Урок "Пошкодження деревини. Захист деревини"

Про матеріал
Урок може бути інформацією для загального розвитку учнів, а також давати додаткові знання для учнів на уроках біології, природознавства. Може бути використаний як в 1 семестрі, так і в 2.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

З кожного виявленого явища зроби висновок для практики, щоб твоя наука не залишилась непотрібною. Леонардо да Вінчі Девіз уроку

Номер слайду 2

Пошкодження деревини комахами. Завдання: Отримати знання про можливі пошкодження деревини комахами,навчитись розпізнавати цю проблему,боротися з нею та попереджати її. Тема уроку:

Номер слайду 3

1. Червоточини, їх класифікація. 2. Комахи,які пошкоджують деревину. 3. Захист деревини від пошкодження комахами. План уроку:

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Комахи,що пошкоджують деревину :

Номер слайду 7

Леонардо да Вінчі(1452-1519)

Номер слайду 8

Антисептики-речовини,якими просочують дерев`яні частини та пиломатеріали,щоб уберегти їх від пошкодження комахами та гниття. Антисептування – охорона деревини від різних шкідників за допомогою антисептиків. Інсектициди – отруйні речовини для боротьби проти комах-шкідників. Інсектисидування – використання речовин,що мають інсектицидні властивості, для боротьби із шкідливими комахами.

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Правильні відповіді до тестових завдань: ВАРІАНТ 1 ВАРІАНТ 2 В) 1. В) Б) 2. Б)А) 3. А)Б) 4. А)А) 5. А)

Номер слайду 12

Номер слайду 13

2  = Ч

Номер слайду 14

. + Ї

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

1. Опрацювати пункти 4.8,6.6 підручника В. В. Брукви «Матеріалознавство для столярів» 2. Додаткове завдання. Скласти коротеньку інструкцію: «Захист меблів у моїй квартирі від пошкодження комахами». Домашнє завдання

Зміст слайдів
Номер слайду 1

ВАДИ ДЕРЕВИНИ Підготував Нестеряк Віталій, учень 16-СХМ групи,ТВПУ-4.ім.М.Паращука

Номер слайду 2

1. Сучки 2. Тріщини 3. Вади форми і будови стовбура. 4. Хімічні забарвлення. 5. Грибні ураження. 6. Пошкодження комахами. Недоліки окремих ділянок деревини, що знижують її якість і обмежують можливість її використання, називають вадами деревини.  До них відносяться:

Номер слайду 3

Сучки – це частини гілок в деревині, що порушують однорідність її будови викликають скривлення волокон, утруднюють механічну обробку. Розрізняють сім видів сучків:

Номер слайду 4

за ступенем заростання — відкриті, що виходять на бічну поверхню круглого сортименту, і зарощені, які не виходять на його бічну поверхню;

Номер слайду 5

за формою розрізу на поверхні сортименту круглі овальні довгасті

Номер слайду 6

за положенням у сортименті кромкові пластові торцеві кромкові зшивні

Номер слайду 7

за взаємним розташуванням розкидані групові розгалужені

Номер слайду 8

за ступенем зростання зрощені частково зрощені незрощені випадаючі

Номер слайду 9

за станом деревини гнилі здорові загнивші

Номер слайду 10

за виходом на поверхню — односторонні, сучки, що виходять на один бік сортименту; наскрізні сучки, що виходять на два протилежні боки сортименту. односторонні наскрізні

Номер слайду 11

Тріщини - розриви деревини уздовж волокон, вони зустрічаються як у зростаючому, так й у спиляному дереві. Поява тріщин зв'язана з впливом на зростаюче дерево різкої зміни температури або сильного вітру і з утратою деревиною вологи в результаті природного або штучного висушування.

Номер слайду 12

Вади форми стовбура включають до себе недоліки, зумовлені особливостями формування стовбура в період росту дерева: збіг, окоренкуватість, напливи, кривизна.

Номер слайду 13

Кривизна — це викривлення поздовжньої осі сортименту, зумовлене кривизною стовбура. Кривизна утруднює використання круглих лісоматеріалів, збільшує кількість відходів під час переробки. Вимірюють кривизну за величиною стріли прогину сортименту в місці його викривлення у процентах від протяжності кривизни по довжині.

Номер слайду 14

Нахил волокон — це непаралельність волокон деревини з поздовжньою віссю сортименту. Розрізняють тангентальний і радіальний нахили волокон залежно від площини, де їх виявляють. Нахил волокон утруднює механічну обробку деревини, знижує здатність загинатись, а також міцність при розтяганні уздовж волокон. Нахил волокон вимірюють у сантиметрах за відхиленням волокон від лінії, паралельної з поздовжньою віссю сортименту. Вади будови деревини

Номер слайду 15

Крень — це місцева зміна будови деревини хвойних порід у стиснутій зоні стовбурів і гілок, що проявляється у вигляді уявного розширення пізньої деревини річних шарів. Розрізняють місцеву крень у вигляді вузьких, дугоподібних ділянок, що охоплюють один або кілька річних шарів, і суцільну крень у вигляді значних суцільних ділянок, що розташовані по один бік від серцевини й охоплюють половину і більше площі поперечного перерізу стовбура.

Номер слайду 16

Тягова деревина — це місцева зміна будови деревини листяних порід у розтягнутій зоні стовбурів і гілок, що проявляється в різкому збільшенні ширини річних шарів, білому забарвленні їх і появі своєрідного сріблясто-матового відблиску. Тягова деревина знижує міцність, підвищує всихання в усіх напрямах, що сприяє появі жолоблення і тріщин, утруднює обробку, призводячи до утворення ворсистості й моховитої поверхні.

Номер слайду 17

Завилькуватість — це звивисте і безладне розташування волокон деревини. Трапляється на всіх деревних породах, найчастіше на листяних і переважно в лісоматеріалах з окоренкової частини стовбура. Розрізняють хвилясту завилькуватість, яка характеризується більш-менш правильним розташуванням волокон деревини, і плутану завилькуватість, при якій волокна деревини розташовані безладно. Ця вада знижує міцність деревини й утруднює її механічну обробку.

Номер слайду 18

Завиток— місцеве викривлення річних шарів, зумовлене впливом сучків або проростей. Розрізняють однобічний завиток, що виходить на один або два суміжні боки, і наскрізний завиток, який виходить на два протилежні боки сортименту. Завиток знижує міцність деревини при стисканні й розтяганні уздовж і при статичному згинанні.

Номер слайду 19

Вічка — сліди бруньок, що сплять і не розвинулись у пагін. Діаметр вічок звичайно не перевищує 5 мм. Розрізняють вічка розкидані, розташовані поодиноко, групові, зосереджені по три і більше й розташовані одне від одного на відстані до 10 мм. У малих сортиментах вічка, розташовані в небезпечному перерізі, знижують їх міцність. Розкидані вічка вимірюють за кількістю в штуках, групові - за довжиною та шириною зони, яку вони займають.

Номер слайду 20

Смоляна кишенька — порожнина всередині річного шару, заповнена смолою. Трапляється в деревині хвойних порід. Розрізняють смоляні кишеньки — однобічну, що виходить на один або два суміжні боки, і наскрізну, яка виходить на два протилежні боки сортименту. Смола, що витікає з смоляних кишеньок псує поверхню виробів і знижує міцність деревини в дрібних деталях. Смоляні кишеньки вимірюють за глибиною, довжиною, шириною і в штуках.

Номер слайду 21

Подвійна серцевина — наявність у сортименті двох серцевин. Подвійна серцевина утруднює обробку деревини, збільшує кількість відходів, призводить до розтріскування сортиментів. Контролюють подвійну серцевину візуально.

Номер слайду 22

Сухобокість — змертвіла в ростучому дереві ділянка поверхні стовбура, виникає в місцях пошкоджень. Вада порушує правильність форми круглих лісоматеріалів і цілість деревини.

Номер слайду 23

Засмолок — ділянка деревини, дуже просочена смолою. Ця вада властива тільки хвойній деревині. На механічні властивості істотно не впливає, але зменшує водопроникність й утруднює лицьове оздоблення та склеювання деревини.

Номер слайду 24

Прорість — обросла деревиною ділянка поверхні стовбура з омертвілими тканинами і радіальна тріщина, що відходить від неї; виникає в дереві, яке росте, при заростанні заподіяних йому пошкоджень. відкрита закрита

Номер слайду 25

Несправжнє ядро — темне забарвлення внутрішньої частини стовбура різних відтінків, інтенсивності й рівномірності. За формою на поперечному перерізі стовбура несправжні ядра можуть бути округлими, зірчастими або лопатевими, ексцентричними. Несправжнє ядро має темно-буре або червоно-буре забарвлення. Ця вада буває тільки в листяних порід. Вона псує зовнішній вигляд деревини; деревина має знижену міцність і підвищену крихкість. Несправжнє ядро вимірюють площею зони, зайнятої вадою.

Номер слайду 26

Ще один з вад деревини - це хімічні забарвлення які виникають в результаті хімічної взаємодії вологи і різних речовин деревини. Вони більше рівномірно вражають деревину, чим грибні. Хімічні забарвлення з'являються на свіжозрубаній або сплавній деревині. Після просихання деревини забарвлення вицвітають. Ця вада деревини не чинить вплив на физико-механические властивості деревини, але погіршує її зовнішній вигляд.

Номер слайду 27

Грибні ураження - ділянки деревини, уражені грибами. Гриби діляться на три типи - паразитів, напівпаразити, сапрофіти. Перші живуть і розвиваються на живих рослинах, другі можуть живитися і живою і відмерлою тканиною дерева, треті розвиваються на відмерлих частинах рослини. Розмножуються гриби спорами і заражають ними живі і відмерлі дерева. Спори переносяться вітром, водою, комахами. У деревину вони потрапляють через природні і штучні рани.

Номер слайду 28

Ядрова гнилизна — ділянки зміненого забарвлення ядра (справжнього, несправжнього і стиглої деревини) зі зниженою твердістю. Ця вада виникає в дереві, що росте, під дією дереворуйнуючих грибів (друга стадія дії). Ядрова гнилизна істотно впливає на механічні властивості деревини. Сортність деревини з гнилизною залежно від розмірів ураження знижується аж до її цілковитої технічної непридатності.

Номер слайду 29

Зовнішня трухлява гнилизна - ділянки зі зміненим забарвленням і зниженою твердістю, що виникають у лісоматеріалах при тривалому зберіганні їх під дією сильних дереворуйнуючих грибів. Деревина що має такі вади, характеризується низькими механічними властивостями. Цвіль — грибниця і плодоношення цвільових грибів на поверхні деревини. Цвіль з'являється найчастіше на сирій заболоні при зберіганні лісоматеріалів і спричинює поверхневе забарвлення деревини. На механічні властивості деревини не впливає, але погіршує її зовнішній вигляд.

Номер слайду 30

Біологічні вади деревини Ушкодження можуть викликатися комахами, паразитними рослинами, птахами.

Номер слайду 31

Ушкодження, викликані комахами, називають червоточиною. На деревині червоточина видно у вигляді точок, борозенок, канавок. Основне руйнування деревини робиться не дорослими комахами, а їх личинками, які живляться корою або деревиною. Найбільш сприятливі умови для розвитку і життєдіяльності комах - тепла (18-24 °С), суха (з вологістю повітря 60-80%) погода. Червоточина погіршує зовнішній вигляд деревини і знижує показники її механічних властивостей тим більше, чим більше ступінь її ураження комахами

Номер слайду 32

Паразитні рослини Омела знищує доросле дерево в середньому за 7-10 років. Оскільки омела — це паразит, який переноситься птахами, контролювати її розповсюдження практично неможливо. Птахи з’їдають ягоди паразиту. На іншому дереві вони чистять від липучої омели свої дзьоби і, відповідно, заражають його.

Номер слайду 33

Покоробленя - це вада деревини при якому змінюється форма пилопродукции, яка виникає внаслідок нерівномірного усихання матеріалу в різних напрямах. Покоробленя може бути подовжня по пласти (проста і складна), подовжня по кромці, поперечна.

Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ

ТЕРНОПІЛЬСЬКЕ ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ № 4 ім. М. Паращука

 

 

Методична розробка уроку з предмету

«Матеріалознавство»

на тему:

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

викладач спецдисциплін:

Млинко Л. Й.

 

 

 

Тема уроку: «Пошкодження деревини комахами.»

Мета уроку:

Навчальна –

  • Закріпити в учнів знання про вади деревини, способи їх                                   уникнення
  •  сформувати в учнів знання про пошкодження деревини комахами, навчитись захищати деревину
  •  сприяти формуванню навичок самостійної роботи,роботи з опорними конспектами та інформаційними джерелами

Розвивальна –

  • Розвивати творче мислення та уяву, логічне мислення учнів,уміння спостерігати в природі;
  • Розвивати пізнавальний інтерес до предметів професійної підготовки та уроків матеріалознавства зокрема;
  • Розвивати комунікабельність, формувати навички групової роботи, уміння вирішувати поставлені завдання;

Виховна –

  • Виховувати акуратність, точність, наполегливість;
  • Розуміння вимог до сучасного фахівця;
  • Підвищувати інтерес та виховувати любов до обраної професії;
  • Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї.

Форма уроку: Комбінована.

Метод проведення:

  • Пояснювально - ілюстративний (пояснення, розповідь з елементами бесіди та використання слайд – фільму, робота з опорними конспектами)
  • Дослідницький (самостійно);
  • Інтерактивні вправи: Міні – вікторина згадайте, «впізнай та охарактеризуй»;
  • Тестові завдання, мозковий штурм, фронтальне опитування;

 

 

Міжпредметні зв’язки:

  • Уроки виробничого навчання
  • Спецтехнологія
  • Хімія
  • Біологія

Матеріально – технічне забезпечення уроку:

  • Мультимедійний проектор, презентація до уроку,фрагмент відеофільму;
  • Опорні конспекти з теми «Захист деревини від комах» зразки деревини;
  • Тестові завдання,ребуси;
  • Підручники;

Основні поняття, які вводяться вперше:

Антисептування,інсектисидування,інсектициди,антисептик,червоточина.

F:\дуб\800px-1188331160_leto_12.jpg                                                                                     

                                                   F:\дуб\suur-kirjur2hn_1147.jpg

.                                             

План уроку

І. Організаційний момент (2 хв.)

  • Привітання;
  • Перевірка присутності учнів на уроці;
  • Перевірка готовності учнів до уроку;
  • Організація учнівської уваги;
  • Формування робочого настрою;

ІІ. Актуалізація опорних знань (8 хв.)

  • Міні вікторина « Згадайте»;
  • Інтерактивні вправи;

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2 хв.)

  • Мозковий штурм;

IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку (2 хв.)

  1. Повідомити
  • Тему уроку;
  • Мету уроку;
  • Завдання уроку;
  1. Девіз уроку;
  2. Наголосити учням на важливості застосування знань і теми уроку на практиці;

V. Формування нових знань (20 хв.)

  • Повідомлення нової навчальної інформації;
  • Повідомлення цікавої інформації за темою уроку;
  • Опитування учнів з метою перевірки засвоєння ними нової інформації;
  • Використання випереджувальних завдань учнів;
  • Відповідь викладача на запитання учнів;
  • Фрагмент фільму;

VI. Закріплення нового матеріалу (8 хв.)

  • Ознайомлення із завданнями для самостійної роботи, пояснення послідовності виконання;
  • Перевірка правильності виконання учнями вправ;
  • Надання допомоги учням;
  • Розв’язування кросворду;

VII. Підсумок уроку (2 хв.)

  • Аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку;
  • Аналіз помилок, зроблених учнями на уроці, та способів їх усунення;
  • Повідомлення та обгрунтування оцінок;

VIII. Домашнє завдання (1 хв.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

  • Привітання.
  • Перевірка присутності учнів на уроці.
  • Організація учнівської уваги.
  • Формування робочого настрою.

Хочу усім вам побажати

Знання на уроці поглинати,

А щоб це не стало для вас тягарем,

Запасемося старанням – і почнем.

Девіз уроку:

«З кожного виявленого явища зроби висновок для практики,щоб твоя наука не залишилась непотрібною».      

                                                                                         Леонардо да Вінчі            (Слайд 1)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 На попередніх уроках ми вивчали вади деревини. Перевіримо засвоєні вами знання.                                                                                                                 .        Знання сьогодні будемо оцінювати за допомогою листочків: червоний листочок ви отримаєте за відповідь в 3 бали, оранжевий – 2 бали, жовтий – 1 бал. Їх ви клеїтимете на деревця, які ви заготовили. Також маєте таблицю переводу листочків у бали. Її використаєте вкінці уроку для оцінки своїх знань.

 (Додаток 1)                  

           Міні-вікторина: « Згадайте »

(Додаток 2)

Інтерактивна вправа: « Впізнай та охарактеризуй »

(Додаток 3)

Ми розглянули деякі вади деревини.

Ще однією вадою є пошкодження деревини комахами. Наскільки важливою вона є?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Ви опановуєте прекрасну мирну професію столяра.  В майбутньому, та й зараз на уроках виробничого навчання, працюєте з деревиною. Тому вашим другом, годувальником є ліс.

Уявімо себе на лісовій поляні… Світить сонечко,повіває лагідний вітерець. Про щось шепочуться дерева.

Але одне дерево сумує, стоїть з опущеною головою – кроною, бо захворіло – його пошкодили комахи…

Навколо тебе чарівний природи світ.

Зумій його пізнати, роздивитись.

До нього тільки серцем доторкнись –

Байдужим буде важко залишитись.

А щоб не бути байдужим до пошкодження деревини комахами, про цю ваду треба знати, вміти боротись із нею та захищати деревину. Адже комахи можуть псувати деревину не лише в лісі, а і у майстернях,на складах і навіть у наших квартирах-меблі

Тому на сьогоднішньому уроці ми вивчатимемо цю важливу тему.

ІV. Повідомлення теми,  мети, завдань уроку.

Відкрийте свої зошити, запишіть число сьогоднішнє і тему уроку:

«Пошкодження деревини комахами»                 (Слайд 2)

Ця тема є важливою для вас, оскільки ви – майбутні столярі і працюватимете з деревиною. А щоб ваші вироби були добротними, приносили радість людям, деревина повинна бути якісною. Отримані сьогодні знання необхідні вам і вже тепер – на уроках технологій, виробничому навчанні.

Наша мета-отримати знання про можливі пошкодження деревини комахами, навчитись розпізнавати цю проблему і боротися з нею. Будемо вчитись бути спостережливими, аналізувати, робити висновки. Пам`ятаючи слова нашого девізу,зможете зробити висновок для практики про явище пошкодження деревини комахами.

V. Вивчення нового матеріалу.

 Дивлячись на тему уроку, які питання у вас виникають? На які питання ви хотіли б отримати відповідь?

 Ці питання і стануть планом нашого уроку. Отже, запишіть план уроку у зошитах.

(Слайд 3)

План

  1. Червоточини, їх класифікація.
  2. Комахи, які пошкоджують деревину.
  3. Методи захисту деревини від комах.
  4. Засоби захисту деревини від пошкодження комахами.

1.Червоточини, їх класифікація

Дерева приваблюють не лише людей, але й комах. Про ураження деревини комахами шкідниками свідчить поява на поверхні отворів, порохні або навіть специфічний звук. Процес руйнування відбувається у товщі деревини, пронизаній ходами (дірками) личинок і комах. На поверхні ж видно лише круглі або овальні отвори діаметром 1…9 мм.                                                             .       Комахи пошкоджують переважно свіжозрубані лісоматеріали, з яких не знято кору. Деякі з них роблять свої ходи тільки в корі                                                або  під  корою, а деякі заглиблюються в деревину.                                                                                                                      .   Ходи та отвори, пороблені деревині комахами та їх личинками, називаються червоточиною. Залежно від глибини проникнення,червоточина буває поверхнева, неглибока, глибока і наскрізна. Поверхнева проникає на глибину у деревину до 3 мм, неглибока – до 15 мм у колодах і до 5 мм у пилопродукції, глибока – понад 15 мм у колодах і понад 5 мм у пилопродукції.                                                                                                  Поверхнева червоточина практично не впливає на міцність деревини, а неглибока і глибока порушують цілісність деревини і стійкість проти загнивання,погіршують її механічні властивості. Наскрізна червоточина виходить на два протилежні боки сортименту. Невелика червоточина з отворами не більш як 3мм в діаметрі; велика червоточина з отворами більш як 3 мм в діаметрі.                                                                                                                А як ви думаєте, чи можуть шкідники бути загрозою для дерев’яних меблів?Комахи, що ушкоджують деревину, проникають в дерев’яні меблі, колоди і дошки стін, стельові балки й інші затишні і малодоступні для людини місця. Часто вони непомітні до тих пір, поки конструкції частково або повністю не впадуть.

Запишіть означення у конспект. Увага на дошку – перепишіть схему-класифікацію.

(Слайд 4)

(Додаток 4)

 2.Комахи, які пошкоджують деревину

Пригадайте з попередніх уроків: яку деревину називають мертвою?Шкідливі комахи можна поділити на дві групи: ті, що живуть і харчуються на деревах, що ростуть і ті, що пошкоджують мертву деревину.

 До перших належать короїди і вусачі – деревогризи. До других, найбільше небезпечних, - меблевий шашіль (жук – годинникар), рудий домовий вусач та сірий домовий вусач.

         А тепер виконайте невелику самостійну роботу. Черговий учень роздасть аркуші з табличками. Вам необхідно заповнити їх, скориставшись підручником. Ваше завдання-виписати в дві колонки таблиці назви жуків-шкідників у відповідності з двома групами,до яких вони належать. У третій колонці вказати місця,де комахи люблять перебувати. Розгорніть підручники на с.82. На цю роботу маєте 3 хвилини. Виконали? Підпишіть свої аркуші,чергові,зберіть їх,я пізніше перевірю ваші роботи і за правильно виконану роботу отримаєте по червоному листочку.

 (короїди, вусачі-деревогризи, меблевий шашіль, рудий домовий вусач, сірий домовий вусач)

 

 Короїди – жучки невеличкі, до 1-7 мм. Самка прогризає кору і в отворі відкладає яєчка. Личинки, що вилуплюються з них розповзаються в різні боки і прокладають свої ходи під корою.

 Рудий домовий вусач має довгасте (до 20 мм) чорне тіло і довгі вуса.

Вихідний отвір він робить овальним, діаметром до 6 мм. Заводиться переважно в круглих лісоматеріалах, дровах та стінах дерев’яних будівель.

 Сірий домовий вусач завдовжки до 16 мм, з довгими вусами. Поширений усюди, де є ялинкова деревина.

 Меблевий шашіль – жучок завдовжки 5-6 мм, темно-бурого кольору, з червоно-бурими вусиками і ніжками. Жук видає звук, схожий на хід кишенькового годинника, і тому дістав ще одну назву – жук-годинникар.

Личинки меблевого шашеля роблять у деревині численні ходи, подріблюючи її на борошно. Меблевий шашіль уражує також перегородки, двері, підвіконня і навіть стіни.

 Основних руйнувань деревині завдають недорослі комахи, а їхні личинки, які живляться корою чи деревиною. Найсприятливіші умови для розвитку та життєдіяльності комах – тепла (18-24°С), суха (з вологістю повітря 60-80%) погода.

 Девізом нашого уроку є слова Леонардо да Вінчі. Цікаву розповідь про нього підготував учень

Виступ учня                                                                                  (Слайд 5)

А тепер будьмо уважні, щоб якнайповніше використати почуте на практиці.

3.Методи захисту деревини від комах.

Для того, щоб визначити дію комахдосить добре переглянути поверхню деревини – якщо ви побачите маленькі канавки, дірочки і купи пилу, значить, шкідники вже мешкають на даному місці.

Для захисту деревини від руйнування комахами вживають конструктивних та хімічних заходів. Серед конструктивних заходів – використання висушеної деревини, створення осушуючого режиму експлуатації при застосуванні вологої деревини у конструкціях, улаштування гідроізоляції та покриттів з  метою попередження зволоження. А як ви думаєте,учні,чому?

Якщо ж неможливо вжити конструктивних заходів, вдаються до хімічного захисту – антисептування та інсектисидування,  тобто використовують хімічні речовини та сполуки для знищення мікробів, домових грибків, комах. Запишіть ці терміни у свої словнички.                                          (слайд 6)

Для забезпечення ефективного захисту вже зараженої деревини спочатку необхідно визначити тип шкідника та площу завданих пошкоджень. Потім слід обрати засіб знищення деревних шкідників. Засоби глибоко потрапляють у поверхню деревини та знищують деревних шкідників. Після того деревину належить вкрити одним із декоративних покриттів, яке водночас захищає поверхню від кліматичних впливів, не містить біоцидів та блокує просочення, попереджуючи таким чином контакт користувача з поверхнею, захищеною біоцидами. Відтак, біоциди діятимуть лише там, де необхідно. Під час виконання робіт треба враховувати інструкції, наведені на упаковці.

Роботи слід вести просто неба або у добре провітрюваному приміщенні. Використовувати у житлових приміщеннях засоби, призначені для відновлення зараженої деревини, як правило, не рекомендується. Виняток можуть становити невеликі за площею поверхні (наприклад, вікна або двері) та вологі приміщення, у яких люди не перебувають постійно (підвальні приміщення, ванні кімнати)

Але для захисту дерев від шкідливих комах ми маємо помічників. Хто це?

Так, це наші пернаті друзі. Цікаву інформацію нам підготував учень.

Виступ учня                                                                                       (Слайд 7)

  1. Засоби захисту деревини від пошкодження комахами.

 

Відповідь на це питання ми представимо у формі виставки ярмарки.

Група попередньо поділена на команди, які одержали певне завдання: презентувати присутнім свій засіб боротьби з комахами, вказати на його властивості. Презентація повинна складатись із таких елементів:

  1. Розповідь про засіб захисту деревини.
  2. Представлення буклету.
  3. Робота з електронними носіями інформації.

Швидко розподіліть ролі в групі, визначтесь хто буде головуючим, посередником, секретарем, доповідачем.

Головуючий:

  • зачитує завдання групи;
  • заохочує групу до роботи.

Секретар:

  • оцінює виступи груп.

          Посередник:

  • стежить за часом;
  • заохочує групу до роботи.

          Доповідач:

  • чітко висловлює думку;
  • доповідає про результати роботи групи.

Речовини, якими обробляють деревину з метою захисту від комах, називають інсектицидами.

(Слайд 8)

Інсектициди (запис у словнички) поділяють на дві групи: перша – для обробки вже ураженої комахами деревини у конструкціях, виробах, на складах, та під час ремонтних робіт; друга – з метою захисту деревини в споруджуваних будівлях.

Активним способом боротьби з комахами є просочування ураженої деревини рідинами, та обкурювання газами, отруйними для комах. Для цього використовують у вигляді сумішей з тальком, а також у вигляді димових шашок з горючим наповнювачем ГХЦГ (гексахлорциклогексан), який у воді не розчиняється, а розчиняється в ацетоні (до 71%), у гасі (21%); має неприємний запах.

Для боротьби з комахами у побуті часто використовують такі речовини: насичений розчин нафталіну в бензині, суміш із трьох частин скипидару і однієї частини гасу, розчин камфори й фенолу в гасі; для  захисту споруджуваних будівель від комах – кам’яновугільне і сланцеве масло.

Надійним способом боротьби з шашелями є обкурювання деревини газом – сірководнем. Деревину (вироби) обкурюють в спеціальних вакуумних камерах.

Запишіть в свої словнички: антисептик – дивимось на слайд.

(Слайд 9)

Щоб захистити деревину від комах необхідно використовувати антисептики інсектициди, що продаються в спеціалізованих магазинах.

Але як бути, коли хочемо використати те, що є під рукою?

Виступ учня:

 «Найпростіший варіант захисного засобу в домашніх умовах – розчин кухонної солі. Його перевага – нешкідливість для людини, недолік – легке змивання дощовою водою. Взагалі існує безліч народних засобів захисту деревини від комах, популярними вважаються:

  • Використання дьогтю у скипидарі
  • Обробка розплавленим парафіном або воском
  • Обробка розчином карболки
  • Використання дихлофоса (хлорофосу)

Так само можна використовувати розчин кремнефтористого натрію, який легко наноситься на поверхню деревини розпилювачем або пензликом.»

VI. Закріплення нового матеріалу.

                                              Знання – як зерна: треба,щоб зійшли,

                                               Відколосились - і врожай дали.

Тож подивимось, який урожай дадуть засіяні на нашому уроці зерна знань.

Спочатку розв`яжемо тести, 2 варіанти. Для цього маєте 4 хв. Будьте уважні.

А тепер поміняйтесь завданнями із сусідом по парті і перевірте правильність виконання,звіривши із зразками на дошці.              (Слайд 12)

За всі правильні відповіді приклейте на дерево сусіда червоний листочок. Якщо неправильні одна-дві відповіді-оранжевий,а якщо 3-4-жовтий.

Тепер розв’яжемо ребуси , які є у ваших опорних конспектах.                     .                                                                                                     (Слайди 13-15)

Чи отримали ви відповіді на питання,які цікавили вас на початку уроку?

VII. Підведення підсумків.

 Аналіз діяльності учнів у процесі всього уроку;

 Аналіз помилок, зроблених учнями на уроці, та способів їх усунення;

 Повідомлення та обговорення оцінок.

Сьогодні ми повторили відомості про дефекти й вади деревини, навчились виявляти й розрізняти їх. Дізнались про пошкодження деревини комахами, про заходи й засоби, які дозволяють захищати її від такого пошкодження та усувати наслідки.

Як ви думаєте,чи знадобляться отримані знання у вашій професії?     

         Виступ учня.

         Ви були старанними й активними, про що свідчать ваші дерева, які          .        прикрасились різнокольоровими листочками.

А що вам сподобалось на сьогоднішньому уроці?

VIII. Домашнє завдання.

(Слайд 9)

 Опрацювати пункти 4.8, 6.6 підручника В.В. Брукви «Матеріалознавство для столярів»

Додаткове завдання

Пропоную вам скласти коротеньку інструкцію: «Захист меблів у моїй квартирі від пошкодження комахами.»  Всі знають,як складати інструкцію?

 

 

 

zip
Додано
11 жовтня 2020
Переглядів
1794
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку