Урок ": ПОВІСТЬ М.О. БУЛГАКОВА «СОБАЧЕ СЕРЦЕ» ЯК МЕТАФОРА СОЦІАЛЬНИХ ЕКСПЕРИМЕНТІВ РЕВОЛЮЦІЙНОЇ ДОБИ"

Про матеріал

проаналізувати з учнями проблематику твору М.О. Булгакова, розкрити мотиви та наслідки вчинків героїв, обговорити актуальність питань, поставлених у творі; розвивати критичне мислення, вміння формулювати та обстоювати власну думку;

Перегляд файлу

 

ТЕМА: ПОВІСТЬ М.О. БУЛГАКОВА «СОБАЧЕ СЕРЦЕ» ЯК МЕТАФОРА СОЦІАЛЬНИХ ЕКСПЕРИМЕНТІВ РЕВОЛЮЦІЙНОЇ ДОБИ

Мета: проаналізувати з учнями проблематику твору М.О. Булгакова, розкрити мотиви та наслідки вчинків героїв, обговорити актуальність питань, поставлених у творі; розвивати критичне мислення, вміння формулювати та обстоювати власну думку; прищеплювати розуміння небезпеки втручання в природні процеси, необхідності відповідати за свої вчинки.

Обладнання: підручник, повний текст повісті М.О. Булгакова «Собаче серце».

Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок.

Перебіг уроку

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

Декілька учнів зачитують твори-мініатюри «Чому експеримент професора Преображенського зазнав невдачі?». Учні обговорюють висловлені у творах аргументи, доходять спільного висновку.

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Слово вчителя

Сучасники Булгакова сприймали повість «Собаче серце» як гостру політичну сатиру, а сучасні літературознавці розглядають твір як прозору метафору соціальних експериментів революційної доби. Вожді революції 1917 року ставилися до неї як до глобального експерименту з побудови соціалізму в окремо взятій країні (а згодом, як вони очікували, й в усьому світі). За допомогою цього експерименту вони прагнули переформувати людину, пробудити соціальну свідомість у представників робітничого класу. Тобто революціонери мислили себе як творці нового типу людей.

Подібний експеримент здійснює і професор Преображенський у Булгакова, але він намагається змінити природу, перетворивши тварину на людину. На уроці ми простежимо, як письменник змальовує хід цього експерименту, дамо оцінку вчинку Преображенського, спробуємо встановити причину невдачі професора.

IV.СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Бесіда

1. Розкажіть про життя професора Преображенського.

2. З якою метою професор підібрав безпритульного пса?

3. У чому суть експерименту професора Преображенського?

4. Яким автор показав професора в сцені підготовки до операції?

5. Яким ми бачимо перед операцією Шарика?

Виконання завдань

  1. Складіть таблицю за текстом повісті

 Порівняйте Шарикова з Шариком. Заповніть таблицю.

Шарик

Шариков

 

 

Добродушний

Нещасний

Відданий

Милий

Довірливий

Хитрий

Неписьменний

Невихований

Зухвалий

Грубий

Самовпевнений

Жорстокий      Продажний    Підлий

 

Висновок учнів.  (Шарик - добрий і хитрий пес. Шариков - бездушна істота, споживач, вихованням якого займається  Швондер).

Які основні риси вдачі Шарикова? (Нахабство, безкультурність, відсутність інтелекту)

Яка риса, на ваш погляд, найгірша? (Нахабство).

Хто став донором для створення Шарикова – нової людини? (Клим Григорович Чугункин, 25 років,  неодружений. Безпартійний, судився три рази і виправданий: вперше завдяки недоліку доказів, другий раз походження врятувало, в третій раз - умовно каторга на 15 років. Крадіжки. Професія - гра на балалайці по корчмах. Малого росту, погано складений. Печінка розширена (алкоголь). Причина смерті - удар ножем в серці в пивній «Стоп-сигнал» у Преображенської застави).

Швондер. Яка його роль  у становленні Шарикова як особистості?

Голова будинкому Швондер подібний до казкового гнома, і можливості у нього теж казкові. Швондер - це людина, у якої за душею немає нічого: він жалюгідний, хоча амбітний; злісний, він вважає себе улаштовувачем нового життя.  Він робить ідеологічний вплив на Шарикова. Його принцип - відібрати і поділити. Він хоче отримувати від життя все, нічого не роблячи, заважаючи працювати таким, як Борменталь і Преображенський. Він вважає в праві нахабно розпоряджатися власністю людей, диктувати, де їм працювати, спати, приймати їжу. Швондер надає Шарикову соціальний статус, дає колишньому псові права,  озброює  «ідейною фразою». Це він робить не з  людинолюбства, а лише для того, щоб показати свою владу,  покомандувати « інтелігенцією». Для цього він провокує Шарикова, нацьковує його на професора).

2. Проблемні питання

1. Повість Булгакова сповнена християнських алюзій (тобто натяків). По-перше, прізвище професора Преображенського — натяк на християнське свято Преображення Господнього. Операцію професор робить 23 грудня, а запис про зникнення хвоста і перше слово істоти в щоденнику спостережень Борменталя датований 6 січня. Таким чином, весь процес перетворення собаки на людину охоплює період з 24 грудня до 6 січня — від католицького до православного Святвечора. Нова людина Шариков з’являється в ніч із 6-го на 7-ме січня — у православне Різдво. Яку роль ці алюзії відіграють у творі? Чи, можливо, це просто випадковий збіг?

2. Якими методами професор Преображенський намагається виховувати Шарикова? Який результат такого виховання?

3. Виразно прочитайте суперечку Преображенського і Шарикова про те, чи мав професор робити операцію (глава VI). Як ви вважаєте, на чиєму боці правда? Чому ви так думаєте?

4. Чи згодні ви зі словами професора про те, що штучно створювати людей, навіть дуже розумних, немає сенсу? Поясніть свою позицію.

5. Якого висновку дійшов професор Преображенський щодо свого експерименту?

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ

Запитання - Відповідь

1. Над чим вас змусила замислитись повість «Собаче серце»?

2. У чому актуальність попереджень М.О. Булгакова? Чи можна пов’язати зміст повісті з сучасною проблемою клонування? Обґрунтуйте свою відповідь.

3. У яких випадках можна виправдати штучне створення людей, втручання в природні процеси? Чи такі експерименти взагалі не мають виправдання? Аргументуйте свою позицію.

VI. ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

У мережі Інтернет подивитися уривок фільму (або всю стрічку) «Собаче серце» (СРСР, реж. В. В. Бортко, 1988). Написати рецензію на фільм.

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В., Туряниця В.Г., Орлова О.В.)
Додано
29 листопада 2018
Переглядів
6879
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку