Матеріали підготовлені для вчителів - предметників для проведення уроків додаткового читання із зарубіжної літератури.. Щодо творчої роботи, то для її написання, як нам бачиться, можна використати запропоновану годину із резервних, а можна – урок розвитку зв'язного мовлення. У будь якому випадку, учням варто письмово викласти свої роздуми про значення віри у їх житті.
Інтегрований урок із зарубіжної літератури та англійської мови у 9 класі
Бернард Шоу «Пігмаліон»
Тема: Динаміка образу Елізи Дулітл. Ідеї «одухотворення» людини засобами мистецтва
Очікувані результати: учень характеризує образ героїні, виявляє засоби його створення, висловлює власні судження та аргументує їх прикладами з тексту, усвідомлює необхідність брати на себе відповідальність за власні рішення
Обладнання: текст п’єси, ТЗН, ілюстрації до фільму-екранізації, фрагменти з фільму, словники
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок
Хід уроку
«Я можу зробити леді з пучка моркви»
1.Організаційний момент Вчитель зарубіжної літератури (ВЗЛ): Ми продовжуємо вивчати пєсу Б. Шоу «Пігмаліон» і сьогодні поговоримо про образ головної героїні, Елізи Дулітл. Ми спробуємо описати її зовнішність, вдачу, і поміркувати, чого ця дівчина може нас навчити. Запишіть тему уроку та очікувані результати у зошит.
Слайд №1
Важливим засобом для творення образу Елізи є мова цієї дівчини. Як відомо, задумом автора була саме пропаганда літературної англійської мови. Оскільки, на жаль, я не є фахівцем, а проблема, якої торкається Б. Шоу, є надзвичайно актуальною, сьогоднішній урок мені допоможе вести ваш класний керівник, вчитель англійської мови - Ганна Богданівна. Вчитель англійської мови (ВАМ): …про автора чи про важливість вміти правильно говорити…
Today, you will have unusual lesson not ordinary lesson. Now, I want to tell you the importance of teaching pronunciation. Pronunciation has become an integral part of language learning. It forms one of the stages in presentation of new words and sentence patterns. The importance of pronunciation takes on even greater significance when we understand the connection between pronunciation and other aspects of language use.
Слайд №2
2.Перевірка домашнього завдання ВЗЛ: Вашим домашнім завданням було заповнити порівняльну таблицю зовнішності та рис вдачі Елізи на початку та наприкінці п’єси. Ви могли використати для цієї роботи цитати автора чи свої власні епітети - мовою оригіналу чи у перекладах. Зараз ми спробуємо зробити зведену таблицю, вибравши для цього найбільш вдалі відповіді. Природно, найактивніші учні будуть оцінені. (Діти зачитують свої варіанти відповідей, хтось один заповнює слайд, вчителі оцінюють кількох учнів)
Слайд №3
3. Інсценізація ВЗЛ: З таблиці ми бачимо, що перед нами - дві різні людини. Напевне, професору Хіггінсу було дуже важко змінювати свою ученицю. Втім, ми маємо змогу в цьому переконатися. (Наперед підготовлені вчителем англійської мови учні демонструють уривок із п’єси)
«Урок фонетики»
ВАМ: …(дякує… аналізує помилки… проводить п’ятихвилинку вимови)
Now, you have to imagine that I am Professor Henry Higgins. And you are Eliza Doolittle. You will have to repeat this structure. You will have to repeat sounds [p], [t], [ei].
“The rain in Spain stays mainly in the plain”
Teachers use phonetic drills in every lesson when they teach young learners, because pronunciation is very important in language learning.
Слайд №4
Перегляд відео.
4.Робота над епіграфом
ВЗЛ: Перш ніж ми будемо аналізувати, чому саме ці слова стали епіграфом уроку, пропоную вам помилуватися Елізою, яку у фільмі «Моя чарівна леді» відтворила чарівна актриса Одрі Хепберн.
Слайд №5
(учні пригадують, що ці слова під час парі професор сказав своєму другові, що Еліза справді разюче змінилася , що вона у фільмі дійсно схожа на леді, що у п’єсі її сприйняли за герцогиню, зачитують визначення зі словника про леді тощо. Шляхом правильно підібраних запитань вчитель може підштовхнути учнів до потрібних йому відповідей, якщо учні у процесі обміну думками не скажуть цього самостійно)
5.Проблемне запитання ВЗЛ: Як проблемне запитання, на яке ми з Ганною Богданівною хочемо отримати вашу відповідь, ми дещо перефразували слова професора Хіггінса (повертає на дошці прихований напис «Чи можна зробити леді з пучка моркви?» і чекає на відповідь, що «з моркви» не можна зробити нічого, що Еліза не була «морквою» як, зрештою, не стала і «леді». Учні ще раз пригадують текст п’єси.) -як характеризує Елізу той факт, що вона готова платити за навчання? (почуття власної гідності) -чи дозволила б собі леді кидати капці в будь-кого? (у останній сцені) -чому місіс Пірс з самого початку захищала дівчину перед професором? (його вдача) -чому Пікерінг ставився до головної героїні не так, як Хіггінс? (його вдача) -чи схвалюєте ви методи професора? -чи вірите у подібні перетворення?
6.Презентація ВЗЛ: Трохи згодом ми повернемось до розмови про «леді» і «моркву», а зараз – до вашої уваги повідомлення про успішних людей, підготовлені вашими однокласниками. Деякі звучатимуть англійською мовою, їх оцінить Ганна Богданівна.
Now, you will speak about famous people. These statutes can help you to speak about famous people and their success in life.
A dream becomes a goal when action is taken toward its achievement. (Bo Bennet)
Мрія стає метою, коли зроблено дію для її досягнення. (Бо Беннет)
Formal education will make you living. (Jim Rohn)
З дипломом можна заробити на життя. Самоосвіта зробить Вам статок. (Джим Рон)
Success does not come to you… you go to it. (Marva Collins)
Успіх сам не приходить до Вас… Ви йдете до нього. (Марва Коллінз)
Слайди №6-12
ВАМ: Ви б бажали для себе таких успіхів? З чого склався успіх Елізи? (повертає на дошці прихований напис «Мова. Зовнішній вигляд. Манери. Наполегливість. Гідність» і просить перекласти ці слова) Це все? (учні мають назвати « мету» і «вчителя»)
7.Домашнє завдання ВАМ: Як бачимо, зараз у світі є багато талановитих і успішних людей, на яких хочеться бути схожими. А, може, вже хтось хоче бути схожим на вас? Напишіть повідомлення про ваші досягнення на сьогоднішній день. ВЗЛ:Завдання на наступний урок літератури звучатиме дещо інакше. Поміркуйте, чи засуджуємо ми професора за його байдужість до майбутнього Елізи? До речі, зараз, під час нашої дискусії прозвучить як подібне запитання, так і, сподіваюсь, відповідь на нього. Отож, прошу бути уважними.
8.Запрошення до дискусії ВЗЛ: Пропоную повернутися до проблемного запитання і сформувати його по-іншому
Слайд №13
(Вчитель терпляче чекатиме, доки учні не перероблять слова Хіггінса ще раз, на цей раз на фразу «Чи хоче пучок моркви, аби з нього зробили леді?»). Ми розглянули епіграф і погодилися, що Хіггінс зумів змінити Елізу. Ми обговорили проблемне запитання і зрозуміли, що не всі люди здатні змінюватися. Фінал драми відкритий і якщо ви чекаєте, що ми будемо обговорювати майбутнє Елізи, ви помиляєтесь. Нам нема до неї ніякого діла, як і Хіггінсу, як і Бернарду Шоу (адже він – майстер парадоксів). Нас цікавимо ми і тільки ми: - ми здатні добитися успіху? - чому з мільярдів людей, які живуть у світі, успіху добиваються одиниці? - що ми робимо для досягнення успіху, чи взагалі щось робимо? (прослухати свою мову, проаналізувати свій день; коли були в театрі, музеї, читали цікаву книжку?) - ви ще не відчули себе пучком моркви? (Учні мають усвідомити свою відповідальність за свої рішення. Думки можуть бути різними, адже автор тому і назвав свій твір драма-дискусія). Отож, бажаємо вам всім успіху і віримо, що ви багато чого у житті зможете досягти, якщо будете працювати над собою. Ілон Маск, про якого ви згадували у презентації, працює сто годин щотижня. Спробуйте один тиждень попрацювати сто годин – вас здивують ваші результати.