Урок "Повторення та узагальнення вивченого у 8 класі"

Про матеріал
Матеріали уроку дають можливість систематизувати знання про односкладне речення.
Перегляд файлу

 

Тема.  Повторення та узагальнення вивченого у 8 класі.

 

Мета: повторити та узагальнити знання учнів про особливості будови односкладних речень,  їх класифікацію, формувати вміння розрізняти речення двоскладні й односкладні, визначати в односкладних  реченнях головний член у формі присудка або підмета, відрізняти поширені односкладні речення та непоширені; виховувати любов до природи, патріотичні почуття, повагу до сили волі, незламності духу, розвивати, логічне мислення, пам’ять, увагу, уяву.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого.

ХІД УРОКУ

Любіть травинку, і тваринку,

і сонце завтрашнього дня…

Ліна Костенко

 

І. Організаційний  момент

1) Всі мерщій сідайте, діти,

Домовляймось не шуміти,

На уроці не дрімати,

Руки вчасно підіймати.

І щоб не було мороки,

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не  гаймо,

І урок розпочинаймо.

         

2)Аутотренінг

Я –спокійний.

Я- школяр.

Я – особистість творча.

Я вмію думати, аналізувати, висловлювати свої судження.

Я прислухаюся до думок товаришів,ціную їх,беру до уваги.

Я хочу знати більше.

Я поважаю себе й свого вчителя.

Я вірю в те,що добре працюватиму на уроці,бо дуже цього хочу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.  

  •                   Оголошення теми, мети, завдань уроку.

Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути,

Не просто дивитись, а бачити,

Не просто відповідати, а міркувати,

Дружно й плідно працювати  

 

 

 

 

ІІ. Актуалізація набутих знань

Бесіда

  • Якими бувають речення за будовою?
  • Які речення називаються простими? Навести приклади.
  • Які речення називаються складними? Навести приклади.
  • З чого складається граматична основа речення?
  • Які речення називаються непоширеними?
  • Які речення називаються двоскладними?
  • Які речення називаються односкладними?
  •  Дієслово має два числа – однину і множину.
  •  Дієслово має три способи – дійсний, умовний,наказовий.
  • Дієслово має три часи – теперішній, минулий, майбутній.

 

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

Сьогодні повторимо тему «Односкладні прості речення». Слід зазначити, що ці речення збагачують нашу мову, сприяють піднесенню загальної культури мовлення. Вони широко використовуються в художній літературі, в розмовному стилі, бо здатні передавати найтонші відтінки нашої думки.

 

ІV. Основний зміст роботи.

 Опрацювання матеріалів таблиці  «Односкладні прості речення»

  • В  односкладних реченнях  граматична основа складається з одного головного члена (підмета або присудка); другий головний член не потрібен, оскільки зміст речення і так зрозумілий.
  • Залежно від способу вираження та значення головного члена односкладні прості речення поділяються  на два типи: 

   з головним членом-підметом                                  з головним членом - присудком

 

  • Односкладні речення, як і двоскладні, можуть бути непоширеними і поширеними:

Види односкладних речень

Односкладними означено-особовими реченнями називаються такі речення, в яких головний член вказує на те, що дія виконується або виконуватиметься певним предметом, особою (чи особами), наприклад:

Іду, вдивляюсь в зелені сходи, туман аж синій спада на води

До землі приліг і слухаю тремтіння невгамовне

Бережіть природу

 

В означено-особових реченнях на певну дійову особу (я, ти, ми, ви) вказує особове закінчення дієслова – головного члена, який виражений 1-ю  або  2-ю особою однини і множини дійсного чи наказового способу

читаю, читаєш, читаємо, читаєте;

читай, читаймо, читайте.

  • Означено-особовими реченнями часто виражаються різні спонукання – накази, прохання, побажання, заклики

Робіть добро людям!

  • Означено-особові речення часто вживаються в розмовному, а також у художньому стилях мовлення.

V. Виконання вправ на закріплення

Робота в групах. ( Прочитати рядки поезії, визначити односкладні речення, їх граматичну основу).

     Буває, часом сліпну від краси.

Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, –

оці степи, це небо, ці ліси,

усе так гарно, чисто, незрадливо,

Вечірнє сонце, дякую за день!

Вечірнє сонце, дякую за втому.

За тих лісів просвітлений Едем

і за волошку в житі золотому.

     Не бійся правди, хоч яка гірка,

не бійся смутків, хоч вони як ріки.

Людині бійся душу ошукать,

бо в цьому схибиш – то уже навіки.

Звернути увагу , що односкладне речення часто є частиною складного речення.

2.Запишіть речення. Визначити, чим ускладнені речення?

1.Як парость виноградної лози, плекайте  мову. Пильно й ненастанно політь  бур'ян.

2.Розвивайся  й далі, мово наша рідна, і про нас нащадкам вістку донеси.

3.Прийми  ж мої пісні, як дар малий великої і вірної любові!

4.Лети ж, рідне слово, лети в рідний край!

3.Складіть кілька гасел, висловлюючи їх означено-особовими реченнями

4.Прочитайте речення, які з них можна переробити в означено-особові? Запишіть їх.

1.Ви розкажіть про ваші враження від поїздки. 2.Дарина  навчається в десятому класі.  3.Ти  виконав роботу відмінно.  4.Ти не забудь написати замітку в  стінгазету.  5.Я поспішаю додому.  6.Ми виконаємо завдання з честю.  7. Люди радіють літу . 8. Ми довго милувалися чудовим краєвидом.  9. Я хочу миру на землі.  10. Злива попсувала пшеницю.  11. Ми хочемо взяти участь у шкільній олімпіаді.

VІ. Підсумки уроку

  1. Речення називаються односкладними:
  • ті, у яких є тільки один головний член речення;

2. Односкладні речення поділяються на:

    два типи;

    Які саме? (з присудком і з підметом)

3. Присудок в означено-особових реченнях виражено:

     1-ю  або  2-ю особою однини і множини дійсного чи наказового способу.

 

Отже, ми з’ясували, що односкладні речення – це речення, граматична основа яких складається лише з одного головного члена, підмета чи присудка. Проте такі речення можуть бути поширеними та непоширеними. В означено-особових реченнях присудок виражається 1-ю  або  2-ю особою однини і множини дійсного чи наказового способу. Також простежили, що означено-особові синонімічні реченням з двома головними членами. Вони роблять розповідь лаконічною, динамічною, допомагають уникнути повторів. Вживаються в поетичній мові та діалогічному мовленні.

Сьогодні на уроці

Дізналися…

Запамяталося…

Сподобалося…

Здивувало…

А ще…

VІІ. Оцінювання  

VІІІ. Домашнє завдання

Із поезії Ліни Костенко виписати односкладні речення ( не менше п´яти), визначити їх граматичну основу.

docx
Додано
21 квітня 2020
Переглядів
832
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку