Тема уроку: Послідовне з’єднання провідників
Мета уроку: користуючись методом експериментів, які учні виконують за розданими схемами і інструкціями, познайомити учнів із послідовним з'єднанням провідників і закономірностями, що існують у колі з послідовним з'єднанням провідників; вчити учнів працювати самостійно та в групах, розвивати практичні навички роботи з фізичними приладами, уважність, логічне мислення; виховувати кмітливість, спостережливість, самостійність, культуру оформлення задач.
Обладнання: презентація, мультимедійний комплекс, пам’ятки, інструктажі, інструкції, амперметри, вольтметри, лампочки на підставках, з’єднувальні провідники, ключі, джерела струму.
Епіграф уроку: «Саме логічне мислення не може дати жодних
знань про світ фактів. Пізнання реального світу виходить із
дослідів і закінчується ними»
А. Ейнштейн.
Хід уроку
І. Вступна частина.
1. Організаційна і нервово-психологічна підготовка дітей до уроку.
2. Перевірка домашнього завдання та актуалізація знань учнів.
1). Намалювати умовні позначення складових частин електричного кола, які зображені на слайді.(джерело струму, амперметр, вольтметр, лампочка, з’єднувальні провідники, опір).
2). Записати величини, що характеризують електричний струм (назва, позначення, одиниці вимірювання).
3). Записати закон Ома для ділянки кола.
4). Як правильно виміряти силу струму в колі?
5). Як виміряти напругу на ділянці кола?
6). Як визначити опір даної ділянки кола?
3. Повідомлення теми, мети, завдань та мотивація уроку.
Із настанням темної пори доби в кожній оселі вмикають світло. Вуличні фонарі вмикаються автоматично. Різноманітні електричні прилади суттєво покращують наше життя, роблять його більш комфортним. Яким чином вмикаються електроприлади в електричну мережу, чому можна увімкнути одночасно декілька споживачів електричного струму (2-3 лампочки, телевізор, холодильник, праску і т.д). Річ у тім, що електричні кола, що застосовуються на практиці складаються з багатьох різних елементів, які можуть з’єднуватись різними способами. Найпростіший вид з’єднання – послідовне. Сьогодні ми з вами ознайомимося з даним видом з’єднання провідників та його закономірностями. Прикладом такого з’єднання може служити ялинкова електрична гірлянда.
ІІ. Основна частина.
Роботу розпочнемо з дослідів. Тому проведемо інструктаж з техніки безпеки (використовуємо пам’ятки). Клас ділиться на три групи, кожній групі роздаються картки зі схемами електричних кіл та описом завдання для виконання.
Перша група.
Друга група.
Третя група.
Після закінчення свого завдання учні переходять до інших груп і обмінюються інформацією. По закінченню обміну висновками, учні роблять звіти - спільні висновки, які записують у зошити і на дошці.
Руханка під відео.
На основі перерахованих вище закономірностей і закону Ома для ділянки кола можна установити формули для загального опору з'єднань резисторів.
, , .
4) Застосування послідовного з'єднання провідників (перегляд відео).
Основним недоліком послідовного з'єднання провідників є те, що коли виходить з ладу один з елементів з'єднання, вимикаються й інші. Так, наприклад, якщо перегорить одна з ламп ялинкової гірлянди, то згаснуть і всі інші.
Зазначений недолік може обернутися й перевагою. Уявіть собі, що якесь коло потрібно захистити від перевантаження: при збільшенні сили струму коло має автоматично вимикатися. Як це зробити? Наприклад, використати запобіжник. Далі можна запропонувати учням самим навести приклади застосування послідовного з'єднання провідників.
А) Де можна застосовувати послідовне з'єднання провідників?
Б) Чому лампочки гірлянди з’єднані послідовно, а не інакше?
В) Чи використовують послідовне з’єднання для освітлення житлових приміщень?
4. Осмислення і узагальнення вивченого.
Якісні питання
1) Яка електрична величина однакова для всіх провідників при послідовному з’єднанні?
2) Як знайти загальний опір кола, знаючи опір окремих провідників?
3) Як знайти напругу ділянки кола, складеного з двох послідовно з’єднаних провідників, якщо напруга на кожному з них відома?
4) Для електропоїзда застосовують напругу 3000 В. Як можна використати лампи для освітлення вагонів, розраховані на напругу 50 В кожна? Накресліть схему вмикання ламп.
Розв'язування задач.
1) Коло складається з двох послідовно з'єднаних провідників, опори яких 3 Ом і 7 Ом. Сила струму в колі 0,2 А. Знайдіть напругу на кожному з них та загальну напругу.
ІІІ. Заключна частина.
Що цікавого дізналися для себе?
Підр.:§31повт. §30, задачі 255,256, підготуватися до лабораторної роботи.
3. Установка на відпочинок.
Перегляд відео кольоротерапії та прослуховування спокійної музики.