12 травня о 18:00Вебінар: Лайфхаки з використання сервісу LearningApps в освітньому процесі

Урок "Повітря навколо нас. Властивості повітря."

Про матеріал
Показати за допомогою дослідів де і як можна побачити повітря, з’ясувати його властивості і значення у природі, вчити дітей самим проводити досліди та досліджувати.
Перегляд файлу

Актуальність: процес дослідження допомагає дитині осягнути закономірності та взаємозв’язки довкілля, сформувати цілісний світогляд та основи культури інженерного мислення. Досліди сприяють формуванню у дітей пізнавального інтересу до природи, розвивають спостережливість, розумову діяльність, розкривають причину природного явища, підводять до суджень, умовиводів, вчать встановлювати  причинно-наслідкові зв’язки.

 

Я досліджую світ, 3 клас

Тема: Повітря навколо нас. Властивості повітря.

Мета уроку:

  • продовжити формувати поняття «природа», «повітря», вміння встановлювати  причинно-наслідкові зв’язки, дослідницькі навички;
  • експериментальним шляхом допомогти учням отримати знання про властивості повітря, про використання його людиною;
  • створювати умови для подальшого розвитку логічного і критичного мислення, уваги, спостережливості, здатності спілкуватися у процесі спільної діяльності;
  • сприяти вихованню в дітей пізнавального інтересу до вивчення природи, почуття колективізму і відповідальності.

Тип уроку: дослідження, відкриття нових знань.

Засоби навчання та обладнання: презентація, ілюстрації, дитячі пластикові кульки, целофанові пакети, ємність з водою, коктельні трубочки, пластикові стаканчики, повітряні кульки, порожня пляшка, свічки, харчова сода, оцет, харчові барвники.

 

Хід уроку:

 

 1.Організаційний момент. (Проблемне питання)

- Діти, скажіть мені, будь ласка, ви любите шукати відповіді на складні запитання?  А ці відповіді цікавіше шукати одному чи з друзями? (З друзями)

-  Я з вами повністю згодна.  А щоб гарно та плідно попрацювати, давайте згадаємо правила справжнього школяра (не відволікатися, уважно слухати вчителя, не викрикувати, піднімати руку, допомагати товаришеві)

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку

 1. Введення в тему.

  На попередніх уроках ми вже дізналися, які бувають тіла і з чого вони складаються, де ховається вода, що знаходиться у нас під ногами і над головою.

А сьогодні на уроці ми дізнаємося, що оточує нас всюди, але спочатку

послухайте одне повідомлення.

 - Про що воно?

"Воно навколо нас, але ми його не бачимо.  Куди б ми не пішли; куди б не поїхали по морю чи по суші; як би високо ми не піднялися на літаку; як би низько не опустилися в шахту - всюди є воно.  Без нього не можуть жити ні люди, ні тварини, ні рослини! "Це .......   повітря:

- Звичайно, це повітря.

 - Як ви думаєте, чому я почала наш урок з цієї загадки?  (Це тема уроку)

 

 „Мозкова атака”

 - А що ви знаєте про повітря?

- А хотіли б ви дізнатися чи є у нього колір, запах, смак, навіщо і кому воно потрібне?

 - Сьогодні ми,  як справжні вчені,  будемо проводити досліди, щоб знайти відповіді на всі ці запитання. Яку мету поставимо перед собою на уроці?

(Дізнатися за допомогою дослідів, що таке повітря і які воно має властивості).

Подивіться на екран. На ньому ви бачите Землю, нашу планету, з космосу. Навколо Землі голубий обідок – це товстий шар і є повітря.

 

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь з елементами практичної роботи про властивості повітря.

       Ми вже з вами знаємо, що на земній поверхні є 4 океани – це Тихий, Атлантичний, Індійський та Північно-Льодовитий. Але існує ще і 5 океан –   назва якого ...

Вправа „Анаграма” Розшифруйте.

тАомсерфа (Атмосфера)

Довідкове бюро – робота з словником

Атмосфера - це газова оболонка Землі /від грецького "атмос” - пара/. Вона простягається від поверхні Землі до 20000 км і поступово переходить в міжпланетний простір.

Пові́тря ( рос. воздух, англ. air, нім. Luft f) – природна суміш газів, з яких складається атмосфера Землі.

 Отже, над Землею знаходиться величезний повітряний океан. Кожний день, кожну годину, хвилину, самі цього не помічаючи, ми «купаємося» в ньому. І перехожі на вулиці, і тварини, і рослини, і навіть будинки та машини купаються в ньому. Повітря є повсюди: в кімнаті, в землі, у воді. Будь-яке місце на Землі заповнює повітря.

Зараз ми знаходимось у класі: сидимо, відповідаємо, слухаємо.

— А де ж тут повітря? - запитаєте ви.

— Давайте відчинимо вікно. Що ви відчули? (Повіяло холодом.)

— Правильно, ви відчули холод. Але це не просто холод. Це до нас у клас «забігло» повітря, воно, напевно, також хоче зігрітися. Отже, повітря, як бачите, рухається, переміщається. А переміщення повітря на вулиці називається вітром. Від того, як саме повітря переміщається, залежить сила вітру (дме з великою силою чи вітер ледь відчутний).

— А ви хочете створити вітер? (Так.)

ІV. Практична робота

1. - Візьміть зошит і зробіть ним кілька помахів на відстані 10–15 см від свого обличчя.  Легенько помахайте.

- Що відчула шкіра на вашому обличчі? (Легенький вітерець). Чому він утворився? (Тому, що повітря рухається.)

2. Помахайте сильніше зошитом. Що відчули тепер? Сильний рух повітря.

 Рух повітря – це і є вітер.

Висновок. Повітря постійно рухається. Вітер, який ми відчуваємо — це і є повітря.)

— А де в житті ми  можемо відчути рух вітру? ( під час бігу чи їзді на велосипеді..)

3. Подивіться навколо себе. Що ви бачите? (Столи, дошку, квіти, за вікном дерева, хмари.)

—    Повітря заважає нам бачити предмети? (Ні, воно прозоре.)

—    Чи можемо ми побачити повітря? (Ні, ми не бачимо повітря, що оточує нас.)

—    За допомогою зору його можна виявити лише в деяких випадках. Проведемо дослід.

а) Вчитель показує дітям порожню пляшку.

—  Що в цій пляшці?  (Нічого нема)

—  Що ж, давайте перевіримо, чи дійсно там порожньо.  Опустимо у воду пляшку догори дном. Повільно нахиляємо її. Що ви бачите?

— З горлечка побігли бульбашки!  А ви говорите, - «порожньо».  Так що за невидимка була в пляшці? Кого ці бульбашки розсекретили? (Повітря)

— Бульбашки це і є повітря. Його вода витіснила з пляшки і тепер воно виходить у вигляді бульбашок.

б) На столі стоять стаканчики з водою і коктельними трубочками.  Подуйте в трубочку, не виймаючи її з води.  Що побачили?  (Повітря перетворюється в бульбашки і піднімається на поверхню.)

D:\Документы\Рабочий стол\3 клас\досліди\доліди\IMG_20201118_114911.jpg

Цікаво, що товстий шар повітря має колір.  Подивіться у вікно.

 - Що ви бачите вгорі? (Блакитне небо.) Небо - це товстий шар повітря, освітлений сонцем. Якби Земля не була оточена повітрям, ми бачили б на чорному небі вогняний диск Сонця.

в) У мене в руках повітряна кулька. Я розв'яжу ниточку. Що ви почули? Так, шипіння. Отже, у ній містилося повітря. Воно всередині усіх порожнистих предметів на Землі, також і в органах людського тіла.

Висновок: повітря безбарвне, прозоре, легше за воду, заповнює всі порожнини.

А щоб дізнатися про інші властивоті повітря ми з вами віправимося у дослідницьку лабораторію.

 

V. «Дослідницька лабораторія»

Дослід 1. Чи займає повітря місце?

Так, повітря може займати місце, його можна стиснути. Ось стиснутим повітрям  наповнили ці кульки, іграшки. Давайте покладемо їх у воду. Що ви бачите? (Вони плавають.)

Висновок: повітря легше води і тому речі, наповнені повітрям, не тонуть.

Пригадайте свій відпочинок влітку, коли ви одягаєте круги, лягаєте на надувні матраци і плаваєте, не боячись, що можете потонути.

 

      

 

Дослід 2.

- Як ви міркуєте, а може повітря мати запах? Ні, але у повітрі легко й швидко поширюється запах парфумів і аромат квітів.

- Вдихніть! Чи пахне повітря?

- Закрийте очі. (Бризнути освіжувачем повітря)

- А зараз? Що ви відчули? (Запах)

- Чим може пахнути повітря?

Висновок: чисте повітря без запаху, але воно може пахнути свіжістю дощу, їжею, яка готується на кухні, димом, парфумами.

Дослід 3.

 -Давайте перевіримо, чи повітря має смак! Спробуйте висунути язички і лизнути повітря.  Який висновок ми можемо зробити?  (Повітря не має смаку)

Дослід 4.

- Якщо повітря прозоре, безбарвне і «непосидіче», постійно рухається, то чи можливо його спіймати? Спробуємо?!

—    Візьміть поліетиленовий пакет й «упіймайте» ним повітря. Закрутіть пакет. Пакет наповнений повітрям. Легко було спіймати повітря?

Цікаво! У повітряному океані рухатись легше, ніж у водному, тому, що повітря не таке густе як вода.

 

D:\Документы\Рабочий стол\3 клас\досліди\доліди\IMG_20201118_115557.jpg

 

Дослід 5

Як і все, що існує на Землі, повітря має певну масу.

Пересвідчитись у цьому можна за допомогою такого досліду. На кінцях імпровізованих терезів урівноважено дві повітряні кульки наповнені повітрям.

Коли з однієї кульки випустити повітря, рівновага порушиться. Шалька з кулькою, наповненою повітрям, опустилася нижче. Чому? Кулька наповнена повітрям важча за порожню кульку.

Висновок. Повітря має вагу.

D:\Документы\Рабочий стол\3 клас\досліди\доліди\IMG_20201118_120149.jpg     D:\Документы\Рабочий стол\3 клас\досліди\доліди\IMG_20201118_120336.jpg

 

Дослід 6

Під час нагрівання повітря розширюється, під час охолодження стискається
Надінемо кульку на пляшку й опустимо її в гарячу воду. Кулька надувається.
— Чому? (Повітрю стало жарко і тісно, воно розширюється і виходить з пляшки прямо в кульку, тому кулька надувається.)
— Повітрю потрібно більше місця, тобто воно розширюється під час нагрівання.
Поставимо цю пляшку з надутою кулькою у холодну воду. Кулька здувається. Повітря стискується при охолодженні.
Висновок. Повітря розширюється під час нагрівання і стискається під час охолодження.

D:\Документы\Рабочий стол\Screenshot_2.png           D:\Документы\Рабочий стол\Screenshot_3.png

 

Дослід 7

Повітря стискається і пружне
         Ударимо м’ячем об підлогу. Повітря в м’ячику стискається. Але оскільки повітря пружне, воно прагне розширитися, і м’яч і силою відскакує від підлоги.

D:\Документы\Рабочий стол\3 клас\досліди\доліди\IMG_20201118_145131.jpg         D:\Документы\Рабочий стол\3 клас\досліди\доліди\IMG_20201118_145210.jpg

- Молодці! Ви добре попрацювали в лабораторії. Давайте наведемо лад і відпочинемо.

Фізкультхвилинка

VІІ. Продовжимо роботу і нашій повітряній лабораторії

Тепле повітря піднімається вгору.

Цю властивість повітря ви можете побачити й удома, коли тепле повітря пічної труби взимку піднімається вгору.

Люди помітили цю властивість повітря і вирішили використовувати її для підйому вгору різних предметів. Так винайшли повітряну кулю. Вона рухалася туди, куди дме вітер. Незабаром учені створили повітряну кулю, яка була оснащена кермом, нею можна було управляти. Таку повітряну кулю назвали аеростат. (малюнок)

   https://www.oreilly.com/library/view/designing-purpose-built-drones/9781786469168/assets/93023eeb-d5ce-4ecc-8689-13517ac101ec.png

 

- А зараз я вас запрошую в хімічну лабораторію. Пропоную побувати у ролі хіміків – експерементаторів і спробувати надути кульку за допомогою соди та оцту.

 

Дослід 8

«Надуваємо кульку за допомогою соди та оцту»

Наші дії: в пусту пляшку наливаємо оцет. В повітряну кульку насипаємо

соду. Одягаємо кульку на пляшку і піднімаємо кульку так, щоб сода висипалася

в пляшку.

Що відбувається: сода змішується з оцтом і відбувається хімічна реакція

з виділенням вуглекислого газу. Саме вуглекислий газ і надув нашу кульку.

D:\Документы\Рабочий стол\Screenshot_5.png             D:\Документы\Рабочий стол\Screenshot_6.pngD:\Документы\Рабочий стол\Screenshot_7.png

 

 Дослід 9

- Чи полюбляєте ви фокуси? Давайте ми на хвилинку станемо фокусниками. Спробуємо дістати монетку з води не замочивши рук.

«Як дістати монетку не намочивши руки»

Наші дії: візьміть монетку і покладіть її на тарілочку ближче до краю.      Шматочок пластиліну, прикріпіть до дна тарілочки і вставте в нього сірники. Підфарбуйте воду харчовим барвником і налийте так, щоб її рівень був трохи вище монети.

         Підпаліть сірники і акуратно накрийте їх прозорим стаканом. Через кілька секунд вогонь згасне, і вода почне втягуватися всередину склянки. При цьому оголиться ділянка тарілки, на якій ви залишили монетку, і її можна буде забрати, не замочивши рук.

Що відбулося: вогонь нагрів повітря в середині склянки. В результаті чого повітря розширилося, збільшився його об’єм, а значить збільшився і тиск цього повітря. В результаті частина повітря зі склянки почала виходити. Коли вогонь загас, повітря охололо і знову зменшилося в об’ємі, а значить його тиск теж зменшився і вода заповнила склянку оголивши нашу монету.

 

   D:\Документы\Рабочий стол\Screenshot_9.png   D:\Документы\Рабочий стол\3 клас\досліди\доліди\IMG_20201118_133039.jpg

 

Дослід 10

Вийти сухим із води.

- Чи можна з води дістати сухий папірець?

   Візьміть пластиковий стаканчик, до дна прикріпіть суху серветку. Потім опустіть його у скляний посуд з водою до верху дном. Чи легко входить стаканчик? Вийміть. Що ми бачимо? Серветка залишилася сухою. Чому?

 Відповідь: У склянці було повітря. Повітря не дало воді проникнути всередину, тому серветка залишилася сухою.

 

D:\Документы\Рабочий стол\Screenshot_10.png       D:\Документы\Рабочий стол\Screenshot_11.png

 

Дослід 11

Запалити три свічки.  Першу накрити склянкою, другу - банкою, третю - ні чим!

  - Що сталося?  (Свічка під склянкою згасла перша, потім під банкою, а третя - горить!)

  - Чому? У склянці повітря було найменше, тому свічка згасла першою.

Висновок: Повітря потрібне і для горіння.

 

VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія

- Про які властивості повітря ви дізналися?

1. Гра «Так. Ні» (Використовуються лего червоного та зеленого кольорів.)

Повітря оточує нас з усіх сторін.

Повітря прозоре, тому ми його не бачимо.

Людина може жити без повітря.

Чисте повітря не має запаху, але може передавати запах предметів.

Вітер - це рух повітря.

Повітря важче від води

 

Гра "Знайди зайве слово". Робота в парі.

 - У вас на столах картки зі словами, знайдіть зайве слово, поясніть, чому воно зайве?

 Сіль, цукор, повітря, гірчиця.  (Повітря не має смаку)

 Сніг, веселка, лист рослини, повітря.  (Повітря не має кольору)

 Повітря, одеколон, оцет, смажена картопля.  (Повітря не має запаху)

 

 - А зараз візьміть в руки кульки. Надміть її.  Якщо вам було цікаво і ви дізналися щось нове - намалюйте усмішку на кульці. Якщо вам було нудно - намалюйте смуток, якщо було не цікаво, намалюйте пряму смужку.

«Прийшовши додому, розкажіть своїм рідним все, що ви дізналися сьогодні на уроці про повітря».

                                                                                                                    

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Гаркуша Юлія
Додано
28 квітня
Переглядів
144
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку