будівель від комах – кам’яновугільне і сланцеве масло.
Надійним способом боротьби з шашелями є обкурювання деревини газом – сірководнем. Деревину (вироби) обкурюють в спеціальних вакуумних камерах.
Запишіть в свої словнички: антисептик – дивимось на слайд.
(Слайд 9)
Щоб захистити деревину від комах необхідно використовувати антисептики інсектициди, що продаються в спеціалізованих магазинах.
Але як бути, коли хочемо використати те, що є під рукою?
Виступ учня:
«Найпростіший варіант захисного засобу в домашніх умовах – розчин кухонної солі. Його перевага – нешкідливість для людини, недолік – легке змивання дощовою водою. Взагалі існує безліч народних засобів захисту деревини від комах, популярними вважаються:
Так само можна використовувати розчин кремнефтористого натрію, який легко наноситься на поверхню деревини розпилювачем або пензликом.»
VI. Закріплення нового матеріалу.
Знання – як зерна: треба,щоб зійшли,
Відколосились - і врожай дали.
Тож подивимось, який урожай дадуть засіяні на нашому уроці зерна знань.
Спочатку розв`яжемо тести, 2 варіанти. Для цього маєте 4 хв. Будьте уважні.
А тепер поміняйтесь завданнями із сусідом по парті і перевірте правильність виконання,звіривши із зразками на дошці. (Слайд 12)
За всі правильні відповіді приклейте на дерево сусіда червоний листочок. Якщо неправильні одна-дві відповіді-оранжевий,а якщо 3-4-жовтий.
Тепер розв’яжемо ребуси , які є у ваших опорних конспектах. . (Слайди 13-15)
Чи отримали ви відповіді на питання,які цікавили вас на початку уроку?
VII. Підведення підсумків.
• Аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку;
• Аналіз помилок, зроблених учнями на уроці, та способів їх усунення;
• Повідомлення та обговорення оцінок.
Сьогодні ми повторили відомості про дефекти й вади деревини, навчились виявляти й розрізняти їх. Дізнались про пошкодження деревини комахами, про заходи й засоби, які дозволяють захищати її від такого пошкодження та усувати наслідки.
Як ви думаєте,чи знадобляться отримані знання у вашій професії?
Виступ учня.
Ви були старанними й активними, про що свідчать ваші дерева, які . прикрасились різнокольоровими листочками.
А що вам сподобалось на сьогоднішньому уроці?
VIII. Домашнє завдання.
(Слайд 9)
Опрацювати пункти 4.8, 6.6 підручника В.В. Брукви «Матеріалознавство для столярів»
Додаткове завдання
Пропоную вам скласти коротеньку інструкцію: «Захист меблів у моїй квартирі від пошкодження комахами.» Всі знають,як складати інструкцію?