Електричний опір. Закон Ома

Про матеріал
Під час уроку учні досліджують залежність сили струму в провіднику від електричної напруги та опору провідника за допомогою віртуальної лабораторії та фізичного експерименту.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Перегляд файлу

Тема:  Електричний опір. Закон Ома.

Мета: ввести  поняття  опору  провідника  та  одиниці  його  вимірювання; створити умови для встановлення учнями залежність між силою струму, напругою і опором провідника, акцентувати увагу на  знаннях про пряму та обернену пропорціональність; розвивати уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, порівнювати, аналізувати, формувати навички роботи в групах в поєднанні з розвитком індивідуальних творчих здібностей, розвивати критичне і логічне мислення, інтелектуальну компетентність, розвивати  фізичну компетентність, уяву,  логічне  мислення  та пізнавальний інтерес до вивчення предмета, відповідальність за дотримання правил безпеки під час роботи з електричним струмом. Сприяти цілісному розумінню навколишнього світу, сприйняттю єдності математичних моделей і фізичних процесів.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: ноутбук з доступом до мережі Інтернет, екран, проектор, смартфони з доступом до мережі інтернет, віртуальна лабораторія, джерела струму, резистори, лампочки, ключі, амперметри, вольтметри, дроти.

План уроку:

  1. Організаційний момент
  2. Мотивація навчальної діяльності
  3. Актуалізація опорних знань
  4. Повідомлення теми та мети уроку
  5. Вивчення нового матеріалу
  6. Закріплення нових знань
  7. Підбиття підсумків уроку
  8. Д/з

 


Хід уроку

  1.                Організаційний момент

Привітання, перевірка готовності до уроку.

Учні отримують маршрутні аркуші (Додаток 1).

Учитель: Перед Вами «маршрутні аркуші», кожен з Вас сьогодні отримає оцінку, в кінці уроку ці маршрутні листи необхідно здати на перевірку. Будь ласка, в маршрутних  аркушах запишіть своє прізвище, ім’я  та клас, число класна робота.

  1. Мотивація навчальної діяльності

Учитель: Ми з вами  продовжуємо вивчати електрику. Це невід’ємна частина нашого життя: ми користуємося електричними приладами, постійно знаходимося в еклектичному полі. Да і в нас самих протікають біоструми.

Відео

«3D візуалізація мозку - як працює розум?»

Увага на екран: перед вами мозок людини. Мозок однієї людини протягом одного дня генерує більше електричних імпульсів ніж всі телефону світу. Ми з вами думаємо, мріємо відпочиваємо, а мозок працює навидь коли ми спимо. В результаті еволюції нервової системи людини виникли складні інформаційні мережі, процеси в яких засновані на фізичних та хімічних процесах. Нервовий імпульс в нашому організмі  рухається зі швидкістю близько 274 км/годину. Електрична напруга на мембрані нервової клітини  досягає 70 мілівольт (приблизно 5% від напруги звичайної батарейки). Але електричний струм може бути, як корисним для нас, так і руйнівним для нашого організму. І щоб отримувати від електричного струму  лише користь, необхідно розуміти фізичні основи його існування. Чи згодні Ви зі мною?

Відповіді учнів.

 

 

  1. Актуалізація опорних знань

Давайте згадаємо:

- що таке електричний струм?

- які часнички можуть бути носіями електричного струму?

- в металічних провідниках?

- в нашому організмі?

- які умови необхідні, щоб електричний струм проходив по колу?

- якою літерою позначається сила струму? В яких одиницях виміряється та яким прибором виміряється?

- якою літерою позначається напруга? В яких одиницях виміряється та яким прибором виміряється?

- Сьогодні ми будемо працювати з електричними схемами, давайте пригадаємо, як позначаються прилади?

Презентація «Умовні позначення в електричному колі» (учні дають відповіді).

- На дошці намальована схема, перелічите з чого вона складається? В своїх маршрутних аркушиках позначте на схемі «+/-» для приборів та вкажіть напрямок струму:

Учні працюють індивідуально в маршрутних аркушах з завданням

№ 1 «Розминка». Після виконання завдання, перевіряємо та виправляємо помилки, якщо є.

 

  • Скажіть мені, а як Ви вважаєте чи пов’язані між собою такі фізичні величини, як сила струму та напруга?

Відповіді учнів.

Над цим питанням  працював відомий німецький вчений Георг Ом. В його часи, вчені були впевнені, що напруга та сила струму не пов’язані між собою. Слухайте уважно, бо відео англійською мовою.

Відео «Електричний опір - Георг Ом» (з 5 по 6 хв.), обговорення відеофрагменту.

 

 

 

  1. Повідомлення теми та мети уроку
  • Як Ви вважаєте яка сьогодні тема нашого уроку?

Відповіді учнів.

Формулювання теми уроку «Електричний опір. Закон Ома».

- Сьогодні ми з Вами пройдемо шляхом Георга Ома та з’ясуємо чи існує залежність між напругою та силою струму?  

  1. Вивчення нового матеріалу

-   Сила струму та напруга. Як Ви вважаєте, що є причиною, а що наслідком?

Відповіді учнів.

  •                   Давайте припустимо, як між собою пов’язані сила стуму та напруга? Запишіть свої гіпотези в маршрутні аркуші, за допомогою віртуального експерименту перевірте свої гіпотези та  зробіть висновок.

Учні працюють в парах на смартфонах з завданням № 2 «Віртуальний експеримент»

Після виконання експерименту учні роблять висновок: сила струму в провіднику залежить від електричної напруги на його кінцях, при збільшенні електричної напруги в n разів, сила струму  зростає також в  n  рази. Така залежність є прямо пропорційною.

  • Залежність сили струму в провіднику від напруги на його кінцях називають вольт-амперною характеристикою.

Презентація «Вольт-амперна характеристика».

  • На слайді представлена вольт-амперна характеристика двох різних провідників, але Ви бачите, що кут нахилу графіків різний. З чим це може бути пов’язано? (діти роблять припущення).

Відео «Електричний опір - Георг Ом» (з 6.45 по 7.30 хв.), обговорення відеофрагменту.

 

- Запишіть, в завданні № 3 одне речення, як ви розумієте, що таке Електричний опір.

[R]=Ом.

- Давайте тепер з’ясуємо, яким чином сила струму в провіднику залежить  від опору провідника?

Учні працюють в групах з завданням № 4 «Фізичний експеримент». (обговорюють гіпотези, пригадують правила техніки безпеки, виконують фізичний експеримент).

Після виконання експерименту учні роблять висновок: сила струму в провіднику залежить від опору провідника, при збільшенні опору провідника

в n рази, сила струму зменшується  в n рази. Така залежність є обернено пропорційною.

  • Давайте об’єднаємо результати віртуального та фізичного експерименту.
  • Учні за допомогою учителя об’єднують результати та роблять загальний висновок: сила струму в провіднику прямо пропорційна  електричної напруги на його кінцях та обернено пропорційна опору цього провідника. 
  • Цей висновок можна записати в магічний трикутник:

 

 

  • А тепер відкрийте с. 152 підручника та ознайомтесь з математичним записом закону Ома.

Учні знайомляться з математичним записом в підручнику та помічають, що самі щойно зробили саме такий запис закону Ома.


  1. Закріплення вивченого матеріалу

Учні працюють індивідуально  з завданням № 5 «Задача».

Після розв’язання задачі, обговорюють результати щодо значення електричної напруги небезпечної для людини.

  • Зверніть увагу на фразу  в задачі «Опір тіла людини в середньому становить 15 кОм», як Ви розумієте «в середньому»? (учні відповідають).
  1. Підбиття підсумків уроку

Робота з інтерактивною презентаційною платформою https://www.mentimeter.com/  (хмара слів).

  • Як ви вважаєте чи діє закон Ома в нашому з Вами житті (соціальному)?

Учні відповідають та обговорюють, приходять до висновку, що так можна провести асоціації: наші мотиви, цілі – напруга, сила струму – рух вперед до досягнення поставленої мети, опір – обставини, що заважають.

  1. Домашнє завдання

§ 29 розбирати, вчити, відповідати на питання, впр. 29 № 1 розв’язати, в Google-класі працювати з віртуальною лабораторією, побудувати вольт-амперну характеристику провідника.

 

1

 

 

Перегляд файлу

_________________

___________________________________________

Тема уроку: _____________________________________________________

___________________________________________________

1.Розминка (індивідуальна робота) (не оцінюється)

 

І=

[ I ]= 

 

U=

[ U ]=        

 

http://dl4.joxi.net/drive/2021/03/09/0034/0698/2233018/18/a562f153d8.jpgПозначте на схемі «+/-» для приборів та вкажіть напрямок струму:

2. Віртуальний експеримент (робота в парах) (4 бали):

Гипотеза:_________________________________________

  • На схемі позначте, який прилад необхідно розташувати на місці порожнього кола.
  • На схемі позначте вольтметр для виміру електричної напруги на джерелі струму

- На схемі позначте «+/-», там, де це потрібно.

 

 

Напруга

U (В)

Як змінилася електрична напруга відносно початкового значення

(збільшилась/зменшилась,

у скільки разів

(округлити до цілого))

Сила струму

І (А)

Як змінилася сила струму відносно початкового значення (збільшилася/зменшилася, у скільки разів

(округлити до цілого))

 

----------

 

----------

 

 

 

 

 

 

 

 

- зробіть висновок чи залежить сила струму в провіднику від електричної напруги?

Висновок: сила струму в провіднику ________________(залежить/не залежить) від електричної напруги на його кінцях, при збільшенні електричної напруги в _____ рази, сила струму _________________ в ______ рази.

Така залежність є ________________________(прямо пропорційною /обернено пропорційною).

 

 

 

5. Задача (індивідуально) (2 бали):

Опір тіла людини (R) в середньому становить  15 кОм, небезпечною для людини є сила струму (І) 1 мА? За цими даними  оцініть яка електрична напруга (U) є небезпечною для людини.

 

 

 

 

 

 

 

 

3. (1 бал) Електричний _________________________це фізична величина, _______________________________________________________________

_______________________________________________________________

 

                                                 [       ] =

 

4. Фізичний експеримент (робота в групах) (4 бали):

 Гипотеза:_________________________________________

- Пригадайте правила техніки безпеки при роботі з електричними приладами

- На схемі позначте, який прилад необхідно розташувати на місці порожнього кола.

- На схемі позначте «+/-», там, де це потрібно.

- Визначте ціну поділки амперметру

СА=

- Зберіть електричне коло за схемою на малюнку, використовуючи резистор з опором 1 Ом.

- Виміряйте силу струму в колі, та занесіть данні до таблиці

- В електричній схемі поміняйте резистор 1 Ом на резистор в 2 Ом.

- Знову виміряйте силу струму в колі та занесіть ці данні до таблиці.

 

Опір провідника

R (Ом)

Як змінився опір (збільшився/зменшився,

у скільки разів

(округлити до цілого))

Сила струму

І (А)

Як змінилася сила струму (збільшилася/зменшилася, у скільки разів

(округлити до цілого))

 

 

 

 

 

 

 

- зробіть висновок чи залежить сила струму в провіднику від опору провідника?

Висновок: сила струму в провіднику ________________(залежить/не залежить) від опору провідника, при збільшенні опору провідника

в _____ рази, сила струму _________________ в ______ рази. Така залежність є ________________________(прямо пропорційною /обернено пропорційною).

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Номер слайду 4

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номер слайду 8

zip
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
13 березня 2021
Переглядів
358
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку