Конспект уроку
з історії України
для 11-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Освіта, наука, література та мистецтво
Мета: виявити протиріччя розвитку культури, освіти, науки в період «застою»; охарактеризувати діяльність діячів науки та мистецтва; охарактеризувати основні здобутки України у галузі науки та культури; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника та Інтернет-ресурсами; формувати повагу до історичного минулого України.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати дати, пов’язані з темою уроку;
-
застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття;
-
виявляти протиріччя розвитку культури, освіти та науки в період «застою»;
-
характеризувати основні здобутки України у галузі науки та культури;
-
висловлювати аргументовані судження щодо наукової та творчої діяльності українських діячів.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, історична карта, картосхеми, ілюстрації до теми, мультимедійна презентація, відеоматеріали.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Бліц-опитування.
-
Уряд УРСР у жовтні 1964 р. очолив. (О. Косигін)
-
Уряд Косигіна ліквідував. (ради народного господарства)
-
«Косигінська» реформа була направлена на розвиток… (економіки)
-
«Косигінська» економічна реформа стартувала (у жовтні 1965 р.)
-
Основним показником ефективності роботи підприємства стало… (обсяг реалізованої продукції)
-
Назвіть роки 8-ї п’ятирічки. (1966 – 1970 рр.)
-
Охарактеризуйте восьму п’ятирічку одним словом. (найуспішніша)
-
Якою залишалася економіка? (директивною та командною)
-
Скільки АЕС було збудовано в Україні у період «застою»? (5)
-
У якому році було введено в експлуатацію чорнобильську АЕС? (1977 р.)
-
Відсутність розвитку, застій у виробництві – це… (стагнація)
-
Що загальмувало занепад радянської індустрії? (світова економічна криза 1970-х рр.)
-
Життя радянської економіки подовжили… («нафтодолари»)
-
Продовольчу програму СРСР було запроваджено… (навесні 1982 р.)
-
У якій області України міське населення значно переважало? (Київській області)
-
Процес абсолютного скорочення населення – це.. .(депопуляція)
-
Назвіть причини зміни національного складу населення. (внутрішньосоюзні міграційні процеси; відплив єврейського населення за кордон; асиміляційні процеси усередині окремих етнічних спільнот; різниця в народжуваності)
-
Скільки газопроводів проходило через територію України? (три)
-
Які роки характеризувалися стрімким зростанням міського населення? (1970-1980-ті рр.)
-
Завдяки чому селяни отримали змогу переселятися до міст? (отримання паспортів)
-
Знецінення грошей – це… (інфляція)
-
В чому виявилася інфляція в економіці з фіксованими цінами? (у дефіциті товарів)
-
Найхарактернішою рисою радянського побуту 1970-1980-тих рр. стали… (довгі черги)
-
Які товари стали найдефіцитнішими? (продовольчі)
-
За яким принципом фінансувалася медицина? (залишковим)
-
Повідомлення дітей спогадів, які вони отримали від бабусь та дідусів.
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Вправа «Угадай мелодію».
-
Прослухайте мелодії та назвіть їх. («Червона рута», «Я піду в далекі гори», «Водограй»)
-
Що вам відомо про ці пісні?
-
Хто їх автором?
-
Як вони пов’язані з історією України?
-
Про які ще досягнення даного історичного періоду вам відомо?
-
Сьогодні ми проаналізуємо досягнення України у науці, літературі та мистецтві періоду «застою».
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Кероване читання.
-
Опрацюйте матеріал підручника на с. 155 – 156.
-
Сформулюйте короткі тези щодо розвитку освіти та науки періоду застою.
Орієнтовний вигляд тез:
-
Положення про обов’язкову середню освіту.
-
Створення інтернатів.
-
1984 р. реформа загальної та професійної школи.
-
1970-1980-ті рр. розвиток Академії наук України.
-
Інститут кібернетики очолював В. Глушков.
-
Інститут електрозварювання ім. Є. Патона прославився розробками у сфері космічних технологій.
-
Миронівський інститут селекції та насінництва очолював Всиль Ремесло.
-
Київський авіазавод випускав нові пасажирські літаки.
-
Аналіз ілюстрацій.
-
Пригадайте, з якого твору.
-
Хто був автором даного твору?
-
Пригадайте твір Олеся Гончара «Собор» та прокоментуйте його за планом.
Літературний рід.
Жанр. проблемно-філософський роман, у якому важливі соціальні та національні проблеми розглядаються під кутом зору вічних гуманістичних істин, якими мусить керуватися людська цивілізація, щоб не прийти до свого остаточного руйнування і знищення.
Тема. збереження духовних святинь, без яких людина перестає бути людиною, нікчемніє, стає безбатченком.
Проблематика. У центрі твору — проблема духовності сучасної людини, а точніше— проблема духовності сучасного українця. Тому вона так тісно пов’язана з проблемами батьків і дітей, наступності поколінь, збереження історичної пам’яті та національної гідності, національного нігілізму, відступництва від свого народу.
-
За що, на вашу думку, твір зазнав нищівної критики та переслідувань з боку радянської влади?
-
Опрацюйте матеріал підручника та визначте основні заходи, до яких вдалася влада щодо твору та його автора.
-
Робота з історичним джерелом (с. 158 підручника)
-
Прочитайте фрагмент історичного джерела.
-
Що викликало найбільше обурення творчої молоді Дніпропетровщини?
-
Чи можна вважати появу такого листа результатом руху шістдесятників і дисидентів-правозахисників?
-
Чому в тексті документа трапляються слова російською мовою?
-
Про які реальні наслідки політики русифікації довідалися з документа?
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте матеріал підручника та доповніть схему. Прокоментуйте її та сформулюйте висновок про розвиток українського кінематографа у період «застою» одним реченням.
-
Вправа «Картинна галерея».
-
Розгляньте картини відомих українських художників.
-
Визначте їх спільні риси та ознаки.
-
Які твори ми бачимо і до нині, а які вам не зустрічалися ніколи раніше?
-
З чим, на вашу думку, це пов’язано?
-
Перегляд відеоролику «Марія Приймаченко».
-
Перегляньте відеоролик про Марію Приймаченко.
https://www.youtube.com/watch?v=9qgLiifX-SM
-
Чому її роботи стали найпопулярнішими роботами того часу?
-
У чому їхня особливість?
-
Який твір художниці вважають справжнім шедевром? Чому?
-
Вибіркове читання (с. 161 – 162 підручника).
-
Зачитайте речення, які підтверджують чи спростовують твердження.
-
Музика посіла у житті радянської людини провідне місце.
-
За відновлення колядок та купальських пісень Л. Ященка нагородили почесним орденом за відродження української культури.
-
П. Майборода та А. Філіпенко активно поповнювали скарбницю українського музичного мистецтва своїми операми.
-
Театральне мистецтво зовсім не розвивалося.
-
Скульптори-монументалісти були найбільш вільними у тематиці своїх робіт.
-
У Москві було побудовану величезну арку, що символізувала єдність українського та російського народів.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Розмістіть прізвища історичних діячів у відповідні колонки.
Література
|
Наука
|
Образотворче мистецтво
|
Музичне і театральне мистецтво
|
Кіно
|
Гр. Тютюнник Л. Костенко
В. Шевчук
І. Драч
|
О. Антонов В. Ремесло
В. Глушков
|
М. Приймаченко
Т. Яблонська
М. Дерегус
|
В. Івасюк
А. Роговцева
Є. Мірошниченко Н. Ужвій
А. Солов’яненко
І. Шамо
О. Білаш
Д. Гнатюк
|
С. Параджанов
І. Миколайчук Ю. Іллєнко
|
А. Роговцева, А. Солов’яненко, В. Івасюк, В. Ремесло, В. Шевчук, В. Глушков, Гр. Тютюнник, Д. Гнатюк, Є. Мірошниченко, І. Драч, І. Миколайчук, І. Шамо, Л. Костенко, М. Дерегус, М. Приймаченко, Н. Ужвій, О. Антонов, О. Білаш, С. Параджанов, Т. Яблонська, Ю. Іллєнко.
-
Вправа «Хто Я?».
До дошки викликається один учень/учениця. Йому кріпиться портрет одного із діячів науки чи мистецтва. Решта учнів має надати три короткі твердження з біографії чи діяльності особи. Завдання учня – за підказками впізнати діяча.