Урок "Повість М. Коцюбинського «Дорогою ціною». Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв."

Про матеріал

Урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь та навичок. На основі сюжету твору учні розкривають тему кохання Остапа і Соломії як центрального мотиву. повісті. Вчаться аналізувати вчинки героїв, розповідати про їхні почуття, добираючи матеріали з тексту. Мета - розвивати навички роботи з текстом епічного твору, вміння робити власні висновки, логічне та творче мислення, репродуктивну та творчу уяву, увагу, пам'ять, спостережливість.

Перегляд файлу

 

Урок української літератури, 8 клас

 

Джура Наталія Іванівна, учитель української мови та літератури

НВК №9 м. Хмельницького

 

Тема:  повість  М. Коцюбинського  «Дорогою ціною». Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв.

 

Мета: на основі сюжету твору розкрити тему кохання Остапа і Соломії як центрального мотиву; формувати вміння аналізувати вчинки героїв, розповідати про їхні почуття, добираючи матеріали з тексту;

розвивати навички роботи з текстом епічного твору, вміння робити власні висновки, логічне та творче мислення, репродуктивну та творчу уяву, увагу, пам'ять, спостережливість; формувати світогляд школярів;

виховувати розуміння краси глибокого почуття кохання, готовність прийти на допомогу ближньому, піти на жертву заради іншої людини, мужність, силу волі як риси характеру, необхідні для боротьби зі злом.

 

Обладнання: підручник, ілюстрації до твору «Дорогою ціною», завдання для роботи в малих групах, мультимедійна презентація, фільм « Дорогою ціною», тестові завдання.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь та навичок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід  уроку

 

1.Організаційно – мотиваційний  етап.

 

Слайд 1

 

Добрий день! Рада вітати всіх присутніх.  Діти, я впевнена, що ви прийшли на урок з хорошим настроєм і бажанням працювати. Тож посміхніться  один одному і нашим гостям і побажайте успіхів і натхнення.  Як завжди, буде багато цікавих видів робіт, з якими ви, я думаю, успішно впораєтеся.

 

А допоможе нам  у цьому психологічний тренінг.

 

Психологічний тренінг ( слайд  2)

  • Я – творча особистість
  • У мене хороший настрій
  • Я активно працюватиму на уроці
  • Я впевнений\ впевнена у своїх силах

2.Оголошення теми і мети уроку

 

- Вічна тема у літературі – це тема кохання. Не обминув її у своїй творчості і М. Коцюбинський.

- Ми продовжуємо вивчати повість М. Коцюбинського « Дорогою ціною».

На минулому уроці говорили, що повість має  два  тематичні  пласти. Перший – тема протесту проти кріпосницької неволі; другий – розповідь про кохання двох людей, що має трагічний фінал.

-Тема уроку…. ( слайд 3 тема )   записуємо тему в зошити

 - Мета уроку…       ( слайд 4 мета)

У листі до М. Коцюбинського громадська діячка того часу Н. Кобринська писала: «В теперішніх часах, коли література переповнена словами, часто неприродною декламацією, Ваша Соломія — то джерело під час спеки...». Ось про таку надзвичайну героїню, про її любого  Остапа,   про кохання як одне з найпрекрасніших почуттів ми будемо говорити сьогодні.

Сумна  чи  весела, історія  кохання – найзахопливіша  з  усіх  історій.

Про кохання писали і пишуть – на дошці цитати українських та зарубіжних письменників про кохання

  •  Адже  ще  Тарас Шевченко  говорив:

Мені  ж, мій  Боже, на  землі

Подай  любов, сердечний  рай!

І  більш нічого  не  давай.

 

А  П’єру  Абеляру, відомому  французькому  філософу  і  поету, його  кохана Елоїза  ще   на  початку  12  ст.  писала  у  листах:

   Сказати : «Я  тебе  кохаю» -

означає  сказати: «Ти  не  вмреш».

 

Саме  ці  слова  я  обрала епіграфами  до  сьогоднішнього  уроку, а  який  з  них  більш  доречний, з’ясуємо  наприкінці  нашої розмови.

 

  •  На партах у вас лежать файли із матеріалами для роботи, там є картки самооцінювання, які ви маєте заповнити  і здати у кінці уроку.
  •                Що ви очікуєте від уроку?

3. Активізація опорних знань

Пригадаємо, що нам відомо про автора твору.

( слайд  5)    Портрет письменника

« Я знаю, що…»  - що ми знаємо про автора твору?

 

  • Перевіримо знання змісту повісті, виконавши тестові завдання

Індивідуальне завдання. Виконання тестів

1 варіант

1. Циганський виселок складався з:

а) однієї школи і п’яти хаток; б) млина і двох хаток; в) трьох хаток;  г) хати-читальні і двох мазанок.

2. Селяни наддунайських сіл їздять битим шляхом у:

а) Київ; б) Львів; в) Тернопіль; г) Галац.

3. Яким чином Соломія віддячила циганам за допомогу? Вона їм:

а) доглядала худобу; б) працювала на полі; в) няньчила дітей; г) сплатила срібними монетами.

4. Кого стосується погрозливе звернення Остапа: «Я б тобі утер мани, коли б москаль не виточив із мене крові»?

а) Раду; б) заможного болгарина; в) вартового; г) старої циганки.

5. Що робили цигани ввечері?

а) Читали Біблію; б) пили спиртне;  в) грали у карти; г) ремонтували одяг і взуття.

6. Що робили жінки?

а) Жебракували; б) ходили на панщину; в) шили шкіряний одяг; д) в’язали.

2 варіант

1. Найнявшись до заможного болгарина, Соломія йому:

а) обробляла городину; б) випасала худобу; в) господарювала у хаті;

г) перемивала вовну.

2. Яку приказку використав Остап, пропонуючи Соломії тікати від циган?

а) «Взяв на час та і в добрий час»; б)  «Вскочити вище халяв»; в) «Хліб за хліб людям віддавай»;

г) «Борг не реве, а спать не дає».

3. Музичний інструмент, яким Гіца розважав сім’ю:

а) гітара; б) акордеон; в) сопілка; г) скрипка.

4. Через що Остапа пов’язали турецькі жовніри?

а) бо він вважався біглим; б) через циган; в) оскільки ухилявся від сплати податків; г) за вказівкою зрадника.

5. « Почекай, швидко прийду, не забарюся вже…» - говорить Остап до:

а) дідуся; б) Соломії; в)Івана; г) цигана Раду

6. « Ярмо було накладене на шию  дикому…»

а) турові; б) волові; в) коневі; г)  левові·   

 

самоперевірка / взаємоперевірка    ( слайд 6, правильні відповіді )   

 

 

4. Основна частина уроку   ( слайд 7 ), ілюстрації до твору

 

  • Що вам відомо про час, у який жили Остап та Соломія? Чи хотіли б ви жити тоді? Чому?
  • Учениця читає уривок із прологу до твору.
  • А  зараз   звернімося  до  змісту  повісті. Якими  ж були  Остап  і  Соломія, ці  молоді  люди,  які  так   віддано  і  щиро  кохали? Соціальний стан, вік, сімейний стан…
  • А  хто,на  вашу  думку, головний  герой  повісті, Остап  чи  Соломія?
  • Так,  вони  обоє, а кому   автор  більше  симпатизує? Чому? З  чого  це видно?
  • Ми  знаємо, що  втікачі  прагнуть  волі. А  про  що  саме  вони мріють?
  • Що змусило Остапа вирушити в невідому, далеку дорогу?
  • А  чому  Соломія  покинула чоловіка  і  пішла  за  Остапом? Як  вона  пояснює  свій  вчинок? Чи  можна  її  виправдати, адже, виходить,  вона  зрадила  свого  чоловіка. (Євангеліє: «Що  Бог  поєднав, людина те  не  розлучає»)      Нещаслива та сім`я, де немає кохання.
  • Отже, Соломія  здатна  на  все, аби  лиш  бути  поруч  з  коханим.
  • На основі змісту 1 розділу скажіть, чиє почуття – Остапа чи Соломії -можна вважати справжнім коханням?
  • Зачитати сцену прощання, ст.114
  • Як змінюється ставлення Остапа до Соломії протягом твору?
  • Коли Остап зрозумів, наскільки він кохає Соломію?
  •  Прийшов час зустрітися з героями, бо хто розкаже про їх почуття  краще, ніж вони самі? ( «зустріч з героями» )

Монолог Соломії

 

Скоро ти пішов, Остапе, я як стала на човні, так і задубіла.Холодна, холодна, мов завмерла! Далі прокинулась і чую, що все мені противне, все гидке: і чоловік, і панщина, й життя моє безщасне. Пропадай воно все пропадом… Піду я світ за очі…Все ж за тобою хоч серцеві легше буде... Думалося,

оселемося в слободі, я хазяйнуватиму, а ти  із Січі наїздитимеш додому, а то й зовсім залишишся на господарстві…Про щастя з тобою я мріяла, Остапе…

Але навіки розлучили нас зла доля, холодний Дунай, душа рвалася до сонця, а тіло тягнула чорна безодня… « Соломіє!» - чула я твій крик крізь холодну воду…Не судилося нам щастя з тобою, Остапе…

 

Монолог Остапа

 

Враг його бери.Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей. Застромив віл шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч  ти що.

Воля, воля! Коли б не були ми панським товаром, то не міг би пан розлучити мене з Соломією та силою оддати її за свого хурмана…Соломіє, серце моє! Навіки розлучили нас лихі люди та темні води Дунаю… Тільки кличеш мене серед вітряної ночі, а не приходиш, ні…Та й хвала Богу, бо засмутилась би ти, Соломіє, коли б прочитала моє життя, як воно списане на спині. Дорого заплатив я за волю, гірку ціну дав. Половина мене лежить на дні Дунаю, а друга чекає й не дочекається, коли злучиться з нею…

«Гронування»

Справді, кохання – одне з найпрекрасніших почуттів, які переживає людина.  І глибоко нещасні ті люди, які ніколи його не відчували.  На жаль, воно не завжди приносить тільки щастя… З чим асоціюється у вас це слово?

  • Запишіть, будь  ласка,  на  дошці  ваші  асоціації  до  слова  кохання?
  • ( вірність, турбота, щирість. відповідальність, щастя, радість, довіра,  надійність, краса, відданість, взаєморозуміння, хвилювання, тривога, біль, романтизм, взаємодопомога……)
  • Які із цих рис ви вважаєте найважливішими? Яким було кохання Остапа і Соломії?

-Якими ви бачите справжнього чоловіка, справжню жінку? Побудувати асоціативний ряд до слів чоловік ( дівчата), жінка ( хлопці). Які з названих вами рис є у Соломії, Остапа?

 

- Чимало творів М. Коцюбинського екранізовано. Що ми знаємо про екранізацію повісті «Дорогою ціною»?

 

 Повідомлення учня

 

( слайд 8 ) – портрети акторів

 

У 1957 році на кіностудії імені Олександра Довженка знято художній фільм за цим твором.

31 січня 1958 року в Києві відбулася прем’єра фільму режисера Марка Донського «Дорогою ціною» за повістю М. Коцюбинського. Роль Остапа зіграв актор Юрій Дєдович, а роль Соломії – Віра Донська-Присяжнюк А в 1959 році фільм отримав премію Британської Академії кіномистецтв і був визнаний найкращим зарубіжним кінотвором року.

 

Перегляд фрагменту фільму «Дорогою ціною»  ( уривок фільму )

Обговорення епізоду ( як характеризує героїню цей епізод?)

 

(Волосся – ознака краси жінки . її чарівності і порядності. Жінка з обрізаним волоссям викликала осуд і зневагу.)

 

- Як ви вважаєте, завдяки чому фільм так високо оцінили? (Прогнозовані відповіді: завдяки тому, що автор твору зміг створити такі сильні образи, вольові характери, а режисер зміг втілити їх на екрані).

 

Фізкультхвилинка, звучить музика,   вправа «Уява»  1 хвилина

 

Щоб знайти відповіді на деякі важливі для нас запитання, попрацюємо в малих групах

 

Робота в малих групах

1 група

Чому автор саме так закінчує історію закоханих, а не робить фінал щасливим?

2 група

З якою метою М. Коцюбинський увів у повість епілог? Прокоментуйте останнє  речення епілогу.

3 група

Довести, що повість М. Коцюбинського « Дорогою ціною» - твір романтичний?

4 група

Чи можуть бути Остап і Соломія взірцем для українців 21 століття? Які їх риси характеру ви хотіли б виховати в собі, а які – ні?

5 група

Скласти сенкан з ключовим словом « кохання»

6 група

Доведіть, що Остап вижив і одужав саме завдяки турботі і коханню Соломії.

 

Підготовка 3 – 5 хвилин, виступи груп.

 

5.Узагальнення та систематизація знань

Міні – дискусія ( слайд 9)

Втеча Остапа і Соломії – це протест проти кріпосницької наруги чи бажання особистого щастя закоханих? Чи можна стверджувати, що не лише прагнення до волі, але і їхнє кохання було тією непереможною силою, що рухала вчинками, поведінкою, вибором героїв?

 

                                                Орієнтовні правила ведення дискусії:
1.Говорити по черзі, а не всім одночасно.
2.Не перебивати того, хто говорить.
3.Критикувати ідеї, а не особу, що їх висловила.
4.Поважати всі висловлені думки.
5. Не сміятися, коли хтось говорить, за винятком жартів.
6. Не змінювати тему дискусії.
7.Намагатися заохочувати до участі в дискусії інших.

 

6. Підсумок уроку

- Підніміть руку ті, хто хотів би мати таких друзів, як Остап і Соломія? Чому?

- А хто вважає їх щасливими людьми? ( мали коротке щастя на волі…)

- Яка риса характеру Соломії вам найбільше імпонує? А Остапа?

- Чи сподобалась вам повість? Чим запам’ятається?

- Чого навчилися на уроці?

- Чи здійснилися очікування?

  • Незакінчене речення (слайд 10 )
  • Я захоплююся героями, тому що...
  • Цей твір мене навчив...
  • -    Я переконався/переконалася, що кохання…
  • Фінал  повісті  трагічний. Гине  Соломія, Остап  залишається самотнім. Але  чи  обривається  зі  смертю  Соломії  їхнє  кохання?
  • ( слайд 11 )    (Кохання   залишається  жити  в  Остапові, він  говорить: «Половина  мене  лежить  на  дні  Дунаю, а  друга  чекає й не дочекається, коли  злучиться  з  нею»)
  • Отже,  ми  можемо зробити  висновок, що кохання  непереможне, воно  виявляється  сильнішим  за  смерть.

Робота з епіграфом. То ж який, на  вашу  думку, епіграф  точніше  розкриває  зміст  нашої  сьогоднішньої  розмови? Чому?

Як і в Ромео та Джульєтти, доля закоханих трагічна. Не зібрав і не повів красень Остап хоробрі козачі полки на лютих панів. Не звила свого щасливого й вільного гнізда Соломія. Коротка була мить вільного життя цих людей. Але то була найщасливіша мить, безсмертна мить, виборена двома затятими волелюбцями. Нескореною пішла в небуття Соломія. Нескореним довіку залишився Остап. Тому вони, борці за свободу, за своє щастя, залишилися жити у віках. Вони й зараз наче промовляють до нас: любіть свободу, свій рідний край, будьте вільними.

 

Заповнити і здати картки самооцінювання

 

7.  Домашнє завдання ( слайд 12 )

 

« Я хочу тобі сказати…» ( лист літературному герою: дівчата – Соломії, хлопці – Остапу)

 

( слайд 13 )  Тож бережіть своє кохання і будьте щасливими!

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Суркова Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 березня 2019
Переглядів
8502
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку