Розробка уроку допоможе ознайомитися з байками Г. Сковороди, структурою його байки.розвивати в учнів уміння поєднувати алегоричність байки з життям;
виховувати в учнів кращі риси характеру через алегоричні байкарські сюжети.
Тема. Повчальний характер і художні особливості збірки «Байки Харківські»
Мета: ознайомитися з байками Г. Сковороди, структурою його байки;
розвивати в учнів уміння поєднувати алегоричність байки з життям;
виховувати в учнів кращі риси характеру через алегоричні байкарські сюжети.
Обладнання: хрестоматія, підручник, портрети і відомості про видатних байкарів світу.
Методи: бесіда, дослідження.
Люблю я те, що зверху нічого, а всередині
щось, зовні брехня, але всередині істина.
Г.Сковорода
Хід уроку
І. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
Постать Григорія Савича Сковороди в давній українській літературі – одна з найпомітніших. Вона належить до тих, що з плином часу дедалі більше ваблять уми поколінь. Письменник, філософ, композитор, співак, знавець багатьох мов, байкар; Сковорода дивував сучасників різнобічним талантом, енциклопедичними знаннями, відповідністю духовних устремлінь своїм вчинкам і діям. Його творчий доробок по праву є надбанням не тільки української, а й світової культури.
Сковорода – цілий світ, у якому багато цікавого і для вас. Давайте на сьогоднішньому уроці відкриємо для себе ще одну сторінку творчості і відчуємо той вплив Сковороди, який пробуджує совість, спонукає ще й ще раз замислитись над своїм призначенням у цьому світі.
На попередніх уроках ми ознайомилися із біографією письменника та опрацювали його збірку «Сад божественних пісень».
Своє життєве кредо Г.Сковорода сформулював у розмові з Харківським губернатором Євдокимом Щербиніним: «Світ нагадує театр, і щоб зобразити в театрі гру з успіхом і похвалою, то беруть ролі за здібностями …»
Учень Григорію Савичу, скажіть, будь ласка, у чому головна мета життя людського,
Сковорода Кожна людина має мету в житті і впевнено йде до неї, та, на жаль, при цьому мало часу вона приділяє духу, думці, серцю.
Головна мета життя людського в тому, щоб духові нашому дати життя, серце наповнити шляхетністю, думки очистити від бруду, осяяти їх промінням доброти й любові. Коли дух у людини веселий, думки спокійні, серце мирне, то все навкруги світле, щасливе, блаженне.
Учень Що Ви найбільше цінували в людях і чого не терпіли?
Сковорода У людях я цінував високу моральність, правдивість, гуманність, справжню любов, безкорисливу дружбу, повагу та вдячність дітей до батьків.
Учень Шановний Григорію Савичу, усе своє життя Ви задовольнялися малим, утримуючись від життєвих спокус, жили цнотливо і смиренно, багато працювали, Вашими рисами характеру були терпіння, благодушність, скромність і безкорисливість. Мені здається Ви жили без розладу з самим собою. Як Вам це вдалось?
Сковорода По-перше, я багато працював над собою, не марнував часу, бо з усіх утрат утрата часу найтяжча.
По-друге, знав і добре пам’ятав, що все в руках Господніх, і тому віддав себе цілковито на волю Творця.
По-третє, до всіх людей ставився по-доброму, бо зерно розуміння , посіяне в душі, із часом проростає в добрі справи, гідні вчинки.
І насамкінець, розумів, що здоров’я, соромливість, репутація – найцінніші скарби
Учень Чи вважаєте Ви себе щасливою людиною?
Сковорода Так. Я жив у гармонії з собою, моя доля й творчість нероздільні, жодного разу я не зрадив своїм ідеалам, тому «світ ловив мене, та не впіймав». Я щаслива людина.
Учень Мудрий філософе, дайте пораду нам, сучасникам, як на Вашу думку, досягти вершин відчуття глибокого вдоволення життям її безмежної радості від нього?
Сковорода Шукайте щастя своє в самих собі, бо, пізнавши себе, пізнаєте все …
Учень Дякую, вельмишановний добродію Григорію Савичу, за те, що Ви промовили із сивої давнини своє слово для моїх ровесників у ХХІ століття.
На визнанні чого будується філософське вчення Г.Сковороди?
_____________________________________________________________________________________________________________________________________
«Філософія розуму» - це «сродна праця», гармонія з собою і світом, реалізація закладеного в тобі божественного замислу.
Г.Сковорода був справжньою людиною, добре розумів себе та оточуючих, мабуть, недаремно його вважають одним із найкращих філософів світового рівня. Крім цього ця людина мала неабиякий композиторський талант. Він добре співав, грав на сопілці, скрипці, бандурі, гуслях, органі, флейті.
А сьогодні нам належить оцінити рівень майстерності Г.Сковороди ще в одній ролі – письменника - байкаря.
Байка широко побутувала в Україні ще ХVІІ ст. Її використовували в курсах риторики та піїтики, цим жанром часто послуговувалися у своїх проповідях Йоанакій Галятовський, Антоній Радивиловський. Але значно поширенішим на той час були притчі, яких чимало знайдемо в Біблії. Отже, байкарська творчість Г.Сковороди постала на ґрунті давньої традиції. Окрім того, не забуваймо, що це була людина великої вченості, він добре знав античну літературу, міфологію, фольклор, був обізнаний із творчістю відомих байкарів давнини – Езопа та Федра, а також француза Лафонтена.
______________________________________________________________________
_______________________________________________________________
У 1769-1774р.р. письменник створив 30 оповідок, що склали знамениту збірку «Байки харківські». Жанр байки не був тимчасовим захопленням Сковороди. Перші 15 написано «у сьомий десяток нашого століття», мабуть, у 1769р. після вигнання із Харківського колегіуму, коли філософ усамітнився на хуторах побіля Харкова. Решту 15 завершено в 1774 р. в с.Бабаях.
Оригінал збірки байок, подарований І.Панкову, не зберігся, а з численних списків до нас дійшли лише три. Вперше збірка була надрукована в 1946 році.
ІІІ. Актуалізація знань про байку як літературний жанр.
Учитель читає байку №2 «Ворон і Чиж»
Бесіда
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Творча робота в парах.
Учні читають байки за ролями, коротко характеризують прочитані самостійно байки («Олениця та Кабан», «Жайворонки», «Голова і Тулуб», «Дрізд і Зозуля») та їхню дидактичну частину – мораль, користуючись алгоритмом аналізу байки.
Така робота дасть змогу за короткий час охопити значний за тематикою та образною системою масив байок Сковороди, удосконалювати навички самостійного аналізу художнього твору, - і таким чином розширити знання учнів.
III. Колективна робота з текстом байки "Бджола і Шершень".
Улюблена філософська тема Сковороди - природовідповідність, щастя трудитися за своїм природним обдарованням: «Природа наснажує до діла і змушує до праці, роблячи її солодкою» («Розмова, звана алфавіт, або Буквар світу»). Проаналізуймо, як ця тема потрактовується в байці «Бджола і Шершень» (аналіз байки за алгоритмом, визначення основних дидактичних позицій твору, міні-дискусія за деякими з них):
Названі учні сідають за окремий стіл, а клас тим часом отримує творче завдання.
IV. Творча п'ятихвилинка.
Ми ознайомилися з частиною байкарського спадку Г.Сковороди, доторкнулися до мудрості, що нею пересипані невеличкі обсягом, але глибокі змістом байки письменника й, очевидно, певною мірою збагнули закономірності будови творів, хід філософських розмірковувань Григорія Савовича. Спробуймо перевірити це в усній творчій роботі.
Суть роботи полягає в тому, що вчитель читає сюжетну частину байки, наприклад №13, а силу дев'ятикласники додумують самостійно. Через 3-5 хв заслуховується кілька відповідей, після чого читається варіант Г.Сковороди, порівнюється, хто зі школярів був найближчим до оригіналу. Тим часом експертна група завершує роботу, і призначений керівником групи учень оприлюднює висновки, а клас по ходу записує їх у зошити. Учитель повинен уважно стежити за доповіддю і в разі потреби вносити корективи щодо форми і змісту висловлювань.
Особливості байок Г. Сковороди
Проте слід зазначити, що байки Сковороди написані книжною мовою, стихія живої народної говірки присутня лише в діалогах дійових осіб, за що байка-реві-філософу дорікав Іван Франко: «Сковорода писав досить незграбною книжною мовою», «кучерявим і баламутним стилем», що «було не під силу широкому читачеві» (якщо дозволить час, можна запитати в учнів, чи погоджуються вони з такою думкою критика).
V. Підбиття підсумків.
У байках Г.Сковороди сконденсовані народний досвід і кмітливість, біблійна мудрість, ідеї античних філософів та сучасників письменника. Про це свідчать і ті словесні перлини думки, що ви їх відшукали, готуючись до уроку.
Опитування «Закінчити речення»
«Ознайомившись із творчістю Г.Сковороди, мені запам’ятався афоризм …»
(Використаємо інтерактивний метод «Мікрофон»).
Симфонія мудрості
VI. Домашнє завдання.
Самостійно проаналізувати байку «Кукушка і Косик», написати розгорнуте міркування на основі одного з афоризмів, узятого з байок Г.Сковороди.
Додатки до уроку
«Сміючись, говорити правду»
Байки Григорія Сковороди
Алгоритм аналізу байки
Тезаурус
Байка - коротке, переважно віршоване, алегоричне оповідання дидактичного характеру, один з різновидів ліро-епічного жанру. Складається з оповідної частини (сюжет) та повчання (мораль, сила).
Притча - повчальна алегорична оповідь, у якій фабула підпорядкована моралізаційній частині твору. На відміну від багатозначності тлумачення байки, у притчі зосереджена конкретна дидактична ідея.
Дидактизм - повчальність.
Алегорія (інакомовлення) - спосіб двопланового художнього зображення, що ґрунтується на приховуванні реальних осіб, явищ і предметів під конкретними художніми образами з відповідними асоціаціями.
1