1687 р., липень |
Обрання гетьманом І.Мазепу тпа підписання Кломатських статей |
1708-1722 рр. |
Гетьманування І.Скоропатського |
1722-1723 рр. |
Гетьманування П.Полуботка |
1722-1727 рр. |
Діяльність Малоросійської колегії |
1727-1734 рр. |
Гетьманування Данила Апостола |
1734-1750 рр. |
Правління гетьманського уряду |
1750-1764 рр. |
Правління К. Розумовського |
1764-1786 рр. |
Правління другої Малоросійської колегії. |
(друк як цілої таблиці)
Коломатські статті:
-реєстр 30 тис;
-посилюється контроль царя над гетьманом (старшина мала за ним наглядати);
-гетьман не мав права без царського указу позбавляти старшину керівних посад, а старшина - скидати гетьмана;
-Гетьманському урядові заборонялося підтримувати дипломатичні зносини з іншими державами;
-Передбачалося розміщення в гетьманській столиці - м. Батурині - полку московських стрільців;
-Гетьман мав удаватися до особливих заходів, аби "усіма силами з'єднувати в міцну й нерозривну згоду обидва руські народи"; щоби "Малоросію не називали землею Гетьманською, а лише визнавали землею, яка знаходиться в царській самодержавній владі";
-заборонялося українським купцям торгувати в московському царстві та з Кримським ханством.
1687 р., липень |
Обрання гетьманом І.Мазепу тпа підписання Кломатських статей |
1708-1722 рр. |
Гетьманування І.Скоропатського |
1722-1723 рр. |
Гетьманування П. Полуботка |
1722-1727 рр. |
Діяльність Малоросійської колегії |
1727-1734 рр. |
Гетьманування Данила Апостола |
1734-1750 рр. |
Правління гетьманського уряду |
1750-1764 рр. |
Правління К. Розумовського |
1764-1786 рр. |
Правління другої Малоросійської колегії. |
1700-1721 рр. |
Північна війна |
1687 р. |
Перший кримський похід. |
1689 р. |
Другий кримський похід. |
1708-1709 рр. |
Національно-визвольна акція І. Мазепи та Костя Гордієнка |
1737 р. |
відкрито спеціалізоване музичне училище у Глухові. |
1701 р. |
Києво-Могилянський колегіум перетворено на академією |
1704-1709 рр. |
Підпорядкування Правобережжя І. Мазепі. |
1700 р. |
Відкриття Чернігівського колегіуму. |
1726 р. |
Відкриття Харківського колегіуму. |
1738 р. |
Відкриття Переяславського колегіуму.
|
1743р. |
складання законів ПГУ на основі росій-ського судочинства: «Права за якими судиться малоросійський народ» |
(Друк на картки)
Діяльність першої Малоросійської колегії
-6 російських офіцерів на чолі з Степан Вельямінов;
-здійснення нагляду за діяльністю гетьмана і старшини, нагляд за ліквідацією автономії Гетьманщини;
-контроль за діяльністю Генеральної військової канцелярії;
-розгляд апеляцій на судові рішення в Гетьманщині;
-установка і затягнення податків до царської скарбниці та провіанту для армії;
- розквартирування вояків російської армії.
Правління гетьманського уряду
(1734-1750 рр.)
-структура- 3 росіяни, 3 українці на чолі з Олексієм Шаховським.
-складання законів на основі російського судочинства: «Права за якими судиться малоросійський народ» (1743р.);
-нехтування прав усіх верств населення;
-погіршення економічного становища гетьманщини;
-загострення становища України;
-зближення старшини з російським офіцерством;
-використання козаків у турецько-татарській війні (1735-1739 рр.)
Зміст «Конституції Пилипа Орлика» 1710 р.
-вільна Україна по обидва берега Дніпра;
-союз між гетьманом і українським народом (якого представляла старшина);
-заходи обмеження прав гетьмана;
-розподіл влади на три гілки: законодавча, виконавча і судова;
-державною релігією проголошувалось православ’я;
-Київська митрополія мала вийти з під влади московського патріархату.
Причини укладення україно-швецького союзу:
-козаки брали участь у воєнних діях для канальних і земельних
робіт;
-виснаження економічного потенціалу України;
-централізм Петра І та його плани на ліквідацію Гетьманщини та козацького устрою;
-відмова царя допомагати під загрозою вторгнення шведів;
-невпевненість старшини і гетьмана у майбутньому Гетьманщини (згубність союзу з Москвою).
Культурно-просвітницька діяльність гетьмана І.Мазепи
-вкладання особистих і державних коштів на розвиток культури;
-відбудовано Успенський собор, Софіївський собор, Михайлівський золотоверхий собор;
-будівництво нових храмів та монастирів;
-видання найкращих зразків книгодрукування;
-підтримка К-М академії, створення Чернігівського колегіуму.
Наслідки Полтавської битви для українських земель
-збереження розколу Українських земель;
-поступова ліквідація царем автономних прав Гетьманщини;
-гоніння за «мазепинцями» (терор в Україні);
-знищення Батурина/ запорізької Січі;
-виїзд мазепинців за кордон (на територію Османської імперії в м. Бандери);
-збереження розколу українських земель (Правобережжя у Польщі, Лівобережжя в складі Російської імперії);
-царський уряд заохочував переїзд до Росії талановитих учених, митців, церковних діячів.
Внутрішня політика І. Мазепи
-прагнення об’єднати Україну;
-збереження козацьких традицій та привілеїв;
-запровадження посад бунчукових товаришів;
-надання охоронних грамот містам;
-підтвердження київської митрополії;
-панщина 2 дні на тиждень;
-невдоволення народу.
Зовнішня політика Мазепи
-підтримання дипломатичних стосунків з багатьма державами;
-установлення дипломатичних зав’язків з польським королем С. Ліщинським та швед.Карлом Х;
-укладання україно-шведського договору 1708 р.
«Рішительні пункти» (1727р.):
-контроль царських чиновників збором податків в Україні;
-перебування при гетьмані царського представника-резидента (Андрія Ізмайлова);
-генеральна старшина і полковники обираються козаками, а не призначаються гетьманом, і затверджуються імператором;
-гетьман установлює дипломатичні відносини тільки зі згоди імператора;
-українське військо обмежується трьома полками (по 500 чоловік), що підпорядковуються російським воєначальникам, і реєстровими козаками;
-росіяни можуть мати володіння в Гетьманщині, а українці - в Росії без обмежень.
Повстання С. Палія причини
-польський уряд відновив правобережне козацтво 1685 р.;
-створено 4-ри полки (Богуславський, Брацлавський Корсунський, Фастівський);
-1702 р. польський уряд вирішив х ліквідувати що і викликало постання.
Наслідки повстання С. Палія
-РП не змогла придушити повстання власними силами та попросила допомоги в Москви;
-навесні 1704 р. війська І. Мазепи зайняли Київщину і Волинь.
-Україна була об’єднана на 5 років;
-1713 р. козацтво на Правобережній Україні ліквідовано.
Данило Апостол
(1654-1734)
-миргородський полковник
-Уклав із Петром II «Рішительні пункти» (1727р.);
-Зменшено кількість росіян у гетьманському уряді;
- обмежено кількість російських військ в Україні;
- Укладено « Звід українських законів » на основі литовських статутів та магдебурзького права;
-проведено ревізію державних земель, незаконно захоплені повернуто в державне володіння;
-Д. Апостол відокремив гетьманську казну від державної, вперше чітко було визначено бюджетні видатки України;
-Скасовано податки, раніше накладені Малоросійською колегією;
-Гетьман вимагав від російського уряду скасувати торговельні обмеження для Гетьманщини;
Оцінка діяльності Д. Апостола: політика цього гетьмана сприяла відродженню української економіки, обмеженню свавілля російських урядовців в Україні. Він зміг тимчасово зберегти автономію Гетьманщини.
Пилип Орлик
(1672-1742)
-політ. та військовий діяч;
-походив з давнього чеського роду.
-Навчався в єзуїтській колегії у Вільно та у К-М колегіумі;
-Був освіченою людиною, знав кілька європейських мов;
-Займав посади в Генеральній Військовій Канцелярії, згодом став генеральним писарем і найближчим радником гетьмана Мазепи;
-1710 році ораний гетьманом;
-автор творів: «Пакти і конституція» (1710), «» (1712) та ін
І. Скопатський
(1646-1722)
-полковник Стародубський;
-гетьман Лівобережної України (1708-1722);
-цар значно обмежив права гетьманщини;
-гетьман намагався протестувати проти колонізації.
Павло Полуботок
(1660-1724)
-гетьман Лівобережної Гетьманщини 1722-1723 рр;
-провів реформу судочинства та фінансову реформу;
-боровся із хабарництвом в судах;
-укладення «Коломойських чолобитень»;
-боровся проти ліквідації Малоросійської колегії.
Кость Гордієнко
(Х-1733)
-навчався в К-М академі;
-був кошовим отаманом запорізької січі;
-проводив самостійну політику та виступав проти наступу на царя на вольності Запоріжжя;
-1709 року разом з загоном у8 тис. козаків приєднався до повстання І. Мазепи.
Роман Ракушка-Романовський
-державний і церковний діяч, історик др. пол. 17 ст.
-ніженський сотник, пізніше піскарбій;
-учасник Національно-визвольної боротьби під проводом Б.Хельницького;
-автор козацького літопису написаного староукраїнською мовою -«Літопис самовидця»;
-в творі описуються події 1648-1708 рр.
Самійло Величко
-український козацький літописець, історик та письменник;
-автор «Літопису Самійла Величка»-зразок історико-меморіальної прози.
Григорій Граб’янка
-гадяцький полковник;
-учасник кримських та азовських походів;
-автор «Літопису Граб’янки»;
-в творі описані події від найдавніших часів до 1709 р.
Теофан Прокопович
-церк і гром діяч, письменник, учений;
-закінчив К-М академію, ректор (1711-1716), навчався в Польщі та Італії;
-автор драми «Володимир»;
-натхненник реформ Петра І;
-архієпископ новгородський, використовував мікроскоп.
Семен Палій
-політ. та церковний діяч, фастівський полковник;
-навчався в К-М. академії;
-очолив повстання1702-1704 рр. на Правобережжі з метою об’єднати ці землі до гетьманщини.
Іван Мигура
- відомий гравер кін 17-поч 18 ст.;
-автор твору «І. Мазепа серед своїх добрих справ» (1706 р.).
Йов Кондзелевич
- відомий галицький і волинський іконописець;
-автор ікони«Вознесіння Хрестове» з Богородичного іконостасу у с. Манявка.
Іван Рутковський
-відомий галицький іконописець;
-працював у с. Жовкла;
-автор відомих ікон: «Архангел Михаїл», «Дорога в Емаус».
Наслідки Полтавської битки
-Політичні: надання посад росіянам, німцям, відданим царю українцям;
-використання козаків на примусових будівельних роботах;
-терор проти «мазепинців»;
-Економічні: заборона торгівлі з Центральною і Західною Європою;
-заборона ввезення до Гетьманщини іноземних товарів;
-встановлення мита та перетворення Гетьманщини на ринок збуту своїх товарів;
-В церковній та духовній політиці: вислання з К-М академії студентів з Правобережної України;
-переманювання діячів культури з Києва до Москви.
-початок вивезення з України культурних цінностей.
(друк тез на картки)
(Приклад)