Урок "Освіта, наука, література та мистецтво"

Про матеріал
Тема. Освіта, наука, література та мистецтво Мета: виявити протиріччя розвитку культури, освіти, науки в період «застою»; охарактеризувати діяльність діячів науки та мистецтва; охарактеризувати основні здобутки України у галузі науки та культури; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника та Інтернет-ресурсами; формувати повагу до історичного минулого України. Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:  називати дати, пов’язані з темою уроку;  застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;  виявляти протиріччя розвитку культури, освіти та науки в період «застою»;  характеризувати основні здобутки України у галузі науки та культури;  висловлювати аргументовані судження щодо наукової та творчої діяльності українських діячів. Тип уроку: комбінований. Обладнання: підручник, історична карта, картосхеми, ілюстрації до теми, мультимедійна презентація, відеоматеріали.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 11-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Освіта, наука, література та мистецтво

Мета: виявити протиріччя розвитку культури, освіти, науки в період «застою»; охарактеризувати діяльність діячів науки та мистецтва; охарактеризувати основні здобутки України у галузі науки та культури; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника та Інтернет-ресурсами; формувати повагу до історичного минулого України.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • називати дати, пов’язані з темою уроку;
  • застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
  • виявляти протиріччя розвитку культури, освіти та науки в період «застою»;
  • характеризувати основні здобутки України у галузі науки та культури;
  • висловлювати аргументовані судження щодо наукової та творчої діяльності українських діячів.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, історична карта, картосхеми, ілюстрації до теми, мультимедійна презентація, відеоматеріали.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Бліц-опитування.
  1. Уряд УРСР у жовтні 1964 р. очолив. (О. Косигін)
  2. Уряд Косигіна ліквідував. (ради народного господарства)
  3. «Косигінська» реформа була направлена на розвиток… (економіки)
  4. «Косигінська» економічна реформа стартувала (у жовтні 1965 р.)
  5. Основним показником ефективності роботи підприємства стало… (обсяг реалізованої продукції)
  6. Назвіть роки 8-ї п’ятирічки. (1966 – 1970 рр.)
  7. Охарактеризуйте восьму п’ятирічку одним словом. (найуспішніша)
  8. Якою залишалася економіка? (директивною та командною)
  9. Скільки АЕС було збудовано в Україні у період «застою»? (5)
  10.                      У якому році було введено в експлуатацію чорнобильську АЕС? (1977 р.)
  11.                      Відсутність розвитку, застій у виробництві – це… (стагнація)
  12.                      Що загальмувало занепад радянської індустрії? (світова економічна криза 1970-х рр.)
  13.                      Життя радянської економіки подовжили… («нафтодолари»)
  14.                      Продовольчу програму СРСР було запроваджено… (навесні 1982 р.)
  15.                      У якій області України міське населення значно переважало? (Київській області)
  16.                      Процес абсолютного скорочення населення – це.. .(депопуляція)
  17.                      Назвіть причини зміни національного складу населення. (внутрішньосоюзні міграційні процеси; відплив єврейського населення за кордон; асиміляційні процеси усередині окремих етнічних спільнот; різниця в народжуваності)
  18.                      Скільки газопроводів проходило через територію України? (три)
  19.                      Які роки характеризувалися стрімким зростанням міського населення? (1970-1980-ті рр.)
  20.                      Завдяки чому селяни отримали змогу переселятися до міст? (отримання паспортів)
  21.                      Знецінення грошей – це… (інфляція)
  22.                      В чому виявилася інфляція в економіці з фіксованими цінами? (у дефіциті товарів)
  23.                      Найхарактернішою рисою радянського побуту 1970-1980-тих рр. стали… (довгі черги)
  24.                      Які товари стали найдефіцитнішими? (продовольчі)
  25.                      За яким принципом фінансувалася медицина? (залишковим)
  1. Повідомлення дітей спогадів, які вони отримали від бабусь та дідусів.
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Вправа «Угадай мелодію».
  • Прослухайте мелодії та назвіть їх. («Червона рута», «Я піду в далекі гори», «Водограй»)
  • Що вам відомо про ці пісні?
  • Хто їх автором?
  • Як вони пов’язані з історією України?
  • Про які ще досягнення даного історичного періоду вам відомо?
  • Сьогодні ми проаналізуємо досягнення України у науці, літературі та мистецтві періоду «застою».
  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Кероване читання.
  • Опрацюйте матеріал підручника на с. 155 – 156.
  • Сформулюйте короткі тези щодо розвитку освіти та науки періоду застою.

Орієнтовний вигляд тез:

  • Положення про обов’язкову середню освіту.
  • Створення інтернатів.
  • 1984 р. реформа  загальної та професійної школи.
  • 1970-1980-ті рр. розвиток Академії наук України.
  • Інститут кібернетики очолював В. Глушков.
  • Інститут електрозварювання ім. Є. Патона прославився розробками у сфері  космічних технологій.
  • Миронівський інститут селекції та насінництва очолював Всиль Ремесло.
  • Київський авіазавод випускав нові пасажирські літаки.
  1. Аналіз ілюстрацій.
  • Розгляньте ілюстрації.

Картинки по запросу олесь гончар собор

  • Пригадайте, з якого твору.
  • Хто був автором даного твору?
  • Пригадайте твір Олеся Гончара «Собор» та прокоментуйте його за планом.

Літературний рід.

Жанр. проблемно-філософський роман, у якому важливі соціальні та національні проблеми розглядаються під кутом зору вічних гуманістичних істин, якими мусить керуватися людська цивілізація, щоб не прийти до свого остаточного руйнування і знищення.

Тема. збереження духовних святинь, без яких людина перестає бути людиною, нікчемніє, стає безбатченком.

Проблематика. У центрі твору — проблема духовності сучасної людини, а точніше— проблема духовності сучасного українця. Тому вона так тісно пов’язана з проблемами батьків і дітей, наступності поколінь, збереження історичної пам’яті та національної гідності, національного нігілізму, відступництва від свого народу.

  • За що, на вашу думку, твір зазнав нищівної критики та переслідувань з боку радянської влади?
  • Опрацюйте матеріал підручника та визначте основні заходи, до яких вдалася влада щодо твору та його автора.
  1. Робота з історичним джерелом (с. 158 підручника)
  • Прочитайте фрагмент історичного джерела.
  • Що викликало найбільше обурення творчої молоді Дніпропетровщини?
  • Чи можна вважати появу такого листа результатом руху шістдесятників і дисидентів-правозахисників?
  • Чому в тексті документа трапляються слова російською мовою?
  • Про які реальні наслідки політики русифікації довідалися з документа?
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте матеріал підручника та доповніть схему. Прокоментуйте її та сформулюйте висновок про розвиток українського кінематографа у період «застою» одним реченням.

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\3. Україна в період системної кризи радянського ладу\4. Освіта, наука, література та мистецтво\Рисунок2.png E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\3. Україна в період системної кризи радянського ладу\4. Освіта, наука, література та мистецтво\Рисунок1.png

  1. Вправа «Картинна галерея».
  • Розгляньте картини відомих українських художників.

Картинки по запросу марія приймаченко Картинки по запросу марія приймаченко Картинки по запросу марія приймаченко Картинки по запросу марія приймаченко

Картинки по запросу т яблонська Картинки по запросу т яблонська Картинки по запросу т яблонська Картинки по запросу м глущенко Картинки по запросу м глущенко Картинки по запросу м дерегус Картинки по запросу м дерегус  Картинки по запросу в шаталін Картинки по запросу в шаталін

  • Визначте їх спільні риси та ознаки.
  • Які твори ми бачимо і до нині, а які вам не зустрічалися ніколи раніше?
  • З чим, на вашу думку, це пов’язано?
  1. Перегляд відеоролику «Марія Приймаченко».
  • Перегляньте відеоролик про Марію Приймаченко.

https://www.youtube.com/watch?v=9qgLiifX-SM

  • Чому її роботи стали найпопулярнішими роботами того часу?
  • У чому їхня особливість?
  • Який твір художниці вважають справжнім шедевром? Чому?
  1. Вибіркове читання (с. 161 – 162 підручника).
  • Зачитайте речення, які підтверджують чи спростовують твердження.
  • Музика посіла у житті радянської людини провідне місце.
  • За відновлення колядок та купальських пісень Л. Ященка нагородили почесним орденом за відродження української культури.
  • П. Майборода та А. Філіпенко активно поповнювали скарбницю українського музичного мистецтва своїми операми.
  • Театральне мистецтво зовсім не розвивалося.
  • Скульптори-монументалісти були найбільш вільними у тематиці своїх робіт.
  • У Москві було побудовану величезну арку, що символізувала єдність українського та російського народів.
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Розмістіть прізвища історичних діячів у відповідні колонки.

Література

Наука

Образотворче мистецтво

Музичне і театральне мистецтво

Кіно

Гр. Тютюнник Л. Костенко

В. Шевчук

І. Драч

О. Антонов В. Ремесло

В. Глушков

М. Приймаченко

Т. Яблонська

М. Дерегус

 

В. Івасюк

А. Роговцева

Є. Мірошниченко Н. Ужвій

А. Солов’яненко

І. Шамо

О. Білаш

Д. Гнатюк

С. Параджанов

І. Миколайчук Ю. Іллєнко

 

А. Роговцева, А. Солов’яненко, В. Івасюк, В. Ремесло, В. Шевчук, В. Глушков, Гр. Тютюнник, Д. Гнатюк, Є. Мірошниченко, І. Драч, І. Миколайчук, І. Шамо, Л. Костенко, М. Дерегус, М. Приймаченко, Н. Ужвій, О. Антонов, О. Білаш, С. Параджанов, Т. Яблонська, Ю. Іллєнко.

  1. Вправа «Хто Я?».

До дошки викликається один учень/учениця. Йому кріпиться портрет одного із діячів науки чи мистецтва. Решта учнів має надати три короткі твердження з біографії чи діяльності особи. Завдання учня – за підказками впізнати діяча.


  1. О. Антонов.
  2. О. Гончар.
  3. В. Івасюк.
  4. С. Параджанов.
  5. І. Миколайчук.
  6. М. Приймаченко.

  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Хмаринка тегів».
  • Оберіть одне-два твердження та доповніть їх…

  • сьогодні я дізнався ...
  • було важко ...
  • я зрозумів, що ...
  • я навчився ...
  • я зміг ...
  • було цікаво дізнатися, що ...
  • мене здивувало ...
  • мені захотілося ...

  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати § 31 – 32 підручника.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Пекар Тетяна Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Рибалка Надія Семенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Давиденко Оксана
    Тетяно Василівно! Ваші уроки - сучасні,змістовні, відповідають новій програмі. Дякую за Вашу працю, завжди використовую у своїій роботі
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Почка Ганна Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Савченко Міра Матвіївна
    Тетяно Василівно! Дякую вам за чудові, змістовні розробки.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
Додано
9 грудня 2019
Переглядів
8645
Оцінка розробки
5.0 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку