Тема: Електричний опір. Закон Ома.
Мета: ввести поняття опору провідника та одиниці його вимірювання; створити умови для встановлення учнями залежність між силою струму, напругою і опором провідника, акцентувати увагу на знаннях про пряму та обернену пропорціональність; розвивати уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, порівнювати, аналізувати, формувати навички роботи в групах в поєднанні з розвитком індивідуальних творчих здібностей, розвивати критичне і логічне мислення, інтелектуальну компетентність, розвивати фізичну компетентність, уяву, логічне мислення та пізнавальний інтерес до вивчення предмета, відповідальність за дотримання правил безпеки під час роботи з електричним струмом. Сприяти цілісному розумінню навколишнього світу, сприйняттю єдності математичних моделей і фізичних процесів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: ноутбук з доступом до мережі Інтернет, екран, проектор, смартфони з доступом до мережі інтернет, віртуальна лабораторія, джерела струму, резистори, лампочки, ключі, амперметри, вольтметри, дроти.
План уроку:
Хід уроку
Привітання, перевірка готовності до уроку.
Учні отримують маршрутні аркуші (Додаток 1).
Учитель: Перед Вами «маршрутні аркуші», кожен з Вас сьогодні отримає оцінку, в кінці уроку ці маршрутні листи необхідно здати на перевірку. Будь ласка, в маршрутних аркушах запишіть своє прізвище, ім’я та клас, число класна робота.
Учитель: Ми з вами продовжуємо вивчати електрику. Це невід’ємна частина нашого життя: ми користуємося електричними приладами, постійно знаходимося в еклектичному полі. Да і в нас самих протікають біоструми.
Відео |
Увага на екран: перед вами мозок людини. Мозок однієї людини протягом одного дня генерує більше електричних імпульсів ніж всі телефону світу. Ми з вами думаємо, мріємо відпочиваємо, а мозок працює навидь коли ми спимо. В результаті еволюції нервової системи людини виникли складні інформаційні мережі, процеси в яких засновані на фізичних та хімічних процесах. Нервовий імпульс в нашому організмі рухається зі швидкістю близько 274 км/годину. Електрична напруга на мембрані нервової клітини досягає 70 мілівольт (приблизно 5% від напруги звичайної батарейки). Але електричний струм може бути, як корисним для нас, так і руйнівним для нашого організму. І щоб отримувати від електричного струму лише користь, необхідно розуміти фізичні основи його існування. Чи згодні Ви зі мною? Відповіді учнів. |
Давайте згадаємо:
- що таке електричний струм?
- які часнички можуть бути носіями електричного струму?
- в металічних провідниках?
- в нашому організмі?
- які умови необхідні, щоб електричний струм проходив по колу?
- якою літерою позначається сила струму? В яких одиницях виміряється та яким прибором виміряється?
- якою літерою позначається напруга? В яких одиницях виміряється та яким прибором виміряється?
- Сьогодні ми будемо працювати з електричними схемами, давайте пригадаємо, як позначаються прилади?
Презентація «Умовні позначення в електричному колі» (учні дають відповіді).
- На дошці намальована схема, перелічите з чого вона складається? В своїх маршрутних аркушиках позначте на схемі «+/-» для приборів та вкажіть напрямок струму:
Учні працюють індивідуально в маршрутних аркушах з завданням
№ 1 «Розминка». Після виконання завдання, перевіряємо та виправляємо помилки, якщо є.
Відповіді учнів.
Над цим питанням працював відомий німецький вчений Георг Ом. В його часи, вчені були впевнені, що напруга та сила струму не пов’язані між собою. Слухайте уважно, бо відео англійською мовою.
Відео «Електричний опір - Георг Ом» (з 5 по 6 хв.), обговорення відеофрагменту.
Відповіді учнів.
Формулювання теми уроку «Електричний опір. Закон Ома».
- Сьогодні ми з Вами пройдемо шляхом Георга Ома та з’ясуємо чи існує залежність між напругою та силою струму?
- Сила струму та напруга. Як Ви вважаєте, що є причиною, а що наслідком?
Відповіді учнів.
Учні працюють в парах на смартфонах з завданням № 2 «Віртуальний експеримент»
Після виконання експерименту учні роблять висновок: сила струму в провіднику залежить від електричної напруги на його кінцях, при збільшенні електричної напруги в n разів, сила струму зростає також в n рази. Така залежність є прямо пропорційною.
Презентація «Вольт-амперна характеристика».
Відео «Електричний опір - Георг Ом» (з 6.45 по 7.30 хв.), обговорення відеофрагменту.
- Запишіть, в завданні № 3 одне речення, як ви розумієте, що таке Електричний опір.
[R]=Ом.
- Давайте тепер з’ясуємо, яким чином сила струму в провіднику залежить від опору провідника?
Учні працюють в групах з завданням № 4 «Фізичний експеримент». (обговорюють гіпотези, пригадують правила техніки безпеки, виконують фізичний експеримент).
Після виконання експерименту учні роблять висновок: сила струму в провіднику залежить від опору провідника, при збільшенні опору провідника
в n рази, сила струму зменшується в n рази. Така залежність є обернено пропорційною.
Учні знайомляться з математичним записом в підручнику та помічають, що самі щойно зробили саме такий запис закону Ома.
Учні працюють індивідуально з завданням № 5 «Задача».
Після розв’язання задачі, обговорюють результати щодо значення електричної напруги небезпечної для людини.
Робота з інтерактивною презентаційною платформою https://www.mentimeter.com/ (хмара слів).
Учні відповідають та обговорюють, приходять до висновку, що так можна провести асоціації: наші мотиви, цілі – напруга, сила струму – рух вперед до досягнення поставленої мети, опір – обставини, що заважають.
§ 29 розбирати, вчити, відповідати на питання, впр. 29 № 1 розв’язати, в Google-класі працювати з віртуальною лабораторією, побудувати вольт-амперну характеристику провідника.
1
_________________ ___________________________________________ Тема уроку: _____________________________________________________ ___________________________________________________
2. Віртуальний експеримент (робота в парах) (4 бали): Гипотеза:_________________________________________
- На схемі позначте «+/-», там, де це потрібно.
- зробіть висновок чи залежить сила струму в провіднику від електричної напруги? Висновок: сила струму в провіднику ________________(залежить/не залежить) від електричної напруги на його кінцях, при збільшенні електричної напруги в _____ рази, сила струму _________________ в ______ рази. Така залежність є ________________________(прямо пропорційною /обернено пропорційною).
5. Задача (індивідуально) (2 бали): Опір тіла людини (R) в середньому становить 15 кОм, небезпечною для людини є сила струму (І) 1 мА? За цими даними оцініть яка електрична напруга (U) є небезпечною для людини.
|
3. (1 бал) Електричний _________________________це фізична величина, _______________________________________________________________ _______________________________________________________________
[ ] =
4. Фізичний експеримент (робота в групах) (4 бали): Гипотеза:_________________________________________ - Пригадайте правила техніки безпеки при роботі з електричними приладами - На схемі позначте, який прилад необхідно розташувати на місці порожнього кола. - На схемі позначте «+/-», там, де це потрібно. - Визначте ціну поділки амперметру СА= - Зберіть електричне коло за схемою на малюнку, використовуючи резистор з опором 1 Ом. - Виміряйте силу струму в колі, та занесіть данні до таблиці - В електричній схемі поміняйте резистор 1 Ом на резистор в 2 Ом. - Знову виміряйте силу струму в колі та занесіть ці данні до таблиці.
- зробіть висновок чи залежить сила струму в провіднику від опору провідника? Висновок: сила струму в провіднику ________________(залежить/не залежить) від опору провідника, при збільшенні опору провідника в _____ рази, сила струму _________________ в ______ рази. Така залежність є ________________________(прямо пропорційною /обернено пропорційною).
|