Урок "Повага і толерантне ставлення до інших людей. Уміння працювати разом."

Про матеріал
Даний урок поглиблює знання учнів про повагу і толерантність у ставленні до інших людей; сприяє формуванню навичок самопізнання; розвиває життєві навички позитивної самооцінки; виховує здатність до командної взаємодії.
Перегляд файлу

Тема. Повага і толерантне ставлення до інших людей. Уміння працювати разом.

Мета: поглиблювати знання учнів про повагу і толерантність у ставленні до інших людей; сприяти формуванню навичок самопізнання; розвивати життєві навички позитивної самооцінки; виховувати здатність до командної взаємодії.

Хід уроку.

І Організаційний етап.

Доброго дня, любі діти! Я прошу вас хвилинку постояти. Хай першими сядуть уважність і щирість, другими сердечність і чуйність, а згодом – доброта та милосердя. Ви завагалися?А чому? Я не випадково зупинила вас. Кожен на хвилинку задумався над чистими джерелами своєї душі.

Поверніться будь-ласка один до одного покладіть долоні  своєму товаришу. Ви відчуваєте тепло його руки, тепло його серця, тепло  душі. Воно зігріває вас так, як і багатство ваших душ може зігріти ближнього.

ІІ Мотивація навчальної діяльності.

 «Жити серед людей» – це однаково, що ходити  в казковому саду. Уявімо, що наш клас – це велика, запашна, квітуча клумба. А ви, учні, квіточки на цій клумбі. У клумбі розташування квіток залежить від господаря. А в класному колективі, де зібрано букет особистостей, важливо не втратити жодної пелюсточки і зробити так, щоб кожному було комфортно.

Краса клумб асоціюється  з дружнім колективом , толерантними стосунками в ньому.

ІІІ Вивчення нового матеріалу.

  Тема сьогоднішнього уроку «Повага і толерантне ставлення до інших людей. Уміння працювати разом». Це не випадково ми сьогодні зібралися, адже 16 листопада весь світ відзначає День толерантності. Сьогодні ми будемо вчитися бути справжніми людьми. Адже легенда розповідає, що сьогодні їх не дуже багато.

Легенда «Людина»

Послухайте її, яка головна думка даної легенди.

Але я ставлю мету,щоб таких людей було більше і обов’язково кожен з вас.  Над цим сьогодні ми і будемо працювати.

Проблема стосунків між людьми існує з давніх пір. Перш за все слід усвідомити головну закономірність : «Ми завжди отримуємо те, що даємо» «Людина може обійтися без різних речей, але не без іншої людини» - сказав один учений.  Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєте новий одяг, думаєте, що скажуть ваші друзі.

Попри все людські стосунки нерідко спричиняють суперечки, непорозуміння. Щоб запобігти цьому, треба навчитись ладнати з різними людьми. Саме цьому нас вчить повага і толерантність.

Толерантність – це поблажливе, терпеливе ставлення людини до думок , поглядів, вірувань оточуючих.

Повага – це почуття шани, прихильне ставлення, що ґрунтується на визнанні чиїх – небудь заслуг і високих позитивних якостей.

Толерантні люди не прагнуть звинувачувати у всіх бідах інших, не ділять світ на чорне і біле, готові зрозуміти всіх , вислухати і прийти на допомогу.

Вправа «Асоціативний ряд»

Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині

Т – товариськість

О – оптимізм

Л – любов

Е  - енергійність

Р – рівність

А - активність

Н - ніжність

Т – тактовність

Н - незалежність

І - ініціативність

С - співчуття

Т - терпимість

Ь – м’якість

Усі люди різні між собою.  Одні мають білий колір шкіри інші – чорний , жовтий. Одні високі, інші – низькі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших.

  Ви не схожі один на одного і, щоб мирно співпрацювати  нам треба миритися з цим розмаїттям.

Зараз проведемо дослід, який показує, що ми дуже різні.

Будь-ласка візьміть однакові аркуші паперу. І одночасно виконайте наступні дії :

  1. Складіть аркуш навпіл
  2. Відірвіть верхній правий кут
  3. Складіть аркуш навпіл
  4. Відірвіть верхній правий кут
  5. Складіть аркуш навпіл
  6. Відірвіть верхній правий кут
  7. Розгорніть аркуш і покажіть іншим

Чи можемо ми сказати, що хтось зробив неправильно?

Чому аркуші відірвані так по-різному? Чи можете ви сказати, що всі хто відірвав аркуш інакше ніж ви , є гіршими за вас?

  • Чого навчає нас ця вправа?

Дуже важливо сприймати людей такими, якими вони є, навіть коли їх вподобання відмінні від твоїх . Але інколи ми стаємо сліпими  і не хочемо прислухатись до чужої думки,  вважаємо лише свою думку правильною.

А зараз послухайте притчу про хлопчика і скажіть, чому вона нас навчає.

Притча-блюз

Жив собі хлопець із жахливим характером. Якось йому батько дав мішок із цвяхами і сказав по одному забивати у паркан щоразу, коли хлопець втратить терпець  і посвариться з кимось. Першого дня хлопець забив 37 цвяхів. Згодом він навчився себе опановувати і кількість забитих цвяхів щодня зменшувалася. Хлопець зрозумів, що легше  навчитися стримувати свої емоції, ніж забивати цвяхи.

Нарешті настав день коли він не забив жодного цвяха. Син підійшов до батька і сказав про це. Тоді батько наказав синові витягти з паркану по цвях у ті дні, коли він не втратить самоконтролю і ні з ким не посвариться.

Минули дні,і згодом син міг сказати батькові, що в паркані не залишилось жодного цвяха. Батько підвів сина до огорожі та сказав : «Ти добре поводишся,сину, але подивися скільки дірок залишилося…Огорожа вже  ніколи не буде такою,як колись…»

  • Скажіть, яка головна думка цієї притчі.

Коли ви з кимось сваритесь і кажете щось неприємне, ви залишаєте в іншій людині такі самі рани,як діри. І рани зостаються попри те скільки разів ви попросите вибачення. Словесні рани заподіють такий самий біль, як і фізичні. Діти не забивайте цвяхів ворожнечі, жорстокості в душі людей. Будьмо толерантними, розуміймо одне одного.

Для того, щоб досягти успіху в житті, кожному потрібно сформувати у собі толерантність як рису характеру.  Щоб дізнатися про це пограємо у гру «Торбинка». Ви по черзі дістаєте з торбинки картки, зачитуєте їх.

Ознаки толерантної людини:

  • добре співпрацює з іншими,
  • поважає думку інших,
  • сприймає інших такими, якими вони є,
  • визначає рівність усіх,
  • терпима до поведінки, вірувань,
  • відмовляється від насильства.

Для того щоб стати такою людиною, потрібно вчитися і у народної творчості.

Робота в групах

Перед вами на столах лежать аркуші з прислів’ями. Прочитайте їх і поясніть зміст.

  • Інших не суди на себе подивися.
  • Не роби іншому того від чого боляче тобі.
  • Вважай успіх свого сусіда своїм успіхом , а втрату сусіда – своєю втратою.
  • Один за одного триматися - нічого не боятися.

Отже, люди повинні бути доброзичливі, стримані, терпеливі, проявляти співчуття і милосердя один до одного.

Інсценізація

А зараз подивіться, як зустріли свою подругу однокласники  після хвороби   і скажіть чия поведінка є правильною.

  • Привіт . Я за вами дуже сумувала!
  • Ой яка ти смішна!
  • Ти ще довго ходитимеш такою негарною? Навіть на носі в тебе зеленка.
  • А ми вже їздили на екскурсію. Було дуже весело, а ти все пропустила
  • Ми вже багато нового вивчили з математики, певно ти нічого не розумієш,  адже ти і раніше не дуже добре знала цей предмет.
  • Дякую за підтримку . Ось і дзвінок побігли на урок .

Чи правильно поступили дівчата?

Хто з них проявив до подруги повагу, співчуття?

А чи трапляються такі ситуації в класі вашому?

Тож давайте будемо вчитись працювати разом. Адже клас – це як спортивна команда. Чому одна спортивна команда завжди перемагає? Тому, що вона згуртована. Всі мають спільну мету, і кожен працює на повну силу, щоб досягти успіху. А якщо вони  воюють за лідерство, кожен дбає лише про себе, то і результат буде як у байці Крилова про лебідя, рака та щуку, які тягли віз у різні боки.

  • А чи знаєте ви диких гусей.

Вони голосно кричать і клином летять на південь. Летівши ключем,  вони здатні долати відстань майже у два рази більшу ніж поодинці, а найскладніше тому хто летить попереду. Якщо перший втомився, він вирушає в кінець зграї і його підміняють. І кожен з гусей буває у цій ролі. Якщо один з гусей захворів або втомився і опускається нижче, ще двоє опускаються з ним до тих пір, поки не набереться сил. А кричать знаєте чому, підбадьорюють того, що летить  попереду, і точно  знають, що їх підбадьорюватимуть, як вони опиняться на його місці.

Життя гусей -  це зразок міцного дружнього класу.

  • Чи часто підтримують того хто йде попереду?
  • Чи не забуваєте ви про того хто втомився і відстає?

Тож нехай у нас завжди панує взаєморозуміння, толерантні стосунки.

Дуже важливо у будь-якому колективі дотримуватись правил толерантного спілкування.

  • Будь завжди уважним
  • Будь терпимим
  • Будь милосердним
  • Не ображай співрозмовника

Тепер дотримуючись правил толерантного спілкування будемо вчитися співпрацювати, брати участь у спільних справах.

ІV Закріплення нового матеріалу.

Робота в групах  «Рукавички»

Перед кожною групою лежить по одній рукавичці. Їх потрібно розмалювати різними візерунками так, щоб у підсумку рукавички вийшли з одного комплекту. Тобто групам потрібно домовитись між собою, як ви будете  рукавички прикрашати , а потім їх окремо розмалювати. У рукавичці мають бути присутні такі кольори: червоний, зелений, синій, жовтий.

  • Що є важливим для виготовлення пари рукавичок різними людьми?(Домовлятися, поважати думку інших, вміти співпрацювати).

Молодці! Навіть працюючи в різних групах, ви можете домовитись, поважати та приймати думку одне одного. Перші кроки для згуртування класу ви уже зробили.

А які же якості притаманні толерантній людині. Щоб про це дізнатися необхідно виконати наступне завдання. У вас на столах лежать конверти, де написані різні якості людини. Спробуйте вибрати 5 якостей , які притаманні толерантній людині і їх зачитати. А наші гості їх впишуть у квітку толерантності. Пропоную вибрані якості вписати у пелюстки ромашки, яку ми створимо як модель толерантності.

  1. Конфліктність, доброта, повага , грубість, хвастощі, розуміння, співчуття,рівність, безсердечність,  агресивність, порядність, відповідальність.
  2. Милосердя, терпеливість, прощення,роздратування, брехня, заздрість, підтримка,  прощення, великодушність, скупість, чуйність, чуйність, боягузтво.

Ось яка в нас вийшла гарна, тендітна квітка. Це і є модель толерантності нашого класу, її потрібно вирощувати і берегти.

Давайте ще раз повернемось до конвертів і знайдемо ті якості, які породжуються  нетерпимістю. Пропоную їх викинути у смітник і зачитати їм вирок. Викорінити їх із свого життя як бур’ян, що заважає проявляти повагу , любов, толерантність. Отже  у смітник потрапляють…

Я думаю що ви вже зрозуміли яку людину можна назвати толерантною. А в кого із вас вони найкраще проявляються? Давайте виберемо  «Міс толерантність» і « Містер толерантність» класу. Для цього напишіть на листочках прізвище та ім’я хлопця та дівчинки, кого ви вважаєте найбільш толерантним.

Дамо гостям хай вони визначать переможця.

Як же проявляти толерантність. Для цього проаналізуємо ситуацію в кожній групі.

  1. Микола  постійно виявляє неповагу, брутальний до однокласників. Що робити?
  2. У сусідньому будинку проживає одинока бабуся. Яку допомогу їй можна надати?

Добре,саме взаємодопомогу, повагу, терпимість і потрібно проявити у всіх випадках.

А наші гості вже можливо визначило містер і місіс Толерантність. Давайте привітаємо наших переможців, яких ви визначили. Нехай вони будуть зразком вас у класі на уроках і в позаурочний час. Я б дуже хотіла, щоб через деякий час кожен з вас міг опинитися на їхньому місці.

Іноді риси характеру однокласників вас нервують, - іноді навпаки, допомагають прийняти певне рішення. І незважаючи на відмінності у характерах , ви єдина команда, вам цікаво разом.  Тому терпимість і толерантність потрібно проявляти до всіх. Нехай підсумком нашого спілкування будуть правила морального кредо учнів нашого класу. Я даю їх кожному з вас, щоб ви їх дотримувалися і стали хорошими людьми.

V Домашнє завдання: підготувати повідомлення «Мій найкращий вчинок»

VІ Підсумок уроку.

  • Що найбільше сподобалось вам сьогодні?
  • Що нового дізнались?
  • Що було важко?
  • Який висновок можна зробити?

Дорогі діти запам’ятайте «Краще добрим на світі бути, бо злого і так достатньо». Повагу, добро, толерантність не можна настільки побачити, але їх можна відчути. Хтось скаже гарне слово, від якого легше на душі. Хтось подасть руку, коли на вулиці ожеледиця, поступиться місцем у транспорті, хтось ласкаво усміхнеться. Ніколи не забувайте про людей, які  знаходяться поруч.       

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
18 грудня 2020
Переглядів
7062
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку