Урок "Повітря - суміш газів. Значення повітря".

Про матеріал
Ознайомити учнів зі складом повітря, розширити й поглибити уявлення про значення і місце знаходження повітря на Землі, рух повітря; розвивати спостережливість, увагу, дослідницький підхід до вивчення природних явищ; виховувати бережне ставлення до повітря — основи життя.
Перегляд файлу

  Тема: Повітря - суміш газів. Значення повітря.

Мета 

- навчальна: ознайомити учнів зі складом повітря, розширити й поглибити уявлення про значення і місцезнаходження повітря на Землі, рух повітря; 

- розвивальна: розвивати спостережливість, увагу, дослідницький підхід

до вивчення природних явищ; 

- виховна: виховувати бережне ставлення до повітря — основи життя. Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.

Обладнання: атлас, карти, підручник, зошити, відеоматеріали з Інтернет-ресурсів, музичний супровід, навчальні фільми «Повітря в природі». Очікувані результати: учні ознайомляться зі складом повітря, значенням повітря для живих організмів, підтримування горіння.

 

                                      Хід уроку 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Учитель

Дзвінок пролунав веселий. Дружно всіх він кличе в клас. Стали, дітки, всі рівненько, Посміхнулися гарненько. Настрій на урок взяли, Працювати почали Цікаві дії на уроці пропоную я для вас.

II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ  Бесіда

- Що таке грунт?

- Які властивості грунту?

- Від чого залежить родючість грунту?

- Що таке гумус?

-Які розрізняють грунти?

- Тест

1.  Сонце дає Землі:

а)  тепло;

б) світло;

в)  світло і тепло.

2. Для чого сонячна енергія потрібна живим організмам?

а)  Для росту;

б) для руху;

в)  для розвитку;

г)  для росту, розвитку, руху.

3.  Чи правильне твердження: «Сонячні промені однаково нагрівають поверхню  Землі»:

а)  так;

б) ні.

4. За допомогою світла в листках рослин утворюється:

а)  вода;

б)  поживні речовини;

в)  сіль.

5.  Сонце гріє найдужче:

а)  вранці;

б)  ввечері;

в)  опівдні.

6.  Що стає з тілами неживої природи, коли вони вбирають сонячне тепло?

а)  Охолоджуються;

б)  нагріваються.

 III.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

* Прийом «Загадка»

Послухайте уважно і скажіть, будь ласка, про що йдеться.

Воно таке велике,

Що займає цілий світ.

Воно таке маленьке.

Що в найменшу щілинку зайде.

Куди ступиш — всюди маєш. Хоч не бачиш, а вживаєш.

Через нос проходит в грудь И обратный держит путь. Он невидимый, и все же, Без него мы жить не можем!

(Повітря)

Сам не горить, а горіння підтримує.

(Кисень)

Учитель. Отже темою сьогоднішнього уроку  «Повітря – суміш газів. Значення повітря. (запис дітей до зошитів)

Сьогодні ми розширимо і поглибимо ваші знання про повітря, яке є сумішшю газів та дізнаємося більше про  його властивості та значення.

                                                          План

1. Повітря – суміш газів.

2. Властивості повітря.

3. Значення повітря.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Сьогодні Україна — одна з екологічно «брудних» країн. 20 % міського населення України проживає в зонах, де наявність шкідливих речовин у повітрі перевищує допустимі норми у 15 і більше разів. Трагедією в житті українського народу стала аварія на Чорнобильській АЕС. Люди повинні дбати про чистоту повітряного океану, бо від нього залежить наше здоров'я. Дуже забруднюють повітря автомобілі, промисловість та пожежі.

- Чи таке ж важливе повітря для інших істот на Землі?

Ми кажемо, що над Землею розпростерся безмежний повітряний океан, що Земля оточена з усіх боків повітрям. Воно невидиме, але є усюди, є у ґрунті, у воді та заповнює пустий простір у тілах. Без повітря не можуть жити рослини, тварини, люди. Ми повітрям дихаємо. Ми живемо на дні глибокого повітряного океану, назва якого — атмосфера.

- Атмосфера

- Атмосфера — це газова оболонка Землі (від грецького «<зт-МОС9 — пара та «сфера» — оболонка). Вона простягається від поверхні Землі понад 2 тис. км і поступово переходить у міжпланетний простір. Сила тяжіння утримує її, як магніт, не даючи газам відлетіти в космос. Нашій планеті пощастило двічі, адже вона тримається на оптимальній відстані від Сонця і єдина з усіх планет має атмосферу, придатну для життя.

- Склад повітря

Це суміш багатьох газоподібних речовин: азоту, кисню, вуглекислого газу.

1. Повітря-суміш газів.

* Прийом «Робота з підручником»

За рисунком у підручнику з'ясуйте процентне співвідношення основних складових повітря.

- Розповідь учителя з елементами бесіди

Кожен із газів виконує свою роль. Кисень забезпечує процеси дихання і горіння. Крім газів, у повітрі є домішки (водяна пара, дим, сажа, пил та інші речовини). Вуглекислий газ і водяна пара змінюють процентне співвідношення залежно від різних умов. Вуглекислого газу багато в повітрі промислових міст, а водяної пари — у повітрі над водяною поверхнею.

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/7/s09518660.jpg

- Кисень — це безбарвний газ, але під впливом зміни температури він може ставати то рідкою (при -183 °С), то твердою речовиною (при -219 °С). Лікувальні властивості кисню використовують для лікування різних захворювань людей, завдяки кисню посилюється робота легень, серця й відновлюється кровообіг. Спеціальні кисневі прилади — це кисневі подушки, кисневі прилади для альпіністів, водолазів, космонавтів.

- Азот — не має запаху і кольору, подібно до вуглекислого газу не підтримує горіння, але на відміну від нього не шкідливий.

за об'ємом азот посідає перше місце в складі повітря (у 100 л повітря міститься 78 л азоту, 21 л кисню, а вуглекислого газу менше 1 л).

* Прийом «Словникова робота»

- Повітря — це суміш газів, основні з яких — азот і кисень. У незначній кількості в повітрі є вуглекислий газ, водяна пара та тверді домішки (пил, попіл, сажа).

2. Властивості повітря

Розповідь з елементами бесіди.

Ми з’ясували, що повітря перебуває у газоподібному агрегатному стані. Які властивості йому характерні як газу?

Повітря оточує Землю, воно є скрізь, але ми його не бачимо, не відчуваємо. Властивостями повітря є: прозорість, безбарвність, відсутність запаху та власної форми, здатність займати весь наданий йому простір. Крім названих, повітря має ще й інші властивості. (заповнення схеми учнями в зошитах та проведення дослідів  на виявлення властивостей повітря підручник ст.. 131.)

Дослід № 1. Спробуй стиснути з боків щільно закриту пластмасову порожню пляшку так, щоб її боки доторкнулися. У тебе нічого не  вийде. Це то, що пляшка лише здається порожньою, а на справді вона наповнена повітрям, яке заважає стисненню.. Спробуй зробити те саме з відкритою пляшкою. Що відбулося? (Відповідь учнів)

 

Повітря дуже легке, тому наповнені ним кульки не падають додолу камінцем, а плавно кружляють і опускаються на землю.

Дослід № 2. У прозору посудину зануримо півлітрову пластмасову пляшку. Вода стрімко заходитиме  в пляшку, а пухирці повітря виходитимуть з неї.

Фізкультхвилинка «Вулкан»

До вулкана ми прийшли (на місці крокують)

Сіли на підніжжя (присіли)

Десь високо у горі кратер в небі висне (піднімають руки в верх і дивляться в гору сидячі)

Піднялись до нього ми (навшпиньках тягнемось у гору в верх)

Заглянули в кратер

Магма там вирує в нім ( в один бік крутяться)

Крутиться, лютує (в інший бік крутяться)

Схил на захід (нахил в бік)

Схил на схід (нахил в бік)

Та нема різниці ( руки розводять, щоб лопатки зійшлися)

Біжимо хутчіш з гори, щоб не запізниться (біжать на місця)

3. Значення повітря

- Розповідь учителя з елементами бесіди

Недарма кажуть: «Потрібен, як повітря». Людина споживає за добу 700 г кисню, що є у складі повітря. Переважна більшість живих організмів має аеробне дихання, тобто використовує кисень повітря. Повітря є скрізь, де існують живі організми: на суходолі, у воді, у ґрунті. Простір навколо нас наповнений повітрям. Повітря утворює атмосферу — газову оболонку Землі, що сягає висоти 2 тис. км над поверхнею планети. Повітря розсіює сонячні промені вдень, вночі оберігає від охолодження, є своєрідним щитом планети.

Широко використовують кисень у господарстві для зварювання металів, медицині для штучного дихання хворих людей застосовують кисневі подушки, «кисневий коктейль» надає людині сил. Вуглекислий газ використовують для виготовлення цукру, газованої води, штучного льоду, а також для гасіння пожеж. Здавна люди навчилися використовувати рух повітря. Вони створили вітрильні човни, вітряки — млини, вітрові електростанції. Таким чином, людина корисно використовує енергію повітря, що рухається

- Випереджальне завдання учнів

Повідомлення про значення повітря у житті живих організмів.  Як зберегти повітря чистим.

- Розповідь учителя з елементами бесіди

Під впливом діяльності людини склад повітря змінюється — погіршується його прозорість, підвищується вміст шкідливих газів. Тому прийнято спеціальні закони, спрямовані на охорону повітря від забруднення. ООН просить людство посадити мільярд дерев. Кенійська захисниця навколишнього середовища і лауреат Нобелівської премії миру 2004 року Вангарі Маатаї звернулася до людей усього світу з проханням посадити кожного хоча б одне дерево:«Це може зробити кожен, але одна справа — посадити дерево, а зовсім інша — допомогти йому вижити». Ви теж можете і повинні робити посильний внесок у збереженні чистоти повітря. Для цього треба берегти зелені насадження, висаджувати нові та доглядати за ними.

- Випереджальне завдання учнів

Повідомлення про значення чистоти повітря для здоров'я людини.

* Прийом «Дерево рішень»

Завдання. Пригадайте, як забруднюється повітря. Запропонуйте шляхи вирішення цієї проблеми.

V. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

* Прийом «Творча лабораторія»

Завдання. Складіть кросворд з ключових слів уроку.

VI. Підсумок уроку. 

Гра” ЗЕМЛЯ, ВОДА, ПОВІТРЯ, ВОГОНЬ

  • Всі стають у коло, а ведучий - посередині. Він кидає комусь з дітей м'яча, вимовляючи при цьому одне з слів: "земля", "вода", "повітря", "вогонь". Якщо ведучий сказав "земля", то гравець, що впіймав м'яча, повинен швидко назвати якусь тварину. На слово "вода" треба назвати рибу, на слово "повітря" - птаха. Якщо ведучий скаже "вогонь", усі, махаючи руками, повинні крутитися на місці.

Правила гри: неуважні вибувають з гри.

 

* Прийом «Роблю висновок» □ Повітря — природна суміш газоподібних речовин, серед яких найбільше азоту і 1/5 кисню.

- Повітря утворює атмосферу Землі.

- Усі живі істоти для свого дихання використовують повітря, 

- Зелені насадження затримують пил і бруд і виділяють кисень, дуже потрібний для дихання всіх живих істот.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Опрацювати параграфи підручника:  § 31

- Випереджальне завдання: дати відповідь на питання «Як люди використовують у побуті властивість повітря погано проводити тепло?».

- Скласти до теми кросворд, ребус.

 

docx
Додано
27 вересня 2019
Переглядів
11520
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку