Тема. Повторення та узагальнення вивченого у 8 класі.
Мета: повторити та узагальнити знання учнів про особливості будови односкладних речень, їх класифікацію, формувати вміння розрізняти речення двоскладні й односкладні, визначати в односкладних реченнях головний член у формі присудка або підмета, відрізняти поширені односкладні речення та непоширені; виховувати любов до природи, патріотичні почуття, повагу до сили волі, незламності духу, розвивати, логічне мислення, пам’ять, увагу, уяву.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого.
ХІД УРОКУ
Любіть травинку, і тваринку,
і сонце завтрашнього дня…
Ліна Костенко
І. Організаційний момент
1) Всі мерщій сідайте, діти,
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
Руки вчасно підіймати.
І щоб не було мороки,
Всі готові до уроку?
Тож гаразд, часу не гаймо,
І урок розпочинаймо.
2)Аутотренінг
Я –спокійний.
Я- школяр.
Я – особистість творча.
Я вмію думати, аналізувати, висловлювати свої судження.
Я прислухаюся до думок товаришів,ціную їх,беру до уваги.
Я хочу знати більше.
Я поважаю себе й свого вчителя.
Я вірю в те,що добре працюватиму на уроці,бо дуже цього хочу.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Девіз уроку:
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитись, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно й плідно працювати
ІІ. Актуалізація набутих знань
Бесіда
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Сьогодні повторимо тему «Односкладні прості речення». Слід зазначити, що ці речення збагачують нашу мову, сприяють піднесенню загальної культури мовлення. Вони широко використовуються в художній літературі, в розмовному стилі, бо здатні передавати найтонші відтінки нашої думки.
ІV. Основний зміст роботи.
Опрацювання матеріалів таблиці «Односкладні прості речення»
з головним членом-підметом з головним членом - присудком
Види односкладних речень
Односкладними означено-особовими реченнями називаються такі речення, в яких головний член вказує на те, що дія виконується або виконуватиметься певним предметом, особою (чи особами), наприклад:
Іду, вдивляюсь в зелені сходи, туман аж синій спада на води
До землі приліг і слухаю тремтіння невгамовне
Бережіть природу
В означено-особових реченнях на певну дійову особу (я, ти, ми, ви) вказує особове закінчення дієслова – головного члена, який виражений 1-ю або 2-ю особою однини і множини дійсного чи наказового способу
читаю, читаєш, читаємо, читаєте;
читай, читаймо, читайте.
Робіть добро людям!
V. Виконання вправ на закріплення
Робота в групах. ( Прочитати рядки поезії, визначити односкладні речення, їх граматичну основу).
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, –
оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадливо,
Вечірнє сонце, дякую за день!
Вечірнє сонце, дякую за втому.
За тих лісів просвітлений Едем
і за волошку в житі золотому.
Не бійся правди, хоч яка гірка,
не бійся смутків, хоч вони як ріки.
Людині бійся душу ошукать,
бо в цьому схибиш – то уже навіки.
Звернути увагу , що односкладне речення часто є частиною складного речення.
2.Запишіть речення. Визначити, чим ускладнені речення?
1.Як парость виноградної лози, плекайте мову. Пильно й ненастанно політь бур'ян.
2.Розвивайся й далі, мово наша рідна, і про нас нащадкам вістку донеси.
3.Прийми ж мої пісні, як дар малий великої і вірної любові!
4.Лети ж, рідне слово, лети в рідний край!
3.Складіть кілька гасел, висловлюючи їх означено-особовими реченнями
4.Прочитайте речення, які з них можна переробити в означено-особові? Запишіть їх.
1.Ви розкажіть про ваші враження від поїздки. 2.Дарина навчається в десятому класі. 3.Ти виконав роботу відмінно. 4.Ти не забудь написати замітку в стінгазету. 5.Я поспішаю додому. 6.Ми виконаємо завдання з честю. 7. Люди радіють літу . 8. Ми довго милувалися чудовим краєвидом. 9. Я хочу миру на землі. 10. Злива попсувала пшеницю. 11. Ми хочемо взяти участь у шкільній олімпіаді.
VІ. Підсумки уроку
2. Односкладні речення поділяються на:
два типи;
Які саме? (з присудком і з підметом)
3. Присудок в означено-особових реченнях виражено:
1-ю або 2-ю особою однини і множини дійсного чи наказового способу.
Отже, ми з’ясували, що односкладні речення – це речення, граматична основа яких складається лише з одного головного члена, підмета чи присудка. Проте такі речення можуть бути поширеними та непоширеними. В означено-особових реченнях присудок виражається 1-ю або 2-ю особою однини і множини дійсного чи наказового способу. Також простежили, що означено-особові синонімічні реченням з двома головними членами. Вони роблять розповідь лаконічною, динамічною, допомагають уникнути повторів. Вживаються в поетичній мові та діалогічному мовленні.
Сьогодні на уроці
Дізналися…
Запам’яталося…
Сподобалося…
Здивувало…
А ще…
VІІ. Оцінювання
VІІІ. Домашнє завдання
Із поезії Ліни Костенко виписати односкладні речення ( не менше п´яти), визначити їх граматичну основу.