Тема: Повітря - суміш газів. Значення повітря.
Мета
- навчальна: ознайомити учнів зі складом повітря, розширити й поглибити уявлення про значення і місцезнаходження повітря на Землі, рух повітря;
- розвивальна: розвивати спостережливість, увагу, дослідницький підхід
до вивчення природних явищ;
- виховна: виховувати бережне ставлення до повітря — основи життя. Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: атлас, карти, підручник, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів, музичний супровід, навчальні фільми «Повітря в природі». Очікувані результати: учні ознайомляться зі складом повітря, значенням повітря для живих організмів, підтримування горіння.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель
Дзвінок пролунав веселий. Дружно всіх він кличе в клас. Стали, дітки, всі рівненько, Посміхнулися гарненько. Настрій на урок взяли, Працювати почали Цікаві дії на уроці пропоную я для вас.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Бесіда
- Що таке грунт?
- Які властивості грунту?
- Від чого залежить родючість грунту?
- Що таке гумус?
-Які розрізняють грунти?
- Тест
1. Сонце дає Землі:
а) тепло;
б) світло;
в) світло і тепло.
2. Для чого сонячна енергія потрібна живим організмам?
а) Для росту;
б) для руху;
в) для розвитку;
г) для росту, розвитку, руху.
3. Чи правильне твердження: «Сонячні промені однаково нагрівають поверхню Землі»:
а) так;
б) ні.
4. За допомогою світла в листках рослин утворюється:
а) вода;
б) поживні речовини;
в) сіль.
5. Сонце гріє найдужче:
а) вранці;
б) ввечері;
в) опівдні.
6. Що стає з тілами неживої природи, коли вони вбирають сонячне тепло?
а) Охолоджуються;
б) нагріваються.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
* Прийом «Загадка»
Послухайте уважно і скажіть, будь ласка, про що йдеться.
Воно таке велике,
Що займає цілий світ.
Воно таке маленьке.
Що в найменшу щілинку зайде.
Куди ступиш — всюди маєш. Хоч не бачиш, а вживаєш.
Через нос проходит в грудь И обратный держит путь. Он невидимый, и все же, Без него мы жить не можем!
(Повітря)
Сам не горить, а горіння підтримує.
(Кисень)
Учитель. Отже темою сьогоднішнього уроку «Повітря – суміш газів. Значення повітря. (запис дітей до зошитів)
Сьогодні ми розширимо і поглибимо ваші знання про повітря, яке є сумішшю газів та дізнаємося більше про його властивості та значення.
План
1. Повітря – суміш газів.
2. Властивості повітря.
3. Значення повітря.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Сьогодні Україна — одна з екологічно «брудних» країн. 20 % міського населення України проживає в зонах, де наявність шкідливих речовин у повітрі перевищує допустимі норми у 15 і більше разів. Трагедією в житті українського народу стала аварія на Чорнобильській АЕС. Люди повинні дбати про чистоту повітряного океану, бо від нього залежить наше здоров'я. Дуже забруднюють повітря автомобілі, промисловість та пожежі.
- Чи таке ж важливе повітря для інших істот на Землі?
Ми кажемо, що над Землею розпростерся безмежний повітряний океан, що Земля оточена з усіх боків повітрям. Воно невидиме, але є усюди, є у ґрунті, у воді та заповнює пустий простір у тілах. Без повітря не можуть жити рослини, тварини, люди. Ми повітрям дихаємо. Ми живемо на дні глибокого повітряного океану, назва якого — атмосфера.
- Атмосфера
- Атмосфера — це газова оболонка Землі (від грецького «<зт-МОС9 — пара та «сфера» — оболонка). Вона простягається від поверхні Землі понад 2 тис. км і поступово переходить у міжпланетний простір. Сила тяжіння утримує її, як магніт, не даючи газам відлетіти в космос. Нашій планеті пощастило двічі, адже вона тримається на оптимальній відстані від Сонця і єдина з усіх планет має атмосферу, придатну для життя.
- Склад повітря
Це суміш багатьох газоподібних речовин: азоту, кисню, вуглекислого газу.
1. Повітря-суміш газів.
* Прийом «Робота з підручником»
За рисунком у підручнику з'ясуйте процентне співвідношення основних складових повітря.
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Кожен із газів виконує свою роль. Кисень забезпечує процеси дихання і горіння. Крім газів, у повітрі є домішки (водяна пара, дим, сажа, пил та інші речовини). Вуглекислий газ і водяна пара змінюють процентне співвідношення залежно від різних умов. Вуглекислого газу багато в повітрі промислових міст, а водяної пари — у повітрі над водяною поверхнею.
- Кисень — це безбарвний газ, але під впливом зміни температури він може ставати то рідкою (при -183 °С), то твердою речовиною (при -219 °С). Лікувальні властивості кисню використовують для лікування різних захворювань людей, завдяки кисню посилюється робота легень, серця й відновлюється кровообіг. Спеціальні кисневі прилади — це кисневі подушки, кисневі прилади для альпіністів, водолазів, космонавтів.
- Азот — не має запаху і кольору, подібно до вуглекислого газу не підтримує горіння, але на відміну від нього не шкідливий.
за об'ємом азот посідає перше місце в складі повітря (у 100 л повітря міститься 78 л азоту, 21 л кисню, а вуглекислого газу менше 1 л).
* Прийом «Словникова робота»
- Повітря — це суміш газів, основні з яких — азот і кисень. У незначній кількості в повітрі є вуглекислий газ, водяна пара та тверді домішки (пил, попіл, сажа).
2. Властивості повітря
Розповідь з елементами бесіди.
Ми з’ясували, що повітря перебуває у газоподібному агрегатному стані. Які властивості йому характерні як газу?
Повітря оточує Землю, воно є скрізь, але ми його не бачимо, не відчуваємо. Властивостями повітря є: прозорість, безбарвність, відсутність запаху та власної форми, здатність займати весь наданий йому простір. Крім названих, повітря має ще й інші властивості. (заповнення схеми учнями в зошитах та проведення дослідів на виявлення властивостей повітря підручник ст.. 131.)
Дослід № 1. Спробуй стиснути з боків щільно закриту пластмасову порожню пляшку так, щоб її боки доторкнулися. У тебе нічого не вийде. Це то, що пляшка лише здається порожньою, а на справді вона наповнена повітрям, яке заважає стисненню.. Спробуй зробити те саме з відкритою пляшкою. Що відбулося? (Відповідь учнів)
Повітря дуже легке, тому наповнені ним кульки не падають додолу камінцем, а плавно кружляють і опускаються на землю.
Дослід № 2. У прозору посудину зануримо півлітрову пластмасову пляшку. Вода стрімко заходитиме в пляшку, а пухирці повітря виходитимуть з неї.
Фізкультхвилинка «Вулкан»
До вулкана ми прийшли (на місці крокують)
Сіли на підніжжя (присіли)
Десь високо у горі кратер в небі висне (піднімають руки в верх і дивляться в гору сидячі)
Піднялись до нього ми (навшпиньках тягнемось у гору в верх)
Заглянули в кратер
Магма там вирує в нім ( в один бік крутяться)
Крутиться, лютує (в інший бік крутяться)
Схил на захід (нахил в бік)
Схил на схід (нахил в бік)
Та нема різниці ( руки розводять, щоб лопатки зійшлися)
Біжимо хутчіш з гори, щоб не запізниться (біжать на місця)
3. Значення повітря
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Недарма кажуть: «Потрібен, як повітря». Людина споживає за добу 700 г кисню, що є у складі повітря. Переважна більшість живих організмів має аеробне дихання, тобто використовує кисень повітря. Повітря є скрізь, де існують живі організми: на суходолі, у воді, у ґрунті. Простір навколо нас наповнений повітрям. Повітря утворює атмосферу — газову оболонку Землі, що сягає висоти 2 тис. км над поверхнею планети. Повітря розсіює сонячні промені вдень, вночі оберігає від охолодження, є своєрідним щитом планети.
Широко використовують кисень у господарстві для зварювання металів, медицині для штучного дихання хворих людей застосовують кисневі подушки, «кисневий коктейль» надає людині сил. Вуглекислий газ використовують для виготовлення цукру, газованої води, штучного льоду, а також для гасіння пожеж. Здавна люди навчилися використовувати рух повітря. Вони створили вітрильні човни, вітряки — млини, вітрові електростанції. Таким чином, людина корисно використовує енергію повітря, що рухається
- Випереджальне завдання учнів
Повідомлення про значення повітря у житті живих організмів. Як зберегти повітря чистим.
- Розповідь учителя з елементами бесіди
Під впливом діяльності людини склад повітря змінюється — погіршується його прозорість, підвищується вміст шкідливих газів. Тому прийнято спеціальні закони, спрямовані на охорону повітря від забруднення. ООН просить людство посадити мільярд дерев. Кенійська захисниця навколишнього середовища і лауреат Нобелівської премії миру 2004 року Вангарі Маатаї звернулася до людей усього світу з проханням посадити кожного хоча б одне дерево:«Це може зробити кожен, але одна справа — посадити дерево, а зовсім інша — допомогти йому вижити». Ви теж можете і повинні робити посильний внесок у збереженні чистоти повітря. Для цього треба берегти зелені насадження, висаджувати нові та доглядати за ними.
- Випереджальне завдання учнів
Повідомлення про значення чистоти повітря для здоров'я людини.
* Прийом «Дерево рішень»
Завдання. Пригадайте, як забруднюється повітря. Запропонуйте шляхи вирішення цієї проблеми.
V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
* Прийом «Творча лабораторія»
Завдання. Складіть кросворд з ключових слів уроку.
VI. Підсумок уроку.
Гра” ЗЕМЛЯ, ВОДА, ПОВІТРЯ, ВОГОНЬ
Правила гри: неуважні вибувають з гри.
* Прийом «Роблю висновок» □ Повітря — природна суміш газоподібних речовин, серед яких найбільше азоту і 1/5 кисню.
- Повітря утворює атмосферу Землі.
- Усі живі істоти для свого дихання використовують повітря,
- Зелені насадження затримують пил і бруд і виділяють кисень, дуже потрібний для дихання всіх живих істот.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграфи підручника: § 31
- Випереджальне завдання: дати відповідь на питання «Як люди використовують у побуті властивість повітря погано проводити тепло?».
- Скласти до теми кросворд, ребус.