Урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь та навичок. На основі сюжету твору учні розкривають тему кохання Остапа і Соломії як центрального мотиву. повісті. Вчаться аналізувати вчинки героїв, розповідати про їхні почуття, добираючи матеріали з тексту. Мета - розвивати навички роботи з текстом епічного твору, вміння робити власні висновки, логічне та творче мислення, репродуктивну та творчу уяву, увагу, пам'ять, спостережливість.
Урок української літератури, 8 клас
Джура Наталія Іванівна, учитель української мови та літератури
НВК №9 м. Хмельницького
Тема: повість М. Коцюбинського «Дорогою ціною». Кохання Остапа й Соломії як центральний мотив у творі. Його непереможна сила, що рухає вчинками, поведінкою, вибором героїв.
Мета: на основі сюжету твору розкрити тему кохання Остапа і Соломії як центрального мотиву; формувати вміння аналізувати вчинки героїв, розповідати про їхні почуття, добираючи матеріали з тексту;
розвивати навички роботи з текстом епічного твору, вміння робити власні висновки, логічне та творче мислення, репродуктивну та творчу уяву, увагу, пам'ять, спостережливість; формувати світогляд школярів;
виховувати розуміння краси глибокого почуття кохання, готовність прийти на допомогу ближньому, піти на жертву заради іншої людини, мужність, силу волі як риси характеру, необхідні для боротьби зі злом.
Обладнання: підручник, ілюстрації до твору «Дорогою ціною», завдання для роботи в малих групах, мультимедійна презентація, фільм « Дорогою ціною», тестові завдання.
Тип уроку: засвоєння нових знань і розвитку на їх основі умінь та навичок.
Хід уроку
1.Організаційно – мотиваційний етап.
Слайд 1
Добрий день! Рада вітати всіх присутніх. Діти, я впевнена, що ви прийшли на урок з хорошим настроєм і бажанням працювати. Тож посміхніться один одному і нашим гостям і побажайте успіхів і натхнення. Як завжди, буде багато цікавих видів робіт, з якими ви, я думаю, успішно впораєтеся.
А допоможе нам у цьому психологічний тренінг.
Психологічний тренінг ( слайд 2)
2.Оголошення теми і мети уроку
- Вічна тема у літературі – це тема кохання. Не обминув її у своїй творчості і М. Коцюбинський.
- Ми продовжуємо вивчати повість М. Коцюбинського « Дорогою ціною».
На минулому уроці говорили, що повість має два тематичні пласти. Перший – тема протесту проти кріпосницької неволі; другий – розповідь про кохання двох людей, що має трагічний фінал.
-Тема уроку…. ( слайд 3 тема ) записуємо тему в зошити
- Мета уроку… ( слайд 4 мета)
У листі до М. Коцюбинського громадська діячка того часу Н. Кобринська писала: «В теперішніх часах, коли література переповнена словами, часто неприродною декламацією, Ваша Соломія — то джерело під час спеки...». Ось про таку надзвичайну героїню, про її любого Остапа, про кохання як одне з найпрекрасніших почуттів ми будемо говорити сьогодні.
Сумна чи весела, історія кохання – найзахопливіша з усіх історій.
Про кохання писали і пишуть – на дошці цитати українських та зарубіжних письменників про кохання
Мені ж, мій Боже, на землі
Подай любов, сердечний рай!
І більш нічого не давай.
А П’єру Абеляру, відомому французькому філософу і поету, його кохана Елоїза ще на початку 12 ст. писала у листах:
Сказати : «Я тебе кохаю» -
означає сказати: «Ти не вмреш».
Саме ці слова я обрала епіграфами до сьогоднішнього уроку, а який з них більш доречний, з’ясуємо наприкінці нашої розмови.
3. Активізація опорних знань
Пригадаємо, що нам відомо про автора твору.
( слайд 5) Портрет письменника
« Я знаю, що…» - що ми знаємо про автора твору?
Індивідуальне завдання. Виконання тестів
1 варіант
1. Циганський виселок складався з:
а) однієї школи і п’яти хаток; б) млина і двох хаток; в) трьох хаток; г) хати-читальні і двох мазанок.
2. Селяни наддунайських сіл їздять битим шляхом у:
а) Київ; б) Львів; в) Тернопіль; г) Галац.
3. Яким чином Соломія віддячила циганам за допомогу? Вона їм:
а) доглядала худобу; б) працювала на полі; в) няньчила дітей; г) сплатила срібними монетами.
4. Кого стосується погрозливе звернення Остапа: «Я б тобі утер мани, коли б москаль не виточив із мене крові»?
а) Раду; б) заможного болгарина; в) вартового; г) старої циганки.
5. Що робили цигани ввечері?
а) Читали Біблію; б) пили спиртне; в) грали у карти; г) ремонтували одяг і взуття.
6. Що робили жінки?
а) Жебракували; б) ходили на панщину; в) шили шкіряний одяг; д) в’язали.
2 варіант
1. Найнявшись до заможного болгарина, Соломія йому:
а) обробляла городину; б) випасала худобу; в) господарювала у хаті;
г) перемивала вовну.
2. Яку приказку використав Остап, пропонуючи Соломії тікати від циган?
а) «Взяв на час та і в добрий час»; б) «Вскочити вище халяв»; в) «Хліб за хліб людям віддавай»;
г) «Борг не реве, а спать не дає».
3. Музичний інструмент, яким Гіца розважав сім’ю:
а) гітара; б) акордеон; в) сопілка; г) скрипка.
4. Через що Остапа пов’язали турецькі жовніри?
а) бо він вважався біглим; б) через циган; в) оскільки ухилявся від сплати податків; г) за вказівкою зрадника.
5. « Почекай, швидко прийду, не забарюся вже…» - говорить Остап до:
а) дідуся; б) Соломії; в)Івана; г) цигана Раду
6. « Ярмо було накладене на шию дикому…»
а) турові; б) волові; в) коневі; г) левові·
самоперевірка / взаємоперевірка ( слайд 6, правильні відповіді )
4. Основна частина уроку ( слайд 7 ), ілюстрації до твору
Монолог Соломії
Скоро ти пішов, Остапе, я як стала на човні, так і задубіла.Холодна, холодна, мов завмерла! Далі прокинулась і чую, що все мені противне, все гидке: і чоловік, і панщина, й життя моє безщасне. Пропадай воно все пропадом… Піду я світ за очі…Все ж за тобою хоч серцеві легше буде... Думалося,
оселемося в слободі, я хазяйнуватиму, а ти із Січі наїздитимеш додому, а то й зовсім залишишся на господарстві…Про щастя з тобою я мріяла, Остапе…
Але навіки розлучили нас зла доля, холодний Дунай, душа рвалася до сонця, а тіло тягнула чорна безодня… « Соломіє!» - чула я твій крик крізь холодну воду…Не судилося нам щастя з тобою, Остапе…
Монолог Остапа
Враг його бери.Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей. Застромив віл шию в ярмо та й байдуже йому, тягне, хоч ти що.
Воля, воля! Коли б не були ми панським товаром, то не міг би пан розлучити мене з Соломією та силою оддати її за свого хурмана…Соломіє, серце моє! Навіки розлучили нас лихі люди та темні води Дунаю… Тільки кличеш мене серед вітряної ночі, а не приходиш, ні…Та й хвала Богу, бо засмутилась би ти, Соломіє, коли б прочитала моє життя, як воно списане на спині. Дорого заплатив я за волю, гірку ціну дав. Половина мене лежить на дні Дунаю, а друга чекає й не дочекається, коли злучиться з нею…
«Гронування»
Справді, кохання – одне з найпрекрасніших почуттів, які переживає людина. І глибоко нещасні ті люди, які ніколи його не відчували. На жаль, воно не завжди приносить тільки щастя… З чим асоціюється у вас це слово?
-Якими ви бачите справжнього чоловіка, справжню жінку? Побудувати асоціативний ряд до слів чоловік ( дівчата), жінка ( хлопці). Які з названих вами рис є у Соломії, Остапа?
- Чимало творів М. Коцюбинського екранізовано. Що ми знаємо про екранізацію повісті «Дорогою ціною»?
Повідомлення учня
( слайд 8 ) – портрети акторів
У 1957 році на кіностудії імені Олександра Довженка знято художній фільм за цим твором.
31 січня 1958 року в Києві відбулася прем’єра фільму режисера Марка Донського «Дорогою ціною» за повістю М. Коцюбинського. Роль Остапа зіграв актор Юрій Дєдович, а роль Соломії – Віра Донська-Присяжнюк А в 1959 році фільм отримав премію Британської Академії кіномистецтв і був визнаний найкращим зарубіжним кінотвором року.
Перегляд фрагменту фільму «Дорогою ціною» ( уривок фільму )
Обговорення епізоду ( як характеризує героїню цей епізод?)
(Волосся – ознака краси жінки . її чарівності і порядності. Жінка з обрізаним волоссям викликала осуд і зневагу.)
- Як ви вважаєте, завдяки чому фільм так високо оцінили? (Прогнозовані відповіді: завдяки тому, що автор твору зміг створити такі сильні образи, вольові характери, а режисер зміг втілити їх на екрані).
Фізкультхвилинка, звучить музика, вправа «Уява» 1 хвилина
Щоб знайти відповіді на деякі важливі для нас запитання, попрацюємо в малих групах
Робота в малих групах
1 група
Чому автор саме так закінчує історію закоханих, а не робить фінал щасливим?
2 група
З якою метою М. Коцюбинський увів у повість епілог? Прокоментуйте останнє речення епілогу.
3 група
Довести, що повість М. Коцюбинського « Дорогою ціною» - твір романтичний?
4 група
Чи можуть бути Остап і Соломія взірцем для українців 21 століття? Які їх риси характеру ви хотіли б виховати в собі, а які – ні?
5 група
Скласти сенкан з ключовим словом « кохання»
6 група
Доведіть, що Остап вижив і одужав саме завдяки турботі і коханню Соломії.
Підготовка 3 – 5 хвилин, виступи груп.
5.Узагальнення та систематизація знань
Міні – дискусія ( слайд 9)
Втеча Остапа і Соломії – це протест проти кріпосницької наруги чи бажання особистого щастя закоханих? Чи можна стверджувати, що не лише прагнення до волі, але і їхнє кохання було тією непереможною силою, що рухала вчинками, поведінкою, вибором героїв?
Орієнтовні правила ведення дискусії:
1.Говорити по черзі, а не всім одночасно.
2.Не перебивати того, хто говорить.
3.Критикувати ідеї, а не особу, що їх висловила.
4.Поважати всі висловлені думки.
5. Не сміятися, коли хтось говорить, за винятком жартів.
6. Не змінювати тему дискусії.
7.Намагатися заохочувати до участі в дискусії інших.
6. Підсумок уроку
- Підніміть руку ті, хто хотів би мати таких друзів, як Остап і Соломія? Чому?
- А хто вважає їх щасливими людьми? ( мали коротке щастя на волі…)
- Яка риса характеру Соломії вам найбільше імпонує? А Остапа?
- Чи сподобалась вам повість? Чим запам’ятається?
- Чого навчилися на уроці?
- Чи здійснилися очікування?
Робота з епіграфом. То ж який, на вашу думку, епіграф точніше розкриває зміст нашої сьогоднішньої розмови? Чому?
Як і в Ромео та Джульєтти, доля закоханих трагічна. Не зібрав і не повів красень Остап хоробрі козачі полки на лютих панів. Не звила свого щасливого й вільного гнізда Соломія. Коротка була мить вільного життя цих людей. Але то була найщасливіша мить, безсмертна мить, виборена двома затятими волелюбцями. Нескореною пішла в небуття Соломія. Нескореним довіку залишився Остап. Тому вони, борці за свободу, за своє щастя, залишилися жити у віках. Вони й зараз наче промовляють до нас: любіть свободу, свій рідний край, будьте вільними.
Заповнити і здати картки самооцінювання
7. Домашнє завдання ( слайд 12 )
« Я хочу тобі сказати…» ( лист літературному герою: дівчата – Соломії, хлопці – Остапу)
( слайд 13 ) Тож бережіть своє кохання і будьте щасливими!