Урок "Посилення радянізації та репресій в західних областях УРСР. Український визвольний рух 1944-50-х років."

Про матеріал
Методична розробка уроку з використанням ситуативного навчання, проєктної технології та елементами менеджменту.
Перегляд файлу

Тема  уроку:

Посилення радянізації та репресій в західних областях УРСР. Український визвольний рух 1944-50-х років.

Мета: схарактеризувати процес радянізації західноукраїнських земель; показати трагічну долю УГКЦ, розкрити процес героїчної боротьби ОУН і УПА; формувати у  здобувачів освіти хронологічну, просторову, аксіологічну, математичну, інформаційну, мовленеву та логічну компетентності; виховувати  здобувачів освіти у дусі патріотизму, національної свідомості та гідності.

Обладнання: підручник Н. М. Сорочинська, О.О. Гісем “Історія України” 11 кл. [1. Розділ I, §3, ст.22 -32], флипчарт, маркери, кольорові блоки паперу для нотаток з липким слоєм, проєктор, ноутбук, Атлас. Новітня історія. 1945-2018 рр. 11 клас., Контурна карта Новітня історія. 1945-2018 рр. 11 клас., (роздатковий матеріал).

Тип уроку: комбінований - 45 хв.

Форми роботи: ситуативне навчання з використанням проектної технології та елементами менеджменту.

Очікувані результати:

Після цього уроку учні повинні знати:

  • зміст понять і термінів: радянізація, націоналізація, колективізація, індустріалізація, «культурна революція», УПА, неканонічний собор, УГКЦ, Операція «Вісла», операція «Захід»;
  •  причини, мотиви та наслідки ідеологічних кампаній та “чисток” активної інтелігенції радянською владою;
  • основні методи радянізації західних областей УРСР;
  • депортаційні процеси повоєнних років як військово-політичні акції комуністичної влади та злочин проти українців;
  • причини та форми тривалого опору Української повстанської армії радянській владі на західноукраїнських землях.

Вміти:

  • встановлювати послідовність і синхронність посилення радянізації та репресій в західних областях УРСР;
  • визначити причини та наслідки депортацій українців із західних областей УРСР та південно-східних областей Польщі;
  • висловити аргументовані судження щодо трансформації методів укріплення тоталітарного режиму;
  • виявляти особливості діяльності українського визвольного руху в 1945–1950-х рр.;
  • представити власну оцінку ролі УГКЦ на західноукраїнських землях і наслідків її примусової самоліквідації в СРСР;

Основні дати:

1942-1960 рр. - діяльність Української повстанської армії;

березень 1946 р. - Львівський (неканонічний) собор УГКЦ, який прийняв рішення про скасування Берестейської унії 1596 р., розрив із Римом і підпорядкування греко-католиків Російській православній церкві;

1946- 1947 рр. – псевдо вибори до рад усіх рівнів

Квітень – травень 1947 р. – операція «Вісла»;

21 жовтня 1947 р. – операція «Захід»;

Серпень 1949 р. – приєднання Мукачівської єпархії УГКЦ до Російської православної церкви;

5 березня 1950 р. – загибель Р. Шухевича;

1950 р. – завершення колективізації на західноукраїнських землях.

Структура уроку - (45 хв.):

І.  Організаційний момент – 3 хв.

ІІ.  Актуалізація опорних знань – 2хв.

ІІІ.  Мотивація освітньої діяльності – 5 хв.

ІV. Формування нових знань - 15 хв.

V. Застосування знань, формування вмінь і навичок - 15 хв.

VІI. Підведення підсумків, Д/З - 5 хв.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент уроку

Тренінг «Зміни себе» ( лівою, чи правою рукою написати своє ім’я та намалювати себе). Основна ідея полягає у тому, що змінитися можна і необхідно, доклавши до цього зусиль, пройшовши шлях самовдосконалення та саморозвитку. Мета: зміни впродовж життя.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Ми підійшли до питання – змин. Які асоціації викликає поняття: зміни? (Виконання інтерактивної вправи «Асоціативний кущ». Відповіді записуємо на дошці)

Можливі відповіді:

  • відмінності;
  • оновлення;
  • перетворення;
  • різноманітні зрушення;
  • процес змін одного стану іншим.

III.  Мотивація освітньої діяльності

ХХІ століття характеризується кардинальними змінами у різних сферах життя. Це стосується політичних та економічних перетворень, а також ряду інших, що помітно впливають на рівень життя населення у світі і стосуються України безпосередньо.

(Перегляд скрайбінгу) Відео1.

(Використання методу ситуативного навчання.)

Пропоную вам на сьогоднішньому уроці стати активним співробітником нової молодої  ІТ-компанії і прийняти участь у розробці проєкту: «Створення  історичного сайту».

(Орг. момент створення творчих груп, мета яких розв’язати проблемне питання, аналізувати матеріал, креативне подання проекту, самоаналізу роботи. Групи отримують роздатковий  матеріал) Додаток2.

ІV. Вивчення нового матеріалу. 

(Фронтальна робота.)

Перейдемо безпосередньо до роботи над проєктом. Дошка стане інтерфейсом нашого сайту.

Назва проєкту

Тема уроку:

Посилення радянізації та репресій в західних областях УРСР. Український визвольний рух 1944-50-х років.

(тема має бути записана на дошці). Зошити – портфоліо проекту.

Мета проєкту

розгляд послідовність і синхронність посилення радянізації та репресій в західних областях УРСР та активізації Українського визвольного руху (за допомогою історичної карти), визначаючи причини та наслідки депортацій українців із західних областей УРСР та південно-східних областей Польщі, аналізуючи документальні джерела, шукаючи відповіді на проблемне запитання, оцінюючи роль історичних постатей, висловлюючи аргументовані судження щодо трансформації методів укріплення тоталітарного режиму.

Проблемне запитання

Які зміни відбувалися в західних областях УРСР протягом 1944-50-х років?

Категорії сайту

План уроку: (метод «Кластер»)

  1. Перші кроки радянізації. Формування органів радянської влади. Складові радянізації. (створення карти сайту - робота з історичною картою)
  2. Ліквідація УГКЦ. (окрема категорія – «Постать в історії» Й. Сліпий (створення соціальної сторінки))
  3. Український визвольний рух 1944-50-х років. (окрема категорія – «Постать в історії» Р. Шухевич, В. Кук (створення соціальної сторінки))
  4.  Процес депортацій українців. (складання порівняльної таблиці)

Учасники

Творчі групи (або пари)

Термін:

Протягом уроку – 45 хв.

Результат:

Проведення історичного челенжу.

  1. Перші кроки радянізації. Формування органів радянської влади. Складові радянізації.

Визначення поняття: [1. Розділ I, §3, п.1ст.22, п.3 ст. 25-27]

Радянізація — насильницьке насадження на певній території норм економічного, суспільно-політичного та культурного життя, що було характерним для тоталітарного Радянського Союзу.

Етапи радянізації:

І етап.   

Запитання:

  1. Коли розпочалася Друга світова війна? (1 вересня 1939 р.)
  2. «Визвольний похід» Червоної Армії відбувся…? (17 вересня 1939 р.)
  3. Напад Німеччини на СРСР? (22 червня 1941р.)

ІІ етап 

Історична задачка:

(Один) кілька місяців назад, (75) років тому відбулося Визволення України від фашистської агресії. Визначте дату даної події. (28 жовтня 1944 р.)

Робота з картою.

  1.  Вкажіть послідовність входження західноукраїнських земель до складу СРСР. (створення карти сайту - робота з історичною картою) Додаток 1

image023.pngimage024.png

У ході наступальних дій Червоної армії західноукраїнські землі були звільнені від фашистської окупації. Повернулась радянська влада, і розпочався другий етап радянізації.

 Складові  радянізації:

 колективізація,

  індустріалізація,

 культурна революція;

 масові репресії.

«Радянізувати» Західну Україну комуністи намагались якнайшвидше. Процес відбудови у районах Західної України відбувався набагато складніше, ніж на сході республіки. Це було зумовлено:

• значними руйнуваннями, завданими фашистською агресією та воєнними діями 1944 p.;

• слабкістю економічного потенціалу регіону;

• особливістю менталітету західних українців, які неоднозначно сприймали соціалістичні перетворення;

• опором нововведенням з боку значної частини населення.

  Відновлення радянської влади відбувалось шляхом направлення зі східних районів України у західні області значної кількості робітників партійно-комсомольського та державного апарату. До середини 1946 р. сюди було направлено 86 тис. спеціалістів. Місцевим кадрам на той час не довіряли. Так, з 15 120 номенклатурних посад в обкомах партії в Західній Україні наприкінці 1946 р. місцеві працівники складали лише 1 832 особи (12,1 %). Майже всі ключові посади в правоохоронних органах, органах державної безпеки, культури та освіти посідали вихідці з інших регіонів країни.

Запитання   (Робота з підручником [1. Розділ I, §3, ст.23])

  1. Якими методами здійснювалося формування радянських органів влади?

Характер змін, що відбулися упродовж відбудови на території Західної України, неоднозначний. У роки четвертої п’ятирічки в західних областях України було здійснено суттєву реконструкцію старих заводів іфабрик. Відбудовано та споруджено понад 2,5 тис. великих і середніх промислових підприємств. Обсяг валової продукції промисловості протягом 1946-1950 pp. збільшився у 3,2 раза.

Процес індустріалізації на «возз’єднаних» землях мав свої особливості.

Значно вищі, ніж у східних регіонах УРСР, темпи промислового розвитку. Якщо 1940 р. підприємства західних областей становили 4,7 % від загальної кількості підприємств України, то 1949 р. — вже 12,6 % (у важкій промисловості — відповідно 8,1 і 16,8 %).

Були побудовані Ужгородський диктово-меблевий і Мукачівський меблевий комбінати, Свалявський лісохімічний завод, картонна фабрика у Львові та ін.

Поява нових галузей промисловості: машинобудівної та приладобудівної — на Львівщині; взуттєвої та трикотажної — у Прикарпатті; рибопереробної — в Ізмаїльській області та ін.

Відкриття значних родовищ корисних копалин: 1946-1949 pp. у Дрогобицькій області розвідані газові родовища, що мали не лише республіканське, а й союзне значення. 1948 р. завершено будівництво найпотужнішого в ті часи в СРСР та Європі магістрального газопроводу Дашава-Київ, а 1951 р. західноукраїнський газ почала отримувати Москва.

Помітний прорив у промисловому розвитку західноукраїнських земель супроводжувався й негативними чинниками:

  • диспропорції в розвитку промисловості, що зумовило відставання в темпах легкої та харчової галузей промисловості;
  • домінування кількісних показників над якісними;
  • відсутність закінченого технологічного циклу;
  • залежність від союзного центру та ін.

1950-1951-го навчального року в школах західних областей республіки працювали понад 60 тис. вчителів, тобто майже у шість разів більше, ніж у довоєнний період. Початковою освітою було охоплено усіх дітей шкільного віку, кількість учнів у 5-10 класах збільшилася майже втричі. Наприкінці 1950 р. в Західній Україні функціонувало 25 вузів — у 1,5 раза більше, ніж 1940 р. Кількість студентів за цей час збільшилася майже в 10 разів. Проте зростання освітнього рівня супроводжувалося активною русифікацією.

1953 р. навчання в усіх вузах Західної України велося переважно російською мовою.

Радикальні соціально-економічні зрушення відбувалися в сільському господарстві західноукраїнських областей. Ще 1944 р. було відновлено процес примусової форсованої колективізації. На початку 1946 р. у Західній Україні налічувалося 158 колгоспів, 1948 р. — 1762, 1949 р. — 6 098, 1950 р. — 7190 (колгоспи об’єднували, за одними джерелами, 93 %, за іншими, — 98 % селянських господарств).

На початку 50-х років суцільна колективізація в західноукраїнських землях була здебільшого завершена.

Позитивним для розвитку краю стало забезпечення безкоштовного медичного обслуговування населення. Із цією метою до західних областей було направлено сотні медичних працівників вищої та середньої кваліфікації.

Отже, процес радянізації в основному був завершений наприкінці 1950-х рр.

  1. Ліквідація УГКЦ.

Після смерті у 1944р. митрополита А.Щептицького влада посилила тиск на нового митрополита Й. Сліпого,  прагнучи використати церкву для вирішення питання ліквідації УПА. В свою чергу Й.Сліпий закликав загони УПА здати зброю. Однак заклик було сприйнято, як зраду національним інтересам українського народу.

У березні 1946 р. греко-католицькі священики підтиском влади проводять Собор, де оголошується «об’єднання» православної і греко-католицької церков. Влада прагнула переконати суспільство в добровільності прийняття рішення тому в інформація подавалась, як саме об’єднання, а не як ліквідація УГКЦ.

За схожим сценарієм розгорталися події у Закарпатті та Мукачеві. Ліквідація УГКЦ була складовою частиною плану радянізації західноукраїнських земель. Вона повинна була підірвати опору національно-визвольного руху і духовну опору західних українців.

Проте УГКЦ остаточно не припинила свого існування. Її легальні структури існували за межами УРСР, а нелегальні діяли на західноукраїнських землях і мали назву «церква в катакомбах».

  1. Український визвольний рух 1944-50-х років.

Чинячи опір тоталітарному режиму, місцеве населення вдавалося до різних методів боротьби: від саботажу до збройного опору. Організатором цього була УПА, яка в 1943 р. об’єдналась з підпіллям ОУН в єдину структуру ОУН-УПА. Політичною надбудовою УПА була Українська Головна Визвольна Рада (УГВР) - організація, покликана здійснювати керівництво національно-визвольнимрухом в Україні. УГВР очолювали Р . Шухевич, В. Кук, М. Лебедь, Ю. Липа та інші. УГВР прийняла низку законодавчих актів «Устрій», «Платформа», «Універсал», але основну увагу зосереджувала на підготовці бойових дій.

На завершальному етапі Другої світової війни керівництво ОУН -УПА вело активну підготовку до боротьби з радянськими військами. У 1945-1946 рр. УПА (кількість 20-25 тис. вояків) взяла під контроль значні території Західної України. Після завершення бойових дій в Європі проти УПА були кинуті війська МВС-МДБ. Величезні райони на території Волині та в передгір’ях Карпат блокувалися і прочісувалися. Усіх, хто хоч якоюсь мірою був пов’язаний з опором, знищували або відправляли в Сибір. Зазнавши великих втрат, УПА здійснювало рейди, щоб прорватися у Західну Німеччину та Австрію. Ті, що не могли прорватися, розділилися на невеликі групи, здійснюючи напади на активістів радянської влади, знищуючи колгоспи, МТС та інші господарчі об’єкти. Пропаганда, жорстокість та підступність радянських каральних органів, а також ефективні соціально-економічні зміни та поширення колективізації зробили неможливим продовження опору. У березні 1950 р. в сутичці під Львовом загинув командир УПА  Р. Шухевич (генерал Тарас Чупринка). Його наступник В. Кук вже не міг координувати дії розрізнених загонів, які в основному вели боротьбу за виживання. Невеликі загони діяли до середини 1950-х рр. Повідомлення про викриття окремих військових груп траплялися і на початку 1960-х рр. Зрештою рух Опору поступово згасає. Сильного удару націоналістичному руху було завдано після вбивства агентом КДБ у Мюнхені Л. Ребета (1957) і С . Бандери (1959). 170 тис. членів ОУН-УПА було засуджено й відправлено до таборів. Проте і в таборах повстанці не припиняли боротьбу. Вони ставали одними з головних організаторів хвилі повстань і бунтів, що прокотилися таборами ГУЛАГу в 1946-1955 рр., а також припинили в таборах терор карних злочинців проти «політичних».

V. Застосування знань, формування вмінь і навичок

Продовжимо наповнювати інформацією наш сайт. Перейдемо до розгляду категорії «Постать в історії». Тепер в роботу включаться творчі групи які працюватимуть з роздатковим матеріалом.

«Постать в історії» складання соціальної сторінки Й. Сліпого,  Р.Шухевича та В. Кука. Додаток 2.

  1. Процес депортацій українців.

Після закінчення Другої світової війни кордон між Радянським Союзом і Польщею, згідно з договором між ними, пройшов в основному по «лінії Керзона». На польській території опинилися великі поселення українців, які жили там споконвічно. Водночас частина польського населення опинилася на радянській території. За домовленістю між Польщею і СРСР передбачався обмін населенням на добровільних засадах. Проте насправді із самого початку він супроводжувався насильством і численними жертвами. До кінця 1946 р. з Польщі в УРСР було вивезено майже півмільйона осіб.

Наймасштабніші депортаційні операції в західних областях УРСР

Операція «Вісла» - [1. Розділ I, §3, cт. 32]

Операція «Захід» - роздатковий матеріал. Додаток 3.

Запитання

Що спільного і відмінного в операціях «Вісла» і «Захід»?

VІI. Підведення підсумків. Д/З

 Практично ми закінчили роботу над проєктом. Залишилося його презентувати і зробити популярним. Для цього проведемо з вами онлайн історичний «Челенж». (На підготовку  - 1 хв.)

Запитання:

Кожен починає запитання з фрази:

  • Це запитання я адресую …(ім’я)  (звучить запитання)
  1. Укажи хронологічні рамки процесу радянізації західноукраїнських земель.

Висновок

З усіх регіонів України, що постраждали від війни та фашистської окупації, у найгіршому становищі були західноукраїнські землі. Повоєнна розруха посилювалася запеклою боротьбою УПА проти насадження тоталітарного режиму. І, хоча повстанський рух був із самого початку приречений на поразку, він змусив радянське керівництво бути більш обережним у здійсненні радянізації.

Домашнє завдання

  1. Підручник  Н. М. Сорочинська, О.О. Гісем «Історія України» 11 кл. Розділ I, §3, 1т..22 -32– відповісти на питання.
  2. Контурна карта. Новітня історія. 1945-2018 рр. 11 клас – виконати завдання.
  3. Доопрацювати соціальні сторінки історичних осіб: Й. Сліпого, Р.Шухевича, В.Кука.
  4. Заповнити порівняльну таблицю операцій «Вісла» та «Захід». Що спільного і відмінного?

 

 

 

 

image023.png 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

https://day.kyiv.ua/sites/default/files/main/articles/18122012/231-10-2.jpgДодаток 2

Ім’я  ________________________________________

Прізвище ___________________________________

Стать ________________________

Дата народження _____________________________

Рідне місто ____________________________________

Мова ________________________________________

Країна ________________________________________

Освіта ________________________________________

_______________________________________________

Посада ________________________________________

Карєра ________________________________________

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

https://pbs.twimg.com/media/Dzmt7V6XcAAV9ms.jpg

http://ukraina.hrest.info/wp-content/uploads/2017/04/iosyp-slipyu-cardinale-800x644.jpg

https://i.ytimg.com/vi/LPkhOqkJ8rI/hqdefault.jpg

 

 

 

 

https://i.pinimg.com/736x/3b/71/3d/3b713dfffae125bdcaf8cff7537e63f9.jpgДодаток 2

Ім’я  ________________________________________

Прізвище ___________________________________

Стать ________________________

Дата народження _____________________________

Рідне місто ____________________________________

Мова ________________________________________

Країна ________________________________________

Освіта ________________________________________

_______________________________________________

Посада ________________________________________

Карєра ________________________________________

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

http://s00.yaplakal.com/pics/pics_preview/8/8/2/12782288.jpg

https://pbs.twimg.com/media/CIu8nnAVEAA_c4d.jpg:large

http://www.ukrcenter.com/!FilesRepository/Photogallery/_NETGAL1/e57d3070-e8fe-4483-bc8d-031fa2886801.jpg

 

 

 

 

http://www.ww2.memory.gov.ua/wp-content/uploads/2016/04/img474.jpgДодаток 2

Ім’я  ________________________________________

Прізвище ___________________________________

Стать ________________________

Дата народження _____________________________

Рідне місто ____________________________________

Мова ________________________________________

Країна ________________________________________

Освіта ________________________________________

_______________________________________________

Посада ________________________________________

Карєра ________________________________________

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

https://www.istpravda.com.ua/images/doc/3/e/3e9c9c0-foto-cdvr-01131.jpg

http://resource.history.org.ua/cgi-bin/eiu/history.exe?C21COM=2&I21DBN=EIU&P21DBN=EIU&Image_file_name=IMG/Kuk_V.jpg

https://eu-ua.moy.su/_nw/5/04255.jpg

 

 

 

Додаток 3

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Гура Ірина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 листопада 2019
Переглядів
9811
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку