Тема: Повторення та узагальнення вивченого з української літератури у І семестрі 9 класу (сл1)
Мета: систематизувати та узагальнити вивчений учнями протягом навчального семестру учбовий матеріал, який стосувався знань про вивчені твори, поняття з теорії літератури; розвивати культуру зв’язного мовлення, читацькі навички, збагачувати словник школярів; формувати естетичні смаки, світогляд школярів; виховувати почуття любові до літератури, рідної мови, пошану до митців слова; відповідальність за доручену справу.
Хід уроку
І. Організаційний момент
«Учні» отримують зірочки різного кольору і сідають за столи за кольором зірок.
Учитель: доброго дня, шановні учні. Мета нашого уроку повторити та закріпити знання, отримані впродовж І семестру, та, створивши святковий настрій, прикрасити ялинки, які перед вами.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
твір, який перечитують, має майбутнє.
Епіграфом до нашого уроку ми взяли вислів Дюма-сина …., поясніть будь ласка, як ви розумієте ці слова. (Дякуємо за відповіді)
ІІІ. Основний зміст уроку
Сьогодні на уроці ми повторимо вивчене з усної народної творчості та давньої літератури.
1.(сл 4 таблиця) Давайте разом згадаємо, які твори належать до усної народної творчості? Погляньте на таблицю та дайте відповідь на питання: «Твори яких жанрів ми вивчали у 9 класі? Назвіть ці твори» (дякуємо за увагу, віддати кільки для ялинки)
Фольклорні роди |
||
Народна лірика |
Народний епос |
Народна драма |
Календарно-обрядові пісні(колядки, щедрівки, веснянки, русальні, купальські, жниварські) Суспільно-побутові пісні (козацькі, чумацькі, рекрутські, заробітчанські, кріпацькі, стрілецькі) Родинно-побутові (про кохання, про сімейне життя) |
казки легенди байки перекази прислів’я приказки прикмети загадки |
вертеп весілля народні ігри драма |
Ліро-епічні твори |
|
|
Думи, балади, історичні пісні |
|
Цікавим фактом є те, що «баладою» у середньовічній Франції називали любовну пісню, під яку виконували танці, і тільки у ХVІІІ ст. вона втратила танцювальний характер і стала зображувати драматичні сцени.
(сл 5) Щоб закріпити знання ми пропонуємо гру «Лото». Будь ласка, візьміть картки з цифрами. Правила: ведучий 1 із коробки виймає кружечок із цифрою, ведучий 2 зачитує питання тому учаснику, в картці якого є ця цифра. Якщо відповідь правильна, учасник отримує цей кружечок (тобто бал). (Дякуємо за гру, прикрасьте, будь ласка, кульками ваші ялинки).
Питання |
Відповіді |
1.Як називають пісенний ліро-епічний твір легендарно-історичного змісту з описами ситуацій, людей і вчинків? |
Балада |
2. Яку назву має балада, у якій розповідається про вдовиного сина, убитого стрілою? |
«Ой летіла стріла»
|
3.Як називають ліричні твори, у яких народ висловлює любов і смуток, захоплюється героями й засуджує ворогів? |
Народні пісні |
4.Яку назву має балада, у якій розповідається про смерть козака і описується сум сестри за загиблим братом, матері - за сином, милої - за нареченим. |
«Ой летіла стріла» |
5.Які пісні передають найінтимніші стосунки між закоханими – від ніжної любові до ненависті? |
Пісні про кохання |
6.ким терміном називають паралельне зображення явищ природи й почуттів? |
Художній паралелізм |
7.Яка назва однієї з найпопулярніших пісень про кохання, у якій розповідається про нерозділене кохання, адже милий поїхав іншої шукати? |
«Цвіте терен, цвіте терен» |
8.Як називаються різножанрові твори, що виникли в сиву давнину й передавалися з уст в уста? |
Усна народна творчість або фольклор |
9.Як називають особливості художньої форми фольклорних і літературних творів? |
Поетика |
10.Як називають зіставлення одного предмета чи явища з іншим? Наприклад: «темні, як нічка, ясні, як день». |
Порівняння |
11.Назвіть ознаки народних творів |
Усна форма творення та побутування, традиційність, колективність, варіативність, анонімність |
12.Який прийом покладено в основу найдавніших міфологічних балад? |
Метаморфоза |
13.Як називають слово чи словосполучення, яке допомагає слову набути нового значення або краси? |
Епітет |
14.Назвіть ознаки колядки як жанру фольклору |
Величальна пісня, що уславлює народження Христа |
15.Що означає слово «фольклор»? |
Народна мудрість, усна народна творчість |
16.Як з французької перекладається термін «балада»? |
Танцювальна пісня |
17.Як з грецької перекладається термін «поетика»? |
Майстерність творення |
18.Назвіть пестливі слова у пісні «Цвіте терен, цвіте терен» |
Вечероньки, кріселечко, миленький |
19.До якої пісні відносяться уривки: «Сонце низенько, вечір близенько Вийди до мене, моє серденько…» |
«Сонце низенько» |
20.Як називається частина твору у народній пісні, що періодично повторюється? |
Рефрен (приспів) |
2.Погняньте на кроссенс (сл 6 + «Снігова куля», алгоритм) та дайте відповідь на питання: «Про що ми продовжимо розмову?» (Так, про біблійні твори) Бо Біблія- найвидатніша пам’ятка світової літератури. Але деякі факти із неї були доведені вченими. Так, на дні Червоного моря порівняно недавно були виявлені скелети півтисячі людей і військове спорядження, що побічно підтверджує біблійну історію про Вихід євреїв. Вчені навіть створили математичну модель, що доводить існування дива. Імовірно, над мілководдям дув сильний вітер, розганяючи воду. Коли вітер стих, море повернулося на своє місце.
Ми пропонуємо вам згадати Біблійні сюжети, вивчені на уроках, за допомогою гри «Снігова куля». Алгоритм цього прийому стисло можна описати так: слово – речення – питання – відповідь.
Вежа –
Мойсей –
Син –
3.(сл 7 на ньому назва «Повість …», визначення «літопис», Нестор Літописець, таб ст 41) Серед пам’яток оригінальної літератури княжої Руси-України не можна не згадати "Повість минулих літ". Учені досі сперечаються, до якого ж жанру належить «Повість минулих літ. Одні стверджують, що до історичного, інші — до художнього. Було проведено дуже багато досліджень, але жанр так і не був виявлений.
4.(сл 8 «Слово про похід Ігорів», 2-3 ілюстрації). Твір "Слово о полку Ігоревім" досліджували близько15000 науковців. На кожне слово тексту (а їх там трохи більше семи тисяч) доводиться по дві наукові роботи тільки вітчизняних шукачів, тим не менш, навіть зараз не можна з точністю відповісти навіть на найпростіші питання: коли воно було написано, де і ким. Ми з вами спробуємо відновити у пам’яті сюжет цього неперевершеного твору. Візьміть аркуш «Вію-не вірю» та погодьтеся (чи ні) з твердженнями, які там занотовані. Подивіться на дошку та шляхом самоперевірки оцініть свою роботу. Якщо все правильно, приклейте 6 кульок на ялинку (три правильних відповіді – 1 бал)
Гра “Вірю не вірю”
|
Твердження |
Вірю / не вірю |
1 |
Літературний жанр «Слова...» героїчна поема |
Вірю |
2 |
Автором «Слова…» є Дружинник Овлур |
Не вірю |
3 |
Ігор пішов воювати з татарами |
Не вірю |
4 |
Братом Ігоря був Всеволод |
Вірю |
5 |
У поході було знамення: сонячне затемнення |
Вірю |
6 |
Ігор був князем Києва |
Не вірю |
7 |
Ярославна була дружиною князя Ігоря |
Вірю |
8 |
Похід Ігоря був у 1185р |
Вірю |
|
|
Вірю |
10 |
У першій битві Ігор програв |
Не вірю |
11 |
У другій битві Ігор виграв |
Не вірю |
12 |
У Києві князь Святослав бачить незрозумілий, смутний сон |
Вірю |
13 |
Батько Ігоря теж пішов у похід |
Не вірю |
14 |
«Золоте слово» сказав князь Святослав |
Вірю |
15 |
У битві Ігоря взяли у полон |
Вірю |
16 |
Ідея твору: заклик до єднання, любові до рідної землі |
Вірю |
17 |
Твір «Слово про похід Ігоря» складається з 3 частин |
Не вірю |
18 |
Руська земля допомагала Ігорю втекти додому |
Вірю |
5.(сл 9 кроссенс, закрити середній квадратик, там, де Сковорода, а потім відкрити) Подивіться на кроссенкс та відгадайте, про кого піде мова далі. (Правильно, Григорій Сковорода).
ПРЕЗЕНТАЦІЯ Погляньте на дошку. Зараз ми пограємо у гру «Крилаті вислови». Вам необхідно, прочитавши вислів, визначити, кому він належить. Якщо ви дали правильну відповідь, приклейте на ялиночку кульку.
ІV. Підсумок уроку
Давайте підіб’ємо підсумки вивченого матеріалу. Яке ключове слово поєднує всі етапи нашого уроку (ЛІТЕРАТУРА)
Давайте складемо Сенкан до слова «ЛІТЕРАТУРА»
Подивіться на дошку, там є нагадування, як складати сенкан
(СЛ 10)
Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).
Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметники)
Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно, це дієслова).
Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Методом самооцінювання порахуйте кількість кульок, які ви отримали впродовж уроку, та поставте собі бал за участь в уроці.
Дякуємо за активну участь