Урок .Повітряне та мінеральне живлення рослин

Про матеріал
матеріали уроку дозволять розглянути особливості мінерального та повітряного живлення рослин та значення цих процесів для рослин. Поглибити знання учнів про рослини як живий організм, сприяти усвідомленню ними природи як універсальної, унікальної цінності,формування ключових компетентностей
Перегляд файлу

Мартиненко С.В., учитель біології
Первомайської гімназії №2                      Первомайської   міської ради

     Миколаївської області

      спеціаліст вищої категорії, 

                                                                            старший вчитель

 

 

Тема: Повітряне та  мінеральне живлення рослин 6 клас

Мета :   розглянути особливості мінерального та повітряного живлення рослин та значення цих процесів для рослин;

  •    поглиблювати знання учнів про рослини  як живий організм,  сприяти усвідомленню ними природи як універсальної, унікальної цінності; продовжити  формування ключових компетентностей:

   розвивати інформаційну, комунікативну ,соціальну компетентність через підготовку та захисту міні-проєктів

 -формування навичок роботи в команді,уміння приймати виважені рішення, які сприятимуть виконанню  завдання;

   -створити умови для розвитку мовлення, мислення, пізнавальної активності учнів;

 - виховувати почуття відповідальності, взаємодопомоги, толерантності, поваги до результатів чужої праці та іншої думки, інтересу до вивчення біології.

Тип уроку : засвоєння нових знань

Форма уроку : урок-  дослідження.

 Педагогічний інструментарій:

  • технології:проектна,інтерактивні,інформаційно-комунікаційні,     проблемного навчання;
  • методи та прийоми: випереджальне завдання, «Відстрочена загадка», «Поставь діагноз», «Вірю- не вірю» « Я вважаю»,дослідження , самостійна робота, робота   групах, само-та взаємооцінювання, пояснювально-ілюстративний;

Обладнання та матеріали: комп`ютер, презентації до уроку, колаж, буклети,   презентації проекту.

Терміни та поняття : мінеральне живлення , повітряне живлення , фотосинтез ,органічні добрива , мінеральні добрива ,транспорт речовин, кореневі волоски, продихи, випаровування води.                               

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент уроку

 Створення психологічного мікроклімату на уроці. Вправа «Метелик» (Кольоротерапія, додаток №1)

  • В Японії метелик – це символ щастя. За повір’ями японців, у кожній японській оселі має  бути зображення метелика. А коли ж до помешкання залітає метелик, то його мешканці страшенно радіють. Адже це означає, що родині невдовзі пощастить. На партах у Вас лежать метелики. Оберіть того, який припав Вам до душі саме зараз і прикріпіть його на дошку, щоб і в нас у класі було багато щастя..

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь

 Прийом «Інтелектуальна розминка»

- Що таке фотосинтез?

- У яких органелах відбувається фотосинтез?

- Що утворюється в результаті фотосинтезу в рослинах?

-  Поясніть, чому треба дбайливо ставитися до рослин?

ІІІ. Мотивація навчальної й пізнавальної діяльності

 Вправа «Відстрочена відгадка». Я пропоную вам  розглянути  дві рослини  квасолі , які мали достатньо світла, води, проте виросли по-різному. 

Проблемне питання : Які речовини впливають на формування рослинного організму ?  За допомогою яких сил здійснюється транспорт речовин по рослині ? (відповіді на питання стануть метою нашого уроку)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку:

Завдання уроку

  1. Сформувати поняття   «живлення рослин» 
  2.  Проаналізувати  особливість живлення рослин . Захист міні-проектів 
  3. Встановити роль мікроелементів у розвитку рослин,

V.  Вивчення нового матеріалу

Випереджальне завдання для 3 зруп-дослідників   (захист міні-проєктів) за темами:

  1. «Повітряне живлення. Що таке фігура Сакса?»

   2. «Мінеральне живлення рослин»

    3. «Транспорт речовин по стеблу»

1. Живлення рослин 

Що таке живлення? Сформулювати визначення терміну « живлення рослин »

Розгляньте малюнок « живлення рослин » , користуючись малюнком зробіть висновок про необхідні для  рослини  речовини.

 Живлення — це процес поглинання та засвоєння рослиною поживних речовин, необхідних для підтримання її процесів життєдіяльності

 У чому особливість живлення рослин?

Живлення рослин

                                 Повітряне                              Грунтове    

 (листкове живлення, фотосинтез)                 ( мінеральне живлення)

 

    Сьогодні, діти, ви маєте нагоду поділитися зі своїми товаришами своїми думками, самостійно здобутими знаннями, презентувати свої дослідження

2.Захист  міні-проєкту «Повітряне живлення. Що таке фігура Сакса?»

 

(використання відеоматеріалів у роботі , додаткові джерела https://www.youtube.com/watch?v=ctZMmzRvqe0)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.  Захист  міні-проєкту  «Мінеральне  живлення»(презентація)

    Під мінеральним живленням розуміють процес поглинання та засвоєння рослинним організмом хімічних елементів і мінеральних речовин, необхідних для його життя. Органом, який забезпечує мінеральне живлення рослин, є корінь. Речовини, які рослина поглинає з ґрунту, використовуються для утворення складних органічних сполук .

    Ґрунт — це верхній тонкий родючий шар земної кори, що утворюється завдяки багаторічній спільній діяльності різних організмів, води, повітря, сонячного тепла іі світла. Родючість ґрунту — необхідна умова забезпечення нормальної життєдіяльності рослин. Від нього залежить урожайність рослин.

      Для різних регіонів України властиві різні типи ґрунтів. Найродючішими є чорноземи, найбіднішими — болотні грунти. Україна багата на чорноземи. Це типові ґрунти степової зони. Вони займають близько 44% території нашої країни.

    Рослини за допомогою кореня поглинають з грунту необхідні мінеральні речовини лише в розчиненому стані. Тому велике значення має наявність у грунті води. У мінеральних речовинах, які поглинає рослина, містяться різні хімічні елементи, які рослина використовує для утворення необхідних для неї органічних сполук: білків, вуглеводів, нуклеїнових кислот. Наявність  необхідної кількості і складу мінеральних речовин у грунті є умовою нормального функціонування рослинного організму.  Речовини, яких рослині треба багато, називають макроелементами. До них належать азот, фосфор, калій, кальцій, залізо, сірка, магній тощо . Елементи, необхідні рослині в невеликих кількостях, називають мікроелементами. До них належать марганець, йод, мідь, цинк та інші.

  1. Захист  міні-проєкту  «Транспорт речовин по стеблу»

 Демонстрація досліду «Рух води і мінеральних   речовин по стеблу»  (1.Листки пекінської капусти (квіти білої  хризантеми ) покласти у   зафарбовану воду на 1- 2 доби.  Листки набувають  забарвлення. 2. Пагін верби занурюють у зафарбовану воду на  тиждень. При поперечному надрізі стебла чітко видно забарвлення центральної частини - висхідний шлях )

 

   

 

 

 

 Корені рослин поглинають із ґрунту розчин мінеральних речовин. Просуваючись від клітини до клітини, вода з мінеральними речовинами потрапляє в центральну частину кореня. .Звідти під дією кореневого тиску розчин піднімається по стеблу, потрапляє в кожну клітину листка. Вода, що надходить у клітину, використовується для процесів життєдіяльності, зокрема фотосинтезу, а частина її випаровується. Рух розчинених мінеральних речовин від кореня по стеблу до листків називається висхідним. Він відбувається завдяки кореневому тиску та випаровуванню води листками рослини .Органічні речовини, що утворилися під час фотосинтезу, рухаються по корі пагона від листків до кореня. Такий рух речовин називається низхідним. Таким чином, у рослині постійно відбувається рух речовин: розчину мінеральних - від кореня до листків, і органічних - від листків до кореня та інших органів.

Психологічна хвилинка для зняття втоми та проведення організму в бадьорий стан (Руханка) https://www.youtube.com/watch?v=Jl-L-zHQP2A

5.  Вплив мікроелементів на ріст і розвиток рослин  ( самостійна робота з додатковою інформацією, додаток №2)

   Запаси елементів мінерального живлення рослин у ґрунті поповнюються за рахунок мікроорганізмів, атмосферних опадів, ґрунтових вод тощо. При вирощуванні культурних рослин кількість поживних речовин у ґрунті зменшується. Щоб цього не трапилося, у нього вносять добрива . Рослини можна підживлювати під час росту. Таке підживлення може бути сухим або рідким. Для сухого підживлення використовують мінеральні добрива, для рідкого - органічні. Проте, чергуючи посіви рослин, яким потрібні різні елементи, можна досягти високих урожаїв навіть без внесення добрив.

 

6.Практичне застосування  знань «Поставте діагноз»   

Якого мікроелемента не вистачає , якщо…..

  • бліді пожовклі молоді листочки ( заліза);
  •  у рослин спостерігається затримка росту і цвітіння (фосфор);
  • розглядаючи рослину  ви побачили, що де яки тканини відмирають, відсутня верхівкова брунька( кальцій)

VІ.  Узагальнення та систематизація знань

1.Прийом «Вірю- не вірю»

Чи вірити ви, що…..

1.Рослини живляться  як тварини? (ні)

2. Для рослин характерне повітряне і ґрунтове живлення(Так)

3. Органом, який забезпечує мінеральне живлення рослин, є корінь.(Так)

4.   Корінь може поглинати мінеральні речовини навіть у сухому стані.(Ні)

5. Рух розчинених мінеральних речовин від кореня по стеблу до листків називається висхідним (Так)

6. Органічні речовини, що утворилися під час фотосинтезу, рухаються по корі пагона від листків до кореня.(Так)

7.Наявність або відсутність  мінеральних речовин у ґрунті не може вплинути на розвиток рослини.(Ні)

8. Нестача елементів азоту(Нітрогену) викликає слабкий або навіть карликовий ріст  (так)

2. Вправа «Я вважаю» (практичне  спрямування уроку )

- я вважаю, що ці знання можуть використати……

VІІ.  Рефлексивно-оцінювальний етап

Оцінку за роботу над проектом ви отримаєте, коли ми підсумуємо бали за карткою самооцінювання, за карткою взаємооцінювання та за захист проекту.

    1.  Вправа “Самооцінювання 

Критерій оцінювання

  1. Активно працював: слухав, думав, обговорював (0-3 бали).
  2. Працював з підручником, додатковими джерелами(0-3 бали)
  3. Відповідав на запитання вчителя, доповнював (0-3 бали)
  4. Робив висновки, надавав пропозиції,(0-3 бали)

2.Картка оцінювання презентації проекту

 

(група)

№з/п

Критерії оцінювання

Кількість балів

Експертна оцінка

1

Глибина розуміння теми проекту (робота  відзначається глибокими роздумами й аналізом, власним творчим підходом тощо)

1-3

 

2

 Якість виступу (логіка, послідовність, аргументованість, чіткість, оригінальність тощо)

1-3

 

3

Культура мовлення, використання біологічної термінології, відчуття часу, утримання уваги аудиторії, артистизм тощо

1-3

 

4

Якість оформлення результатів проекту, оригінальність матеріального втілення.

1-2

 

Вправа «Подаруй радість»

     Сьогодні ми не тільки вивчали новий матеріал,а й училися спілкуватися. Щирість, доброзичливість, привітність є необхідними умовами спілкування .Даруйте людям радість спілкування – це щастя. Ви сьогодні подарували мені незабутні миттєвості життя. І я щаслива від цього.

  • Чиї відповіді  вас сьогодні порадували ?
  • Чи справдилися ваші сподівання щодо уроку?
  • Тож давайте , піднявши руки долонями до сонця, подаруємо радість тим, кому сьогодні не  вистачає щастя, тепла, радості.

VIII.  Домашнє завдання

1.  Опрацювати відповідний матеріал підручника , дати відповіді на питанння

  1. Достатній і високий рівень : скласти 5 тестів

     3.Завдання для дослідників «Вплив зовнішніх умов на інтенсивність фотосинтезу.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1

вправа «Метелик»

Описание: Картинки по запросу "фіолетовий метелик"

                     ФІОЛЕТОВИЙ МЕТЕЛИК

Якщо Ви обрали фіолетового метелика – Ви – життєлюбні. Будете задоволені своєю роботою на уроці.

Описание: Картинки по запросу "зелений метелик"

                         ЗЕЛЕНИЙ МЕТЕЛИК

Якщо Ви обрали зеленого метелика – Ви умієте відчувати себе щасливим. А, значить, успіх на уроці гарантований.

Описание: Картинки по запросу "червоний метелик"

                        ЧЕРВОНИЙ МЕТЕЛИК

Якщо Ви обрали червоного метелика – Ви – творча натура. Отримаєте багато знань на уроці.

Описание: Картинки по запросу "жовтий метелик"

                             ЖОВТИЙ МЕТЕЛИК

Якщо Ви обрали жовтого метелика – Ви мрійливі. І ваші мрії обов’язково здійсняться.

Додаток №2

ТИПОВІ СИМПТОМИ ДЕФІЦИТУ ЕЛЕМЕНТІВ МІНЕРАЛЬНОГО ЖИВЛЕННЯ У РОСЛИН.

Елемент

Типові симптоми дефіциту

N

 (нітроген)

бліді, пожовклі листки, поява червонуватого відтінку на черешках та жилках листків, передчасний листопад, слабкий або навіть карликовий ріст

Р

(фосфор)

синьо-зелене забарвлення листя; дрібне листя; затримка процесів росту та цвітіння

Fe(залізо)

бліді, пожовклі особливо молоді листочки

К(калій)

порушення водного балансу, усихання верхівок, пожовтіння листків нижнього ярусу, побуріння та скручення країв решти листя

Са

(кальцій)

у молодих листків по краях з' являються світло-зелені смуги, тканини деяких ділянок відмирають (некроз), верхівкові бруньки часто теж відмирають, а кінчики листочків закручуються вгору; некротичні плями з' являються також на плодах і в запасаючих тканинах

Mg

(магній)

жилки листків залишаються зеленими, а жовкне лише пластинка між ними; слабкий ріст

Мо

(молібден)

спочатку на листках з' являється крапчастість, а потім тканина здимається, краї листків закручуються всередину, тканини відмирають і залишаються лише жилки

Мп

(марганець)

плямистість та крапчастість листків, уповільнення росту рослини

Си

(мідь)

молоде листя швидко в'яне, засихає, опадає, плоди укриваються бурими плямами

В(бор)

відмирання точок росту, припинення росту пагонів і коренів, листкові пластинки потовщуються, скручуються, стають крихкими, квітки не формуються

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
7073
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку